Felmérést készített a Magyar Suzuki a magyar sofőrök között. Főként a rutintalan, kevésbé gyakorlott, kezdő vagy félős vezetőkre koncentráltak, de a másik oldal véleménye és tapasztalatai sem maradhattak ki. Emellett pedig temérdek olyan, jogosítvánnyal rendelkezőt is megkérdeztek, aki ritkán vezet, vagy egyáltalán nem, hogy mi ennek az oka. Rengetegen válaszolták azt, hogy túl sok stressz éri vezetés közben, ami miatt megijed, fél, de akár le is blokkol, ha annyira erős az inger.
Mi történik ezekkel a sofőrökkel? A rutintalanság, óvatos vagy túlságosan óvatos vezetés kirívó a forgalomban, a tapasztalt sofőrök szerint pedig egyenesen zavaró is. Ennek eredménye, hogy a tapasztalt vezetők türelmetlenek a gyengékkel szemben, kerülgetik, ledudálják, de akár még összetűzésbe is kerülhetnek velük, ez pedig nem megoldás semmilyen helyzetre sem.
„Egy közlekedéstudományi kutatás szerint a megkérdezett magyar sofőrök a közlekedés legkulturáltabb szereplőjének önmagukat tartják: egy 5-ös skálán 4,3-ra értékelve magukat. A többi autóvezetővel már nem ennyire megértőek a kutatásban résztvevők, 3-asnál is rosszabb értékelést adtak mindenki másnak.” Ezt Gál Kristóf rendőr ezredes, az ORFK szóvivője mondta el a Suzuki sajtótájékoztatóján, és ez a tény tulajdonképpen megdöbbentő, de teljesen reális. Ha csak pár percig figyelünk alaposan a forgalom többi résztvevőjére, megértjük az eredményt.
Magyarországon a közlekedési morál nem feltétlenül rossz, de túl sok a negatív példa ahhoz, hogy akár a távoli jövőben érdemben javulhasson. Ennek részleteiről már Zerkowitz Dávid közlekedéspszichológussal beszélgettünk, amit az alábbi videóban nézhettek meg. Kiderül az is, mi történik a tapasztalatlan sofőrökkel a közúton, milyen traumák érik őket, és mi kellene ahhoz, hogy ebben a társasjátékban, amit közlekedésnek hívunk, mindenki egyenlő félként vehessen részt.
A Magyar Suzuki felmérése szerint a tapasztalt sofőrök több mint 70%-a szerint türelmesen megvárja, amikor egy gyengébb sofőr láthatóan kevesebb rutinnal kezeli a helyzetet előtte. Valóban így lenne? A tanulótábla segítség vagy céltábla? Csörgő László vezetéstechnikai trénerrel kerestük a választ ezekre a kérdésekre.
Szponzorált tartalom
A videó elkészítését a Magyar Suzuki támogatta. Az esztergomi autógyártó „Együtt az utakon” közlekedésbiztonsági kampányában a biztonságosabb közlekedésre és az előzékenységre hívja fel a figyelmet.