A Vezess egyik olvasója hívta fel nemrég a figyelmünket arra, hogy óriási torlódások várhatók az ország egyik legforgalmasabb főútján, az 510-es úton a szeptemberi iskolakezdéstől. Az 510-es út Budapest XXIII. kerülete és Taksony között 23 kilométeren és még 243 méteren át húzódik, 2015-ben a maga napi átlagosan 16 ezer járművével egyenesen Magyarország legforgalmasabb kétszer egysávos főútja volt.

Kitolnak az autósokkal egy forgalmas hazai úton 1

Ez nem is csoda, hiszen a soroksáriak, harasztiak és taksonyiak mellett a Szigetszentmiklós déli részén, Szigethalmon és Tökölön élők is rendszeresen ingáznak rajta, így a fővárosi agglomeráció lakosságának folyamatos bővülésére tekintettel nem meglepő, hogy a legfrissebb adatok alapján jelenleg még több, már napi 17 ezer jármű használja az utat. Az öt agglomerációs településen (2023-as adatok szerint) majdnem százezren laknak, de ha a szigetszentmiklósiaknak csak a felével számolunk, az 510-esnek akkor is potenciálisan akár 80 ezer ember napi közlekedéséhez lehet ilyen-olyan módon köze.

Volt, amikor még leterheltebb volt az 510-es

A legfrissebb adataink alapján az út teljes napi forgalma 17 176 jármű/nap. Ebből a tehergépjárművek forgalma napi 69, a buszforgalom 159, míg a motorkerékpárok forgalma 256 járművet tett ki. Az előzetes, még feldolgozás alatt lévő forgalmi adatok alapján a forgalom kis mértékben csökkent a korábbi évekhez képest. Az elmúlt öt évben gyakorlatilag változatlanul 17 ezer jármű/nap a főút forgalma – írta a Magyar Közút. Érdekesség, hogy 2022 júniusában az 510-es taksonyi szakaszának felújítását kaszálták el a nagy kormányzati beruházásstop keretében, pedig előtte – szintén komoly torlódások árán – a csapadékvíz-elvezető rendszert is felújították. 

Dunaharaszti Város Önkormányzata beruházásában és kedvezményezettként, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretein belül 2024. július 25-én kezdődtek kerékpársáv-építési munkálatok Dunaharaszti és Taksony között. A helyiek szerint régóta várt beruházás valósul meg azzal, hogy az út mindkét oldalán építenek egy-egy kerékpársávot, a kivitelezés viszont nem éppen ideális időpontban kezdődött el. A tervek szerint az építkezés legkorábban november elején érhet véget, miközben Dunaharasztiban a Budapest-Belgrád vasútvonal építése miatt a közlekedés eleve feszített – a város két oldalát összekötő aluljáró-szélesítési munkálatok miatt január óta használhatatlan, a kerülőútként használható további három vasúti átjáró közül egy (Magyar utcai) úgyszintén le van zárva.

Kitolnak az autósokkal egy forgalmas hazai úton 2

Augusztus 27-én, vagyis néhány nappal iskolakezdés előtt jártunk a helyszínen. A szeptember 2-i dátum két szempontból is előre fontosnak tűnt: egyrészt a rendkívül forgalmas főúton fél pályán, váltakozó irányban haladhat a forgalom, ami a Taksony, illetve az onnan Dunaharaszti felé haladókat is érezhetően akadályozta már az iskolakezdés előtt, pedig a forgalom ezen a délután kifejezetten visszafogottnak tűnt a hétköznap reggeli csúcsokhoz képest.

Másrészt a félpályás lezárás jelenlegi kezdetének közvetlen közelében egy általános iskola található, ráadásul egy olyan tagintézmény, ahova csak alsósok, szeptembertől kizárólag elsősök és másodikosok járnak majd. A 6-8 éves gyerekek jellemzően még nem közlekednek önállóan, vagyis ebbe az iskolába a nem sétatávolságban lakók döntő többsége autóval viszi a gyerekét. A helyzeten az utolsó pillanatban próbáltak valamit javítani, kevés sikerrel.

Kitolnak az autósokkal egy forgalmas hazai úton 3

A képen az iskola bekarikázva látható, X-szel pedig azt a helyet jelöltük, ahol a félpályás útlezárás jelenlegi helye található. Az autósok kizárólag ennél a kereszteződésnél hajthattak volna ki az 510-esre az iskola szeptember 2-ig egyirányú utcájából, ami a váltakozó irányú forgalom miatt nagyon nehézkes lett volna. Az utolsó pillanatban megtiltották az 510-es felé való kihajtást és kétirányúvá tették az iskola utcáját (nyilakkal jelölve), mivel azonban az utca két oldalán nem tiltották meg a parkolást, kaotikus jelenetek alakultak ki az iskolakezdés napján. Sokan egyébként azért parkoltak le, mert az életükben először iskolába menő elsősüket érthető módon be akarták kísérni a kapuig az első napjukon

A helyiek előre látták, hogy a számtalan párhuzamos építkezés miatt a közlekedési káosz elkerülhetetlen lesz, az összeomlás papírforma szerint bekövetkezett az iskolakezdés napján. Az 510-es út forgalma már reggel fél hétkor megbénult, a közösségi médiát ellepték az ilyen és ehhez hasonló jelzések. Az építkezés jellege és a szeptembertől megnövekedett forgalom miatt legfeljebb kisebb és átmeneti javulásra lehet számítani a környéken (a szintén hányatott sorsú 51-es úton is jelentős torlódás alakult ki), a beruházás végéig a helyzet várhatóan stabilan ilyen lesz a reggeli csúcsban.

Kitolnak az autósokkal egy forgalmas hazai úton 4

Az előre borítékolható torlódásokon kívül az 510-esen zajló beruházással nem ez az egyetlen probléma. Szintén olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy a Haraszti aktuális augusztusi adásában még dr. Szalay László polgármester is valós veszélyként beszélt arról, hogy az autósok akár el is vehetik majd a kerékpárosoktól az új sávokat, vagyis az önkormányzatnál attól tartanak, hogy a beruházás befejezése után az autósok esetleg a leendő kerékpársávokon kerülik majd ki a rendkívül elhasználódott burkolaton kialakult úthibákat. (A videó a témánál indul.)

Az adásban elhangzottak szerint „lobbiznak” azért, hogy a beruházást végző Magyar Közút a kerékpársávok építésével párhuzamosan az út autók által használt részét is újítsa fel, hogy „az autósok ne is gondoljanak arra, hogy mivel a kerékpársáv szebb és jobban járható, ők is inkább azt használják”. Megkérdeztük a Magyar Közutat, hogy – ha már amúgy is félpályás útzár mellett zajlik a beruházás – tervezik-e a helyszínen készített képeink alapján valóban rendkívül rossz minőségű burkolat felújítását. A választól valószínűleg sokan szomorúak lesznek a környéken.

Kitolnak az autósokkal egy forgalmas hazai úton 5

Jelen állás szerint mindkét oldalon új kerékpársávok lesznek, az ilyen hibák meg maradnak

„Az 510-es főút érintett szakaszán jelenleg csak a kerékpársávok építésével kapcsolatos fejlesztési munkák zajlanak” – írta a Magyar Közút kommunikációs osztálya. „Társaságunk minden évben előre meghatározott keretösszegből végezheti el az országos közutak üzemeltetési és fenntartási feladatait. Az ezen felüli felújítási és fejlesztési beruházásokat csak külön elrendelés és az ahhoz szükséges állami vagy európai uniós célzott támogatási források biztosítása esetén végeztethetjük el külső szakvállalkozások bevonásával.”

Kitolnak az autósokkal egy forgalmas hazai úton 6

A kerékpársávokat a Duna-Tisza-csatorna hídján is átvezetik. Forrás hiányában a hidat nem szélesítik ki, de a lyukak is maradnak középen

A Magyar Közút már évekkel ezelőtt megállapította, hogy a beruházással érintett helyen „az út rossz állapotú, a burkolat repedezett, széle több helyen töredezett, felülete deformálódott, a záróréteg elöregedett. A kialakuló kátyúkat lehetőség szerint folyamatosan javítjuk, de ezek a lokális beavatkozások kismértékű javítások. Az 510. számú főút tekintetében az útburkolat deformálódása sajnos olyan mértéket öltött, hogy a problémát csak az út teljes felújításával lehetne orvosolni” – írta még 2021-ben a Magyar Közút. A társaság közölte ugyanakkor, hogy az idei jóváhagyott és elrendelt útfelújítási projektek között nem szerepel az 510-es főút, a helyszínen csak kerékpársávokat építenek, tehát az autósok a projekt befejezése, illetve az építkezéssel járó kellemetlenségek és dugók elviselése után kerülgethetik tovább a kátyúkat, ahogy akarják.

Kitolnak az autósokkal egy forgalmas hazai úton 7

A beruházással érintett szakaszon rengeteg, futóműszaggató keresztborda is található. Ilyen és ehhez hasonló minőségű utakkal persze tele van az ország, de ez azután is ilyen marad, hogy egyébként fejlesztik

„Az 510-es út jövő évi projektlistákon való szerepléséről és esetleges támogatásról egyelőre nem rendelkezünk információkkal. Ettől függetlenül folyamatosan keressük a lehetőségeket, hogy további forrásokat, akár önkormányzati közreműködéssel is bevonhassunk az üzemeltetési munkákon felüli beavatkozásokhoz a főút érintett szakaszára vonatkozóan. Addig is a rendelkezésünkre álló eszközökkel és anyagi keretből a karbantartási munkákat ütemezetten végezzük, hogy a biztonságos közlekedési feltételeket megteremthessük valamennyi közlekedő számára.”

Kitolnak az autósokkal egy forgalmas hazai úton 8

Nem tűnik megalapozatlannak a polgármester aggodalma, könnyen elképzelhető, hogy az ilyen krátereket tényleg a kerékpársávo(ko)n kerülgetik majd az autósok jelentős balesetveszélyt is okozva

Halvány reménysugárként a Magyar Közút utolsó idézett mondatába még kapaszkodhatnak a környéken közlekedők.