355 945 alkalommal szabott ki gyorshajtásos bírságot a rendőrség az objektív felelősség alapján 2024 első hat hónapjában – tudta meg a Vezess az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK). Ez a szám hatalmas negatív rekord, fél év alatt ennyi szankciót még soha nem alkalmaztak a sebességhatárokat megszegő autósok, motorosok stb. ellen.
A látványos növekedés 19,4 százalékos, ugyanis 2023 első hat hónapjában jóval kevesebb, 298 031 esetben szabott ki közigazgatási bírságot a rendőrség „az objektív felelősség hatálya alá tartozó, megengedett legnagyobb sebesség túllépése szabályszegés” miatt.
Ez a közel 400 ezer darab bírságcsekk csak az egyik része a lebukott gyorshajtók felelősségre vonásának, de nem a teljes szám. Ezen felül 29 368 alkalommal a szabályszegők megállítása után szabtak ki közigazgatási bírságot a rendőrök a járművek vezetőire. A helyszíni bírságos statisztika már nem rekord, 2023 első felében magasabb volt ez a szám.
Naponta 110 millió forint
A minden korábbinál magasabb objektív felelősséges bírságszámból következően a járművezetők által befizetendő büntetés teljes, féléves összege is rekord: 19 975 261 800 forint. Még inkább elgondolkodtató ez a szám szétbontva.
A közel húszmilliárd forint fél év alatt ugyanis azt jelenti, hogy minden egyes napon 109,75 millió forintnyi bírságot kaptak a gyorshajtók Magyarországon január első napja és június vége között. 2023 első felében ezzel szemben csupán 61,8 millió volt a napi tarifa, hiszen akkor összesen 11,323 milliárd forint közigazgatási bírságot szabtak ki a hatóságok.
Nem csak a rekordsok lebukás miatt emelkedett 19,97 milliárdra a féléves bírságösszeg, tavaly szeptembertől ugyanis 30 százalékkal nőttek a közlekedési szabályokat megszegők egyes büntetési tételei. A közigazgatási bírságok a korábbi 10-től 300 ezer forintig nyúló tartományból a 13–390 ezres szintre ugrott.
2024 első hat hónapja volt az első teljes fél év, amikor már csak a megemelt bírságösszegeket akasztotta a szabályszegők nyakába a rendőrség.
Fogalom lesz a gyorshajtással kapcsolatban az Árpád híd
Felelőtlen őrültek, vagy csak nem tudnak olvasni? – lassan ez a kérdés az Árpád hídon 100–150 km/órával száguldozókkal kapcsolatban. A tragikus kerékpáros-gázolás óta nem csak a sajtó van tele azzal, miként lehetne lassítani a forgalmat a széles, hosszú és majdnem egyenes – vagyis egyeseket gyorshajtásra csábító – hídon, a rendőrség is rendszeresen méri rajta a járművek sebességét (mi is kint voltunk velük traffipaxozni). Minderről folyamatosan értesül a nyilvánosság, mégis újra és újra megdöbbentő sebességadatokat közöl a rendőrség arról, hogy ismét és ismét mennyivel száguldoznak ott egyesek.
A hírhedt baleset óta 2538 felvétel készült gyorshajtásról, a rekorder 161 km/órával hasított, 19 esetben történt csaknem kétszeres sebességtúllépés a megengedett 70 km/órához képest. Mintha egyesek zárt csoportjában már arról menne a verseny, ki képes magasabb sebességet elérni.
Idén júliusban is elgázoltak egy bringást, ezért a Budapesti Rendőr-főkapitányság elrendelte az Árpád hídon közlekedők fokozott ellenőrzését. Július 15-től 28-ig 389 sebességtúllépést rögzítettek a műszerek, a legpofátlanabb szabályszegő sofőr 147 km/órás sebességgel száguldott.
Jól muzsikálnak az új traffipaxok
Szintén benne van a 2023-as első fél évi adatoktól jóval magasabb idei számokban, hogy azóta növekedett a rendőrség által működtetett sebességmérők száma is országszerte. Tavaly nyáron kezdték ugyanis használni a vármegyei kapitányságok azt a 40 darab TraffiCapture TC-108-ast, amelyeket bruttó 296 millió forintért vásárolt az ORFK.
„Ez a ma elérhető technika csúcsa, amely három tized másodpercenként ezer mérést képes végezni, ennek az átlaga a mért és kijelzett adat” – mondta akkor a Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője az új traffipaxokról, amelyekkel kapcsolatban megkérdeztük a sokakat érdeklő számot: meddig látnak? 230 méter távolságig képesek hiteles mérésre és képfelvételre.
Immár egy éve használják őket az egyenruhások, amivel kapcsolatban az ORFK elmondta most a Vezessnek, hogy elégedettek a sebességmérőkkel. „Az eddigi tapasztalatok alapján a készülék megbízható, panasz nem érkezett. Egyik előnye, hogy mobil, így akár álló, akár mozgó üzemmódban bármely útszakaszon használható.”
A traffipaxállomány bővítésével párhuzamosan egyre több önkormányzat költ Trafiboxokra. Lassan kétszáz darab körül jár azoknak az útszakaszoknak a száma, amelyeken mindkét irányba mérik az úton haladó járművek sebességét a trükkös dobozokba rejtett traffipaxok.
Legutóbb február közepén kérdeztük meg a rendőrséget az engedélyek számáról, akkor azt válaszolták, hogy „február 1-ig országosan 87 helyszínen telepítették a Trafiboxokat, és további 94 helyszínen jelenleg előkészítés alatt áll az elhelyezésük”.
Kampányidőszak volt most tavasszal, ráadásul látva a trendet azóta valószínűleg más városok is belevághattak a telepítésbe. Aki szeretné megnézni, itt van a legutolsó címlista a Trafiboxok pontos helyeiről.