Szokásos hétköznap reggelnek indult, ez a cikk született belőle. Épphogy kilépett az ajtón a feleségem 7 óra 20-kor, máris csörgetett telefonon. Izgatott volt a hangja, hamar az enyém is megváltozott.
- Bírság van az autón!
- Bírság? Milyen bírság?
- Parkolós.
- Hogy-hogy? Hol parkoltál?
- Pontosan ugyanott, ahol évek óta mindig. Ráadásul előtte és utána is állnak autók, azokon nincs bírság.
Budapest belvárosa, itt bármi megtörténhet, gyorsan leszaladtam megnézni. Az alaphelyzet: zöld rendszámos autó, saját lakhely. Mi baj lehet?
Kibontva és átolvasva az ablaktörlő alá helyezett ajándékot, gyorsan kiderült, hogy valóban rossz helyen parkoltunk. Egészen pontosan mi ugyanott parkoltunk, ahol évek óta mindig (ott, a fehér tetejű trafóház melletti 20-30 méteres szakaszon, az utca jobb oldalán), ám egyik éjszakáról a másikra, pont tegnapról pont mára megváltozott annak a helynek a státusza.
A sokat olvasott autós már mondja is, hogy hát a Golf jobboldali sarkánál mintha tábla magasodna, talán ott rejtőzhet az ágak között valami meglepetés. Éppen a minap írtunk cikket a bokrok és ágak által takart lámpákról és táblákról, de ezúttal más történt. Az ott egy villanyoszlop, és nincs rajta semmilyen tábla. Ráadásul ahogy írtuk, a Golf szélvédőjét sem tisztelte meg a Mikulás csomaggal. A Leonét sem. Csak a kettő között a mi autónkat. Ami ugye zöld rendszámos.
A 13 ezer forintos bírságcsekk mellé méretes tájékoztatót csatolt a Terézvárosi önkormányzat rendészete, az „Elkövetett cselekmény(ek) leírása(i)” pontnál a következő indoklás látható.
Szemmel láthatóan ezen az utcaszakaszon nincs Várakozni tilos tábla, aminek a kiegészítő tábláját figyelmen kívül hagytuk. Ráadásul továbbra is kérdés, hogy az itt látható összes autó közül miért csak egy jármű kapott büntetést.
Az utca végén megtaláltam a frissen kihelyezett táblát. Olyan 40 méterre az éjszakára ide leparkolt autónk mögött, a kereszteződésben, ahol minden nap bekanyarodunk ide. Egy villanyoszlopra lett felkötegelőzve a Várakozni tilos tábla azzal a kiegészítő felirattal, hogy 18 órától reggel 7 óráig csak lakossági várakozási engedéllyel lehet itt parkolni.
Sokakhoz hasonlóan mi is itt kanyarodunk be balra minden nap, ennyit és így látni belőle bekanyarodáskor, akkor kellett volna észre venni, mielőtt az utca jobb oldalán leparkolunk. Az utca bal oldalán eleve nem lehet, konzulátus van, egyesek talán észre is vették a kettővel ezelőtti képen a sárga felfestést (ami ezen a képen is látható helyen kezdődik). Vagy nem? Az elmúlt egy hónapban az akácfák aszfaltra hullott virágai miatt sokan benézik – lásd ismét a kettővel ezelőtti fotót.
Budapest belvárosa, itt bármi megtörténhet, még a rutinos autósok is fennakadhatnak egy-egy nem várt csapdán. A feleségem is, én is ugyanitt parkolunk mindig, ő most nem vette észre a kikerült táblát. Ráadásul helyi lakosok vagyunk. Azért parkolunk itt hétköznap éjszaka, és nappal is hétvégén, mert itt lakunk.
A bírságot hajnali 5 óra 17 perckor rakták rá a kocsinkra a kerületi közteresek.
Érdemes figyelni, tízezernyi bírságot osztottak már ki ugyanezért
2021. augusztusában jelentek meg azok a közlekedési táblák a főváros belsejében, amelyek a kizárólagos lakossági parkolás lehetőségére hívják fel a figyelmet. A táblák után sorjázó helyeken este 18 óra és reggel 7 között csak a kerületi parkolási engedéllyel rendelkezők várakozhatnak autójukkal. Az újfajta helyekkel az önkormányzatok célja, hogy a helyieknek legyen megfelelő mennyiségben szabad hely a lakásaik közelében, ami szimpatikus ötlet egy olyan városban, amely ennyire telített személyautókkal.
Gyorsan elszaporodtak ezek a helyek, jelenleg 10 ezer darab körül járhat a kijelölt parkolók száma Budapesten. Az V. kerületben olyanokat is találni, amelyek napi 24 órában az ott élőknek vannak fenntartva. Három belső kerületet megkérdeztünk, most mennyi közterületi parkolóhely ilyen náluk.
A VI. kerületben „1912 lakossági várakozóhely kivitelezése történt meg, ami körülbelül 27 százaléka az összes terézvárosi parkolóhelynek”. A VII. kerületben 2250 darab körül (ez ott majdnem pont 30 százalék), a XIII. kerületben 1905 várakozóhely. Két megjegyzés ehhez: több más fővárosi kerületben léteznek még ilyen helyek (II. kerület, V., IX. stb.), másrészt egy-egy kerületben az összes helynek maximálisan a 30 százaléka lehet lakossági.
Mivel az elmúlt három év terméke ez a fajta speciális várakozóhely, és ugye akkor van értelme, ha más nem áll oda, az összes általunk megkérdezett kerületben ellenőrzik is éjszaka a helyi közteresek, és büntetik az illetéktelenül oda állókat. Eleinte többen csak figyelmeztettek, de ma már bírságolnak.
A mi kerületünkben 2022-ben 1172 darab bírságot szórtak szét ugyanezért, 2023-ban 1109-et, és időarányosan idén eddig messze a legtöbbet: 1118-at. A szomszédos VII. kerületben sokkal több autós kapott büntetést: 2022-ben összesen 4526 alkalommal szereltek fel kerékbilincset, 2023-ban 4803-szor, idén június 30-ig 2790 felszerelés volt.
Nem egyforma a büntetés
A VI. kerületben mi még 13 ezer forintos helyszíni bírságot kaptunk, ez ma már több, ugyanis augusztus 1-jén a kormány megemelte számos szabálysértési bírság összegét. Terézvárosban ez a jellemző büntetési tétel, de lehet más is, mint arról mindjárt mutatunk egy fotót, mások rosszabbul jártak nálunk.
Az említett VII. kerületben viszont más a szokás. „A közterület-felügyelők az intézkedésekor a fennálló közlekedési helyzetben döntenek, melynek során nem helyszíni bírságot szabnak ki, nem feljelentést tesznek, hanem kerékbilincset szerelnek föl a járműre. A kerékbilincs alkalmazásának költsége nem büntetés, nem helyszíni bírság, az eljárás a kerékbilincs költség megfizetése mellett egy figyelmeztetéssel lezárul.” Kicsit megtévesztő lehet a „figyelmeztetés” kifejezés, ez nem azt jelenti, hogy ennyi, és kész, nem kell fizetni. A kerékbilincs leszedése ugyanis 11 500 forint. Az északról szomszédos XIII. kerületben a legszélesebb a paletta, helyszíni bírságot, feljelentést, kerékbilincset és van, hogy figyelmeztetést is alkalmaznak.
Miközben leveleztünk a VI. kerület sajtóosztályával, az egyik este külföldi rendszámos autó parkolt le szinte ugyanoda, ahol a mi autónk helyszíni bírságot kapott. Másnap reggel kerékbilincs volt ezen az autón.
Itt a válasz. „A közterület-felügyelő a helyszínen látottak alapján saját hatáskörben dönthet arról, hogy a 13 ezer forintos bírság mellett szükséges-e kerékbilincset is alkalmazni. Hogy az ön által írt esetben ez miért történt meg, arra sajnos adatvédelmi okokból nem válaszolhatunk, hiszen itt már egy konkrét, rendszámmal szereplő autó ügyéről kérdez, amellyel szemben az intézkedés történt.”
Nem egyforma a lakossági várakozási helyek jelölése sem
Az V. és a IX. kerületben csak táblákkal jelzik az autósoknak, hogy oda nem állhatnak, ha nincs „lakossági várakozási engedélyük”. Itt egy példa erre.
Két kerület használ felfestést is a táblákon felül, de ebben sincs egység. A VII. kerületben sárga, szaggatott csíkozással találkozhatnak a járművezetők.
A legfeltűnőbb, leginkább az autósok tájékozódását segítő aszfaltfestést egyértelműen a VI. kerület alkalmazza.
Kérdés, hogy a megbírságolt autónk utcájában miért csak tábla volt a büntetés idején. A kerület válasza szerint nem feltétlenül egyszerre történik a táblázás és a felfestés, utóbbihoz több idő kell. A mi helyszíni bírságunk után másfél héttel felfestették itt is a kerület vörös címerét az aszfaltra. Ha egyszerre tábláznak és festenek, akkor nincs bírságunk. Így van, és jogos, csak bosszankodni lehet.
„Fontos általános tudnivaló, hogy a lakossági várakozóhelyek felfestése csak segítséget jelent a táblához, tehát a közlekedési szabályokat továbbra is a tábla jelzi. A felfestés nem tekinthető hivatalos közlekedési jelzésnek. Minden közlekedőtől azt szoktuk kérni, hogy ne rutinból vezessenek, mert a kerületfejlesztések miatt bárhol előfordulhatnak változások, és bármilyen széles felületen kommunikáljuk is ezeket, nem biztos, hogy idejében eljut minden információ hozzájuk” – így a kerület. Tényleg érdemes megfogadni a tanácsukat.
Még egy fontos pont, már mi tesszük hozzá, hogy…
…a zöld rendszámmal sem lehet ilyen helyeken parkolni
És az is kevés, ha valaki helyi lakos. Az utcákban álló autókat ellenőrzők kis képernyőjén az jelenik meg, hogy a kerületben bejelentették-e az adott rendszámos autót. Nem az, hogy ott lakik-e a tulaj. Még konkrétabban: vásároltak-e rá lakossági várakozási engedélyt. Ez az első személyautóra 1950 forint Terézvárosban egy esztendőre, a második kocsira pedig 0 és 150 ezer forint közötti összeget kell fizetni az utcától és a járműtől függően.
A zöld rendszám a büntetés elkerülése érdekében kevés, ha nincs bejelentve az autó. Ha tisztán elektromos autón van a zöld azonosító, akkor ingyenes a második engedély kiváltása, ahogy az a táblázatban látható.
Utólagos lehetőség nincs rá, hogy kérjem a büntetés eltörlését azzal az indokkal, hogy bocsánat, nem jelentettem be, de villanyautóm van, és a saját házam előtt parkoltam a helyi lakosoknak fenntartott helyen. Vagyis pont a nekünk kijelölt helyen állt a saját autónk.
Nincs más, be kell fizetni. A közterület-felügyelet adta nekünk a bírságot, ám a kerület válasza szerint tőlük hiába kérné bárki az elengedését: „a közterület-felügyeletnek nincs méltányossági jogköre, a KRESZ-es szabálysértés felülvizsgálatára a rendőrség jogosult.” Bezárult a kör.