A múlt híreit gyűjtő szemlénk egyik legérdekesebb találata a harminc éves beszámoló, ahol Kína gazdasági fejlődésének ütemét tippelik meg. Az előrejelzések meglehetősen óvatosak voltak így 2024-ből nézve, de lássuk mit írt pontosan a Magyar Távirati Iroda a témában 1994-ben:

1994 – Kína elnézett növekedése

Peking, 1994 – A világ legnagyobb autópiaca lesz a jövő század elejére Kína, ahol jelenleg még csak minden 20 ezer emberre jut egy magán személyautó – jelentette a Reuter az Új Kína távirati irodára hivatkozva.

Az ezredfordulón várhatóan évi 400 ezer darab személyautót lehet majd eladni a milliárdos országban, 2005-ben már 1,2 milliót, 2010-ben pedig akár 3 millió autó is gazdára találhat – írta a kínai távirati iroda egy Kínát átszelő autóverseny előtt, helyi szakértőket idézve.

Kínában jelenleg 1000 lakosra mindössze 1,2 személyautó jut, szemben a 90,9-es világátlaggal. A Kína útjain közlekedő 1,2 millió személyautónak azonban 5 százaléka van magántulajdonban, ami azt jelenti, hogy hatvanezer embernek – minden húszezrediknek – van csak autója Kínában – írta az Új Kína.

30 éve nagyon mellélőttek Kínával kapcsolatban 1

Kép 1994-ből, Kínából, ekkor még a nép közlekedési eszköze leginkább a kerékpár volt. (Fotó: Joe Sohm/Visions of America/Universal Images Group via Getty Images)

Kínában 300 millióra tehető a potenciális autótulajdonosok száma – hívta fel a figyelmet erre az óriási piaci lehetőségre a távirati iroda, mely úgy véli, hogy Kína autógyártó kapacitása az ezredfordulóig 2,7 millióra növekedhet. E mennyiségnek azonban csak a fele lesz személyautó.

A hír szerint tehát 2010-re „akár” 3 millió autó is gazdára találhat. Ezzel szemben a valós adat 18,06 millió autó volt, ennyit szívott fel akkor a kínai újautós piac. 

2004 – Gázt adott a patkány

2004 – Csaknem komoly autóbalesetet okozott egy patkány az Egyesült Államokban azzal, hogy – közvetve – gázt adott egy kocsinak, amikor fékezni kellett.

Az autót egy nő vezette, és piros lámpához érve igencsak meglepődött, hogy hiába veszi le lábát a gázpedálról és nyomja a féket, kocsija csak nem akar megállni. Be is hajtott a pirosba, de szerencsére dupla lábi taposással sikerült megállnia, mielőtt autóstul rontott volna egy étterembe, amely egyébként gyors volt (bár nem mozdult).

A kocsi szerelőhöz került, aki hamar kiderítette, hogy egy dió akasztotta meg a gázpedál – illetve az ahhoz csatlakozó huzal – visszahúzódását, a dió pedig egy patkány ajándéka lehetett. Még vagy ötven dió volt az autó motorházterében, és a szerelő elmondta, hogy két héten belül már a harmadik patkányszabotázzsal találkozott.

30 éve nagyon mellélőttek Kínával kapcsolatban 2

fotó: Argument/getty images

A nő hazahajtott és megvizsgálta másik autóját. Abban már nem csak diót talált, hanem egy fél almát is. Aztán fogott egy patkánycsapdát és az egyik autó gumijára tette. Már másnap reggelre benne volt a közlekedési szabotőr – döglötten.

 

2014 – Gyenge autóval kevesebb baleset történik

Budapest, 2014  (MTI) Legritkábban a legkisebb teljesítményű motorral szerelt személyautók okoznak a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) alapján térítendő kárt, ugyanakkor esetükben az átlagosnál magasabb az egy kárra jutó kifizetés.

A Magyar Nemzeti Bank nemrégiben tette közzé a kötelező biztosításokról gyűjtött adatokat, amelyekben részletezi, hogy a kocsik motorteljesítményei függvényében miképpen alakul a károk
száma és nagysága.

30 éve nagyon mellélőttek Kínával kapcsolatban 3

Tavaly a 2,7 millió személygépkocsiból Magyarországon a 37 kilowattosnál kisebb – ez az első, legkisebb kategória – kocsik száma 110 ezer volt. Egymillió jármű tartozik az 51-70 kilowattos, és 700-700 ezer a 38-50, illetve a 71-100 kilowattos kategóriába. A 101-180 kilowattos személygépkocsik száma a múlt év végén 227 ezret tett ki, az e felettieké 2500-at.

Amíg tíz éve még 100 személyautóból 5 okozott másnak balesetet, mára ez az arány 3-ra csökkent. A balesetet okozó gépkocsik aránya a legkisebb kategóriában 2,4 százalék, míg a 101-180 kilowattosoknál 4,46 százalék. A legnagyobb – a 180 kilowatt feletti – teljesítménynél a kárgyakoriság 4,2 százalék.

Egy személygépkocsis kgfb-kárra tíz éve még csak 380 ezer forint kifizetés jutott, tavaly az átlagos kárérték elérte a 434 ezer forintot.

Az átlagos kár a legkisebb autóknál 497 ezer forint volt. A 101-180 kilowattos osztályban 456 ezer forint, a 180 kilowatt feletti kocsiknál viszont 564 ezer forint. A 38-50 kilowattos kategóriában 430 ezer, 51-70 kilowatt közöttiben 423 ezer forint az átlagkár.