Nemrég a 930 Turbo vezetése kapcsán írtam, hogy készül egy cikkünk a Porsche 911 Turbók nyolc generációjának fejlődéséről a G-sorozattól a mai 992-ig. Az alkalom a jeles évforduló: nemsokára 50 éve lesz, hogy 1974. október 3-án a Párizsi Autó-kiállításon a Porsche bemutatta az első 911 Turbót.

Régen a Porschénél majdnem minden arról szólt, hogy minimum a kategóriájukban, de lehetőleg abszolútban győzzenek az összes autóversenyen, ahol csak elindulnak, Le Mans-tól Sebringig.

Csakhogy a Porschének nem voltak igazán nagy hengerűrtartalmú motorjai a konkurenciához képest. Ez még a 4,5-5,4 literes 917-re is igaz, amely Észak-Amerikában 8000-9000 köbcentis versenygépekkel került szembe.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 1

Nagy motor vs. feltöltés

Ezért volt érdekes számukra a turbófeltöltés. A Porsche első turbófeltöltéses teljesítménynöveléssel rajthoz álló versenygépe a 12 hengeres motorú 917/10-volt 1971-ben. A teljesítmény az évek során 850-1100 lóerőre nőtt a turbóval.

Pár év alatt eljutott a turbófeltöltés a 911 versenyváltozatába is. A 911 Carrera RSR Turbo 2.1 volt az első farmotoros Porsche a kipufogógázok energiáját a feltöltő megpörgetésére használó hathengeressel.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 83

1100 lóerőig nőtt a 4,5-5,4 literes, 12 hengeres 917-esek csúcsteljesítménye

A turbóban a kiáramló kipufogógázok pörgetik a turbinakereket a feltöltő forró oldalán. A turbinakerék a vele egy tengelyen lévő kompresszorkerék forgatásával nyom több levegőt az égéstérbe annál, amennyit a motor magától be tudna szívni. A forró oldal a kipufogórendszer része, a kompresszorkerék van a feltöltő hideg oldalán, a hideg oldal a szívórendszerhez kapcsolódik.

Mivel a turbófeltöltő munkára fogja a kipufogógázban lévő energiát, ez nem mind megy pocsékba és javul a motor hatásfoka, aminek különösen nagy jelentősége van hosszú távú autóversenyeken a tankolásos kiállások ritkulásával. A turbófeltöltéses hathengeres boxermotorral a 911 Carrera RSR Turbo 2.1 második lett 1974-ben Le Mans-ban. Az összetett értékelés ezüstje máig szenzációs eredmény, mert egy közúti kupéra épülő autó volt képes megelőzni a szabálykönyv lehetőségeinek kimaxolásával konstruált sportprototípusokat.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 84

Az első turbófeltöltéses utcai Porschét Louise Piëch kapta ajándékba testvérétől, Ferry Porschétől a 70-ik születésnapjára 1974-ben

Először ajándékba

Látszott, hogy ezt a technikát utcai sportautókban is érdemes bevetni, a fejlesztés alanya a 911 lett. Az első turbófeltöltéses utcai Porschét Louise Piëch kapta ajándékba testvérétől, Ferry Porschétől a 70-ik születésnapjára 1974-ben. A Porsche Hungaria anyacégét, a Porsche Austriát alapító és felfuttató hölgy Ferdinand Porsche professzor idősebb gyermeke.

Leánykori neve Louise Porsche, aki férje, egy bécsi ügyvéd nevét felvéve lett Louise Piëch. Az ő egyik gyermekük Ferdinand Piëch aki a világverő Porsche 917 konstruktőre, az első öthengeres szériamotor, a W115-ös, állólámpás Mercedes 240D 3.0 tervezője. Ő volt az az Audi-menedzser, akinek vezetésével a quattro-hajtással, az öthengeres szívó, majd turbómotorral, a TDI-dízelekkel és az alukasztnis A8-cal (na meg a kiváló minőségű, a kortársakkal szemben nem vagy alig rozsdásodó cinkfürdős autókkal) az Audi felemelkedett a BMW és a Mercedes-Benz mellé.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 85

Ferry Porsche figyelmességeként csak a hátsó szélvédő és az oldalablakok voltak színezettek, a szélvédő sima üveg, hogy a festészetért rajongó és festeni szerető ünnepelt a valódi színben láthassa az alpesi tájakat

2,7-es volt az ajándék 911 Turbo

Louise Piëch szülinapi autója még a 911 Carrera sárvédő-szélesítések nélküli, keskeny hátsó nyomtávos kasztnijába fogadta be a turbómotort. A 2687 köbcentis motor 240 lóerőt adott le. Ferry Porsche figyelmességeként csak a hátsó szélvédő és az oldalablakok voltak színezettek, a szélvédő sima üveg, hogy a festészetért rajongó és festeni szerető ünnepelt a valódi színben láthassa az alpesi tájakat.

1974-et írunk, tehát nem a Porsche volt az első, amely szériaautóban turbófeltöltős motort kínált. De nem is a 99 Turbót 1978-ban piacra engedő Saab, amely a turbódízeleket fejlesztő konszerntárs, a Scania közreműködésével jutott el utcai autóval a lefújószelepes turbófeltöltés bevezetéséig. Amerikában a Chevrolet Corvair, Európában a BMW 2002 Turbo is hamarabb volt piacon, előbbiben ráadásul hathengeres boxer farmotor van, akárcsak a 911-ben.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 86

Porsche-Puma sportcipőkben is felbukkan a skótkockás kárpit a 930 Turbóból

A Porsche többek között a lefújószelep kifejlesztésével tudta nyerővé tenni a mások által is bevetett turbófeltöltést. Ferdinand Piëch, Hans Mezger és Valentin Schäffer a fejlesztés három főhőse. Piëch akkor a Porsche versenysportrészlegét és a fejlesztést vezette, Mezger a cég legendás motorkonstruktőre volt, Schäffer pedig a versenymotor-fejlesztés főnöke. A lefújószelep vagy vastegate révén a motor jobban vezethető lett a felesleges töltőnyomás elengedésével, mert nem termelt feleslegesen nagy töltőnyomást részterhelésen és gázelvételkor. A nyomásszabályozással elég volt kisebb és könnyebb feltöltőt használni, javítva a motor reakcióidejét a turbó felpörgéséig gázadás után.

Időrend: turbós Porschék a versenypályákon

Porsche 917/10: 1971-es építés, 1972-től ment a kanadai-amerikai (CanAm és interszéria) versenyeken
Porsche 917/30: 1973-ben tönkreverte a mezőnyt a CanAm szériában
Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: 1974-ben ment, 2,1 literes motorral lett abszolút második Le Mans-ban
Porsche 934: 1976-tól bevetett ügyfél-versenyautók a Group 4 versenyeire
Porsche 935: Group 5-ös versenygépek, márkavilágbajnok és Le Mans-győztes 1976-ban
Porsche 936: Group 6-os versenyautó, 1976-ban márkavilágbajnok és többszörös Le Mans-győztes
Porsche 956/962: C-csoportos sport prototípusok, 8 Le Mans-i elsőség 1982-1994 között
Forma-1-es “TAG-Turbo made by Porsche”: három F1 világbajnoki cím a McLaren TAG Porsche turbómotorral
Porsche 911 GT1 (1996-1998): Le Mans-i diadal 1998-ban

Hét kasztni, de nyolc generáció

1963 és 1973 között, az első 911-ből nem létezett feltöltős verzió, a turbós csúcsmodell az utódból, a 930-as kódjelű nemzedékből jött ki 1974 őszén, az 1975-ös modellév autójaként. A G sorozatúnak is hívott 911 Turbóból kétféle 911 Turbo volt, 3,0 és 3,3 literes motorral.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 87

260 lóerős volt az első 930 Turbo 3,0, kereken 300 lóerős második 911 Turbo generáció, a 930 3,3

Mindkettőnek 930 a gyári kódja és mindkettő G sorozatú 911-es, de technikájuk közötti különbség miatt az 1977-től egészen 1990-ig gyártott 911 Turbo 3,3-at más generációnak veszi a gyár is. A kétféle 930-nak köszönhetően jut a nyolc generációnyi 911-re nyolc generációnyi 911 Turbo.

Nemcsak a motor hengerűrtartalma nagyobb a későbbiben, de van töltőlevegő-hűtése is. A kipufogógáztól az akár izzásig hevülő turbó felforrósítja a motorba préselt levegőt, amivel az a baj, hogy a meleg levegőnek kisebb a sűrűsége, így kevesebb benzint adhatunk hozzá, mint hidegebb levegőhöz. (A szívómotorokban a szívócsőben lévő vákuumban a nyomáscsökkenés miatt lehűl a motorba tartó levegő, ezt a fizika megoldotta nekünk.)

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 89

Kabrióként is létezett a 930-as 911 Turbo. Lobogott benne a hajad

350-ről 430 newtonméterre nőtt a motor nyomatéka, a végsebesség elérte a 260-at, amihez az erősen továbbfejlesztett fékrendszernek is fel kellett nőnie. A 3,3-as 930-as Turbo gyakorlatilag a 917-es versenyautó első fékét kapta meg, négydugattyús fix féknyereggel és a menetszéllel hatásosabban hűtött féktárcsákkal. Az első generáció a skót kockás belső kárpitozásról is híres, a sportcipőkben is bevetett tartankárpitos ülés- és ajtóborítás háttere nagyon érdekes.

911 964 Turbo: őserő, civilizáltabban

Maradt 3299 köbcentis a motor a 964-re váltáskor, de ez nem akadályozta meg a Porchét a teljesítmény 320 lóerőre és a nyomatékmaximum 450 Nm-re növelésében. Mivel a karosszéria biztonságosabb és nehezebb lett, a 100-ra gyorsulás maradt 5,2 mp, a végsebesség viszont javult, 270 km/órára.

Amikor az első Porsche 911 Turbó kijött, a kipufogógáz-tisztítás inkább csak a szmogtól szenvedő és a füstködre szigorúbb károsanyag-kibocsájtási normákkal reagáló Egyesült Államokban volt fontos, de az üzemanyagok jóval nagyobb kéntartalma miatt erdőket elpusztító savas esők és az ólom mérgező hatása miatt az 1980-as évek második felétől Európában is egyre fontosabb lett a szabályozatlan, majd a szabályozott, hármas hatású vagy szerencsétlenebb fordításban háromutas katalizátor. (Azért hármas, mert a kipufogógáz három fő szennyezőjét alakítja át. A szén-monoxidból nem mérgező szén-dioxid, a nitrogén-oxidokból nitrogén, az el nem égett szénhidrogénekből víz keletkezik a reakcióban.)

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 91

320-360 lóerős volt a kétféle 964-es. Hátul hajt és léghűtéses, a legvonzóbb és legveszélyesebb 911 Turbók egyike

A 964-es 911 Turbo kerámia helyett fémkatalizátort kapott, a fém hordozófelületű kipufogógáz-ártalmatlanító világpremier volt a 320 lóerős modellben. A fémkatalizátor nagy előnye a sokkal gyorsabb felmelegedés, így hamarabb elindulhatott a káros anyagok átalakítása. Ezért minden hidegindítás után jóval rövidebb ideig jár a motor a legszennyezőbb üzemmódban.

1993 és 1995 között a 3600 köbcentisre bővített lökettérfogattal már 360 lóerőt és 520 Nm-t adott le a léghűtéses boxermotor, amivel a 100-ra gyorsulás bement öt másodperc alá (4,8 s lett), a végsebesség 280 km/órára emelkedett.

Életmentő összkerékhajtás a 911 993 Turbóban

1995-ig aki beült egy Porsche 911 Turbóba, volánfenoménnek vagy nagyon óvatosnak kellett lennie, hogy az autó ne törölje fel vele a padlót. Az ereje és farnehézsége miatt főleg nedves úton nagyon nehezen vezethető alapkonstrukció akkor vált emészthetőbbé, amikor a 3600 köbcentis, de már 408 lóerős autó uralását állandó összkerékhajtással könnyítette meg a Porsche.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 92

1995-1998 között készült a 993 kódjelű Porsche 911 Turbo. 4×4-es, 408 lóerős és 4,5 mp alatt van 100-on

Nem volt különlegesen fejlett a viszkokuplungos 4×4, de életmentő lehetett télen és vizes úton. A 911 Turbóban azóta is adott négykerék-hajtással az autó könnyeben vezethetővé vált és rajtkészsége is javult: 4,5 mp a 0-100-as idő, a végsebesség 293 km/óra. A 993 Turbó volt az első duplaturbós modell, egy nagy helyett két kisebb, könnyebben felpörgő turbófeltöltő adta az erőt és javította a motor gázreakcióját.

Így működik a turbós teljesítménynövelés

A turbófeltöltő a motor hatásfokának növelésére szolgál. Régen szinte kizárólag a teljesítmény növelésére használták; újabban egyre gyakrabban az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése a cél.

A turbó a kipufogógázok energiáját hasznosító feltöltő, amely egy közös tengelyre szerelt turbinakerékből és egy kompresszorkerékből áll. A kipufogógázok a turbinakereket forgatják, amely a kompresszorkereket hajtja. A kompresszor levegőt szív be, és túlnyomáson juttatja azt a hengerekbe, miáltal több üzemanyag égethető el.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 93

A kipufogógázok a turbinakereket forgatják, amely a kompresszorkereket hajtja. A kompresszor levegőt szív be, és túlnyomáson juttatja azt a hengerekbe és több üzemanyag égethető el. Ez egy R18-as Audi versenyautó feltöltője

Sok esetben úgy javítják tovább a motor töltési fokát, hogy a kompresszor után úgynevezett töltőlevegő-hűtőt (intercoolert) iktatnak be, amelyben áthaladva a levegő lehűl, vagyis nagyobb lesz a sűrűsége.

Kisebb fordulatszámon előfordulhat, hogy a turbó nem szállít elegendő levegőt: ennek ellensúlyozására alkalmazzák a változó geometriájú turbófeltöltőt. Ennél leggyakrabban a kompresszor kiáramlási keresztmetszetét változtatják, egy állítható lapátsor mozgatásával, miáltal a szállított levegő sebessége megnő, így javul a motor reakciókészsége kis fordulatszámon.

911 996 Turbo: 300 felett

1998-ban kifutott a léghűtéses generáció, a vízhűtésre váltó motorú 996 csúcsmodelljére két évet kellett várni. 2000 és 2006 között ült a trónon 996-os Porsche 911 Turbo, fő paraméterei 420 lóerőre, 560 newtonméterre és 4,2 másodpercre javultak, a maximális tempó pedig 5 km/órával meghaladta a 300-as álomhatárt.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 94

305 km/óra a 996-os 911 Turbo végsebessége. 2000 és 2006 között volt gyártásban

Ez az első 911, amely a Boxsterrel közös technikát használja. A belső égésű motoros Boxster, majd a Cayman azóta is nagyon sok mindent átvesz a 911-ből és viszont, de a 996-ból tanulva a gyártónak ezt sikerül úgy csinálni, hogy a felszín egyedi legyen, de a megosztott komponensekkel jelentős megtakarítást érhessen el a közép- és a farmotoros sportautókkal.

911 997 Turbo: 4 mp alatt

2006-tól a 997-es kódjelű 911 Turbót kezdetben 3600, 2009-től már 3800 köbcentis motor repítette. A nyomaték 620 Nm volt, majd 2009-től 650 newtonméterre ugrott, a végsebesség 310 és 312 km/óra, a gyorsulás pedig áttörte a négy másodperces határt, ráadásul kézi váltóval! 3,9 illetve 3,7 mp elég állórajttal a kilövéshez.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 95

Walter Röhrl vitt engem a 997-es 911 Turbóval lezárt közúton. Felejthetetlen élmény és autó 2006-ból

Utóbbi az automatikus váltós modellé, mert itt a motor és a váltóvezérlés számítógépe össze tud beszélni a kilövéshez, ami kézi váltóval nem megy. A 0-100-as időn két tizedet javított a 2009-2012 közötti változat, amely 480 helyett 500 lóerőt adott le.

Újdonság volt az összkerékhajtásban a viszkokuplungot nyugdíjazó, ezredmásodpercek alatt reagáló többlemezes kuplung és a változó lapátgeometriájú turbófeltöltő. A dízelek jóval kisebb kipufogógáz-hőmérsékletével ezt nem olyan nehéz megcsinálni, de Otto-motorban a VTG nagyon nagy szám, világelsőség volt benzines szériaautóban.

Lapátállítása a benzinesek akár 950-1000 fokos kipufogógáza miatt az űrkutatásból átvett anyagokkal valósult meg, a VTG-turbófeltöltő hűtött kipufogógázzal működik a 997-ben. A Vezess életében ez a generáció örök, mert ennek lehettünk ott először a nemzetközi sajtóbemutatóján, ahol Walter Röhrl vitt vele lezárt közúton.

911 991 Turbo: először 500 lóerő felett

Alapjaiban új, elektromos kézifékes és sokkal terebélyesebb autó váltotta a 997-est 2011-től. Az új Porsche 911 Turbo 2013-ra készült el, első korszakában a 3800 köbcentis motor 520 lóerős, 660 Nm nyomatékmaximuma. A 991-es gyorsulása már csak 3,4 mp, a végsebesség 315 km/órára nőtt.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 97

2013-ra készült el a 991-ből a Turbo. A 3800 köbcentis motor 520 lóerős, 660 Nm nyomatékmaximuma. A gyorsulás 3,4 mp, a végsebesség 315 km/óra

Újdonság a négykerék-kormányzás az irtózatosan komplex lövedékben, amelynek teljesítménye 2016-től 540 lóerőre nőtt a nyomaték megtartásával, a legnagyobb sebessége 320 km/óra. A gyorsulás már csak 3,0 mp, amit a még jobb számokat kommunikáló Nissan GT-R-rel szemben a Porsche független méréseken is elért. Ez is megvolt, ezt sem feledjük, amíg élünk.

911 992 Turbo: fokozza a felfoghatatlant

Nekem lassan 20 éve, a 997 vezetése óta meggyőződésem, hogy az épp aktuális 911 Turbo elért a tökéleteshez, innen nem lehet és nem is érdemes fejleszteni. Aztán a Porsche újra és újra igazolja, hogy még mindig van feljebb.

2020-tól a 992-es generációból a Turbo a felfoghatatlant fokozta tovább, 580 lóerőre növelt csúcsteljesítménnyel, 3745 köbcentire visszavett lökettérfogattal, az ötliteres V10-es TDI-t idéző 750 newtonméterrel és 2,8 másodpercre lefaragott katapultálással 100-ig. A 320-as csúcssebesség maradt, alighanem a gumik miatt.

Ajándék lett az első Porsche 911 Turbo 100

Balra a 992-es, az ezüst a 993, a sárga 964, a zöld a 930-as kódjelű Porsche 911 Turbo

Reméljük, még nagyon sokszor rácsodálkozhatunk arra, hogy az autósztrádán kényelmes, versenypályán villámgyors sportautó 1974 óta utolérhetetlen kvalitásaiban és sokoldalúságában. Boldog születésnapot, Porsche 911 Turbo!