Van még ember, aki nem kapcsolja be a biztonsági övet az autóban? – kérdezhetnék joggal, a Vezess által megszerzett rendőrségi statisztikák túlzás nélkül meghökkentő választ adnak erre. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szerint százezerszám szórják a bírságokat csak emiatt, idén több milliárd forint lehet a kiszabott éves összeg. Ráadásul évről évre drasztikusan emelkedik a büntetések száma.

Csak az első negyedévben 60 101 esetben alkalmazott szankciót a rendőrség a biztonsági öv használatának elmulasztása szabálysértés miatt, tavaly egész évben pedig 192 630 alkalommal – derül ki a szerkesztőségünk által az ORFK-tól kikért adatokból.

  Bírságok száma öv miatt
2024. I. negyedév 60 101
2023 192 630
2022 90 861
2021 79 092
2020 62 855
2019 57 988

Önmagukban is elgondolkodtatóak az elmúlt bő öt év adatai, pláne az emelkedés mértéke. 2024 első három hónapjában már több a bírság, mint öt esztendővel ezelőtt az egész évben.

A büntetések idei száma azt jelenti, hogy átlagosan 675 alkalommal bírságoltak minden egyes nap január, február és március hónapokban a rendőrök csak ezért.

Drasztikusan növekszik a biztonsági öves bírságolás 1

A 4,2 milliós hazai személyautó-állományban egyre kevesebb az olyan jármű, amely nem ad figyelmeztetésként szándékosan idegesítő hangot, ha nincs bekapcsolva az öv (Kép: Mónus Áron/MTI)

Folyamatosan emelkedik a bírságösszeg is

Az egyre több és több büntetés természetesen azt jelenti, hogy évről évre magasabb a kiszabott teljes bírságösszeg. Tavaly már meghaladta a 2,1 milliárd forintot is, a 2024-es első negyedéves adatból pedig az következik nagyjából egyenletes bírságolást feltételezve hónapról hónapra, hogy idén túllépheti a hárommilliárd forintot. Két éve még egymilliárd alatt volt az éves összeg.

  Bírságösszeg öv miatt (forint)
2024. I. negyedév 828 894 501
2023 2 178 355 000
2022 983 108 100
2021 860 665 000
2020 671 586 102
2019 632 011 502

Különféle bírságösszegeket kaphatnak a rendőrségtől az autóban övet nem használók, ezek között elég nagy a különbség. A szabálytalanság helye szerint 26 ezer forint a büntetés autóúton és autópályán, 19 500 forint lakott területen kívül és 13 ezer forint lakott területen belül.

Lényeges, hogy a rendőrség azt bünteti, aki nincs bekötve, vagyis „a bírságot, a jogsértés elkövetéséért felelőssé tehető személynek – járművezetőnek, utazó személynek – kell megfizetnie. Fontos kiemelni tehát, hogy a biztonsági öv használatának elmulasztásáért minden esetben az a személy felelős, aki az öv használatát elmulasztja, legyen az járművezető vagy utas” – mondja az ORFK.

Drasztikusan növekszik a biztonsági öves bírságolás 2

Az utasoknak is be kell csatolni. És nem a bírságok elkerülése miatt (Kép: RgStudio/Getty Images)

Nem csak a rendőr, a kamera is kiszúrja, ha nem vagy bekötve

Nemrég egy olvasónk elmesélte, hogy a gyorshajtást mérő berendezésként közismert VÉDA felvétele alapján bírságcsekket kapott a rendőrségtől, csakhogy nem gyorshajtásért. Lefotózta a készülék, hogy nincs bekötve. A sebességhatárt betartva autózott, ám mégis megbüntették az öv miatt. Mivel a VÉDA felvételeit visszanézhetik az autósok, ő is lecsekkolta, bebizonyosodott, hogy valóban nem volt bekötve, így vezetett.

Megkérdeztük az ORFK-t, hogy az elmúlt években mennyi olyan bírságolás történt, amikor a sebességhatárt betartó autósoknak küldtek bírságcsekket öv miatt a VÉDA felvételei alapján. A válaszuk szerint sajnos „nem rendelkeznek ilyen statisztikai adatokkal”.

Azt viszont már meg tudták mondani, hogy „közlekedésrendészeti intézkedés során” mennyi helyszíni bírságot szabtak ki a biztonsági övet nem használva autózókra.

  Helyszíni bírságok száma öv miatt
2024. I. negyedév 40 711
2023 133 002
2022 64 094
2021 57 320
2020 45 359
2019 51 935

Azt is megmutatjuk, mennyi volt az éves szinten kiszabott bírságösszeg ezekben az esztendőkben. A helyszíni bírságoknál alacsonyabb az egy büntetésre jutó átlagos szám, hiszen ezek legnagyobb részét jellemzően lakott területen belül kapták a szabályszegők, az autópályás megállítás biztonsági okokból nyilvánvalóan nem jellemző.

  Bírságösszeg helyszíni bírságokból (forint)
2024. I. negyedév 570 876 000
2023 1 514 995 000
2022 707 620 000
2021 632 380 000
2020 505 163 000
2019 569 116 000

Adódik a kérdés: ha tudják, hogy a járművek megállítása után mennyi darab bírságot szórnak szét, és azt is tudják, ugyanabban az időszakban összesen mennyiszer büntettek öv miatt, miért nem tudják, hogy a VÉDA fotói alapján mennyi szabályszegőnek küldtek csekket.
Egyszerű a magyarázat, e két bírságolási lehetőség mellett van egy harmadik is: ezek együttese. Az ORFK szerint ilyenkor „a VÉDA rendszer ismeri fel a jogsértést, melyről értesítést küld a rendszerrel kapcsolatban lévő, eszközt használó rendőrnek, aki megállítja a járművet, és lefolytatja az intézkedést”.

Ez jellemzően úgy néz ki a gyakorlatban, hogy egy mobil készülék (ami rendőrautóban van, vagy állványon áll) figyeli az előtte elhaladó járműveket, majd innen jelzés megy a pár száz méterrel előrébb álló rendőrnek, aki megállítja az autóst. A VÉDA rögzítette, mégis helyszíni bírság a vége. Ettől még persze lehetne statisztikája erről is az ORFK-nak.

Drasztikusan növekszik a biztonsági öves bírságolás 3

A biztonsági övet is figyeli (KÉP: ORFK)

Több száz halott

A biztonsági öv használata mindenkinek a saját érdeke, az életével játszik, aki nem csatolja be magát. Az ORFK statisztikái szerint bőven tízezer feletti ember szenvedett sérülést emiatt közlekedési balesetben az elmúlt évtizedben Magyarországon.

Mi csak az elmúlt három év adatait kértük ki tőlük, az alábbi táblázat az övet nem használó, nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedettek számát mutatja.

  Biztonsági övet nem használó sérültek száma
2023 1450
2022 1681
2021 1537

„A halálos kimenetelű közúti közlekedési balesetek esetében kijelenthető, hogy az elmúlt években a balesetben meghalt személyek 20-25 százaléka nem használta a biztonsági övet” – válaszolta kérdésünkre a rendőrség. Ez körülbelül száz halottat jelent minden évben.