Ha hétfőtől a nyári szabadságok, iskolaszünet miatt amúgy lazább időszakban neked is sokkal több ideig tartott bejutni a munkahelyedre, akkor eláruljuk, hogy hol keresd a bajt. Gondolnád, hogy nagy eséllyel a pesti rakpart egy rövid szakaszának teljes, közel egy hónapig tartó lezárása lehet az oka a késésnek? Megnéztük, mennyi autó közlekedett eddig a rakparton, és hogy ezek hol kereshetnek most alternatív útvonalakat.

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 1

A rakpartlezárás első napján már a Váci út legeleje is úgy beállt, mintha nem nyár közepe lenne

Lezárás vagy megnyitás?

A városvezetés és a BKK is előszeretettel kommunikálja úgy a rakpart lezárását, hogy az valójában megnyitás. Furcsa logika ez, hiszen a rakparton a járműforgalom számára épített aszfaltút található, amin normális esetben járművek közlekednek, nem pedig piknikhelyszín. Hiszen ez a legrövidebb, leggyorsabb út, ha a város északi végéről menne valaki a délire, vagy éppen fordítva. Ha valamiért nem engednek oda autókat, motorokat stb., akkor az lezárás, nem pedig megnyitás.

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 2

Játék a szavakkal

A reptérre vezető út lezárásakor sem azt halljuk, hogy megnyitották a gyorsforgalmi utat Putyin/Erdogan/a római pápa előtt, hanem azt, hogy lezárták. De az Orczy-parkkal kapcsolatban is furcsa lett volna azt olvasni, hogy hurrá, megnyitották az extrémsportolók előtt. Így inkább az volt hír, hogy hetekre kizárták onnan azokat az átlagembereket, akik amúgy oda szoktak járni. Szóval bármennyire is jobban hangzana a megnyitás, a rakpartot bizony lezárják az azt rendszeresen használó tömegek elől, az elenyésző kisebbség kedvéért.

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 44

Rakpart lezárva! Helló, oldd meg, ahogy tudod!

Mi veszett el?

Bár az egész rakpartot – ami ebben az esetben a Margit hídtól a Fővám térig tartó részt jelenti – tavasztól őszig csak hétvégente zárják le, de akad egy szakasz, amit most egy hónapra teljesen kivontak a forgalomból.

Hét közben a Lánchídnál lévő felhajtónál terelik fel az autósort a jóval kisebb áteresztőképességű Apáczai Csere János utcába, ha északról érkezik valaki és nagyjából az Erzsébet híd után lehet visszatérni a rakpartra. Délről viszont már nem sokkal a Szabadság híd után kezdődik a lezárás és a Lánchídig tart.  

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 45

Egy ekkora szakasz kiesésétől letérdel a város

Autóforgalom vagy Duna-parti piknik?

A rakpart, mint a város egyik legrövidebb és leggyorsabb autózható közúti kapcsolata az északi és déli rész között hétvégi teljes lezárása is okoz gondot, elég az ilyenkor járhatatlanná váló Vámház körútra, Kálvin térre gondolni.

De az, hogy munkanapokon is kiszakítják a közlekedés vérkeringéséből, még nagyobb baj. Vajon mennyien használják hétköznap a lezárás előtt, és után? Hány autós esik el a gyors, fájdalommentes közlekedés lehetőségétől, és hány gyalogos, biciklis örül a hétköznapi lezárásnak.  

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 46

2264 autó halad itt el egy óra alatt

Számoljunk!

Hogy ez kiderüljön, a lezárás előtti utolsó munkanapon megszámoltuk az autókat, majd a lezárás után ugyanabban az időben, ugyanott azt is, hogy hányan téblábolnak az autók helyén. Csütörtökön 2264 darab jármű haladt el egy óra alatt a Pesti alsó rakpart azon szakaszán, ahol hétfőn, ugyanabban az időben a már lezárt úttesten mindössze 34-en jártak. 

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 47

Itt békeidőben óránként 2264 autó ment el. Ezek most a lakóházak között rostokolnak

Egész pontosan 6 futó, 4 rolleres, 15 gyalogos, 10 biciklis – ebből 2 Bubival – népesítette be a rakpartot. (Rajtuk kívül 2 teherautó, 2 áruszállító furgon, 1 autó és 2 motor keveredett le még valahogy a lezárt részre.)

Hová tűntek az autók?

Mielőtt nagyon megörülnénk, hogy hurrá, 2264 autóval kevesebb közlekedett a városban, legyünk vele tisztában, hogy ezek az autósok nem tűntek el, hanem más útvonalon próbálnak eljutni a céljukig. 2264 darab autó, ha csak darabonként 4,5 méterrel számolunk, az akkor bő 10 kilométeres kocsisort jelent, egy minimális követési távolsággal együtt pedig úgy 15 kilométernyit. Óránként ennyit kellene felszippantani a környező utcáknak. 

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 48

Északról közelítve a Parlamentnél áll meg reménytelenül a forgalom. Volt, aki inkább megfordult, mint hogy a dugóban szomorodjon meg

És ezek az autók a lezárás után a környező utcákon, a lakóházak ablakai alatt araszolnak, fékeznek, gyorsítanak, várakoznak a lámpáknál, jóval nagyobb környezeti terhelést okozva, mintha békében haladhatnának a rakparton. 

Merre kerüljünk?

A BKK szerint amúgy a pesti alsó rakpartot legegyszerűbben a Hungária-körgyűrűn lehet elkerülni, a belvárosban gépjárművel közlekedőknek pedig a Kiskörút, illetve a budai alsó rakpart használatát javasolják. A hungáriás kerülést felejtsük azonnal el, bár végül is Törökországon keresztül is el lehet jutni Párizsba, csak ugye kinek van erre ideje. Az eredeti nem egész 7 km helyett ez 12 kilométeres utat jelentene, és nyilván időben is hosszabb. 

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 49

Alternatív útvonalak rakpart nélküli Budapestre

A Göncz Árpád városközpont és a Bálna közötti úton így inkább a Waze-zel, illetve a Google Mapsszel terveztettünk alternatív utakat. Már az ajánlott útvonalak is nagyon különbözőek voltak, de a várható többletidőt mindegyik jelezte előre. 

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 50

Csúcsforgalomban a rakpart

Mekkora a különbség valójában?

Az egyik utolsó munkanap, még egész nap használható rakparttal a múlt csütörtök – július 25. – volt. Ekkor a reggeli csúcsidőben a Bálna és a Göncz Árpád városközpont közötti útvonalat autóztuk le, közben mérve az időt. Aztán a lezárást követően hétfőn is mentünk egy kört, és megnéztük, mennyivel tart tovább ugyanaz az út. Nyilván csak az út két vége volt azonos a lezárás miatt. 

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 51

A Waze sokkal pesszimistább a Google Maps-nél, ha a rakparton kell haladni

A valóságban a reggeli csúcsban délről észak felé 13 perc 20 másodperc volt az út járható rakpart mellett, a másik irányba pedig 24 perc 40 mp. Ugyanez a lezárás után 29 perc 7 mp és 29 perc 45 mp a másik irányba. Látható, hogy a délről észak felé tartók bukják a legnagyobbat, nekik több mint duplájára nőtt a menetidő, de a másik irányból érkezőknek is 20 százalék körüli pluszidővel kell számolniuk naponta.

Emellett persze a belsőbb utakra kényszerült járművek máshol is növelik a forgalmat, de azt már nehezebb feladat lenne megmérni, hogy ezek pontosan hol és mennyivel dagasztják nagyobbra a dugókat. Így csak azok beszámolóira támaszkodhatunk, akik a hét elején reggel érezhetően megnövekedett menetidőre panaszkodtak.

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 52

Lezárás előtti táv és idő

Emellett persze a szokásos autós csapdák is működnek, például az Üllői útról jobbra kanyarodás is egy rémálom a pollerekkel leválasztott biciklisáv miatt, de a Soroksári út is egy szakaszon egysávossá szűkül. Aztán a budai rakpart egy része is odalesz, ha beindul az idei Sziget Fesztivál. Itt augusztus 5. és 13. között naponta 13 órától hajnali 3 óráig időszakos lezárásra kell majd számítani a Mozaik utca és a Margit híd közötti szakaszon.

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 53

Lezárás utáni táv és idő

Van megoldás?

Tagadhatatlan, hogy valamit lezárni, elrontani sokkal könnyebb, mint úgy megcsinálni, hogy mindenkinek jó legyen. A rakpart olyan jellegű átalakítására, ahol a kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad, már öt évvel ezelőtt is láttunk példát.

Igaz, az alagútba vezetett járműforgalom és a folyókapcsolatot kapó sétálórész nem a legolcsóbb megoldás, de valószínűleg ez lenne mindenkinek – közlekedőknek és sétálóknak – a legjobb. Nem lenne még élhetetlenebb a város közlekedése, de azok is boldogok lehetnének, akik örömöt lelnek abban, ha parkok helyett lezárt autóúton sétálhatnak.

Elvették az autósoktól a rakpartot, megnéztük, mi lett vele 54

A fedettautós-gyalogos rakpart látványterve – fotó: https://epiteszforum.hu/

De ha nem megyünk ennyire messzire, hanem mondjuk csak akkor zárnák le a rakpartot, amikor már lement a reggeli, délutáni csúcsforgalom és már gyalogosként is élmény a rakparton bóklászni – mert mondjuk nem egy árnyéktalan placcon kell a 60 fokos aszfalton menetelni –, talán az is életszerűbb lenne.

Délután 6-7 körül már vége a budapesti forgalmi káosznak, ekkor kezdődhetne a lezárás, ha már valamiért ez ennyire fontos. Mert láthatóan a gyalogosok se hülyék, láthatóan napközben eszük ágában sincs a rakparton piknikezni.

Te megérzed a fővárosi közlekedésen a kiesett Pesti alsó rakpartot?
Igen, jóval hosszabb időt igényel a reggeli bejutás
76% (392)
Nem, semmit nem érzek belőle
24% (124)