A régi újságok téli tanácsai mutatják, hogy mennyire kényelmes, gondtalan és egyszerű napi tevékenységünk lett az autózás. Lehet panaszkodni a reggeli dugók, a lefagyott szélvédő miatt, de ezek a fránya modern autók ma már egy mozdulattal indulnak, szinte azonnal fűtenek, és elődeikhez képest csodásan bírják a ridegtartást. 

Mi volt régen? Az Arcanum Újságok archívumában kutatva kiderül, hogy sokkal-sokkal keményebb feladat volt egy autó üzemben tartása a XX. század derekán. Sokkal több problémát okozhatott az akkumulátor, a különféle folyadékok, kenőanyagok állapota, a sózott utak sokkal hamarabb kezdték ki a karosszériát, az elektromos rendszerek is sokkal érzékenyebben reagáltak a hidegebb időre. 

1930-as évek, amikor még leengedték a hűtőfolyadékot

A korabeli autós magazin, a Kerék egyik számából kiderül, hogy az 1930-as években a napi használathoz jól jött egy fűtött garázs. Ha ez nem volt meg, akkor a reggeli indítás hosszas procedúra is lehetett.

Kezdjük talán az olajkérdéssel. A tél higabb olajat kíván meg, az olajgyárak tehát gondoskodnak róla, hogy a különböző motoroknak megfelelő higabb, téli olajtípusok álljanak az automobilista rendelkezésére. Fontos azonban, hogy ez az olajcsere, az előző olaj leengedésével meg is történjék.

Így autóztak nagyapáink, amikor még volt igazi tél 1

Tóth Árpád/Fortepan

A kocsi benzinfogyasztása télen rendszerint nagyobb, mert nehezebb az indítás, a motor lassabban melegszik át. Igen tanácsos tehát a gázosítóban megfelelő nyílású fúvóka alkalmazása. Az akkumulátor állapotának is különös figyelmet kell a hideg beálltával szentelni, mert a villamosberendezés fokozott igénybevétele és a nehezebb indítás az akkumulátortól is fokozottabb teljesítményt kíván meg.

Bár ma már a legtöbb garázsban gondoskodnak megfelelő fűtésről, mégis ajánlatos a leállított motor hűtőjében lévő víz leengedése, napközben pedig hűtőtakaró használata. A szélvédő üveg befagyása, illetőleg elhomályosodása ellen részben a ma már minden kocsin található elektromos szélvédőtisztító, de újabban más praktikusberendezések úgynevezett detrosterek is hathatós támogatást nyújtanak. A kocsi belsejében elhelyezhető kis autókályhák szintén hasznos szolgálatokat nyújtanak, fázékony autóutasok számára.” – A Kerék, 1936 (9. évfolyam, 1–12. szám)

1970 – télire elrakott autók

Az 1970-es években még akkora macera volt a téli autózás, hogy sokan inkább lerakták a kocsit, és tavaszig busszal, vonattal, kerékpárral közlekedtek. Ezért teljesen általános és hasznos volt a cikk, ami a Technika folyóiratban jelent meg. Ebben részletezték a szakszerű téli tárolás feltételeit. 

Az autósok nagy tábora leállítja gépkocsiját, és nem vállalja a rendszeres téliközlekedéssel járó jelentős többletgondot és felelősséget. Aki teheti garázsba, vagy fedél alatt helyezi el kocsiját. A károsodás nélküli áttelelést azonban csak akkor remélhetjük, ha a leállítást gondos és szakismeretet igénylő munkával végezzük el.

A teljesség igénye nélkül csak néhány alapvető munkára kívánjuk a figyelmet felhívni. A huzamosabb tároláshoz a gépkocsit fel kell bakolni, gondoskodni kell az akkumulátor szakszerű kezeléséről, a fényezést és a krómozott elemeket védőanyaggal kell bevonni.

Ha mindent gondosan elvégeztünk, akkor is a tavaszi beindításnál kellemetlen meglepetések érhetnek bennünket. Szinte nem megakadályozható, hogy az üzemen kívül helyezett gépkocsinál az elektromos érintkezők, a lassan szivárgott olaj által nem védett belső alkatrészek, fogaskerekek, csapágyak korróziója meg ne induljon.” – Technika, 1973 (17. évfolyam, 1–12. szám)

Így autóztak nagyapáink, amikor még volt igazi tél 2

Sokan letették télre az autót. (Fotó: fortepan/Krizsanóczi Anna)

Ekkoriban is voltak, akik leengedték a hűtővizet éjszakára, és minden reggelt úgy indítottak, hogy a meleg vízzel egyensúlyozva közelítették meg a fagyos időben várakozó autót. Azért szerencsére erre ma már egyetlen kocsinál sincs szükség.

Csak a műszakilag rendben levő járművel lesz kellemes, de legalább elviselhető a téli autózás. Reméljük, minden olvasónk időben kicserélte a nyári olajat téli viszkozitásúra, és nem feledkezett meg a fagyálló folyadékról. Akik a hagyományos módszert választották és minden este leengedik a hűtővizet, gondoljanak arra, hogy nem elég csak a hűtőt vízteleníteni, hanem a motorblokkból is le kell engedni a vizet.

Reggel, amikor a lehűlt motort újra feltöltik vízzel, kerüljék el a túl meleg víz beöntését, mert ezzel repedést idézhetnek elő. A forró víz által okozott hőtágulás megrepesztheti az öntvényt és ez bizony üzemképtelenné teszi a járművet és javítása tetemes kiadással jár együtt.” – Szabad Föld, 1973. július–december (29. évfolyam, 26–52. szám)

Így autóztak nagyapáink, amikor még volt igazi tél 3

Fotó: Fortepan/Prohászka Imre

„Majd minden gépkocsimárkánál változik a légszűrő szerkezete. Egyes típusoknál a szűrőfedél vagy a szívócső átforgatásával, illetve áthelyezésével történik a téliüzemre az átállás, de van, ahol csak egy kar elforgatása szükséges. Mindezekre a kocsi »Kezelési könyvében« részletes útmutatást találunk.

A légszűrő tisztasága bizonyos mértékig befolyásolja az üzemanyagfogyasztást és a könnyű téliindítást. Ha a szűrőbetétet már 67 ezer km-t használtuk, jobb kicserélni újra, a régit a nyári üzemnél esetleg még tovább használhatjuk.

A hideg idő beállta előtt nézzük át a kocsi elektromosgyújtását. A 800010 000 km-t futott gyertyákat tegyük eltartalékba, viszont az újaknál vigyázzunk a helyes hőérték megválasztására. Tisztítsuk meg a műanyag elosztófedél belsejét, ellenőrizzük a megszakító elektródák tisztaságát és távolságát. Nézzük át a kábeleket és a pipákat. Ha repedéseket találunk, cseréljük ki újakra, mert ezeken a helyeken könnyen utat találnak az ún. »kóbor áramok«.

Ne feledkezzünk meg a beépített, de már hibás zavarszűrő ellenállások esetleges cseréjéről sem. Lehet vásárolni ún. »víztaszító-spray«-t, hasznos vele befújni a különböző elektromosalkatrészeket, mint pl. a gyújtáselosztót, a transzformátort, a feszültségszabályozót stb.

A szabadban tárolt kocsi motorjának a könnyű téliindítása elsősorban a karbantartástól függ. Tehát a motor beállítása elektromosan, mechanikusan a gyári előírásoknak felleljen meg. Ennek ellenére a jól karbantartott motornál is lehetnek indítási problémák és ilyenkor segítenek az ún. »indítófolyadékok«. Műanyagcsővel a légszűrőház összekapcsolható az indítófolyadékot tartalmazó tartállyal és a kocsiban ülve, a néhány pillanatig tartó befecskendezés után könnyen indítható a motor.

Lényeges tulajdonságuk, hogy nemcsak a motor indítását könnyítik meg, az olajfilm kialakulása előtt biztosítja az egymáson csúszó fémfelületek kenését és megszünteti a hideg motornál előálló intenzív korróziós hatást.

Így autóztak nagyapáink, amikor még volt igazi tél 4

Redszeresen kellett nagy hóban autózni. (Fotó: Alberto Roveri/Adriano Alecchi/Mondadori via Getty Images)

Hasznos az akkumulátort is védeni az éjszakai lehűlésektől, ha van helyünk, érdemes habosított műanyag lemezekkel burkolni az oldalfalait, az alját és esetleg a tetejét. Különösen ott hasznos, ahol az akkumulátor nem a motortérben van, pl. a csomagtartóban vagy a hátsó ülések alatt stb. A nagyon hideg éjszakákon, ha lehetséges, tartsuk az akkumulátort fűtött helyiségben.

A reggeli indítás előtt 30 mp-re kapcsoljuk be a fényszórókat és ha van kézi indítókar, pl. a Zsigulinál, akkor néhányszor forgassuk meg a motort. Sokan hozzájutnak elektronikus gyújtókészülékhez. A tirisztoros berendezések egyik fő előnye, megkönnyítik a téliindítást, mert az önindító-motorral leterhelt akkumulátornál is olyan szikrákat szolgáltatnak, ami szükséges a lehűlt motor biztos gyors indításához.

Így autóztak nagyapáink, amikor még volt igazi tél 5

A Zsigulinak egy kis kurblizás sem ártott telente indítás előtt (Fotó: Kriss Géza/Fortepan)

Nagyon fontos, hogy a hengerblokktól a hangtompító dobig ellenőriztessük a kipufogó rendszer tömítettségét. Télen ez azért lényeges, mert gyakran kényszerülünk arra, hogy álló helyzetben járassuk a motort pl. fűtés céljából. A megfelelő intenzív szellőzés hiányában a rossz tömítések miatt végzetesen mérgező kipufogó gázok kerülhetnek az utastérbe.” – Új Szó, 1974. december (27. évfolyam, 284-307. szám)

Ma már inkább csak némi ellenőrzés a magyar autós feladata, és az abroncsok cseréje téli gumikra. Bármelyik szerelőműhelyben rövid rutinfeladat a téli felkészítés, amit követően nincs más feladat, csak néha jégkaparás és józan, előrelátó vezetés.