59 329 forint a kötelező felelősségbiztosítás átlagos éves díja a Netrisknél 2024 szeptemberében, ami 3 százalékos növekedés a múlt év hasonló időszakához képest – írta a Vezess megkeresésére a legnagyobb magyarországi alkuszcég.
Közel háromszor ekkora összeg, 171 898 forint a casco éves átlagdíja a náluk kötött szerződések alapján 2024 szeptemberében. Ez az összeg nem csak jóval magasabb – mindig is így volt -, hanem itt az áremelkedés is húzósabb: 20 százalékos az egy évvel ezelőttivel összehasonlítva.
„A casco díjának emelkedése mögött a szervízköltségek emelkedése áll” – mondja kérdésünkre Besnyő Márton ügyvezető. „Ez persze ugyanúgy megvan a kgfb-nél is, ahol jóval alacsonyabb az évesdíj növekedése, de egyrészt a kgfb-t vásárlóknál sokkal kevésbé van jelen a márkahűség (mármint a biztosító márkához kapcsolódó hűség), másrészt a kgfb egy nagyon árérzékeny termék, ráadásul a kgfb-nél minden termék papíron ugyanaz.”
Lehet, hogy a kgfb ugyanaz, de a márkák nem. Márpedig a különböző gyártóknál nem csak az átlagos biztosítási díjakban vannak jelentős eltérések, de az elmúlt 12 hónap árváltozásaiban is. Nézzük meg azokat a márkákat, amelyekből a legtöbb fut Magyarországon.
Kgfb-díjak és az árváltozások
Opelből és Suzukiból használunk a legtöbbet évtizedek óta, darabszámra 15 százalék közöttük a differencia. Az adott márkához kapcsolódó átlagos kgfb-díjakban 2024 szeptemberében ennél jóval nagyobb, közel 28 százalék a különbség. Ennyivel drágább az Opelek kötelezője.
A Fordok átlagos díja még ennél is magasabb, az alábbi táblázatból emellett az is kiderül, hogy nem igaz a közkeletű állítás, miszerint drága a biztosítás a Toyotákra. A Netrisknél, átlagolva konkrétan alacsonyabb az Opelek díjánál is. Összeg szerint emelkedő sorrendben írjuk őket.
Suzuki | 46 773 |
Dacia | 46 910 |
Toyota | 56 568 |
Opel | 59 789 |
Ford | 64 909 |
A következő táblázat pedig azt mutatja, hogy ezen márkák közül melyiknek mennyivel emelkedett a kötelezője az elmúlt egy esztendőben. Itt is emelkedő sorrendben írjuk a márkákat, természetesen forintban értendőek, és éves díjak.
Suzuki | 46 773 | -0,29 |
Opel | 59 789 | +1,57 |
Ford | 64 909 | +0,09 |
Dacia | 46 910 | +2,82 |
Toyota | 56 568 | +3,58 |
Az alacsonyabb biztosítási díjak után jöjjenek a jóval magasabbak, a casco-nál már egészen hajmeresztő drágulásokat is látunk.
Sokkal durvább díjemelkedések a casco-nál
Ugyanennek az öt népszerű és sokak által használt márkának az átlagos casco díjait mutatjuk először 2024 szeptemberéből, a legolcsóbbtól a legdrágábbig. Alig van különbség a Suzukik és az Opelek átlagdíja között, és a Daciákra sem sokkal olcsóbb.
Itt már elszakad tőlük a Toyota, de gondolta volna bárki, hogy a Fordok casco-ja átlagolva még az övéktől is magasabb összeg? És e mögött nincsenek lopási statisztikák.
Dacia | 104 874 |
Opel | 116 196 |
Suzuki | 120 515 |
Toyota | 158 181 |
Ford | 165 649 |
Az egy év alatt bekövetkezett áremelkedés is a súlyosan érintette a fordosokat, de a suzukisok is hasonlóan rosszul jártak: a 25 százalék körüli áremelkedés húzós. A daciások 33 százaléka pedig nyugodtan nevezhető extrém drágulásnak.
Opel | 116 196 | +12 |
Toyota | 158 181 | +13 |
Ford | 165 649 | +23,97 |
Suzuki | 120 515 | +25,14 |
Dacia | 104 874 | +33,2 |
Mi várható az árakban?
A kötések számára első féléves adataink vannak, amelyek szerint a jelentős áremelkedés ellenére 11 százalékkal több szerződés született a Netrisknél. Ez azért nem annyira meglepő, hiszen az újautó-piac is szinte pont ennyivel emelkedett 2024 első felében.
Érdekesebb kérdés, hogy merre mozoghatnak a biztosítási díjak az előttünk álló egy esztendőben. „A biztosítási díjak függnek az adott biztosító adott időszakra vonatkozó célkitűzéseitől, a biztosítók belső működési költségeitől, és természetesen az egy szerződésre vonatkoztatott várható kárösszegtől (az pedig a javítási kötségek, alkatrészárak, logisztikai költségek, stb. eredője). Ezek alapján én további emelkedést várok” – kaptuk a választ a Netrisktől.