Régóta létező trükkje a nagyobb pénzeket forgató használtautó-kereskedők némelyikének, hogy poszterautós kategóriába tartozó szupersportkocsikat hirdetnek, amelyek – és ez a lényeg – nem is az övék. Állnak valahol Németországban, vagy csak a jövőben valamikor, rendelésre elérhető ritkaságok, amelyeket még le sem gyártottak. Rengeteg ilyen kocsit nézegetnek a hirdetési oldalakon, ám ez a cikk nem róluk szól.
 
Arra kértük a két legnagyobb magyarországi autóhirdetéses oldalt, hogy állítsanak össze a Vezess részére pár érdekes adatsort. Először is arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyi az átlagára a náluk eladásra kínált – és Magyarországon használt, itthon megnézhető, elérhető – luxusautók közül a legdrágábbaknak. Plusz mennyi ezek átlagéletkora. 
 
Kikértük ezen felül a rozsdásabb-nyikorgósabb másik végletet is: most megmutatjuk a legalacsonyabb áron futó modellek toplistáját és az átlagárakat, valamint azokat a kocsikat is, amelyektől a legnehezebb megválni 2024 nyarán Magyarországon. Akár azzal is felüthetjük ez utóbbi listát, hogy ilyet ne vegyél egy évre, mert az értékesítése pont ugyanennyi időbe telik.
 
Toplista: az ország legdrágább használt autói 1

Egy 2023-as évjáratú Rolls-Royce Phantom

Az ország legdrágább használt autóinak toplistája

„Ezek az autók a Használtautó.hu-n is nagyon kis mennyiségben vannak meghirdetve, hiszen értékükben a ritkaság is tényező” – mondja Horváth András, a legnagyobb hazai autós hirdetési oldal szakértője. Náluk az első negyedévben az alábbi modelleknek voltak a használt (legalább egyéves) példányai a legmagasabb áron meghirdetve.
 
  Modell Átlagár (forint) Átlagos életkor (év)
1. Rolls-Royce Phantom 207 067 000 1
2. Ferrari 812 Superfast 193 200 000 3
3. Rolls-Royce Cullinan 186 898 000 1
4. Lamborghini Aventador 173 250 000 6
5. McLaren 720S 124 995 000 1
6. Ferrari F8 Tributo 123 326 000 2
 
Ebben a kategóriában már nem jellemző igazság az első 1-2-3 évben fellépő jelentős értékvesztés. Előfordulhat, de akár az ellenkezője is egy-két limitált ritkaság esetén, amelyek újonnan korlátozottan elérhető gyűjtői darabként a használt autós piacon magasabb áron cserélhetnek szerencsés gazdát.
 
Innen nézve is érdekes az átlagosan 6 esztendős Aventadorok ára a jóval fiatalabb Ferrarik és McLarenek között. 

Mit tud ma a személyautók egyik királya?

Tavaly újult meg finom, de lényeges módosításokkal a Rolls-Royce Phantom. Leheletnyi mértékben módosították a Rolls-Royce Phantom hűtőmaszkjának geometriáját, ami hangsúlyosabbá teszi Emily, a szárnyas múzsa, valamint az RR embléma megjelenését; a rács fölött új, polírozott vízszintes vonal köti össze a nappali fényeket – az, hogy ezekbe a karakteres részletekbe is belenyúltak, jól jelzi a tervezők azon szándékát,
hogy modernizálják nem csak a zászlóshajó, de az egész márka arculatát.

Ennek egy ellentmondásos eszköze a megvilágított hűtőrács is, amely az új generációs Ghost fedélzetén jelent meg először. A fényszóróházak lézerrel lyuggatott borítása csillagfényes hatást eredményez, harmonizálva a tetőkárpit immár hagyományosnak mondható, hasonló megoldásával.

Oldalról nincs érdemi változás, hacsak az új rajzolatú, nemesacél tömbből mart keréktárcsákat nem nézzük, amelyek helyett a márka 100 évvel ezelőtti, ikonikus típusait idéző, tömör tárcsa is rendelhető, polírozott vagy feketére festett kivitelben. Az ügyfelek által kért újdonság, hogy a külső krómelemek (a hűtőmaszk kerete, az ablakszegélyek és így tovább) sötétített kivitelben is kérhetők.

Toplista: az ország legdrágább használt autói 2

Mintha kisbuszbelső lenne

Újdonság a Rolls-Royce Connected szolgáltatás, amely a másutt már megismert és megszokott funkciókat kínálja, a navigációs úti célok autóba küldésétől a tartózkodási hely lekérdezésén át a jármű állapot-ellenőrzéséig.

A motor 6,75 literes V12-es turbó, a BMW büszkesége. Az előző Phantomban még szívó technika dolgozott, de immár a Phantom is megkapta a Ghost és a Wraith duplaturbós feltöltését. Így a Phantom 900 Nm-t produkál már 1750-es fordulaton (benzinből!), csúcsteljesítménye pedig 571 lóerő. A sebességváltó nyolcfokozatú automata a ZF-től; a jól időzített kapcsolásokat emelkedők, lejtők előtt a navigációs rendszerrel összekötött váltóvezérlés segíti.

 
Toplista: az ország legdrágább használt autói 3

Lamborghini Aventador 2018-ból

 
Más a lista a JóAutók.hu-n, ha az egyedi ritkaságoknál egy szinttel lejjebb, a német prémiummárkák előzőeknél nagyobb számban kínált csúcsmodelljeit nézzük.
 
  Modell Átlagár (forint) Átlagos  életkor (év)
1. Mercedes-Benz AMG GT 56 523 000 2,7
2. Mercedes-Benz SL 36 326 000 16,6
3. BMW X7 34 151 000 2,9
4. Mercedes-Benz GLS 32 175 000 4,5
5. Audi Q8 31 949 000 5,6
6. Porsche 911 31 831 000 13,6
 
Már a megjelenése után gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy a hétköznapi autózás felől nézve minden centiméterében túlzó AMG GT mekkora siker, íme, használtan is nagyon komoly áron adják-veszik. Ennél meglepőbb, hogy a luxuskabriók egyik etalonjának számító SL átlagára magasabb átlagos életkor mellett is több, mint a sportkocsik egyik etalonjának számító 911-eseké.
 
Toplista: az ország legdrágább használt autói 4

Mercedes-Benz AMG GT 2021-ben

A legolcsóbb használt autók

A tíz-, és százmilliók nagyzoló világából a 200-300 ezer forintos, szomorkás kategóriába süllyedünk, életkort nézve pedig huszon-harmincas roncsok közé. „A legolcsóbb autók között egyértelműen nem az adott kategória csúcsai lesznek fellelhetőek és valószínűleg még az állapotukban is lehet kivetnivaló. Sőt, olyan márkákkal és modellekkel is találkozhatunk, amelyekről sokan nem is biztos, hogy hallottak, vagy már teljesen megszűntek” – így a felvezetés Horváthtól.
 
Itt csak az évi egymillió apróhirdetést megforgató Használtautó.hu statisztikáit közöljük, mert a JóAutók.hu-t jellemzően kerülik a piac legalján tengődők.
 
  Modell Átlagár (forint) Átlagos életkor (év)
1. Maruti 800 218 000 31
2. Daewoo Nexia 223 000 26
3. Renault R 19 225 000 29
4-5. Rover 200 244 000 25
4-5. Mazda Demio 244 000 23
6. Daewoo Tico 248 000 25
7. Fiat Uno 262 000 29
8. Citroen Xantia 272 000 24
9. Rover 25 280 000 21
10. Fiat Palio 284 000 22
 
Nehéz lenne a kérdésre kapásból rávágni, ezek közül melyikbe ülne be ennyi évesen az ember. Sajnos sokkoló mennyiségben futnak még az útjainkon, és nemcsak a környezetszennyezés a gond velük, hanem az is, hogy egy komolyabb ütközés esetén képtelenek megvédeni a bennük utazókat. 
 
25 évnél vénebb autóból közel 4500 darabot hirdetnek jelenleg a Használtautó.hu-n, és ennek a sokszorosa szállít napi szinten családokat 2024 Magyarországán.
 
Toplista: az ország legdrágább használt autói 5

Ez a fotónk 21 éve készült az akkor 12 éves Marutiról. Ma már nem így néz ki ez a példány, ha egyáltalán még létezik. Márpedig simán létezhet, hiszen 31 év az átlaga a meghirdetett példányoknak

Milyen egy Maruti?

„Nagypapám autóját egy ideje már csak én használom. Nagyon szeretem, mert az egyik legkönnyebben vezethető autó. A megbízhatósága is jó, ritkán van vele baj. A fogyasztását nem szoktam mérni, de a kis tank ellenére csak ritkán kell tankolnom bele. Női autónak tartják, de ennél sokkal többet tud, például nagyon jól megy, nem csak poroszkálásra alkalmas. A biztonságossága viszont katasztrofális, egy ütközésre jobb nem is gondolni” – még 2003-ban mondta ezt egy tulajdonos a Vezessnek a képen létható autójáról.

Konstrukcióját tekintve minimálautós a Maruti. A hátsó futómű merev tengelyes, ráadásul laprugós, amilyen sokáig a Fiat Pandában is volt. A kocsiból hiányzik az elektronikus gyújtás és a szervofék is. A vékonyka lemezek balestnél nem sokat emésztenek fel az ütközési energiából, a Maruti ebben veszélyesebb, mint egy hasonló évjáratú Suzuki Swift.

Egyféle ötajtós karosszériával, egyen felszereltséggel és egyetlen motorral volt kapható a Maruti DX 800. A háromhengeres motor 29 kW-os, ami 39,54 lóerőnek felel meg.

„Üresen a forgalmi szerint 640 kilós a Maruti, nem csoda, hogy az élénk motorral kifejezetten dinamikus az autó. Jó a gyorsulás és a fogyasztás is minimális. Városban 6-6,5, országúton 5 literrel érdemes számolni, pedig a váltóból kispórolták az ötödiket. A négyfokozatú váltó nagyon jól kapcsolható, rövid úton jár” – mindezeket szintén 21 éve írtuk itt. Ma már nem ajánlanánk senkinek.

Mit a legnehezebb eladni?

Vannak rossz hírű modellek, akadnak elátkozottnak tűnő márkák is, és vannak a szinte eladhatatlan autók. Amelyeket hiába hirdetnek a tulajdonosaik, csak nem akarják megvenni tőlük hosszú hónapokon át az autójukat. Fontos, hogy a JóAutók.hu alábbi táblázatában – a Vezess kérésének megfelelően – csak olyan modellek szerepelnek, amelyekből legalább 10 darabot hirdettek az év első negyedében. Valamilyen ismeretlen ritkaságból egy-két,  az oldalon ragadt darab torzítaná a statisztikát.
 
  Modell Átlagos hirdetési idő (hónap)
1-2. Nissan Interstar 12
1-2. Volkswagen CC 12
3-6. SEAT Cordoba 11
3-6. Peugeot 307 11
3-6. Mercedes-Benz CLK 11
7-8. Renault Laguna 10
7-8. Ford Transit Custom 10
7-8. Volkswagen Crafter 10
9-10. Suzuki Grand Vitara 9
9-10. Audi Q2 9
 
Hmm…, látunk itt meglepő neveket is, olyanokat, amelyekkel első blikkre nem is biztos, hogy rossz lenne együtt élni. Habár hosszabb távon ki tudja. Hasznos tanács: rövidebb időre nem érdemes beleugrani ezekbe, mert ahogy a táblázat is mutatja, 8-10 hónappal a meghirdetés után is kerülgetheti megunt négykerekűjét az ember.