A Ford az 1970-es évek elején dobta piacra amerikai egyik legolcsóbb, nagy tömegeknek szánt autóját, a Mavericket. A modell iránti kereslet azonban nem úgy alakult, ahogy azt a vállalat várta, így idővel felhalmozódott egy jelentős mennyiségű eladatlan jármű.

A Ford ekkor úgy döntött, hogy a több ezer, gazdára váró Mavericket a SubTropolis nevű barlangrendszerben fogja tárolni.

A SubTropolis föld alatti komplexum az Egyesült Államokban, Missouri államban található. Egészen pontosan a Missouri folyó közelében helyezkedik el, Kansas City északi részén, közel a Worlds of Fun vidámparkhoz és az I-435-ös autópályához. A komplexum egy mesterségesen kialakított mészkőbányában található, amelyet az 1960-as években kezdtek el átalakítani raktározási és logisztikai célokra.

Azóta a SubTropolis a világ egyik legnagyobb föld alatti üzleti létesítményévé vált, a mai napig működik, több mint 500 hektáros területen, és számos vállalat bérel itt helyet.

 

A Ford mintegy 10 hektárt bérelt a barlangkomplexumból, amely ideális helyszínnek bizonyult az autók tárolására. A barlangok természetes légkondicionálással rendelkeznek, egész évben állandó hőmérsékletet biztosítanak, ami megóvta az autókat az időjárási viszonyoktól és az ebből fakadó károktól.

Ford Maverick 1970-1977

Az autó 1970-ben debütált, és a következő motorváltozatokkal volt elérhető:

  • 2.8 literes, soros, 6 hengeres motor
  • 3.3 literes, soros, 6 hengeres motor
  • 4.1 literes, soros, 6 hengeres motor
  • 4.9 literes, V8-as motor

A Ford Maverick az egyik legolcsóbb autó volt az amerikai piacon, amikor bevezették. 1970-ben az alapmodell induló ára körülbelül 1995 dollár volt (ez ma durván 15-20 ezer dollárnak felel meg, 6,6 millió forint).

Több ezer autót tároltak egy föld alatti barlangban 1

Az eladási adatok tekintetében a Ford Maverickből az első három évben több mint 579 ezer darab talált gazdára, és a gyártási időszak végére, amely 1977-ben zárult, összesen több mint 2,1 millió példányt értékesítettek.

Az autó népszerűsége részben annak volt köszönhető, hogy az olajválság idején kedvező üzemanyag-fogyasztást kínált, valamint megfizethető alternatívát jelentett az amerikai autóvásárlók számára, akik kisebb és gazdaságosabb járműveket kerestek.

A Ford évekig tárolta ebben a barlangrendszerben az autóit, míg végül mindet sikerült értékesíteniük. Ez a megoldás nemcsak praktikus, de költséghatékony is volt, hiszen a barlangok kiváló feltételeket biztosítottak az autók állagának megőrzéséhez, ami jelentős megtakarítást eredményezett a vállalat számára a hagyományos raktározási módszerekkel ellentétben.