Röviden – Volkswagen Transporter 2025 |
|
---|---|
Mi ez? | Új generáció a Volkswagen kishaszonjárművéből, furgon, platós és személyszállító változatban, most először tisztán elektromos hajtással is |
Mit tud? | Valamivel nagyobb, tágasabb elődjénél, viszont nem önálló VW, hanem Forddal közös fejlesztés, |
Mikor jön? | 2025 tavaszára várható az értékesítés elindulása Magyarországon |
Mennyibe kerül majd? | Semmilyen információ nincs még az árazással kapcsolatban, a Multivanhoz és az ID Buzz-hoz képest sem lehet még tudni, mennyibe kerülhet majd |
Videón a 2025-ös Volkswagen Transporter világpremierje:
Mielőtt bármi rosszallót mondanék a Volkswagen elgondolásáról azzal kapcsolatban, hogy szabad-e egy legendás modellcsalád új tagját átemblémázással elintézni, szeretném elismerni, amit Carsten Intra, Volkswagen Haszonjárművek ügyvezető-igazgatójától hallottunk a sajtóbemutatón. Eszerint sosem volt még ilyen széles a Transporter-választék, sosem volt még ilyen sok lehetősége a vásárlóknak arra, hogy olyan Transporterük, de legalábbis VW-kisteherautójuk vagy kisbuszuk lehessen, mint most. És ha ezt úgy sikerült elérni, hogy a legújabb VW Transporter voltaképpen egy Forddal közösen született modell – hát legyen. A vevő valószínűleg semmi lényegeset nem veszít ezzel a modellpolitikai lépéssel, az érzelmek még akkor is csak ritkán merülnek fel a döntési folyamatban, amikor haszonjármű-vásárlásra kerül a sor, ha történetesen pont az egyik legerősebb német autóipari ikonról van szó.
Akárhogy is, mindenképp érdekes identitásválságba került a Volkswagen ikonikus kishaszonjármű-családja a legújabb Transporter bemutatásával. Már eleve azt sem egyszerű megállapítani, hányadik generációról van, hiszen a 6.1-nek nevezett erős 6-os facelift után jött most az új modell, de a Multivan és az ID Buzz mellé, amelyek közül különösen az utóbbi szintén a Transporter-család leszármazottja – ami még volkswagenebb is, mint a Transporter. Na mindegy: nevezzük Transporter 7-nek. És most nézzük, mi derült ki róla, miután Hannoverben begurult a színpadra és rávethettük magunkat.
Külső
A frontja tökéletesre sikerült, az új modell szemből azonnal felismerhetően Volkswagen és azonnal felismerhetően Transporter. Az új menetjelző fény, az új hűtőmaszk semmi radikális újítást nem hoz, a T7-es 6.1-es Transporter finom továbbfejlesztése, a Multivan könnyen azonosítható testvére. Oldalnézetből már kínosabb a helyzet. Az új Transit Custom erősen felsliccelt oldalvonalú profilja nagyon hasonló az elődéhez, és mivel már 12 éve látjuk az utakon ugyanezt a formát, az új Transportert oldalról könnyen Fordnak azonosítja autóbuzi szemünk.
Hátulról megint minden rendben van. Az egyszerű forma a szép lámpákkal nem tartalmaz történelmi VW-utalásokat, de nem is olyan, mint a Custom kettős fémnycsíkos hátsó lámpás fara. Szóval mostantól ilyen az új Transporter-fenék:
Belső tér
Ford-ülések, Ford és VW-kezelőelemek egyáltalán nem kellemetlen egyvelegét találjuk a legzavaróbb fordos örökség, a kényelmetlenül szűkre nyíló első ajtók mögött. Ha már bejutottunk, nincs semmi gond: a T7-es Transporter kormánya mögött jó ülni; a szögletes testet remekül át lehet látni, az ergonómia elsőre átgondoltnak tűnik.
A kapcsolók, gombok között megnyugtatóan sok a klasszikus fizikai kezelőelem, a kormányon lévő gombok sem érintésérzékenyek. A 12 collos érintőképernyős verziók klímavezérlése teljes egészében a menüben található, ami nem szerencsés megoldás ; a hátsó traktus szellőztetése (a buszban) viszont nem itt van, hanem a tető alatt, a vezető feje felett. Örömmel üdvözöltük ismét a középkonzolon a tekerős hangerőszabályzó gombot!
Az elődnél 15 centivel hosszabb, 10 centivel nagyobb tengelytávú alapméretes karosszériában sok a hely. Miután reggel egy kifutó Transporter kisbusszal érkeztünk a hannoveri vásárközpontba, könnyen beláthattuk, hogy az új Caravelle utastere tágasabb, levegősebb. Az alapméretes furgon raktere több mint 10 százalékkal nőtt: 5,8 köbméter. A leghosszabb, legmagasabb Transporter 9 köbméternyi rakodóteret kínál. A terhelhetőség is tíz százalékkal nagyobb: 1,33 tonna, és a vontatóképesség is nőtt háromszáz kilóval: immár 2,8 tonna, fékezett vontatmány esetén.
Néhány elkötelezett Transporter-vásárlónak viszont gondot okozhat majd, hogy a T7 átlépte a Rubikont: az új modell legkisebbike sem fér bele az 5x2x2 méteres klasszikus keretekbe és így néhány ötméteres garázsba sem. 5,05 méter a legrövidebb új Transporter hossza is.
Technika
Az új Volkswagen Transporter nem hódol be a Zeitgeistnak, egyelőre nem szakad el a dízelmotortól. 110, 150 vagy 170 lóerős lehet a dízelmotor a T7-ben; a két erősebb motorhoz 4×4 hajtás is elérhető. A kézi váltó opciója a gyengébb változatokban megmarad, a legerősebb dízel csak nyolcfokozatú automatával társítható. Némileg csüggesztő, hogy a motortérben már nem büszke TDI, hanem Ford feliratokat találtunk itt-ott.
Az autó konnektoros hibrid hajtással is elérhető lesz, 232 lóerős összteljesítménnyel. A nagy újdonságot a tisztán elektromos Transporterek, Caravelle-ek jelentik. A vezetési élménynek biztosan jót tesz, hogy a hajtás ebben az elektromos VW-ben is a hátsó tengelyre került! Elektromos T7-est 136, 218 vagy 286 lóerős változatban lehet majd választani. Akkumulátorból egyelőre egy méret van, 64 kWh kapacitással.
Helye a piacon
A VW saját kínálatában az új Transporter és Caravelle a hétköznapi munkagép szerepét kapja a családi autónak tervezett Multivan és a felbecsülhetetlen cukiságindexű, reklámszerepeket betölteni is képes, de csak korlátozottan használható elektromos hajtással gyártott ID Buzz mellett. Hogy a konkurensekhez, a kézenfekvő Ford-tesó mellett az idén megújult Stellantis-furgonokhoz illetve a Toyota ProAce-hez, a Mercedes furgonokhoz, kisbuszok képest hogyan teljesít majd a piacon, azt nyilván nagyban az ár határozza majd meg, de erről egyelőre semmit sem tudunk. Az új Transporter és Caravelle értékesítése várhatóan jövő tavasszal indul a magyar piacon.