„2024-ben Budapest közlekedésében és parkolásában pozitív törekvések észlelhetők, de a szabálytalanságok számának enyhe növekedése továbbra is kihívást jelent” – ezzel a diplomatikusnak is tekinthető mondattal kezdi válaszát Mosdóczi Tamás a Vezessnek arra a kérdésére, hogy mit tapasztaltak a közteresek Budapest útjain és parkolóhelyein tavaly.
A Fővárosi Rendészeti Igazgatóság – vagyis a kerékbilincselést, autóelszállítást is végző FÖRI ‒ osztályvezetője szerint „a közlekedési fegyelem javítása érdekében tett intézkedések helyenként már éreztetik hatásukat. Összességében a helyzet vegyes képet mutat, de van előrelépés.”
Nézzük meg a konkrét számokat 2024-ből, és vessük össze a korábbiakkal!

Közel százezer forintba is kerülhet
Egy városrész kilóg a többi közül
Összesen 3314 „teljes vagy 50 százalékos” járműelszállításban vettek részt a fővárosi rendészek 2024-ben. Ennek nagy része valóban azt jelenti, hogy a szabálytalanul parkoló személyautót felemelte, platójára helyezte, majd a Kozma utcai telephelyére szállította a FÖRI valamelyik „lopós autója”.
Az 50 százalék azt jelenti, amikor éppen már fotózzák, vagy akár emelik fel a kocsit a rendészek, és akkor érkezik vissza a tulajdonosa. Ekkor nyilván nem viszik el az autót, azonban a húszezer forintos büntetés felét így is ki kell fizetni, csak utána hagyják elmenni a járművet.
A 3314 darab intézkedés bő 6 százalékkal több a 2023-as adatnál, egyúttal az elmúlt öt esztendő második legmagasabb adata. Ha megnézzük az alábbi táblázatot, immár duplájánál járunk a 2020-as elszállításoknak.
3314 | 2024 |
3129 | 2023 |
3532 | 2022 |
2252 | 2021 |
1769 | 2020 |
„A gépjármű mozgáskorlátozott személyt szállító jármű részére fenntartott várakozóhelyen szabálytalanul várakozott, várakozni tilos jelzőtábla hatálya alatt szabálytalanul várakozott, kijelölt rakodóhelyen szabálytalanul várakozott” – sorolja Mosdóczi Tamás a leginkább jellemző szabálytalanságokat.
Kikértük a leggyakrabban érintett kerületek élmezőnyét, amelyből kilóg Terézváros. Az Állatkertet, a világ egyik legszebbjének tekinthető műjégpályát, a Zene Házát és számos sportpályát is magában foglaló Városliget melletti, színházakkal teli, eleve rendkívül zsúfolt kerületben régóta súlyos a parkolási helyzet, amelynek megoldása érdekében több úttörő döntést hozott már a helyi önkormányzat.
A rutinos autósok is fennakadhatnak egy új csapdán
Ráadásul úgy, hogy mindent pontosan ugyanúgy tesznek, mint éveken át korábban. Egy meglehetősen új jelenség a magyarázat.
Terézvárosból egyedül több szabálytalanul parkoló autót szállítottak el a fővárosi rendészek tavaly, mint a sorban utána következő három másik kerületből együttvéve.
1760 | VI. kerület |
615 | XIV. kerület |
510 | VIII. kerület |
389 | VII. kerület |
A FÖRI osztályvezetője szerint a folyamatos közlekedést akadályozó szabálytalan parkolás (például belógva az útra) baleseti kockázatot is jelenthet. „Ez a tendencia nemcsak a közlekedés gördülékenységét és hatékonyságát veszélyezteti, hanem a közlekedési biztonságot is. Az ilyen jellegű jogsértésekkel való hatékonyabb kezelés nélkül az utcák további zsúfoltsága és a közlekedési balesetek kockázata tovább növekedhet. Ennek következtében kritikus fontosságú az intézkedések meghozatala és a közlekedési szabályok betartásának szigorúbb ellenőrzése és végrehajtása annak érdekében, hogy a városi közlekedés zavartalanabbá, biztonságosabbá és fenntarthatóbbá váljon.”

Újabban ez a fajta bilincs terjed
Mennyibe kerül ez, és mi lesz az autókkal?
Az elszállított személyautóknál a kötelezően fizetendő ún. szállítási költség 20 000 forint (vagy az 50 százaléka). Jellemzően ez a kisebb összeg, ugyanis az intézkedő közterület-felügyelők általában távolléti helyszíni bírságot is kiszabnak, aminek ugyan 6500 forint az alsó határa, de gyakoribb a 65 ezres felső határhoz közeli összeg. De itt még nincs vége, akinek elvitték az autóját annak a telephely „szolgáltatásáért” is fizetni kell, az első perctől 1200 forintos napidíjat.
Az autósok által befizetett összegek kétfelé mennek tovább: a helyszíni bírságok a központi költségvetésbe folynak be, az elszállítás, tárolás, őrzés bevételei pedig a fővárosi önkormányzathoz.
A FÖRI-nek mindösszesen két darab szállító járműve van, ezek 0-24 órában dolgoznak. A platóra felrakott személyautókat a X. kerületi Kozma utca 5/C-be fuvarozzák, itt lehet átvenni fizetés után. Van telefonjuk is, itt lehet érdeklődni: +3613017690.

Szögesdrótos kerítés mögött várják gazdájukat az elszállított autók. A Google fotóján balra látható az egyik platós teherautó is
Kerékbilincsek és roncstemetők
Összesen 4687 kerékbilincset szereltek fel a fővárosi rendészet emberei tavaly, és ebben az esetben is kell a hivatalos kiegészítés: „teljes vagy 50 százalékos mértékben”. Ez új rekord, legalábbis ameddig mi visszalátunk az időben.
4687 | 2024 |
3802 | 2023 |
3532 | 2022 |
1227 | 2021 |
259 | 2020 |
0 | 2019 |
84 | 2018 |
2979 | 2017 |
A rekordszintre ért tavalyi adat mellett jól látható az a hullám is a táblázatból, amit 2017 óta mutatnak a fővárosi önkormányzat köztereseinek bilincselési szokásai. Hét évvel ezelőtt ugyanis (amikor közel 3000-szer kattant a vascsapda) radikális módszerváltással próbálkozott a FÖRI.
Akkoriban úgy gondolták, a kerékbilincs csak rögzíti a szabálytalan helyfoglalást és nem oldja meg a problémát. Ezért két évre szinte teljesen eltűnt a FÖRI fegyvertárából a KRESZ-t megszegők autóinak a bilincselése, inkább elszállították azokat a kocsikat is.
Nem lett rend, nem lett kevesebb a szabálytalanság, amiben minden bizonnyal vastagon benne lehet, hogy darabra évről évre egyre több és több a személyautó az egész országban. Íme, a KSH számai.
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
4 168 651 | 4 094 129 | 4 020 159 | 3 920 799 | 3 812 013 | 3 641 823 |
A FÖRI rendészei a szabálytalanul parkoló járművek mellett elszállítják azokat a roncsokat, vagy az éppen szemmel láthatóan 2-3 hónapja egy helyben álló autókat, amelyek gazdái privát és fix helynek tekintik a közterületet. Kérdésünkre azt mondták, a Fehér útról és a Vajda Péter útról szállították el a legtöbbet 2024-ben.