Egy forgalmi adatelemző cég közzétette a 2023-as Global Traffic Scorecard éves jelentést, amelyben részletesen bemutatják a világ legzsúfoltabb városait és azt, hogy az ingázóknak mekkora szívást jelent a torlódás.
A jelentésből kiderül, hogy a világ legzsúfolt városa autózás tekintetében New York, ahol az emberek évente átlagosan 101 órát töltenek dugókban. A második helyen London áll 99 órával, majd Párizs következik 97 órával, és Mexikóváros 96 órával.
Budapest viszonylag hátul van (72.), szóval nem panaszkodhatunk, hiszen nálunk „csak” 47 órát, azaz szűk két napot veszítettek 2023-ban a dugók miatt a járművezetők. 2017-ben ez a szám 6,7 nap volt. 2021-ben egy fővárosi autós 121 órát, azaz 5 napot és 1 órát töltött dugóban az év során.
Mi fér bele?
Két nap baromi unalmas lenne egy dugóban, szóval itt egy ajánlás, hogy mennyi filmet lehetne végig pörgetni ez idő alatt.
- A teljes A Gyűrűk Ura trilógia: 9,3 óra
- Az eredeti Star Wars-trilógia: 6,2 óra
- a tíz darab Halálos iramban film: 22,4 óra
- az összes Mad Max: 8,5 óra
- és lehet folytani az egészet egy kis Verdákkal: 1,9 óra
FONTOS: ez nem egy ötlet, hogy a dugóban filmeket nézz a volán mögött! Akkor is mindig a vezetésre és a forgalomra koncentrálj, ha araszol a kocsisor!
A dugók és torlódások világszerte növekedtek 2023-ban: az elemzésben részt vett 947 város 78 százalékánál nőtt, 19 százalékánál csökkent, 3 százalékánál pedig nem változott a torlódások mértéke 2022-höz képest. Az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Németországban a forgalmi torlódások szintje elérte a COVID-19 járvány előtti mértéket.
Világszerte több város is követi Párizs példáját, hogy a kerékpározás előtérbe kerüljön a sűrűn lakott városi területeken. Az Egyesült Államokban azonban a kerékpáros ingázás még mindig 9%-kal elmarad a COVID-19 előtti szinttől.
Az Inrix adatgyűjtése 2023-ban hét kontinens 37 országának 947 városára terjedt ki. A kutatás során az ingázási távolságokat is mérték:
- az Egyesült Államokban az átlagos ingázási távolság 12 km
- Németországban közel 15 km
- Budapestről konkrét adat nem áll rendelkezésre, de térképek alapján megállapítható, hogy a legnagyobb forgalom az M7-es, M1-es és M3-as autópályákon van a főváros közelében. Tavaly Martonvásártól, Zsámbéktól és Gödöllőtől volt jelentős a forgalom. A reggeli és délutáni csúcsidőben az átlagsebesség 35 km/óra volt, míg csúcsidőn kívül 53 km/óra. A belvárosban tavaly az átlagsebesség 24 km/óra volt.
Szakértők szerint Németországban az átlagos dugóidő három órával nőtt az előző évhez képest, ami jelentős költségekkel jár. Az ingázók idővesztesége miatt felmerülő költségek sofőrenként átlagosan 427 eurót tesznek ki (168 ezer forint), ami 54 euróval több, mint 2022-ben, hasonló üzemanyagköltségek mellett.