A 40 ezer forintos Opeltől a 9 millió forintos Fordig tart jelenleg az adóhatóság oldalán a bárki által megvásárolható személyautók kínálata. Egy-két évente körbenézünk a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által eladásra kínált használt autók között: most éppen félszáz jármű közül lehet válogatni, amelyeket többnyire adóügybe keveredett polgároktól vagy cégektől gyűjtött be az állam.
Legnagyobbrészt személyautókat hirdetnek online, de motorokat, kisteherautókat, utánfutókat, szinte minden értéktárgyat, aminek kereke van. Ahogy az lenni szokott, rendkívül sokszínű a kínálat, habár a pár éve a hírekbe bekerült furazöld Lamborghini már elkelt, mivel a becsérték feléért hirdeti meg az adóhatóság az autókat, egyesek figyelmét a szerényebb modellek is felkelthetik.
Minden egyes autónak megbecsülik a piaci árát a NAV szakértői, amit megfeleznek, majd erről a felezett összegről indul a licit. Itt és most tíz autót mutatunk meg a kínálatból gyártási évvel és licitárral, a fotók mellett a szűkszavú leírásaikból idézünk.
A filmekből ismert kalapácsos árveréseket a visszaélések miatt sok-sok éve megszüntette az akkori APEH, ma elektronikusan lehet licitálni a kiválasztott járműre. Első lépésként a Magyarorszag.hu oldal Ügyfélkapujában kell regisztrálni, majd ezzel az azonosítóval lehet a rövidre szabott idő alatt ajánlatot tenni. Árban legalulról indulva haladunk a drágábbak felé.
Volkswagen Polo (2005) – Induló licitár: 150 000 forint
Jövő márciusig érvényes műszaki vizsgája van ennek az 1,2-es, benzines motorral szerelt VW Polónak, ami nem evidencia az adóhatóság telephelyéről eladásra kínált autók között. Inkább érték. 300 ezer forintos becsérték mellett azonban senki ne várjon csodát, de ki tudja: a fél ár az fele annak, amennyit az értékbecslők mondtak róla.
Ebben az évjáratban, ezzel a motorral a Polo használtpiaci ára jellemzően 400 ezer és egymillió forint között mozog. Tesztünk a modellről.
Citroen C4 (2007) – Induló licitár: 300 000 forint
„Korának megfelelő” – olvasható az 1,6- os dízelmotorral szerelt francia kompakt állapotáról szóló rubrikában. Egész tűrhetőnek tűnik a fotókon, de mint minden egyes autónál, itt is természetesen meg kell nézni személyesen az esetleg szimpatikusnak tűnő kocsit. Ez a háromajtós Tatabányán várja, hogy megtetsszen valakinek és licitáljon rá.
Ebben az évjáratban, ezzel a motorral a C4 használtpiaci ára jellemzően 500 ezer és 1,5 millió forint között mozog. Tesztünk a modellről.
Suzuki SX4 (2007) – Induló licitár: 350 000 forint
Ha jogosan úgy érzi a kedves olvasó, zavaróak a kétharmadnyi autót mutató fotók, egyetértünk. Így vannak fent az adóhatóság oldalán, mi igyekszünk kiválasztani közülük a legtöbb információt mutató képeket. Amit még lehet tudni erről az SX4-ről, hogy a szívó, 1,6-os benzines motor van az orrában, és áprilisban járt le a műszakija.
Ebben az évjáratban, ezzel a motorral az SX4 használtpiaci ára jellemzően 800 ezer és 2 millió forint között mozog. Tesztünk a modellről.
Audi A4 Avant Quattro (2004) – Induló licitár: 400 000 forint
800 ezer forintra taksálják ennek az egykori álomkombinak az értékét, azóta az 1,9-es TDI motor brandje sem fénylik már annyira. Az adóhatóság kisvárdai telephelyén lehet megnézni, azt írják róla, hogy „a gépjármű beszállítást követően beindítva nem volt”. Feltételezzük, ez a többi járműre is igaz lehet.
Ebben az évjáratban, ezzel a motorral az A4 használtpiaci ára jellemzően 800 ezer és 2,5 millió forint között mozog. Tesztünk a modellről.
Fontos külön hangsúlyoznunk, ajánlott elolvasni a jármű adatlapját a NAV honlapján indulás előtt, ezen három dátum szerepel: az árverés meghirdetése után általában 3-6 héttel kezdődik a verseny, ami három nap alatt le is zajlik. Több jármű személyes megtekintését cseppet nehézkessé teszi, hogy az ország különféle pontjain lévő helyi NAV-kirendeltségeken várják sorsukat.
Az első ránézésre sokszor vonzónak tűnő ár mellett a járművek apró betűs ismertetői olykor kellemetlen meglepetéseket is tartalmazhatnak, ugyanis egynémely jószágnak se forgalmija, se kulcsa, de a kínálatban azért akadnak a piaci ár alatt ígéretesnek tűnő példányok is.
Az árverésen természetes (magán-) és jogi személyek ugyanúgy részt vehetnek, a licitáláshoz EÁF-es regisztrációra van szükség. Az árverés időtartama közben 100 ezer forint alatti becsértéknél 1000, 100 ezer és félmillió forint között 5000, félmilliótól ötmillió forintig 20 000, ötmilliótól tízmillióig 50 000, tízmillió forint feletti összegnél 100 000 forintos lépcsőkben lehet ajánlatot tenni.
Audi A6 Avant (2005) – Induló licitár: 750 000 forint
S-Line változat, mutatós felnik, 2,4-es benzines motor, spéci szín és egy érdekesség: ez nem lefoglalt autónak tűnik. Legalábbis erre lehet következtetni abból a pár infóból, amit ír róla a NAV. Trélerrel, útszélről hozták be. Még a kilométer-óra állását sem tüntették fel a 1,5 milliósra értékelt kombinak.
Ebben az évjáratban, Avant kivitelben az A6 használtpiaci ára jellemzően 1,6 és 3 millió forint között mozog, de leginkább dízeleket kínálnak. Tesztünk a modellről.
Ford Focus (2010) – Induló licitár: 1 000 000 forint
Jövő szeptemberig érvényes a vizsgája ennek az 1,6-os, dízel Focusnak, amelynek 185 ezer kilométeres futásteljesítményt mutat az órája. Az a benyomása az embernek, hogy gondos gazdája lehetett, adalék ehhez egy ritkán olvasható mondat: „adózó által került beszállításra”. Magyarán beautózott vele a NAV által megbüntetett állampolgár, és leadta.
Ebben az évjáratban, ezzel a motorral a Focus használtpiaci ára jellemzően 1 és 2 millió forint között mozog. Tesztünk a modellről.
Volkswagen Caddy Life (2008) – Induló licitár: 1 000 000 forint
Korának megfelelő állapotúnak írják a kívülről korrektnek tűnő Caddyt. A motorja a jól ismert 1,9 TDI, vonóhorgos, és valószínűleg 2020-ban jött be nyugatról, akkor volt az első hazai forgalomba helyezése. Futásteljesítményéről nincs információ, az egyik belső teres fotón az látszik, hogy az üléseken és a kormányon is van huzat.
Ebben az évjáratban, ezzel a motorral kevés Caddy van, a használtpiaci ára jellemzően 2 millió forint körül mozog. Tesztünk a modellről.
Az autólicitálásoknál 2011 volt a rekordév: 548 sikeres járműárverést bonyolítottak 2 242 800 000 forint becsértéken, az árbevétel 1 394 300 000 forint volt akkor. Pedig mennyire más áron mozogtak akkor a használt autók.
Három éve komoly sajtóvisszhangja volt néhány feltűnő luxusautó lefoglalásának. Az alábbi képen látható Lamborghini Aventador 71 millió forintért ment el, a Bentley-ért pedig 56 milliót fizettek, de rajtuk kívül is akadtak borsos, de igazán „jóárasított” darabok 2021-ben, alább a top 10! (Sajnos a NAV a típusokat nem közölte akkori megkeresésünkre, így az ismert eseteken túl csak spekulálni lehet, ugyanis a lezárt aukciók egy idő után lekerülnek az oldalról, más autókat pedig közvetlen árajánlattal értékesítettek, ezek nem is találhatók meg az oldalon.)
A szerdai nap híre éppen erről a Lamborghiniről és éppen erről a Bentley-ről szól. Testvérlapunk, a 24.hu információja szerint csaknem 300 millió forintba került a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (így a költségvetésnek). Az Aventadort és a Continental GT-t öt másik luxusautóval csokorban egy győri adócsaló bandától foglalták le akkoriban, melynek vezetője azzal került be a Covid-járvány idején a hírekbe, hogy ezzel a csiricsáré Lamborghinivel ment maszkokat osztani a helyi kórházba.
A lefoglalással és az értékesítéssel az a baj a lap szerint, hogy az autókat a vádlottak csak bérelték egy német flottakezelő cégtől, az A.B. Dienstleistungs GmbH-tól, amelynek nem volt köze a bűncselekményekhez. Hiába jelezték a németek a magyar hatóságoknak, hogy kérik vissza az autókat, mégis elárverezték azokat.
A német cég perelt, és jogerősen nyert is a NAV ellen a Fővárosi Ítélőtáblán: 233,7 millió forintot és négy évre visszamenőleg késedelmi kamatot ítélt meg a bíróság, azaz mintegy 300 millió forintot kell kifizetnie az adóhatóságnak.
Ebben hatalmas szerepe volt a 24.hu szerint annak, hogy a NAV megmagyarázhatatlan mulasztást követett el: alperesként nem adott be ellenkeresetet, és jogi képviselője a hivatalos kézbesítés ellenére nem jelent meg a tárgyalásokon, ezt pedig a polgári perjog szerint a bíróságnak úgy kell tekintenie, hogy az adóhatóság a felperes követelését nem ellenzi vagy vitatja.
Most nem látni ilyen értékű autókat a NAV oldalán, ha a cikkünkben szereplőket valaki romoknak gondolja, jelenleg ez a kínálat. Mostanában nem olvasni a magára óvatlanul hatósági figyelmet terelő adócsalóktól lefoglalt szupersportkocsikról.
Volkswagen Touareg (2005) – Induló licitár: 1 250 000 forint
Elég sokat hajtották a 2,5-ös dízel motorját, bő 400 ezer kilométernyi futásteljesítményt mutat a Touareg órája. Máshonnan nézve ez a normális szám egy ilyen SUV-nál 19 éves korára. Viszont azt írják, van vezetett szervizkönyve.
Ebben az évjáratban, ezzel a motorral a Touareg használtpiaci ára jellemzően 1,5 és 3 millió forint között mozog. Tesztünk a modellről.
Lexus IS (2011) – Induló licitár: 2 000 000 forint
Végre egy japán, végre valami kevésbé tömegautós modell. 2026 márciusáig érvényes a forgalmija a dízel Lexusnak, amelynek vajszínű kárpit borítja az üléseit. Üzemképesnek írják, állapotát pedig a korának megfelelőnek, ebből következően 4 000 000 forint a becsértéke.
Ebben az évjáratban, ezzel a motorral vadászni kell az IS-re, alig van belőle idehaza, pláne eladó, ezért jellemző árat is nehéz írni. Tesztünk a modellről.
Ford Transit Custom (2018) – Induló licitár: 4 500 000 forint
Jelenleg ez a hatéves, dízel, kilencszemélyes és kilencmilliósra becsült értékű kisbusz a legdrágább jármű a NAV által meghirdetettek között. Személyszállító létére átlag alatti, mindössze 67 ezer kilométert mutat a műszere, a vizsgája 2026 áprilisáig érvényes.
Ebben az évjáratban, ezzel a motorral a Transit ára jellemzően 5 és 12 millió forint között mozog. Tesztünk a modellről.
Végül még egy fontos részlet: az árverések lezárulása után a NAV másnap 20 óráig hirdet hivatalos végeredményt, a nyertes 8 napon belül köteles megjelenni az illetékes adóigazgatóságnál és rendezni a vételárat.
Ha ez nem történik meg, a hatóság értesíti a 2–5. legmagasabb árat kínáló licitálót is, velük – sorrendben – újraindul a verseny. Ha egy nyertes nem fizet, további elektronikus árverésen már nem vehet részt.