Mintha a 4,2 millió darab hazai személyautót használó zsebéből kiszedett pénzzel akarná rendbe tenni az ország kasszáját a kormány. Ilyen érzése van az embernek azt a számos áremelést látva, amit a járműtulajdonosoknak kell majd benyelni 2025 elejétől. Ahogy közeledett az év vége, úgy születtek az újabb és újabb húsba vágó döntések, amelyekből egyes önkormányzatok sem maradtak ki. A Vezess összeszedte, mire készüljenek a családok és a cégek.
Áremelések január 1-től
Jelenleg 613 forint az átlagára a 95-ös benzinnek a hazai töltőállomásokon, a gázolaj literje 636 forint átlagosan. Ezek a magas árak is tovább nőnek az év első napjától, ugyanis a jövedéki adó emelése miatt literenként 11 forinttal drágul majd a benzin és 10 forinttal a gázolaj literje 2025 első napjától.
A vidékről a fővárosba autózók már régóta sokallják a belvárosban jellemzően óránként 600 forintos parkolási díjat, januártól a helyiek is elfelejthetik a régóta megszokott jelképes (többnyire 2000 forintos) éves díjakat. Ősszel egymás után döntöttek a kerületi önkormányzatok a parkolási engedélyek árainak emeléséről, százalékosan nagy mértékben: hatszoros, tízszeres, tizennyolcszoros, harminchatszoros és hetvenkétszeres áremelkedést is látni az eddigi éves összegekhez képest.
A jellemzően január 1-től hatályos új árak évente 20 és 144 ezer forint közé esnek a helyi lakosoknak kerülettől és személyautótól függően. A pontos, területenkénti listát és az okokat ebben a cikkben részleteztük.
Rosszul járnak azok is, akik 2025-ben vásárolnak plug-in hibridet. A kormány korábbi döntése értelmében eleve lekerülnek róluk a zöld rendszámok 2026 végéig, viszont a 2025. január 1. és 2026. december 31. között vásárolt tölthető hibridek után már gépjárműadót is kell fizetni.
Áremelések február 1-től
Sajnos nem csak januártól emelkednek az autósok költségei, februártól még látványosabban – átlagosan 35 százalékkal – drágulnak a közlekedési hatósági díjak. A műszaki vizsgáért és a(z egyedi) rendszámokért is jóval többet kell majd fizetni.
A közlekedési minisztérium mindössze pár napnyi „társadalmi egyeztetés” után úgy döntött, hogy a műszaki vizsgálat alapdíja a jelenlegi 16 290 forintról 26 700 forintra emelkedik február 1-jétől. Ez csak a hatósági díj, a valóságban sok helyen ennél már eddig is többet kellett fizetni. Vagyis, ha egy szerviz eddig 25 ezer forintot kért a műszakiért a hatósági díjjal és a vizsga előtti átvizsgálással együtt, akkor ez jövőre várhatóan legalább 35 ezer forintba kerül majd.
„Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a rendelet kizárólag a műszaki vizsgálat díját határozza meg, továbbá nem tartalmaz olyan rendelkezést, hogy ha a jármű valamilyen hibával rendelkezik, magasabb lenne a műszaki vizsga díja. A vizsgálóállomás által végzett, a műszaki vizsgálatot megelőző javítási, ‘felkészítési munkák’ díja nem minősül igazgatási szolgáltatási díjnak, így a rendelet azzal kapcsolatban nem tartalmazhat rendelkezést” – írta nemrég a tárca kérdésünkre. A minisztériumi rendelettervezet nem tartalmazta ugyan, de a Vezess korábban hozzájutott egy olyan árlistához is, amely a rendszámok február 1-jétől érvényes új árait tartalmazza.
Az egyéni és egyedi rendszámok árának változása
Hatálybalépés dátuma | Egyénileg kiválasztott (3+3; 2022. július 1-től 2+2+3) | Egyedileg előállított (4+2, 5+1; 2022. július 1-től 3+4, 4+3, 5+2, 6+1) |
2001. szeptember 8. | 60 000 | 250 000 |
2003. március 16. | 63 000 | 265 000 |
2004. május 1. | 72 000 | 280 000 |
2007. április 1. | 86 500 | 336 000 |
2009. október 1. | 112 450 | 435 000 |
2025. február 1. | 151 810 | 587 250 |
Az egyénileg kiválasztott rendszámok ára 112 450 forintról 151 810 forintra emelkedik, míg az egyedileg előállított rendszámtáblák 435 000 helyett 587 250 forintba kerülnek majd február 1-től, vagyis érdemes lehet előre hozni az esetlegesen későbbre tervezett vásárlásokat. Egy pár általános rendszámtábla jelenleg 8500 forintba kerül, február 1-től 11 475 forintot kell majd fizetni érte.
Egyszerűbb ügyintézés július 1-től
A 2025-ös év közepétől nem kell majd okmányirodába mennie annak, aki magánszemélyként Magyarországon forgalomban lévő használt gépjárművet szeretne vásárolni vagy eladni, esetleg megváltoztatná a jármű üzembentartóját – írja a Telex.
A belföldi használtautó-piacon évente 800-900 ezer személyautó cserél tulajdonost, aminek az ügyintézése idő a vevőknek, és terhelést jelent az okmányirodáknak. Ezen enyhíthet a nyártól a személyesen vagy elektronikusan elvégzett regisztráció után használható Digitális Állampolgárság alkalmazás megjelenése, amelybe számos, járművekkel kapcsolatos lehetőség is bekerül.
Az új rendszer használatához mind az autóeladónak, mind a vevőnek rendelkeznie kell majd államilag jóváhagyott elektronikus aláírással és DÁP-regisztrációval. Aki sikeresen belépett a járművekkel kapcsolatos ügyintézési felületre, az a rendszám megadásával behívhatja majd az elektronikus adásvételi szerződés űrlapra a tulajdonában lévő jármű egyéb azonosító adatait. Ezután meghívhatja majd a vásárlót is, akinek jóvá kell hagynia a részvételt, és hogy a személyes adatai szintén bekerüljenek a szerződésbe.
Bár az online szerződésen is kötelező lesz szerepeltetni a jármű árát, a pénzt továbbra sem az állami felületen kell majd átutalni, hanem a feleknek magánúton kell elintézniük a pénzátadást. Az eredetiségvizsgálatra is változatlanul el kell majd vinni a járművet, és ennek sikeressége a jövőben is a tulajdonosváltás feltétele marad.
Állítólag a jövőben tervezik a kötelező biztosítás megkötésének lehetőségét is a DÁP felületén. Eszerint az új okmányokat postán kapják majd meg a felhasználók, de a járművek az ügyintézés befejezése után azonnal használhatóak lesznek.