Mi lehet a legrosszabb érzés egy autósnak? Sajnos számos lehetséges válasz adható a kérdésre. Az Európában éppen nálunk legdrágább egynapos sztrádamatrica, aminek az árazása miatt még örülni sem lehet? Nem lepődtünk meg. A horror üzemanyagárak? Nehéz benyelni a túladóztatását, de lassan megszokjuk. Az eleve magas biztosítási díjakra pluszban rakott másik állami adó? Már nem is emlékszünk rá, pedig nem olyan régen vezették be ezt a sarcot.

Mindnél durvább érzés, ha egyszer csak váratlanul eltűnik az útdíjas, tankolt és biztosított autónk. Ha megyünk hozzá, és indulnánk vele, de nincs ott, ahol hagytuk. Csak a hűlt helye. A tolvajok elleni szupercsapat sikerei után manapság már alig lopnak kocsit nálunk, viszont ennek közel a tízszerese nagyságban fuvarozzák el a személyautókat Budapesten a rendészek ún. lopósautói. Mi és miért történik, ha rossz helyre parkoltál – ezt járjuk körbe számokkal és forintokkal.

Rekordszint közelében pörög az autók elszállítása

1629 darab „járműelszállítás” volt 2024 első felében Budapesten – közölte a Vezess kérdésére a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság (FÖRI). Időarányosan ez rosszabb adat a tavalyinál, pedig már az is a második legmagasabb szám volt hosszú idő óta. Ebből akár negatív rekord is lehet idén attól függően, mennyi autót szednek össze a rendészek az év második felében.

2024 első fele 2023 2022 2021 2020
1629 3129 3532 2252 1769

Az elszállítás a legsúlyosabb büntetése az elhibázott parkolásnak, akkor alkalmazzák a közteresek, amikor például kapukijáróban hagyja járművét a figyelmetlen tulajdonos, ezzel akadályozva mondjuk egy mélygarázsba való behajtást. Vagy zebra elé állva takarja az átkelő gyalogosokat, egyértelműen veszélyeztetve őket, vagy éppen mozgáskorlátozottak helyére áll be, és van még pár hasonló helyzet, amikor a FÖRI az emelődarus trélerét irányítja a szabálytalanság helyszínre.

Ez a legrosszabb, ami egy autóssal történhet 1

Budapesten az V., VI., VII., XIV. kerületből szállítják el a legtöbb autót. Jellemzően buszok, illetve trolibuszok által járt szűk utcákból, plusz sokat az Andrássy útról, a Bajcsy-Zsilinszky útról és a Városligetből. Itt éppen egy városligetes szállítás kezdetét fotóztuk le

A táblázat adati hivatalosan a „teljes és 50 százalékos” elszállításokat mutatják, utóbbinál a szabálytalanul hátrahagyott autójához éppen a közteresek intézkedése közben ér vissza a tulajdonos. Ilyenkor kisebb összeg befizetésével elkerüli az elszállítást, már ha hajlandó fizetni, mert ekkor is kell.

Mosdóczi Tamás FÖRI-s osztályvezető szerint a folyamatos közlekedést akadályozó szabálytalan parkolás olykor baleseti kockázatot is jelenthet. „Ez a tendencia nemcsak a közlekedés gördülékenységét és hatékonyságát veszélyezteti, hanem a közlekedési biztonságot is. Az ilyen jellegű jogsértésekkel való hatékonyabb kezelés nélkül az utcák további zsúfoltsága és a közlekedési balesetek kockázata tovább növekedhet. Ennek következtében kritikus fontosságú az intézkedések meghozatala és a közlekedési szabályok betartásának szigorúbb ellenőrzése és végrehajtása annak érdekében, hogy a városi közlekedés zavartalanabbá, biztonságosabbá és fenntarthatóbbá váljon.”

Ez a legrosszabb, ami egy autóssal történhet 2

Határeset, hogy félárból megúszható-e (Kép: Vezess)

Mennyibe kerül ez, és mi lesz az autókkal?

Az elszállított járműnél a kötelezően fizetendő ún. szállítási költség 20 000 forint személyautóknál. Jellemzően ez a kisebb összeg, ugyanis az intézkedő közterület-felügyelők általában távolléti helyszíni bírságot is kiszabnak, aminek ugyan 6500 forint az alsó határa, de gyakoribb a 65 ezres felső határhoz közeli összeg. De itt még nincs vége, akinek elvitték az autóját annak a telephely „szolgáltatásáért” is fizetni kell, az első perctől napidíjat.

„A jármű tárolásának és őrzésének költsége naponta 1200 forint” – mondja Mosdóczi Tamás osztályvezető. Az autósok által befizetett összegek kétfelé mennek tovább: a helyszíni bírságok a központi költségvetésbe folynak be, az elszállítás, tárolás, őrzés bevételei pedig a fővárosi önkormányzathoz.

A FÖRI-nek mindösszesen két darab szállító járműve van, ezek 0-24 órában dolgoznak. A platóra felrakott személyautókat a X. kerületi Kozma utca 5/C-be fuvarozzák, itt lehet átvenni fizetés után. Van telefonjuk is, elvileg itt lehet érdeklődni: +3613017690. Mi a cikk megjelenése előtti délutánon kipróbáltuk, másodikra felvették.

Ez a legrosszabb, ami egy autóssal történhet 3

Szögesdrótos kerítés mögött várják gazdájukat az elszállított autók. A Google fotóján balra látható az egyik platós teherautó is

Nincs reklamáció. Van bilincs

Valószínűleg előfordul, hogy egyesek nem értenek egyet autójuk elszállításával, és akkor óvatosan fogalmaztunk. Megkérdeztük a FÖRI osztályvezetőjét, hogy milyen gyakori a reklamálás a telephelyen, ne adj Isten a konfliktus. Amikor például sérelmezi egy-egy autós, hogy miért van ott az ő autója.

„A jogsértéssel, vagy az elszállítás jogszerűségével kapcsolatos panaszokat, kérelmeket az ügyfelek írásban tudják megtenni. Az elszállítással összefüggésben a gépjárműben keletkezett kár észlelése esetén a telephelyen jegyzőkönyv kerül felvételre. A gépjárművekről az elszállítást megelőzően, a szállítás megkezdésekor, valamint a telephelyen történő lerakáskor is fényképdokumentáció készül, amelyek az esetleges panaszok elbírálását segíthetik. A felügyelő az elszállítást megelőzően a gépjárművön észlelt sérüléseket dokumentálja” – válaszolta Mosdóczi Tamás, habár a kérdésünk nem arra vonatkozott, hogy sérülés keletkezhet az autókon a felemelésük, vagy a lepakolásuk közben. Evidenciának gondoljuk, hogy ilyen nem fordulhat elő.

Ez a legrosszabb, ami egy autóssal történhet 4

Egy fokkal kevésbé fájdalmas büntetés

Ami viszont előfordul meglehetősen nagy számban, és szintén fájdalmas az autósoknak: a kerékbilincs. Amit 11 500 forintért szednek le
Itt nincs féléves adatunk idénről, a tavalyi statisztika szerint viszont minden korábbinál több kerékbilincset szereltek fel a FÖRI munkatársai a szabálytalanul álló járművekre 2023-ban.

2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017
3802 3532 1227 259 0 84 2979

A rekordszintre ért tavalyi adat mellett jól látható az a hullám is a táblázatból, amit 2017 óta mutatnak a fővárosi önkormányzat köztereseinek bilincselési szokásai. Hét évvel ezelőtt ugyanis (amikor közel 3000-szer kattant a csapda) radikális módszerváltással próbálkozott a FÖRI.

Akkoriban úgy gondolták, a kerékbilincs csak rögzíti a szabálytalan helyfoglalást és nem oldja meg a problémát. Ezért két évre szinte teljesen eltűnt a FÖRI fegyvertárából a KRESZ-t megszegők autóinak a bilincselése, inkább elszállították azokat a kocsikat is.

Nem lett rend, nem lett kevesebb a szabálytalanság, amiben minden bizonnyal vastagon benne lehet, hogy darabra évről évre egyre több és több a személyautó az egész országban. Íme, a KSH számai.

2023 2022 2021 2020 2019 2018
4 168 651 4 094 129 4 020 159 3 920 799 3 812 013 3 641 823