2010 áprilisa. Meghívót kaptam egy 1860-ban alapított svájci luxusórabrand 150 éves szülinapi partijára. De hogy jön ez ide? Úgy, hogy a nagy múltú TAG Heuer egy tejfölös szájú startupot felkarolva promózta végig a szalonjait világszerte, és a pesti pezsgős koccintás előtt pár órára kölcsönadta a világsajtóba akkoriban be-bekerülő cégecske egzotikus termékét pár meghívottnak. Ez volt a Tesla Roadster.
Akkor vezettem a tréleren érkezett, német rendszámos különlegességet, bő 3 másodperces gyorsulása maradandó élmény volt a 60 lóerős Swiftek hazájában. 2010 tavaszán szó szerint csak pár darab furcsa jármű volt „elektromos személyautó”-ként nyilvántartva Magyarországon (4 Puli, ennyi), ebből a high-tech Lotus-átalakításból természetesen még egy sem. A ma ismert, később elterjedő villanyautók sem léteztek még: előttünk állt a később globális úttörővé vált Nissan Leaf nemzetközi bemutatója, később került a hazai szalonokba az iOn/i-Miev páros, és bő három évvel jártunk a Model S amerikai piacra kerülése előtt. Utóbbi még csak távoli ötlet volt, akkoriban egy Elon Musk nevű dél-afrikai pasi éppen fúrni kezdte egyre vaskosabb tulajdonrész-vásárlásokkal a Tesla alapítóit.
Azóta közismerten és drámai mértékben átalakította a világ autóiparát a villanyosítás, 2023-ban immár közel 10 millió darab vadonatúj, tisztán elektromos személyautót értékesítettek a márkák világszerte. Mi a fejlett országok háta mögött kullogunk, de idén egy szimbolikus mérföldkövet nálunk is átlépett a hajtáslánc terjedése: elérte és meghaladta a villanyosok aránya a forgalomban lévő személyautó-állomány 1 százalékát 2024-ben. Egyet.
Szerénykének tűnik így leírva, számszerűen már kézzel foghatóbb mennyiség: 51 932 példányra került magyar rendszám az elmúlt 15 esztendőben, 2024 júliusának végéig.
Itt vannak a legfrissebb toplisták
A szimbolikus határ átlépése után a Datahouse segítségével megmutatjuk most, hogy milyen modellből és márkából mennyi létezik idehaza. Mivel az elmúlt években egyre erőteljesebb a növekedés, ennek számszerű megismertetése érdekében három időpont darabszámait közöljük az alábbi táblázatokban: a 2021 év végi állományt, a 2023 végit, valamint a 2024. júliusit.
Forgalomban lévő elektromos autók száma Magyarországon, 2024. július 30-án |
51 932 darab |
Forgalomban lévő elektromos autók száma Magyarországon, 2023. december 31-én |
41 182 darab |
Forgalomban lévő elektromos autók száma Magyarországon, 2021. december 31-én |
18 823 darab |
Mivel a kopottas úthálózatunkra újonnan (hazai szalonokból) és használtan (nyugatról, tréleren érkezve) állnak forgalomba a villanyautók, cikkünk alján e két kategória 2024-es darabszámait is megmutatjuk, vagyis, hogy idén milyen elektromos autókat vett/vesz a magyar vásárló.
De előtte a modellek toplistája, amely az összdarabszámhoz képest meglehetősen sokszínű, aminek egyszerű a magyarázata. Most terjed a technológia, ezekben az években szélesedik látványosan a márkák kínálata. Összesen 142-féle elektromos modellt használunk idehaza, az 500 darabos határt mindössze 20 modell érte el tavaly év végén, a 200 példányos lépcsőfokot 40 különféle modell – ezeket mutatjuk meg most.
Márka, modell | Forgalomban lévő autók száma Magyarországon, 2023. december 31-én | |
1. | Nissan Leaf | 5703 |
2. | BMW i3 | 4958 |
3. | Tesla Model 3 | 2572 |
4. | Renault Zoe | 2529 |
5. | Kia e-Niro | 1763 |
6. | Volkswagen e-Golf | 1639 |
7. | Volkswagen e-Up | 1592 |
8. | Tesla Model Y | 1583 |
9. | Hyundai Ioniq | 1543 |
10. | Hyundai Kona Electric | 1259 |
11. | Dacia Spring | 1031 |
12. | Tesla Model S | 972 |
13 | Volkswagen ID.3 | 794 |
14. | Fiat 500 | 711 |
15. | Skoda Enyaq | 547 |
16. | Citroen C-Zero | 533 |
17. | Smart ForTwo | 508 |
18. | Mazda MX-30 | 487 |
19. | BMW iX3 | 446 |
20. | Peugeot iOn | 424 |
Még első a Leaf, de nagyon jön fel az i3. Újonnan már egyik sem kapható, a bajor márka magyar nagyfőnöke szerinti legjobb BMW-től tavaly búcsúzott a brand, a Nissan pedig bagóért szórta szét a történelmi modellje maradékát nálunk. A Leaf terjedt el elsőként világszerte, nálunk taxiként is sok forgalomba állt mindkét generációjából, az idős példányok viszonylag olcsók (a leharcoltak kerülendők). Az i3 népszerűségét több okkal magyarázta a Vezessnek Halász Bertalan, a JóAutók vezérigazgatója: prémiummárka, dizájnos a kasznija, városban tökéletes a használhatósága, és remek az ár-érték aránya. Emellett a tulajdonosok szerint legendásan megbízható és jóval kevesebbet fogyaszt az új modelleknél.
Látványosan gyarapodik a BMW slágermodellje feletti ársávban a Tesla Model 3 és az Y, újonnan és használtan is sok áll forgalomba. A Zoe, az e-Golf és az e-Up már csak használtan jön be Nyugat-Európából, ahogy csökkennek az árak, valószínűleg a tőlük nagyobb hatótávú villanyos Nirók, Ioniqok és Konák növelhetik majd nagyobb arányban a mai darabszámukat.
Nagyon vegyes a társaság a toplista 11. és 20. helye között, néhány kifutott modell (C-Zero/iOn páros, ForTwo és a Model S is ide sorolható) mellett új és Európa-szerte terjedő személyautók alkotják a mezőnyt (Spring, ID.3, iX3).
A márkák toplistája
A szürkeimportban ezrével behordott használt példányoknak köszönheti első helyét szűk – gyakorlatilag kétmodelles – kínálata ellenére a Tesla, amiben a kései szalonnyitás is benne van. Ugyan az i3-asok nagyja sem újonnan került forgalomba Magyarországon, a sokmodelles BMW autóiból arányait tekintve jóval többet értékesítettek újonnan nálunk.
Márka | Forgalomban lévő autók száma Magyarországon, 2023. december 31-én | |
1. | Tesla | 8016 |
2. | BMW | 7568 |
3. | Nissan | 6780 |
4. | Volkswagen | 5200 |
5. | Hyundai | 4352 |
6. | Renault | 3045 |
7. | Kia | 2815 |
8. | Mercedes-Benz | 1669 |
9. | Dacia | 1043 |
10. | Fiat | 812 |
A Volkswagen és a két dél-koreai márka is nagyon kedvelt, utóbbiak korán és versenyképes autókkal kezdték ellepni az európai piacot. Jó időben és elsőre elfogadható kisautóval indult a villanyosok versenyében a Renault is, ám a Zoét nem követte gyorsan egy kedvező árú, tőle még jobb modell, csak mostanában vannak ilyenjei a francia márkának. Helyette a Springgel rúgta be az ajtót a cégcsoport, a Dacia top 10-es helyét ennek az egy, olcsó modellnek köszönheti.
Éppen ellenkező a helyzet a Mercedesnél, amely talán a legszélesebb elektromos modellkínálatot tudja felmutatni, ám az árazásuk miatt egyik sem lett igazán húzótermék. Viszont az EQA-tól az EQS-ig mindenből látható mennyiséget vásárolnak a tehetősebb magánszemélyek és a jól menő cégek.
Milyen villanyautókat veszünk 2024-ben?
Az év első hét hónapjában 5235 darab új elektromosra került magyar rendszám, listájukat megkérdőjelezhetetlenül uralja a Tesla, övé az első két hely. Az év legkomolyabb sikersztoriját mégis a svéd–kínai Volvo EX30 írja, amelynek kiváló árazása az EU éppen futó cégautó-vásárlási támogatásával párban igazán jó kis vételnek mutatja a dizájnos SUV-ot. Meglátjuk, meddig tart a lendület, az egész éves értékesítési listán akár meg is előzheti a Model 3-at.
Soha vissza nem térő akcióval adott túl maradék készletén a Nissan idén. Szintén az árazásuknak köszönhetik a jó pozícióikat a kínai BYD termékei, nem a megbízhatóságuknak, mert arról egyszerűen nem léteznek komolyan vehető információk.
Márka, modell | Újonnan forgalomba helyezett személyautók száma, 2024. január–július |
|
1. | Tesla Model Y | 834 |
2. | Tesla Model 3 | 484 |
3. | Volvo EX30 | 441 |
4. | Nissan Leaf | 375 |
5. | BYD Atto 3 | 295 |
6. | Hyundai Kona Electric | 227 |
7. | BYD Seal | 180 |
8. | BYD Dolphin | 171 |
9. | BMW i4 | 111 |
10. | BMW iX3 | 104 |
Összesen 5515 használt villanyautó érkezett az országba 2024 első hét hónapjában, vagyis az uniós újautó-vásárlási támogatás ellenére több, mint amennyi újonnan forgalomba állt ebben az időszakban. A darabszám szerinti sort az i3 vezeti a Model 3 előtt, a népszerű modellek között nincs nagy meglepetés.
Márka, modell | Használtan forgalomba helyezett személyautók száma, 2024. január–július |
|
1. | BMW i3 | |
2. | Tesla Model 3 | |
3. | Hyundai Kona Electric | |
4. | Nissan Leaf | |
5. | Tesla Model Y | |
6. | Renault Zoe | |
7. | Dacia Spring | |
8. | Hyundai Ioniq | |
9. | Volkswagen e-Golf | |
10. | Tesla Model S |
A kedvelt és nyugatról használtan behozott modellek top 20-as listáján egyetlen kínai márka sincs, a közülük legelőrébb lévő MG ZS-t olyan méregdrága személyautók is megelőzik darabszámban, mint a BMW iX és a Porsche Taycan 38-38 példánnyal a lista 22-23-ik helyén.