2001-től 2019-ig a Vezess lelkes csapata minden Frankfurti Autó-kiállításon ott volt, de ugyanitt rendezett Automechanika nevű háttéripari szakkiállítás kimarad számunkrat. Ez a rendezvény most is Frankfurt am Mainban fut, az IAA személyautó-kiállítása költözött Münchenbe, ahol egy minimum véleményes koncepcióval mobilitási show-vá vált, csak épp csak új autókat alig látni az autószalonon. Nem túl meglepően az autók nélküli autószalon sem a látogatókat, sem a kiállítókat nem hozta lázba. Ugyanakkor s Fraankfurtban maradt Automechanikán öt év szünet után több mint 80 országból 4200 cég állított ki, autóalkatrész-gyártók, szervizek ellátói vegyesen. Itt szinte minden és mindenki megtalálható az autótartással kapcsolatban, például alapozók, kenőanyagok vagy féktárcsák gyártói. És a Vezess is ellátogatott ide. Jó okunk volt rá!
EX, de nem Volvo
Idén néhány kínai autógyártó kinézte maguknak az Automechanikát, ahol egyébként futóműalkatrészeket, tömítéseket, hightech ablaktörlőket és a szakiparnak érdekes egyéb újdonságokat láthatnak a népek. A kínai autógyártók viszont igazi autókat is kiállítottak, köztük olyan Európába érkező újdonságokat, mint a Geely E5-öt. Vagy Geely EX5-öt. Ezért vagyunk itt.
Kínában az előbbi néven fut, a Frankfurtban kiállított autóra is ezt írták, a csomagtérfedélen lévő típusjelzés is E5, de Magyarországon és a többi exportpiacon EX5 lesz a neve. Az elektromos autóit szintén EX előtaggal értékesítő Volvo aligha háborodik fel ezen, mert a Volvo a Geely leányvállalata.
4615 milliméteres hosszával, 1901 milliméteres szélességével és 1670 milliméteres magasságával az autó a kompakt SUV-k és a középkategóriás aszfaltterepjárók között van méretben, bármelyik szegmensbe sorolhatjuk.
Az alaktényezőt dicséretes gondossággal, három tizedesjegyes pontossággal adta meg a Geely, az EX5 cw-értéke 0,269. Nem rekordközeli eredmény, de jó érték egy viszonylag magas építésű aszfaltterepjárótól.
Belül nagyon letisztult és rendkívül tágas az autó. Hátulra beülve is ejtőzni lehet, hatalmas a lábtér és a fejtérben is sok a tartalék. A tágasság egyik összetevője a kompakt villanyautós hatáslánc és a padlóba helyezett akkumulátor, a másik a 2750 milliméteres tengelytáv.
Műszakilag az autó a friss fejlesztésű GEA (Geely Electric Architecture) technikára épül. Ez nem azonos a hasonló méretű autóknak a konszernen belül kifejlesztett SEA-technikával, amit a Volvo EX30 kap. A kis Volvo és testvérmodellje, a Zeekr X alapértelmezésben hátsókerék-hajtású, a Geely EX5 viszont az első kerekeit hajtja. Az első MacPherson futóműhöz hátul is független kerékfelfüggesztés társul, ennyit a teljes alsó alvázburkolat ellenére meg tudtam állapítani a kocsi alatt hasalva.
Lítium-vasfoszfát akkuja lesz
Tisztán elektromos hajtású autó a Geely EX5, villanymotorja 160 kilowattos, ami 218 lóerő, a nyomatékmaximum 320 Nm. Elektromos hajtása nagyon kompakt konstrukció, a saját tervezésű komponensek integrálásával a hajtásrendszer súlytakarékos és kevesebb helyet foglal.
Új generációs lítium vasfoszfát kémiájú akkumulátort kap a Geely EX5. Az alvázba integrált akkumulátor a karosszériastruktúra részévé válik, túllépve az európai márkák villanyautóiban megszokott moduláris felépítésen.
Így több akkucella fér ugyanakkora helyre és nő a hatótáv, de az ütközéskor megsérülő akkumulátor csak egyben cserélhető, ami megdobja a költségeket és gyakoribbá teszi a gazdasági totálkárt.
53 kilowattóra az akkukapacitás, azt egyelőre sajnos nem sikerült kiderítenem, hogy ez bruttó vagy nettó érték. Az előzetes adatok szerint 430 km lehet a WLTP szerinti hatótáv de 400-at is olvastam. A 100-ra gyorsulás 6,9 másodperc, a végsebesség 175 km/óra.
Tavasszal várható
Igen rövid próbaúton tudtuk vezetni az autót a régen az Opelhez tartozó rodgau-dudenhofeni tesztközpontban, ahol a fejlesztés alatt álló, nem minden esetben álcázott prototípusok jelenléte miatt tilos volt fotózni.
Így szól a Geelyk macskanyávogása a külső hangszóróból. A felvételen egy E8 limuzin látható, de ugyanezt tudja az EX5-is
A gyorsulás hozza azt, amit 320 Nm-től és 218 lóerőtől várunk egy nehéz villanyautóban, tehát gázra fürgén és jól megindul, mint a konkurensekben, de nem gyors, nagyon dinamikus autó. A könnyen járó kormány még változhat, ahogy a futóműhangoláson is módosíthat a Geely fejlesztőközpontja a forgalmazásig hátralévő fél évben.
Elsőre a Geely EX5-ben a térkínálat és a kényelem a legígéretesebb. Hátul a fejtér is bőséges, a lábtér egészen hatalmas és a zajszigetelés igen hatékony, a rugózás a tesztpálya rengeteg különféle rossz út szakaszán jól vizsgázott. Egyedül a lengéscsillapítás lehetne kicsit határozottabb az úthullámos lengetőszakaszok alapján.
Az EX5-öt kezdettől fogva globális villanyautónak tervezte a Geely, így 89 ország szabványait és előírásait képes teljesíteni, ideértve az Európai Unió követelményeit is.
A Lynk&Co, a Proton és a Zeekr márkákon kívül a Lotus és a Volvo is a kínai konszernhez tartozik, amelynek Európa-szerte vannak fejlesztőközpontjai, többek között Frankfurt am Main közelében is, ahol épp ezt a cikket írom.
Nemsokára ez az autó Magyarországon is kapható lesz. A vezérképviselet a Grand Automotive Central Europe Kft, az autó tervezett bevezetése 2025 első negyedévében lesz, összhangban a Geely EX5 megjelenésével más európai országokban.
Hová lett az előző Geely?
Bár aligha izzadtátok össze a párnacihát álmatlanul forgolódva a kocsi nélkül, de nem árt tisztázni, hogy mi lett a Geometry C nevű kínai autóval, amelyet szintén a Geely gyártott és a tervek szerint 2023 első feléében indult volna a hazai forgalmazása.
Ebből azért nem lett semmi, mert az autó nem tudott megfelelni az összes európai előírásnak, ami a forgalmazásához szükséges lett volna. Bizonyos értelemben a Geely E5 vagy EX5 a Geometry C kategóriájába nevez alsó középkategóriás elektromos crossoverként, de ránézésére is sokkal versenyképesebb autó, vonzóbb külsővel, jóval korszerűbb akkutechnikával és nívósabb, gusztusosabb kivitelben.
1300 lóerő egyetlen autóban
Mást is láttunk a standon, nem is akármit. Engem szinte sokkoltak a Zeekr 001R paraméterei. A hátsó hajtásegység két 310 kilowattos motorból áll, ez kerekenként 420 lóerő. Az első hajtásban oldalanként 155 kW, tehát 211 lóerő a villanymotorok teljesítménye, összesen pedig 1300 lóerős az autó.
A villanymotorok csúcsteljesítményét nem lehet csak úgy összeadni, mert a villanyautók maximális teljesítménye attól is függ, mennyi áramot tudsz kivenni egyszerre az akkumulátorból. Saját fejlesztés a hátsó hajtásegység is, két óriási villanymotorral, oldalanként egy-egy bolygóműves nyomatéknövelő áttétellel. Közel egy megawattnyi erő hajtja ezt az autót, amivel 2,0 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Direkt rákérdeztem és nem a Tesla-féle gurulórajttal, hanem rendes álló helyzeti kilövéssel hozza ezt az autó.
Megfordul egyhelyben négy motorral
Négy villanymotorjával a Zeekr is képes talpon megfordulni, akárcsak az elektromos G-osztály, de itt nem kell nagy gázzal kipörgetni a kerekeket a mutatványhoz. Egészen hátborzongató, ahogy a villamos gépek irtózatos nyomatéka lassan forgatja a kerekeket, a gumik sírnak és az autó körbe-körbe forog.
280 km/óra a végsebesség, ennek ellenére a Zeekr 001R-ben nincs sebességváltó! A Porsche Taycanban és az Audi E-Tron GT-ben bevetett kétfokozatú sebességváltó kikerülése azért lehetséges, mert a villanymotorok elviselik a 18-20 ezres percenkénti fordulatszámot, így ez az autó egyetlen lassító áttétellel képes lefedni a 0-280 km/órás sebességtartományt.
Az állórész tekercselése itt is hajtűt idéz, mint az Audi villanymotorjaiban és a forgórészt szénszálerősítésű műanyag teszi könnyebbé, hogy 20 ezret foroghasson percenként.
Tátva maradt a szám a DC-töltőtől is, amelyet a Geely prémiummárkaként pozicionált brandje kifejlesztett. A Zeekr harmadik generációs egyenáramú villámtöltője elméletileg 480-960 kilowattos csúcsteljesítményt tud leadni a betáptól függően, amiből a 001R-akkuja maximum 570 kilowattal tölthető a frankfurti standra rendelt szakemberek szerint.
800 voltos az elektromos rendszer
Ebből a gyorsaságból már sejthetitek, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor 800 voltos. A lítium vasfoszfát cellás akkumulátor cellái prizmatikusak, tehát szögletesek. Ebben az esetben is téglalapként rendezték el őket a kerettel együtt több mint két méter hosszú akkucsomagba. Itt ezt is kiállították, majdnem akkora, mint egy pingpongasztal, ami Kínában ugyanúgy nemzeti sport, mint a tollaslabda.
75 kilowattóra a folyadékhűtésű akkumulátorcsomag bruttó kapacitása, ami nem sok ekkora teljesítményhez képest. Ennek nagyjából 98 százalékát lehet kiautózni a házzal és hűtéssel együtt 589 kilós akkumulátorból. Kínában ez az autó 700 ezer jüanba kerül, ami nyersen átszorozva 35 millió forintot jelent, de a Geely konszern egyelőre nem hozza Európába a Zeekr 001-est, így a csúcsmodell sem lesz kapható Európában.