Vasárnap fegyveres merényletet követtek el Donald Trump, az Egyesült Államok korábbi elnöke ellen, aki jelenleg kampány körúton van, hogy újra az ország vezetője lehessen. Trumpot a pennsylvaniai Butlerben tartott nagygyűlésen próbálták lelőni, a támadó a fülén sebesítette meg. A politikus védtelen volt, hiszen egy pódiumon állt. Részletek a 24.hu-n.
Nem véletlen, hogy a korábbi trenddel ellentétben, John F. Kennedy 1963-as meggyilkolása óta nem használnak az amerikai elnökök nyitott autót. A titkosszolgálat igyekszik csökkenteni a támadások kockázatát.
Az első golyóálló autót a II. második világháború során a Pearl Harbor-i események után fejlesztették ki, amikor a titkosszolgálat aggódott Franklin D. Roosevelt elnök épségéért. Egy legenda szerint először Al Capone autóját kérték kölcsön, de ezt többen tagadták, persze lehet, hogy csak fura lenne, ha egy bűnöző autója kerülne az elnöki történelembe.
Hivatalosan egy 1939-es Lincoln Model K-t alakítottak át golyóálló járművé, speciális lemezekkel, üvegekkel és gumiabroncsokkal felszerelve. Nyitható vászonteteje miatta V12-es modell a napfény becenevet kapta. A nyitható tető az említett tragédiáig az elnöki limuzinok része volt.
Napjainkban egy guruló erődítmény vigyáz az amerikai elnökre, amelynek legtöbb részlete titkos, ám nemrég Jay Leno műsorában néhány dolgot elárultak róla. Előtte azonban vegyük sorra a pletykákat!
A speciális jármű 6-9 tonnát nyomhat, ajtajai nagyjából 20-25, ablakai körülbelül 15 centi vastagok, így ellenállnak a kézi lőfegyverek támadásainak. Nincs nyitható ablaka, ezért, illetve az esetleges vegyi támadás miatt zárt levegőrendszere van, saját oxigénpalackokat használva. De nemcsak levegő, hang sem nagyon jut be, ezért a bent ülök speciális audiorendszeren keresztül kommunikálhatnak a külvilággal. A sofőr dolgát éjjellátó rendszer is segíti. Ami a hajtást illeti, V8-as motorról szólnak a pletykák, nagyjából 550 lóerő teljesítmény és 900 Nm nyomaték a becsült értékkel.
Az viszont már tény, hogy buszokra, teherautókra való méretű kerekeken gördül, amelyek defekttűrőek. A speciális jármű első generációs modelljét használta 2001-2005 között George W. Bush, ez volt az első olyan elnöki limuzin, amely nem egy sorozatgyártású modell átalakításával készült, hanem önálló típusként erre a célra. A modell második generációjában utazott 2009-től Barack Obama, míg Donald Trumpot egy ennél is frissebb változat védte 2018-tól, és védi ma is, ahogy Joe Biden elnököt is. Mindegyik változat Cadillac logóval jelent meg.
A sajtóban Beast, azaz szörny névvel illetik az elnöki autót, utalva annak méretére és képességeire, de a titkosszolgálat felvonulási limuzinnak hívja, elsősorban azért, mert magasabb ablakai vannak, hogy az emberek az utcáról láthassák az elnököt.
Mint a titkosszolgálat szakembere Jay Lenonak elárulta, miután leváltották az egyes típusokat, azok nem egy múzeumba vagy raktárba kerültek, hanem megsemmisítették őket. Vélhetően az autók titkos megoldásait védik ezzel.
A tervezést a GM szakemberei végezték, de a titkosszolgálat elmondta az igényeit, azokat felhasználva született a jármű. A folyamatban résztvevő emberek kiléte titkosított, tehát a titkosszolgálat tudja, kik ők, de a nagyközönség számára rejtve maradnak.
Akárcsak az utcai járműveké, ennek a típusnak is évekig tart a fejlesztése és mire elkészül, nyilván vannak modernebb megoldások, amelyeket aztán a következő generációban használnak.
Az autó számos részlete hétköznapi modellből került bele, így a műszerfala is egy Cadillac Escalade-del megegyező, de a lámpák és a külső tükrök is szériaautóról származó darabok.
Természetesen vannak rajta zászlók, ahogy az elnöki limuzinokon szokás, amelyeket ebben a modellben LED-ekkel világítanak meg éjszaka. Ha külföldi országba látogat az elnök, akkor a vezető oldalán lévő elnöki zászlót lecserélik az adott ország zászlójára. Az elnöki limuzin fényezése mindig fekete.
A hátsó ülések hozzák a luxuslimuzinok szintjét azaz, elektromosan állíthatóak, fűthetőek-hűthetőek és masszázsfunkció is van bennük.
Érdekesség, hogy az utastérben használt fabetét alapanyaga azokból a fákból érkezett, amelyeket még George Washington ültetett Virginia államban, az édesanyja és a nővére háza közé. A 13 vadgesztenyefát arra szánta, hogy árnyékot adjanak, amikor átsétálnak egymáshoz. Amikor már megöregedtek a fák, akkor kivágták és felhasználták őket.
Az utastérben lévő elnöki „pecsétet” korábban egy hölgy hímezte kézzel, ám ő elhunyt, mielőtt a legújabb modell elkészült volna. Ezért aztán az egyik ilyen logót beszkennelték és lézerrel gravírozták egy titánlemezre.
Bárhova is utazik az elnök a világon, legalább kettőt elvisznek ebből az autóból. A légierő C17-es vagy C5-ös szállítórepülőit veszik igénybe, attól függően, hány autót visznek magukkal az eseményre.
Vannak speciális ügynökök, akik az adott események előtt egy héttel elmennek az adott városba, helyszínre és felmérik a környéket. Biztonságos útvonalakat keresnek, kidolgoznak elsődleges, másodlagos, harmadlagos útvonalakat, de külön kórházi útiterveket is felállítanak és mindegyiket le kell próbálniuk.
„Együttműködünk a helyi hatóságokkal, nem akarunk problémát okozni nekik, törekszünk rá, hogy a lehető legkisebb mértékben befolyásoljuk a város polgárait, hiszen tudjuk, hogy megzavarjuk a forgalmat” – mondta az ügynök a műsorban.
Ahhoz, hogy valaki közvetlenül az Amerikai Egyesült Államok elnöke mellett dolgozhasson, előtte bizonyítania kell és tapasztalatot kell szereznie. Így 5-7 évet „vidéken” dolgozva kezdenek, csak utána kerülnek a fővárosi csapatba. Ahhoz, hogy valaki az elnöki limuzint vezesse, két év gyakorlatot kell szerezni a konvojban szereplő többi jármű vezetésében.
A sofőrök, akik az elnöki limuzint vezetik, speciális képzésekre járnak, nagysebességű manővereket gyakorolnak egy második generációs modellel. Azt is megtudhattuk, hogy a monstrumot olyan érzés vezetni, mint egy hagyományos autót – persze figyelni kell a vastag oszlopok miatti holttérre.
Az elnököt kísérő konvojban visznek magukkal alkatrészeket, olajat és „autószerelő” szakember is utazik velük. Az autószerelő korábban Ford- és GM-márkaszervizekben dolgozott, majd jelentkezett a titkosszolgálat álláshirdetésére. Már előfordult, hogy szükség volt a munkájára, amikor egy hétköznapi benzinkúton tankoltak és víz került az üzemanyagrendszerbe, amitől az autó nyilván megállt. Szerencsére viszonylag közel voltak a bázishoz és tudtak küldeni egy másik limuzint az elnök érkezésééig. Az eredeti járművön pedig üzemanyag-szivattyút kellett cserélni.
Bár a Beast van a középpontban, az elnök védelmét egy komplett autókonvoj támogatja, ahogy az úgynevezett anyahajók is komplett flottával közlekednek. Itt pedig újra visszatérünk a feltételezések világába.
Állítólag az elnöki limuzin előtt hajtó jármű olyan rendszerrel van felszerelve, amely folyamatosan jeleket bocsájt ki, amelyek megakadályozzák, hogy az esetleg a közelben lévő bombát távirányítással működésbe hozzák, blokkol minden erre szolgáló rádiójelet.
Az elnöki limuzint állítólag egy olyan rendszerrel is felszerelték, amely nagyobb erősségű fegyverek, például kézi páncéltörő rakéták ellen segíthet. A védelem képes lehet nagyon gyorsan füstöt képezni az autó körül, így rontva annak láthatóságát, illetve kémia reakciót beindítani, így a levegő hirtelen felmelegszik, ami a hőkamerás fegyverek számára is megnehezíti a sikeres támadást.
A konvojban haladó másik járműben vannak a kommunikációs eszközök, amelyek lehetővé teszik, hogy az elnök a limuzinból teljeskörűen ellássa feladatát, akár a nukleáris indítókódot is hitelesítse. Közvetlen titkosított kapcsolatot lehet létrehozni a Pentagonnal, akár hanghívással, akár videós kommunikációval.
Egy harmadik jármű szállítja a védőfelszereléseket és eszközöket, illetve a szakembereket, akik egy vegyi, biológia vagy nukleáris támadás esetén az elnök segítségére lehetnek. Egyes források szerint az elnöki limuzinban az elnök vércsoportjának megfelelő vért is szállítanak, más hírek szerint ez talán abban az autóban lehet, amelyik az elnök orvosa utazik. Két furgonban kapnak helyet az elnökkel tartó újságírók, két másik járműben az elnök közvetlen testőrei. Helyi mentőautó, rendőrautók és rendőrmotorosok is szerepelnek a konvojban.
Nemcsak páncélozott limuzin áll az amerikai elnök rendelkezésére, ha közlekedni szeretne, de több busz is bevetésre kész. Ezeknél már csak egy biztonságosabb jármű áll az amerikai elnök rendelkezésére. mégpedig az Air Force One hívójelű speciális Boeing 747.