„Általánosságban gyakori, hogy egyazon jármű esetében akár 15-20 darab pótdíjeset is keletkezik, extrém esetben előfordult már ennek a többszöröse is” – válaszolta a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) a Vezess kérdésére, hogy mennyi volt a legtöbb pótdíj ugyanazon a járművön az elmúlt években. 
 
A NÚSZ szerint az ilyen szélsőséges eseteknél – amelyek gyakorlatilag útdíjfizetés nélküli rendszeres úthasználatot jelentenek – „a háttérben mindig egyéb jogszerűtlenség is mutatkozott”. Például lopott volt az autó, közben lehet, hogy ráadásul külföldről indítottak rá körözést, emiatt ezekben az ügyekben már nem is az útdíjfizetési szolgáltató járt el, hanem egyéb hatóságok. Jellemzően a rendőrség vagy a NAV.
 
Trükközők próbálják kijátszani az útdíjrendszert 1

A NÚSZ szerint még mindig gyakori a D1 és a D2 matricák összekeverése, emiatt különbözeti pótdíjat kell kiszabniuk (Kép: Vezess)

Évente több mint kétmillió pótdíj 

Meglehetősen magas a fizetés nélkül utat használó ügyeskedők aránya, ugyanis az évente jellemző 14,5-15 millió eladott matrica mellett 2,2-2,4 millió darab pótdíjazást indít a rendszer.
 
  Pótdíjak száma (darab)
2024. I-VI. hónap 1,1 millió
2023 2,4 millió
2022 2,3 millió
 
A pótdíjas esetek (külföldi-belföldi együttesen) „főként a D1 kategóriához kapcsolódnak” a NÚSZ szerint, ami nem is meglepő, hiszen eleve ebből adják el a legtöbbet. Az összes matricakategóriát nézve tavaly értékesített 14,87 millió darab jogosultságból 12,97 millió volt személyautós, vagyis D1. 
 
Kérdésünkre a szolgáltató elmondta, „a pótdíjesetek nagyságrendileg 60 százalékban külföldi rendszámos járműhöz kapcsolódtak, ez havi viszonylatban 5-10 százalékos eltérést is mutat a szezonalitásból adódóan”.
 
Valószínűleg kevesen válaszolnának helyesen rá, hogy a lebukott autók többségén milyen nemzetiségű rendszám volt, pedig több lehetséges magyarázat is kínálkozik. „A külföldi esetek tekintetében a legtöbb pótdíj sorrendben német, román, osztrák, szlovák, valamint lengyel honosságú járművek esetében került kiszabásra” – állítja a NÚSZ. 
 
A lehetséges okok pedig egyrészt a német rendszámot használó, állampolgárságát tekintve jellemzően a Balkán különféle országaihoz kapcsolódó vendégmunkások átutazásai, másrészt a köznyelv által adócsaló rendszámnak hívott, és az országunkból úgy tűnik, soha ki nem kopó RO-s és egyéb német rendszámos autók.
 
Trükközők próbálják kijátszani az útdíjrendszert 2

Útdíjhasználat ellenőrzése. A pótdíjösszeg a legnépszerűbb, D1-es kategóriánál 25 770 forint, 60 napon túli fizetésnél 88 750 Ft

 

Évente százmilliárdot fizetnek az autósok

Régóta fájó pont a magyar autósok életében a járműveikhez kapcsolódó állami teher a túladóztatott és drága üzemanyagtól a pluszadóval sújtott biztosítási díjig, ezeket most nem részletezzük.

Csak e-matrica-vásárlásokból 2022-ben 96 839 045 070 forintot szedett be a NÚSZ, míg 2023-ban ennél is sokkal többet, 127 214 775 870 forintot. Ami rekord – és aminek egy része, ahogy írjuk – külföldiek vásárlása. 

Mennyire vált be az egynapos matrica?

Igazi hullámvasút a havi vásárlásokat mutató grafikon, rendkívül nagy a szórás. Értelemszerűen decemberben-januárban váltják ki a járművek üzembentartói a legtöbb éves útdíjhasználati jogosultságot, de például a személyautósoknál a nyaralások idején is megugrik a matricavásárlás. Az alábbi táblázatban az elmúlt fél év adatai látványosan mutatják a hullámzást.
 
  D1 kategóriás e-matricák száma (darab) Bevétel D1 kategóriás e-matricákból (forint)
2024. április  72 645 374 121 750
2024. május  103 670 533 900 500
2024. június  119 602 615 950 300
2024. július  212 170 1 092 675 500
2024. augusztus  309 434 1 593 585 100
2024. szeptember  170 832 879 784 800
 
Végül megkérdeztük a szolgáltatót, miként értékeli a nálunk idén még újdonságnak számító egynapos matricák eddigi szereplését. Darabszámot nézve sikertörténetnek is tűnhet, hiszen az elmúlt fél évben 1,12 millió jogosultságot értékesített a NÚSZ, ráadásul – az ő szemszögükből – elég jó áron. Valószínűleg éppen az árából következően kevésbé népszerű a magyar autósok között.
 
Az Európai Unió az üzembentartók terheinek a csökkentése érdekében tette kötelezővé az egynapos matricát, hogy például alkalmi, egynapos utakért ne kelljen 10 naposat venni a családoknak. Régóta várták már ezt a máshol joggal népszerű lehetőséget a magyar autósok is, ám sajnos szélsőségesen drága nálunk. Csak két példa: a miénkhez immár nagyon hasonló életszínvonalú Romániában a 2,5 eurós ár a most extrém gyenge forinttal számolva is mindössze 1020 forint. A magyartól nagyjából 300 százalékkal magasabb átlagbért kereső osztrákoknál pedig 8,6 euró, ami a hétfői (408 forintos) árfolyammal is csak 3508 forint. Magyarországon eközben 5150 forint. Vagyis majdnem a 10 napos (6400 forint) ára nálunk 1 nap.
 
Nem is nagyon veszik a magyar autósok. Íme, a NÚSZ adatai az értékesítés első fél évéből. A havonta eladott egynapos matricák vásárlóinak az aránya 63-82 százalékban külföldi. Megfordítva: csak 18-37 százalék a magyar vevők aránya, holott – elvileg – nekünk kellene hogy anyagi könnyebbséget jelentsen.
 
  Egynapos e-matricák száma hazai járműre (darab) Egynapos e-matricák száma külföldi járműre (darab) Külföldi járművek aránya (százalék)
2024. április 29 469 56 010 66
2024. május 45 001 76 380 63
2024. június 46 871 92 372 66
2024. július 48 213 191 592 80
2024. augusztus 61 477 283 562 82
2024. szeptember 55 287 143 523 72