„A piac Donald Trump január 20-i beiktatására figyel, és főként utána a döntésekre” – mondja Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu szakértője a Vezess kérdésére, hogy mi várható a most 636 forintos benzin és a 653 forintos gázolaj literárával az előttünk álló hónapokban. Maradnak ilyen magas szinten, esetleg visszakúszhatnak 600 közelébe, avagy lehet-e ebből még fájdalmasabb 700 forint is?
A hazai üzemanyagárakat alapvetően három fő tényező befolyásolja, ezeket vesszük sorra a szakértőkkel.
Az első: az ár adótartalma
Mondanánk, hogy szó szerint a semmiből jött elő a kormány még október végén azzal az első ránézésre hajmeresztőnek tűnő ötlettel, hogy a benzinkutasok pluszadót fizessenek a 2023-as (!) bevételeik után. Egyrészt ez visszamenőleges adóztatás, másrészt láttunk már benzinárügyben érdekes központi döntéseket, harmadrészt a forgalmazók pluszadóztatása a nagykönyv szerint áremelést jelent az autósoknak.
Az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) magyar szabályai szerint a benzinkutak kötelesek az általuk forgalmazott üzemanyag energiatartalmával arányos „megtakarításra”, előre meghatározott mértékben, és ezt a „megtakarítást” kell pénzben megváltani. A törvény 2019-es életbelépésekor ez 1,05 forintot jelentett literenként, tavaly viszont már 11 forint volt ez az adóteher az üzemanyagokon. Az ötlet szerint ezt akarták a 2023-as eladások után 17,45 forint/literre emelni. Ráadásul úgy, hogy a 2015-ben megjelent eredeti törvény szerint ez az adó 2025 és 2027 között nem változik, majd fokozatosan csökken, 2030 után pedig megszűnik.
Az első felháborodást pár hét csend követte a bejelentéssel kapcsolatban. „Lobbitevékenység hatására nem lesz ilyen emelés, viszont 2027-től a csökkenés helyett marad 2030-ig a mostani adóteher” – feleli most Bujdos Eszter. Vagyis az ötlet miatt jelenleg nem növekszik a benzinár, a megegyezés szerint viszont két év múlva sem csökken az adótartam, pedig ez volt a terv.
Jövedéki adó – a szó, amitől összerándul a sokat tankoló autósok gyomra. „Ez már beárazódott, itt nem várható változás” – mondja a Vezessnek Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, amivel a minapi adótartam-változásra utal. A jövedéki adó mértéke ugyanis félévente változik az üzemanyag literjében. A december eleji közlés szerint a benzin jövedéki adója a tavalyi 152,55 forintról 158,8 forintra kell hogy emelkedjen januártól, a gázolajnál a 142,9 forintos adótartam 148,76 forintra. Ez 4,1 százalékos emelés, amely megegyezik a 2024. júliusi inflációval, és mivel a jövedéki adót is terheli a 27 százalékos áfa, ez a benzinnél plusz 11, a gázolajnál 10 forintos drágulást jelent. Erre mondta a MÁSZ főtitkára, hogy már beárazódott.
Máshol olcsóbb
A Központi Statisztikai Hivatal január 10-i, legfrissebb közlése szerint „2025. január 6-án a benzin átlagára Magyarországon 14 forinttal volt magasabb a régiós átlagértéknél”. Itt a grafikonjuk:
„Én igazából február első hetére figyelnék” – figyelmeztet Bujdos Eszter. Szerinte „akkor már lesznek januári régiós árak, és ha ez olyat mutat a magyar januári árhoz képest, akkor fentről rákoppinthatnak a forgalmazókra. Vízválasztó lehet február első hete” – utal a Holtankoljak.hu szakértője egy másik kormányzati húzásra tavalyról, a régiós árak havi „figyelésére”.
A második szempont: a kőolaj világpiaci ára
Bujdos szerint „Trump a kampányában kijelentette, hogy az Egyesült Államokat önellátóvá akarja tenni kőolajalapú üzemanyagokból, márpedig most importjuk van, vagyis a világpiacon többlet lehet, ha ők növelik a belső kitermelést”. Ez pedig változtathat a jelenleg 81 dolláros hordónkénti áron, ugyanakkor szerinte az OPEC (Kőolaj-exportáló Országok Szervezete) a szándékai szerint 70-80 dollár között szeretné tartani az árat. Ha ez sikerül, akkor ez a tényező nem rángatja meg a magyar kutak előtti totemekre kiírt árakat.
A kőolaj világpiaci árát általában a nemzetközi konfliktusok szokták megmozgatni (a bizonytalanság felfelé), lassan három éve Oroszország Ukrajna elleni háborúja az egyik ilyen tényező. Márpedig itt is kimondottan erős és konkrét kijelentései voltak a kampányban Donald Trumpnak és a stábjának, de még a fia is beszállt az ígérgetésbe.
Eszerint „egy nap alatt befejezi” a leendő elnök a háborút, a jellemzővé vált értelmezés szerint ez azt jelentheti, hogy megvonja az elmúlt években jelentős amerikai pénzügyi és katonai támogatást a megtámadott Ukrajnának. „Csodák nincsenek, itt az várható, hogy nem fog érdemben változni az amerikai kormányzat hozzáállása a háborúhoz” – véli Grád Ottó. Van olyan értelmezés, miszerint a támogatás megvonása vereség lenne Amerikának, amihez nem akarja a nevét adni a leendő elnök, hiszen azt ígéri évek óta: újra naggyá teszi a hazáját.
A lényeg: nem csak a jövő hétfőtől ismét elnök Trump kommunikációját és hangzatos mondatait érdemes figyelni, hanem közben a kormányzatának a valódi döntéseit. Ha valami radikális történik a háborúval kapcsolatban, az hatással lehet a kőolaj világpiaci árára, ez valószínűsíthető.
Az önellátásról szóló ígéretek – ha lesz bármi ezekből – szintén hatással lehetnek a világpiaci áron keresztül a magyar kiskerárra. De itt is a kormányzati döntések hatása a hosszabb távú, nem a bedobott ötleteké.
A harmadik benzinár-befolyásoló tényező: a forint árfolyama a dollárhoz képest
Cikkünk hétfői megjelenésekor kétéves mélyponton, 407 forint közelében remeg a forint a dollárhoz képest. Az erős amerikai gazdaság mellett Trump ígéretei a leendő vámpolitikájával kapcsolatban megállíthatatlannak mutatják a dollárt. Az elemzők szerint ennek olyan feltörekvőpiaci devizák isszák meg a levét, mint amilyen a forint.
„Nem túl jó hír a 400 forint feletti árfolyam” – állítja a MÁSZ főtitkára, aki szerint Trump megválasztása rosszat tett a forint-dollár árfolyamának. „Őszintén remélem, hogy további erősödés nem várható a forint kárára” – mondja Grád Ottó. Hozzá hasonlóan Bujdos Eszter sem optimista, szerinte „aggasztó az árfolyam, ez hozhat változást”.
+1, ami változhat: a benzin és a gázolaj közötti árkülönbség
Szezonális és egyedi hatások is befolyásolhatják, hogy éppen a benzinnek vagy a gázolajnak kerül többe a literje idehaza. Most éppen 636 forint a sima 95-ös benzin és 653 forint az alap gázolaj literje átlagosan, vagyis a dízelmotoros autókba tankolók többet fizetnek.
Grád Ottó szerint egy ideig marad a differencia, tavasztól azonban jön a szokásos szezonális hatás és annak következménye. „Február végéig, akár márciusig megmaradhat ez a mostani árkülönbség, addig nem fog visszaerősödni a benzinár. Aztán tavasz közepétől növekszik majd a benzin vásárlása, és a nyárra várható törvényszerűen az éves fogyasztási csúcs és ebből következően némi benzinár-emelkedés.”
Bár sokan azt érzik, hogy elviselhetetlenül drága az üzemanyag hazánkban, érdemes a múltba tekinteni. A Vezess korábbi cikkében összeszedtük, hogy alakult az üzemanyagok ára az elmúlt évek elején. Nézd meg: