20 008 147 forint jelenleg az új személy- és kisteherautók átlagára Magyarországon, ami 2,68 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest – derül ki a JATO által a Vezess kérésére összeállított adatbázisokból. Nem idén drágultak a legcsúnyábban a kocsik, sőt.
Ha a nemzetközi cég által használt 26 méret- (forma-, ár-) kategóriára bontva nézzük, érdekes átlagár-változásokat látunk. Rossz hír, hogy egyes népszerűbb kategóriáknál 5-10 százalékos drágulást is látni. Jó hír ugyanakkor, hogy a népszerűbb, sokak által vásárolt modellek kategóriái között is találni olyat, ahol egy év alatt 5 százalék körül csökkent az összes ide tartozó személyautó átlagolt ára.
Ez több millió forint megspórolását is jelentheti annak, aki éppen ilyen méretű jármű vásárlását halasztotta egy évvel korábbról mostanra. Érdemes körbe nézni – a JATO nemzetközi kategória-neveit használjuk.
Először nézzük meg részletesebben azt az öt kategóriát, amelyek modelljeiből a legtöbb fogy idehaza, ezek együttesen 78 ezer darab járművet jelentenek, vagyis a teljes újautó-piacnak több mint a felét.
Egy modell hivatalos alapára jellemzően nem egyenlő a szerződésbe kerülő vételárral, de ezt a konkrét összeget természetesen csak a vevő és az eladó ismeri. A valódi vételárat az extrák magasabbra emelik az alapárnál, sokszor milliókkal, míg az egyéni alku csökkentheti, akár szintén milliókkal. A lényeg: a JATO módszere ma a legprecízebb a hazai átlagárak meghatározására.
C1 SUV kategória – Átlagár: 12 324 631 forint
A legtöbb értékesítés közel sem a legolcsóbb árkategóriához köthető, amire egyszerű a magyarázat. Idén 80 százalék körül lesz az új személyautók hazai forgalomba helyezései mögött a céges vásárlás, és mivel a multiktól a közepes vállalkozásokon át az egyszemélyes cégekig manapság már sokan vásárolnak közepes méretű szabadidő-autót, hasít ez a kategória. C1-SUV-ból összesen 25 420 kelt el a vizsgált időszakban a JATO szerint. Az árváltozás egy év alatt +4,76 százalékos.
B SUV kategória – Átlagár: 10 126 353
20 323 darabbal a második legjobban fogyó kategória, szintén vaskos cégvásárlásokkal. Itt olyan modellek népszerűek, mint a Suzuki Vitara, a Toyota Yaris Cross vagy a Nissan Juke. Az árváltozás egy év alatt +3,08 százalékos.
C1 lower medium minus kategória – Átlagár: 11 925 313
Egykor Európa legnépszerűbb modell-kategóriája volt, számos országban – pláne a kontinens keleti, szegényebb felén – a családok elsőszámú szolgálójaként tömegek vásárolták a kompakt ötajtósokat. 15 193 példánnyal harmadik, az árváltozás +10 százalék. Népszerű kategória, húzós itt ez a 10 százalék.
Medium commercial kategória – Átlagár: 16 644 976 forint
Nem fordítottuk magyarra a JATO kategóriaelnevezéseit, az általunk példaként felhozott modellek egyértelművé teszik, miről is van szó. 8917 darab ekkora munkagépet vettek a cégek, az árváltozás +6,02 százalék.
B small kategória – Átlagár: 8 075 439 forint
8593 darabbal még ugyan ötödik ebben a sorban, ez a mainál évtizedekig sokkal népszerűbb modellméret. Ha viszont megnézzük, hogy a különféle SUV-okat mennyi kategóriára bontja a JATO (mert nagyon sokféle van már belőlük), mégiscsak az derül ki, hogy ebben a mérethosszban is inkább szabadidő-autót vesznek a magánszemélyek. Ezt meg a cégek, mert olcsóbb ugyanolyan hosszúság mellett, mint a SUV, ami műszakilag sokszor szinte pont ugyanaz. Árváltozás: +2,02 százalék.
Mennyi a többi kategória átlagára?
Összesen 20 kategóriában emelkedett az átlagár, a többségnél kis mértékben. Százalékosan a leglátványosabb drágulás a Medium MPV-k (+18,4), a pickupok (+12,1) és az E1 SUV nevű luxus szabadidő-autók (+9,99) világában volt, közülük csak a platósok darabszáma haladta meg az évi ötezret.
Forintos átlagárakat nézve bő 2,2 milliós áremelkedéssel az E1 SUV kategóriába tartozó méretes személyautók drágultak a leginkább. Ebbe a kategóriába olyan modellek tartoznak, mint a BMW X5 és X6, a Mercedes GLE és az EQE, valamint az EQS, a Volvo XC90 és a Tesla Model X.
Kategória | Átlagár (forint) | Árváltozás (százalék) |
Lower medim plus | 13 465 400 | -2,09 |
C2 SUV | 17 500 432 | +3,01 |
Pickup | 19 892 946 | +12,1 |
D2 SUV | 25 506 566 | -3,04 |
Small commercial | 17 309 614 | -3,46 |
Car derived van | 10 966 023 | +8,29 |
D1 SUV | 19 302 142 | +0,003 |
E1 SUV | 35 692 271 | +9,99 |
D1 upper mdeium minus | 18 212 226 | +0,02 |
D1 upper medium plus | 21 224 808 | +3,72 |
Large MPV | 23 768 727 | +5,51 |
Sportcar | 27 256 232 | -5,15 |
A utility/city car | 7 313 680 | +3,25 |
Large and executive | 29 440 690 | +1,87 |
E2 SUV | 51 693 755 | +4,02 |
Mini MPV | 13 522 605 | +1,25 |
A SUV | 6 906 914 | +1,55 |
Commercial SUV | 10 752 316 | +9,14 |
E2 luxury | 51 714 763 | +0,04 |
Medium MPV | 13 235 407 | +18,4 |
Camper Van | 26 437 385 | -5,54 |
Hat kategóriabán csökkentek az átlagárak a JATO szerint. Százalékosan a konkrét darabszámot alig tartalmazó Camper Van kategóriában (-5,54), valamint a Sportcar (-5,15 százalék), a Small commercial (-3,46) és a D2 SUV (-3,04 százalék) kategóriában.
Amennyiben forintban nézzük a csökkenést, a Sportcar kategória összes modelljének az átlagára 1,4 millió forinttal mérséklődött a piac nagy többségének drágulása közepette, a D2 SUV-oknál közel 800 ezerrel.
Előbbibe a Toyota Suprától a Mercedes AMG GT-n át a Porsche 911-ig számos drágaság tartozik, utóbbiba sok minden más mellett a Mercedes G-osztály is.