A Vezess egyik olvasója hívta fel nemrég a figyelmünket arra, hogy óriási torlódások várhatók az ország egyik legforgalmasabb főútján, az 510-es úton a szeptemberi iskolakezdéstől. Az 510-es út Budapest XXIII. kerülete és Taksony között 23 kilométeren és még 243 méteren át húzódik, 2015-ben a maga napi átlagosan 16 ezer járművével egyenesen Magyarország legforgalmasabb kétszer egysávos főútja volt.
Ez nem is csoda, hiszen a soroksáriak, harasztiak és taksonyiak mellett a Szigetszentmiklós déli részén, Szigethalmon és Tökölön élők is rendszeresen ingáznak rajta, így a fővárosi agglomeráció lakosságának folyamatos bővülésére tekintettel nem meglepő, hogy a legfrissebb adatok alapján jelenleg még több, már napi 17 ezer jármű használja az utat. Az öt agglomerációs településen (2023-as adatok szerint) majdnem százezren laknak, de ha a szigetszentmiklósiaknak csak a felével számolunk, az 510-esnek akkor is potenciálisan akár 80 ezer ember napi közlekedéséhez lehet ilyen-olyan módon köze.
Volt, amikor még leterheltebb volt az 510-es
A legfrissebb adataink alapján az út teljes napi forgalma 17 176 jármű/nap. Ebből a tehergépjárművek forgalma napi 69, a buszforgalom 159, míg a motorkerékpárok forgalma 256 járművet tett ki. Az előzetes, még feldolgozás alatt lévő forgalmi adatok alapján a forgalom kis mértékben csökkent a korábbi évekhez képest. Az elmúlt öt évben gyakorlatilag változatlanul 17 ezer jármű/nap a főút forgalma – írta a Magyar Közút. Érdekesség, hogy 2022 júniusában az 510-es taksonyi szakaszának felújítását kaszálták el a nagy kormányzati beruházásstop keretében, pedig előtte – szintén komoly torlódások árán – a csapadékvíz-elvezető rendszert is felújították.
Dunaharaszti Város Önkormányzata beruházásában és kedvezményezettként, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretein belül 2024. július 25-én kezdődtek kerékpársáv-építési munkálatok Dunaharaszti és Taksony között. A helyiek szerint régóta várt beruházás valósul meg azzal, hogy az út mindkét oldalán építenek egy-egy kerékpársávot, a kivitelezés viszont nem éppen ideális időpontban kezdődött el. A tervek szerint az építkezés legkorábban november elején érhet véget, miközben Dunaharasztiban a Budapest-Belgrád vasútvonal építése miatt a közlekedés eleve feszített – a város két oldalát összekötő aluljáró-szélesítési munkálatok miatt január óta használhatatlan, a kerülőútként használható további három vasúti átjáró közül egy (Magyar utcai) úgyszintén le van zárva.
Augusztus 27-én, vagyis néhány nappal iskolakezdés előtt jártunk a helyszínen. A szeptember 2-i dátum két szempontból is előre fontosnak tűnt: egyrészt a rendkívül forgalmas főúton fél pályán, váltakozó irányban haladhat a forgalom, ami a Taksony, illetve az onnan Dunaharaszti felé haladókat is érezhetően akadályozta már az iskolakezdés előtt, pedig a forgalom ezen a délután kifejezetten visszafogottnak tűnt a hétköznap reggeli csúcsokhoz képest.
Másrészt a félpályás lezárás jelenlegi kezdetének közvetlen közelében egy általános iskola található, ráadásul egy olyan tagintézmény, ahova csak alsósok, szeptembertől kizárólag elsősök és másodikosok járnak majd. A 6-8 éves gyerekek jellemzően még nem közlekednek önállóan, vagyis ebbe az iskolába a nem sétatávolságban lakók döntő többsége autóval viszi a gyerekét. A helyzeten az utolsó pillanatban próbáltak valamit javítani, kevés sikerrel.
A helyiek előre látták, hogy a számtalan párhuzamos építkezés miatt a közlekedési káosz elkerülhetetlen lesz, az összeomlás papírforma szerint bekövetkezett az iskolakezdés napján. Az 510-es út forgalma már reggel fél hétkor megbénult, a közösségi médiát ellepték az ilyen és ehhez hasonló jelzések. Az építkezés jellege és a szeptembertől megnövekedett forgalom miatt legfeljebb kisebb és átmeneti javulásra lehet számítani a környéken (a szintén hányatott sorsú 51-es úton is jelentős torlódás alakult ki), a beruházás végéig a helyzet várhatóan stabilan ilyen lesz a reggeli csúcsban.
Az előre borítékolható torlódásokon kívül az 510-esen zajló beruházással nem ez az egyetlen probléma. Szintén olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy a Haraszti aktuális augusztusi adásában még dr. Szalay László polgármester is valós veszélyként beszélt arról, hogy az autósok akár el is vehetik majd a kerékpárosoktól az új sávokat, vagyis az önkormányzatnál attól tartanak, hogy a beruházás befejezése után az autósok esetleg a leendő kerékpársávokon kerülik majd ki a rendkívül elhasználódott burkolaton kialakult úthibákat. (A videó a témánál indul.)
Az adásban elhangzottak szerint „lobbiznak” azért, hogy a beruházást végző Magyar Közút a kerékpársávok építésével párhuzamosan az út autók által használt részét is újítsa fel, hogy „az autósok ne is gondoljanak arra, hogy mivel a kerékpársáv szebb és jobban járható, ők is inkább azt használják”. Megkérdeztük a Magyar Közutat, hogy – ha már amúgy is félpályás útzár mellett zajlik a beruházás – tervezik-e a helyszínen készített képeink alapján valóban rendkívül rossz minőségű burkolat felújítását. A választól valószínűleg sokan szomorúak lesznek a környéken.
„Az 510-es főút érintett szakaszán jelenleg csak a kerékpársávok építésével kapcsolatos fejlesztési munkák zajlanak” – írta a Magyar Közút kommunikációs osztálya. „Társaságunk minden évben előre meghatározott keretösszegből végezheti el az országos közutak üzemeltetési és fenntartási feladatait. Az ezen felüli felújítási és fejlesztési beruházásokat csak külön elrendelés és az ahhoz szükséges állami vagy európai uniós célzott támogatási források biztosítása esetén végeztethetjük el külső szakvállalkozások bevonásával.”
A Magyar Közút már évekkel ezelőtt megállapította, hogy a beruházással érintett helyen „az út rossz állapotú, a burkolat repedezett, széle több helyen töredezett, felülete deformálódott, a záróréteg elöregedett. A kialakuló kátyúkat lehetőség szerint folyamatosan javítjuk, de ezek a lokális beavatkozások kismértékű javítások. Az 510. számú főút tekintetében az útburkolat deformálódása sajnos olyan mértéket öltött, hogy a problémát csak az út teljes felújításával lehetne orvosolni” – írta még 2021-ben a Magyar Közút. A társaság közölte ugyanakkor, hogy az idei jóváhagyott és elrendelt útfelújítási projektek között nem szerepel az 510-es főút, a helyszínen csak kerékpársávokat építenek, tehát az autósok a projekt befejezése, illetve az építkezéssel járó kellemetlenségek és dugók elviselése után kerülgethetik tovább a kátyúkat, ahogy akarják.
„Az 510-es út jövő évi projektlistákon való szerepléséről és esetleges támogatásról egyelőre nem rendelkezünk információkkal. Ettől függetlenül folyamatosan keressük a lehetőségeket, hogy további forrásokat, akár önkormányzati közreműködéssel is bevonhassunk az üzemeltetési munkákon felüli beavatkozásokhoz a főút érintett szakaszára vonatkozóan. Addig is a rendelkezésünkre álló eszközökkel és anyagi keretből a karbantartási munkákat ütemezetten végezzük, hogy a biztonságos közlekedési feltételeket megteremthessük valamennyi közlekedő számára.”
Halvány reménysugárként a Magyar Közút utolsó idézett mondatába még kapaszkodhatnak a környéken közlekedők.