Megfelelő gumiabroncs – a személyautók biztosítási szerződéseiben szerepel ez a kifejezés, aminek hiánya miatt elmaradhat a sérült jármű kárának kifizetése. Minden szerződésben, így a tiédben is benne van. De mit jelent ez? Télen a nyári gumival ütköző tulajdonos máris bukja a pénzét? Na és a nyáron téli abronccsal balesetező? Vagy elég, ha csak simán kopott a gumi, és máris nem fizet a biztosító?
Az egyik alkuszcég vezetője szerint milliós kifizetések maradhatnak el a gumi miatt. Utánanéztünk, és van jó hírünk is, de találtunk ijesztő példát is.

Téli gumi (Getty Images)
Az egyik nem kötelező. A másik kötelező
Kezdjük két fontos jogszabállyal, az első az általános járműközlekedésre vonatkozik, a második a kötelező felelősség-biztosításokra.
Magyarországon a járművek forgalomba helyezéséről és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló jogszabályok nem írják elő a téli gumi használatát télen, illetve téli időjárási körülmények között. Ettől függetlenül minden személyautónál erősen ajánlott a téli időszak közeledtével lecseréltetni a nyári abroncsokat, evidencia, hogy fagypont körül, pláne csúszós úton kevésbé biztonságosak. Nem kérdés, hogy könnyebb balesetet szenvedni havas úton nyári gumival, mint télivel.
Ettől függetlenül a kgfb-törvény szerint a biztosító kártérítési kötelezettsége akkor is beáll, ha nem megfelelő gumiabronccsal okozták a balesetet. „Más kérdés, hogy ha ez elhanyagolt műszaki állapotot jelent, visszakövetelési joga van a biztosítónak az üzembentartóval szemben, jelenleg 1,5 millió forint erejéig” – mondja Berentés László, a Groupama Biztosító szolgáltatási igazgatója a Vezessnek.

Nyári gumival közlekedett a rendőrség előzetes közlése szerint (police.hu)
Mit jelent az, hogy kötelező kifizetni a kárt, de van visszakövetési jog? „Mivel Magyarországon jogszabály nem írja elő a téli gumi kötelező használatát, ezért, ha télen nyári gumival okozunk balesetet, akkor a kgfb esetén az Allianz kifizeti a másik félnek okozott kárt. Azonban az Általános Szerződési Feltételeinkben szerepel, hogy a biztosító az általa kifizetett kártérítési összeg megtérítését követelheti, ha a balesetet a gépjármű súlyosan elhanyagolt műszaki állapota okozta” – mondja Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Mi a helyzet a cascónál?
„Casco biztosítás esetén a biztosított köteles az adott út- és időjárási viszonyoknak megfelelő gumiabroncsot használni. Mi ennek megfelelően, vagyis az ÁSZF-ünkben rögzítettek alapján járunk el, vizsgáljuk meg és bíráljuk el a hozzánk érkező szolgáltatási, illetve kártérítési igényeket. A kártérítési kötelezettség megítélésekor mérlegeljük, hogy a nem megfelelő állapotú gumiabroncs közrejátszhatott-e a káresemény bekövetkeztében, és ha igen, milyen mértékben.”

Ha a nyári gumi jogilag rendben van télen, természetesen a négy évszakos használata közben okozott baleset után is fizetnek a biztosítók. Sokkal biztonságosabb is télen (Getty Images)
Értünk mindent. A lényeg: volt olyan, hogy „nem megfelelő” gumi miatt nem fizették ki a kárt valakinek?
A nyári gumi télen tehát jogilag rendben van, ha jó állapotú, vagyis a kopásjelző feletti. A biztosítós körkérdéseinkre adott válaszokból az derült, ki, hogy télen nyári gumival balesetet okozó autós esetén nem tagadták meg a kárrendezést. De ez nem zárja ki azt, hogy három másik biztosító is hasonlóan járna el.
A kopott abroncs azonban lehet téli vagy nyári, és lehet tél vagy nyár, már nehezebben megy át a biztosítók szűrőjén. Ha a jogszabályi előírásnál kisebb profilmélység közrehatott a károkozásban, máris életbe lép a biztosítók lehetősége a kártérítés mértékének a csökkentésére, akár megtagadására. „Ha kiderül, hogy kopásjelző alatti a gumi, és az elhanyagolt műszaki állapot igazolt, élünk visszkereseti jogunkkal” – mondja Berentés László a Groupamától. Fontos, hogy ilyenkor a biztosítót terheli a bizonyítási kötelezettség.
Természetesen nem azonosak a biztosítók szerződései, de van erre konkrét példa komoly összegű kártérítés megtagadásával.

Törött luxusautó, illusztráció (Getty Images)
„A kárrendezési eljárásban elsődlegesen vizsgáljuk azt, hogy mire vezethető vissza a baleset bekövetkezése. Amennyiben a gumiabroncs kopásjelzőig elkopott, állapota nincs összefüggésben a baleset bekövetkezésével, a kárt rendezzük, viszont ha összefüggésben van, ez a kártérítés kifizetésének teljes vagy részbeni elutasítását vonja maga után.
Voltak ilyen esetek, előfordult olyan cascós eset is, melyben egy prémiumgyártmányú, kb. 20 milliós forgalmi értékű személygépkocsi az előírásoknak (min. 1,6 milliméter profilmélység) nem megfelelő gumiabroncs használata miatt szenvedett totálkárt téli útviszonyok mellett, ebből eredően nem fizettük ki a gépkocsiban keletkezett kárt” – közölte a Vezess-sel Cserkuti Nándor, az Alfa Vienna Insurance Group Biztosító Zrt. kárrendezési és szolgáltatási vezetője.
Mennyire lehet kopott az abroncs?
A magyar szabályok nem határoznak meg külön profilmélységet nyárra és télre, hanem egységesen 1,6 mm-ről írnak, amely a kopásjelző magassága. A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet ezt mondja ki:
„(4) Az (1) bekezdésben említett járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
a) az M1, N1, O1 és O2 kategóriájú járműveken a gumiabroncs átmérőjétől függetlenül az 1,6 mm-t; továbbá
b) az egyéb járműveken
ba) a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t,
bb) a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t.”
Vagyis a személyautókon 1,6 mm, a teherautókon minimum 3 milliméternek kell lennie a profilmélységnek.
A szakemberek ugyanakkor általánosan azt javasolják, hogy a nyári abroncsok esetén 2-3 mm-es, téli gumi esetén 4 mm-es profilmélység alatt érdemes lecserélni az abroncsokat. Elsősorban a vizes útfelületen mutatott teljesítményük miatt, mert a kopással egyre nő a fékút. Autópályás tempónál, nedves úton egy kopáshatáron lévő abroncs nagyjából háromszor olyan hosszú úton áll meg, mint egy új.
Itt kanyarodunk vissza a cikk címében olvasható „filléres” kifejezéshez. Négy normális abroncs természetesen nem fillérekbe kerül, de ahhoz képest, hogy 20 milliós autóval jár valaki, már talán elfogadható kifejezés. Pláne, hogy ezúttal elbukta azt a 20 milliót.