Keserűen emlegetjük a hazai személyautóknál az átlagosan immár 16 éves életkort. Az idehaza legnagyobb mennyiségben futó Opel Astrából, Suzuki Swiftből és Ford Focusból 80-90 lóerő körüliek az akkor tömegével vásárolt változatok. Az egy generációval fiatalabb – mondjuk ma tíz év körüli – Astrákból, Swiftekből és Focusokból is csak 100 lóerő körülieket használnak leginkább a tulajdonosok Magyarországon.
Óriásit téved azonban, aki ezeket a teljesítmény-adatokat gondolja átlagosnak a hazai utakon. A Vezess kikérte az Építési és Közlekedési Minisztériumtól (ÉKM) a tíz évvel ezelőtti és mai személyautó-állomány lóerő szerinti adatait teljesítmény-kategóriákra bontva. Egyrészt jóval a tömegautók szintje felett van az átlag, másrészt látványos az autópark erősödése, harmadrészt kiderül a statisztikákból, hogy ezerszámra vannak 400-500-600 lóerő feletti autók magyar rendszámmal.
Különösen meglepő lehet majd sokaknak, hogy mennyire erősek az idén útjainkra került új autók. A cikk végén eláruljuk itt is a lefrissebb számokat.
Ismerjük meg először, hogy egy évtized alatt mennyi erősödtek az autónik. Ez itt egy 2014-es Swift, kezdjük ezzel az esztendővel
Tíz éve már 40 ezernél több 200 lóerőnél erősebb autó futott idehaza
Egy kiló alma 230 forint volt átlagosan a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint, 350 forint környékén mozgott a 95-ös benzin literára 2014 végén, a vadonatúj Suzuki Swift ára pedig még csak hármassal kezdődött. De már tíz évvel ezelőtt is magyar rendszámmal rendelkezett bő 40 ezer 200 lóerőnél magasabb csúcsteljesítményű személyautó, és bőven ezer fölött járt a 400 lóerősnél is erősebb autók száma.
A közlekedési minisztérium alábbi táblázata a 2014-es év valamely napján érvényes magyar forgalmival rendelkező személyautókat együttesen tartalmazza. Vagyis benne vannak az esztendő
reexportos járművei ugyanúgy, ahogy mondjuk az év valamely napján rommá tört, ezért forgalomból kivont autók is. A lényeg: legnagyobb részük 2014 egészében futott a hazai utakon.
Az ÉKM kW szerint kategorizálta a személyautókat, a függőleges első hasábba mi írtuk be 1,36-os szorzóval a lóerőket zárójelben.
Teljesítmény kW-ban (lóerőben) |
Darab |
Arány (százalék) |
nincs adat |
56 |
– |
50 alatt (68 alatt) |
703994 |
23,46 |
50-100 (68-136) |
2 029 797 |
67,65 |
100-150 (136-204) |
215 334 |
7,18 |
150-200 (204-272) |
38053 |
1,27 |
200-250 (272-340) |
9063 |
0,3 |
250-300 (340-408) |
2029 |
0,07 |
300-350 (408-476) |
599 |
0,02 |
350-400 (476-544) |
514 |
0,02 |
400-450 (544-612) |
154 |
0,01 |
450-500 (612-680) |
27 |
0,001 |
500 felett (680 felett) |
669 |
0,02 |
Összesen |
3 000 233 |
100 |
Az akkori hárommilliós személyautó-állomány közel negyede (23,46 százalék) gyengébb volt 68 lóerőnél, ez a legöregebb Swiftek, Corsák, Fabiák, Polók, Cliók világa. A bő kétharmadának a teljesítménye pedig 68 és 136 lóerő közé esett, ez jellemzően az akkori alsó középkategóriás Astra, Focus, Golf, Mégane és a picit nagyobb Octavia, valamint rengeteg idősebb Passat, 3-as BMW, Mondeo stb. világa.
Ugyanakkor tíz évvel ezelőtt 270 ezer darab személyautót mozgatott 136 lóerősnél erősebb motor (99,999… százalékban még belső égésűek), de az igazán érdekesek a legizmosabb sportkocsik, luxusszedánok és terepjárók darabszámai.
Passatból fut a negyedik legtöbb Magyarországon, csaknem 100 ezer példány. A dízelbotrány előtt igen népszerű TDI-kből a B7-esben a 140 lóerős volt az egyik leginkább kedvelt
Gondoltátok volna, hogy már egy évtizeddel ezelőtt háromezer darab felett járt a 340 lóerőnél is erősebb személyautók száma idehaza? Igen, 3000 darab 340 lóerősnél erősebb kocsi tíz éve.
Sőt, a minisztérium hivatalos adatai szerint 2014-ben magyar rendszám volt 1296 darab olyan személyautón idehaza, amelyek a 300-500 kW, vagyis a 408-680 lóerő közötti kategóriába esnek. Ez az AMG-k és M-es BMW-k, valamint a legerősebb S-Mercedesek, 7-es BMW-k világa, plusz az erősebb Porsche Panamerák, Cayenne-ek, 911-esek és a Ferrarik, Bentley Continental GT-k stb. dimenziója. (Az 500+ kW-os kategóriában is lehetnek extrém erős sportkocsik, de a 669 darab nagyja szerintünk valami más lehet az EKM táblázatában. Talán egy részük az M1G („terepjáró személygépkocsi”) kategória lehet, amit szintén tartalmaz az adatbázis.)
2014-ben is rengeteg AMG futott az országban, ráadásul akkoriban indult a G-Mercik máig tartó és múlhatatlan imádata egyes körökben. Már akkor komoly méretű ügyfélkörrel rendelkezett a Porsche, és szemmel látható méretűvel a Ferrari magyar importőre (igaz, sok kocsira RO-s német rendszám került), használtan pedig még több sportkocsi és luxusszedán jött be nyugatról. Például soktucatnyi Bentley Continental GT (A képen látható G500 csupán 422 lóerős, az izmosabb AMG változatból többet adnak el itthon újonnan)
Mi volt tíz éve 500-600 lóerő felett?
Meglepően sok autó, tényleg csak párat említünk, és márkánként sem mindet. Az AMG-k közül a C 63 S változata (500), az E 63 és ennek S változata (557 és 585), az S-osztály legerősebbjei (585 és 630 lóerősek), valamint az AMG SL-ek (530, 577 és 621).
Az M-ös BMW 560 lóerőről indult, a Porsche Panamera akkori első generációjából is voltak már 520 és 570 lóerős változatok, a Ferrari kínálatában pedig már a 458-as 605 lóerős volt, az FF 659, a La Ferrari 963.
2012-ben teszteltük ezt az M5-öst. 12 éve volt 560 lóerős
Ezeken felül jó pár Lamborghini, Rolls és Bentley motorja képes volt ilyen maximális teljesítményre, a tőlük ritkábbakat most ide se vesszük, mert nem is nagyon futott belőlük idehaza. Ezek már a gyűjtemények szintje.
2023 – Immár az elektromosok is húzzák felfelé az átlagot
Egészen más a kínálata a még inkább együttműködő márkáknak manapság, mint egy évtizede, a legfontosabb változás, hogy száznál több különböző elektromos modellt is árulnak a szalonjaikban. Márpedig a villanyautók átlagos teljesítménye felette van a belső égésű motorral hajtott személyautókénak. Sőt, már a benzines és dízel motorok többségét is kisebb-nagyobb villanymotorok erősítik még tovább.
A látványosan magasabb csúcsteljesítményű hajtáslánccal szerelt új személyautókból évente bő 100-100 ezer darabra kerül rendszám, és az évente nagyságrendileg ugyanennyi külföldről használtan behozott használt autó is más lóerőszint, mint 2014-ben. Íme, az EKM legfrissebb, 2023-as adatsora.
Teljesítmény kW-ban (lóerőben) |
Darab |
Arány (százalék) |
nincs adat |
56 |
– |
50 alatt (68 alatt) |
782 246 |
15,17 |
50-100 (68-136) |
3 390 433 |
65,77 |
100-150 (136-204) |
806 935 |
15,65 |
150-200 (204-272) |
117 071 |
2,27 |
200-250 (272-340) |
35 879 |
0,70 |
250-300 (340-408) |
9639 |
0,19 |
300-350 (408-476) |
6157 |
0,12 |
350-400 (476-544) |
2969 |
0,06 |
400-450 (544-612) |
2198 |
0,04 |
450-500 (612-680) |
647 |
0,01 |
500 felett (680 felett) |
974 |
0,02 |
Összesen |
5 155 148 |
100 |
Elsőként feltűnhet a látványos csökkenés a 68 lóerő alatti kategóriában, folyamatosan kopnak ki az útjainkról az ennyire alacsony teljesítményű, öreg kisautók. A tíz évvel korábbihoz képest százalékosan csökkent a 68-136 lóerő közötti teljesítményű autók aránya is az egészben, itt jegyezzük meg, hogy a mögöttünk álló évtized legnagyobb számban újonnan vásárolt autója, a Suzuki Vitara ezt a kategóriát dagasztotta, mindhiába.
Jelenleg már bőven egymillió darab felett fut idehaza 136 lóerőnél erősebb személyautó, de itt is az igazán extrém teljesítményű autók magas száma az érdekes. 408 lóerőnél izmosabb személyautóból bőven tízezer feletti fut magyar rendszámmal, és ki tudja mennyi némettel, szlovákkal vagy cseh azonosítóval, és szintén magyar tulajdonban. 544 lóerő felett is többezer személyautót tart nyilván a minisztérium.
Ezt a Porsche Panamerát még 2021 februárjában használtam, 3,5 éve 700 lóerős volt ez a változat. Csak Porschéból közel 10 ezer darab állt forgalomba az elmúlt évtizedben Magyarországon. Nagyon elszaladt az autók felső 10-15 százaléka az átlagtól árban, teljesítményben
2024-ben az új autók átlaga 200 lóerő felett van!
Végül jöjjön a ma valósága. Az idei év első felében 71 867 darab új személyautó állt forgalomba ideahaza, ha csak a német prémiumtrió márkáit nézzük, akkor 5244 darab BMW, 4626 Mercedes és 3619 Audi.
Teslából 1316 példány, Porschéból 439 darab – mindez csak félév alatt. Nyilvánvalóan húzzák felfelé a teljesítmény-átlagot, de igazából a márkák személyautó-kínálatának általános villanyosítása pakol sok-sok plusz lóerőt a motorháztetők, vagy elektromos autóknál sokszor a hátsó csomagtérpadló alá.
Aki ma új autót szeretne az leginkább mild hibridek, full hibridek, plug-in hibridek és tisztán elektromosok közül válogathat, ezek teszik ki a kínálat zömét.
És akkor végül a válasz a cikkeleji szavazásra. A
Datahouse szerint a 2024 első felében idehaza újonnan forgalomba állt személyautók átlagos teljesítménye 162,5 kW, ami 221 lóerő. Ma ilyen erős egy átlagos új autó. Hányan járunk ilyennel?
(Itt a cikk megjelenése után elírás volt, eredetileg 201 lóerő szerepelt az előző mondatban. Elnézést a hibáért.)