Ahogy egy iPhone vagy egy liter tej ára is eltérő a kontinens különböző országainak boltjaiban, úgy pontosan ugyanarra az új személyautóra is más és más összegeket írnak ki a kereskedők Európa különféle államaiban. Hiába gördült ki ugyanarról a gyártósorról az adott jármű, és hiába ugyanaz a legutolsó csavarig, amint látni fogjuk, meghökkentően eltérő árakon kínálják őket a szalonok kontinensszerte.
Évtizedek óta Opel Astrából fut a legtöbb a hazai utakon (261 ezer darab az utolsó ismert statisztika szerint), amelynek 1,2-es motorral szerelt, 110 lóerős és manuális váltós változata az alap és ezért a legolcsóbb Európa 22 országában. Sok helyen – köztük volt KGST-országokban – már magasabb szintről, 130 lóerős motorral indul az Astra, de Magyarországgal együtt a nagy többségben még kapható ez a gyengécske változat, ezért ezek árait hasonlítottuk össze, ahogy azt tesszük kétévente rendszeresen.
2024 őszén kedvezőbb helyzetből indulunk neki az összevetésnek, ugyanis a 2022-es 10,46 millió forint helyett ma 9,49 millió forint nálunk ennek a kocsinak a feltételek nélküli alapára. Köztudottan van mozgástér az importőröknél, ezúttal látványosan élt vele a márka forgalmazója. Fontos még megemlíteni, hogy sok helyen lehet ilyen-olyan feltételekkel valamit faragni az alapárból (jellemzően például hitelfelvétellel társítva a vásárlást), de a korrekt összevethetőség érdekében ezektől lecsupaszítva hasonlítjuk össze az országok árait.
Átlagfizetésekben sajnos a legutolsók között vagyunk az unióban, vagyis azonos autóár esetén is többet kell dolgozni egy átlagmagyarnak az átlag szlováknál/osztráknál/spanyolnál… nem sorolunk huszonvalamennyi népet a kontinensről. De vajon az egymillió forint levágása után reálértéken hol áll a sorban most a magyar Astra-ár?
Az öt legolcsóbb ár. Az egymilliós csökkentéssel sem kerültünk be ide
A könnyű összevethetőség kedvéért mindenhol a forintra átszámolt összegeket közöljük, a devizákat a cikkünk hétfői írásakor aktuális MNB-árfolyam szerint váltottuk át. Az euró most éppen 395 forint.
A lista eleje máris erősen elgondolkodtató: fájdalmas leírni, de ettől még sajnos igaz, hogy 2024-ben magasabb az átlagfizetés Szlovákiában, mint nálunk. Az új Opel Astra pedig látványosan olcsóbb a szlovák embereknek és cégeknek, mint nálunk. Sőt, Európa legolcsóbbja.
Ország | Alapár forintban | |
1. | Szlovákia | 8 291 000 |
2. | Luxemburg | 8 744 000 |
3. | Belgium | 9 045 000 |
4. | Spanyolország | 9 282 000 |
5. | Románia | 9 440 000 |
Romániában is alacsonyabb az új Astra alapára a magyarénál, de ami igazán feltűnő, hogy a tőlünk jóval magasabb átlagbérrel élő spanyoloknál, pláne a sokkal-sokkal gazdagabb Belgiumban és Luxemburgban is olcsóbb. Belgiumban például 1,13 millió forint a nettó átlagbér, a luxemburgos összehasonlítással most ne bosszantsuk magunkat.
A tízországos középmezőny
Jót tett az Astra elérhetőségének a két évvel ezelőtti ár karcsúbbra faragása, habár így is messze van az országban legtöbbek által használt modell értékesítése új autóként az évtizedekkel korábbi dobogótól. A hazai alapár a romániaihoz van a legközelebb, ahogy az unió statisztikái szerint a fizetésünk is majdnem ugyanaz a szint.
Ország | Alapár forintban | |
6. | Magyarország | 9 490 000 |
7. | Észak-Macedónia | 9 645 000 |
8. | Bosznia-Hercegovina | 9 829 000 |
9. | Szerbia | 9 831 000 |
10. | Bulgária | 9 971 000 |
11. | Portugália | 10 034 000 |
12. | Ausztria | 10 068 000 |
13. | Szlovénia | 10 223 000 |
14. | Horvátország | 10 260 000 |
15. | Görögország | 10 625 000 |
Nagyon vegyes társaság ez a táblázat, itt van a legtöbb szomszédunk: Ausztriától Szlovénián át Szerbiáig hasonlóak az alapárak. Lengyelországot és a balti államokat nem tartalmazza cikkünk, ugyanis ezekben az államokban már a 130 lóerős változattal kezdődik az Astra-kínálat.
A drágább autókért is kevesebbet dolgoznak
Kiszámoltuk, hogy a szlovák és az osztrák hivatalos átlagbérből mennyi hónap alatt jön össze egy vadonatúj Opel Astra. Természetesen nem úgy vesz új autót a középosztály sehol a világon, hogy a fizetése teljes összegét elteszi, de az arányokat így is szépen mutatja az összevetés. A két szomszédunk közül egyik nyugati, másik az egykori keleti blokk tagja volt, az egyik országban magasabb a modell alapára a miénknél, a másikban alacsonyabb.
Ausztriában 1,224 millió forintnak megfelelő euró az Eurostat szerint a 2023-as nettó átlagkereset, ebből bő 8 hónap (8,2) alatt össze is jön az új kocsi ára. Ugyanezen statisztika szerint Szlovákiában 406 ezer forint az átlagbér, amiből 20,4 hónapnyi kell az ottani Astra-alapár eléréséhez.
Természetesen elvégeztük ezt a számítást ránk vonatkozóan is, aminek az átlagfizetés-adatát pontosan ugyanabból az EU-s adatbázisból vettük, ahonnan a másik két államét. Mi dolgozunk a legtöbbet egy új Astráért: a 396 ezer forintos nettó átlagkeresetet 24 hónapig kellene az utolsó fillérig eltenni (23,96 hónap).
Sok szakértő elmondta már, hogy Magyarországon azért 80 százalékos az újautó-vásárlásokban a céges arány, mert az átlagos magyar családoknak egyszerűen nincs erre pénze.
Két éve a 17-ik legmagasabb összeg volt a hazai alapár, elvileg a fizetések is nőttek hivatalosan, ezért is írtuk a címben, hogy picit javult a magyarországi helyzet, ha Astrát akar venni valaki. Ettől még továbbra is ez egyik legrosszabb az Európai Unióban.
Ahol a legdrágább az Opel Astra
Az olasz átlagjövedelem is messzebb van százalékosan a magyartól, mint az ottani Astra-ár a miénktől, ám az utána következő országok bérei még messzebb állnak. És az újautó-árak is. Hollandiába vagy Finnországba – ahogy általában a jómódú északi államokba – senki ne menjen új autóért.
Ország | Alapár forintban | |
16. | Olaszország | 10 902 000 |
17. | Németország | 11 024 000 |
18. | Nagy-Britannia | 11 604 000 |
19. | Írország | 11 966 000 |
20. | Hollandia | 12 244 000 |
21. | Finnország | 12 341 000 |
22. | Dánia | 15 899 000 |
Két éve Svájcban volt a legmagasabb az alap Astra vételára, a mostani összehasonlításba sajnos nem tudjuk bevenni őket, ugyanis a 110 lovas változatot már nem árulják. Van itt azonban egy meghökkentő ár, Dániában szinte duplaannyiba kerül az Opel kompaktja, mint Szlovákiában.
Egy friss kutatás szerint a használt autó vásárlása is nehéz ügy
A Carvertical 23 országot vizsgáló kutatásban Magyarország a 8. helyen áll – a magyaroknak 11,2 hónapot kellene dolgozniuk egy használt autóért. A szomszédos szlovákoknak 7,2 hónapot, az osztrákoknak 10,9 hónapot, a horvátoknak pedig 11,7 hónapot. A valóságban ez az idő akár ennek többszöröse is lehet, hiszen még több fős háztartásokban sem tudják az emberek minden hónapban a teljes jövedelmüket megtakarítani.