„2024-ben Budapest közlekedésében és parkolásában pozitív törekvések észlelhetők, de a szabálytalanságok számának enyhe növekedése továbbra is kihívást jelent” – ezzel a diplomatikusnak is tekinthető mondattal kezdi válaszát Mosdóczi Tamás a Vezessnek arra a kérdésére, hogy mit tapasztaltak a közteresek Budapest útjain és parkolóhelyein tavaly.

A Fővárosi Rendészeti Igazgatóság – vagyis a kerékbilincselést, autóelszállítást is végző FÖRI ‒ osztályvezetője szerint „a közlekedési fegyelem javítása érdekében tett intézkedések helyenként már éreztetik hatásukat. Összességében a helyzet vegyes képet mutat, de van előrelépés.”

Nézzük meg a konkrét számokat 2024-ből, és vessük össze a korábbiakkal!

Budapest legzűrösebb részeinek a listája 1

Közel százezer forintba is kerülhet

Egy városrész kilóg a többi közül

Összesen 3314 „teljes vagy 50 százalékos” járműelszállításban vettek részt a fővárosi rendészek 2024-ben. Ennek nagy része valóban azt jelenti, hogy a szabálytalanul parkoló személyautót felemelte, platójára helyezte, majd a Kozma utcai telephelyére szállította a FÖRI valamelyik „lopós autója”.

Az 50 százalék azt jelenti, amikor éppen már fotózzák, vagy akár emelik fel a kocsit a rendészek, és akkor érkezik vissza a tulajdonosa. Ekkor nyilván nem viszik el az autót, azonban a húszezer forintos büntetés felét így is ki kell fizetni, csak utána hagyják elmenni a járművet.
A 3314 darab intézkedés bő 6 százalékkal több a 2023-as adatnál, egyúttal az elmúlt öt esztendő második legmagasabb adata. Ha megnézzük az alábbi táblázatot, immár duplájánál járunk a 2020-as elszállításoknak.

3314 2024
3129 2023
3532 2022
2252 2021
1769 2020

„A gépjármű mozgáskorlátozott személyt szállító jármű részére fenntartott várakozóhelyen szabálytalanul várakozott, várakozni tilos jelzőtábla hatálya alatt szabálytalanul várakozott, kijelölt rakodóhelyen szabálytalanul várakozott” – sorolja Mosdóczi Tamás a leginkább jellemző szabálytalanságokat.

Kikértük a leggyakrabban érintett kerületek élmezőnyét, amelyből kilóg Terézváros. Az Állatkertet, a világ egyik legszebbjének tekinthető műjégpályát, a Zene Házát és számos sportpályát is magában foglaló Városliget melletti, színházakkal teli, eleve rendkívül zsúfolt kerületben régóta súlyos a parkolási helyzet, amelynek megoldása érdekében több úttörő döntést hozott már a helyi önkormányzat.

A rutinos autósok is fennakadhatnak egy új csapdán

Ráadásul úgy, hogy mindent pontosan ugyanúgy tesznek, mint éveken át korábban. Egy meglehetősen új jelenség a magyarázat.

Budapest legzűrösebb részeinek a listája 2

Terézvárosból egyedül több szabálytalanul parkoló autót szállítottak el a fővárosi rendészek tavaly, mint a sorban utána következő három másik kerületből együttvéve.

1760 VI. kerület
615 XIV. kerület
510 VIII. kerület
389 VII. kerület

A FÖRI osztályvezetője szerint a folyamatos közlekedést akadályozó szabálytalan parkolás (például belógva az útra) baleseti kockázatot is jelenthet. „Ez a tendencia nemcsak a közlekedés gördülékenységét és hatékonyságát veszélyezteti, hanem a közlekedési biztonságot is. Az ilyen jellegű jogsértésekkel való hatékonyabb kezelés nélkül az utcák további zsúfoltsága és a közlekedési balesetek kockázata tovább növekedhet. Ennek következtében kritikus fontosságú az intézkedések meghozatala és a közlekedési szabályok betartásának szigorúbb ellenőrzése és végrehajtása annak érdekében, hogy a városi közlekedés zavartalanabbá, biztonságosabbá és fenntarthatóbbá váljon.”

Budapest legzűrösebb részeinek a listája 3

Újabban ez a fajta bilincs terjed

Mennyibe kerül ez, és mi lesz az autókkal?

Az elszállított személyautóknál a kötelezően fizetendő ún. szállítási költség 20 000 forint (vagy az 50 százaléka). Jellemzően ez a kisebb összeg, ugyanis az intézkedő közterület-felügyelők általában távolléti helyszíni bírságot is kiszabnak, aminek ugyan 6500 forint az alsó határa, de gyakoribb a 65 ezres felső határhoz közeli összeg. De itt még nincs vége, akinek elvitték az autóját annak a telephely „szolgáltatásáért” is fizetni kell, az első perctől 1200 forintos napidíjat.

Az autósok által befizetett összegek kétfelé mennek tovább: a helyszíni bírságok a központi költségvetésbe folynak be, az elszállítás, tárolás, őrzés bevételei pedig a fővárosi önkormányzathoz.

A FÖRI-nek mindösszesen két darab szállító járműve van, ezek 0-24 órában dolgoznak. A platóra felrakott személyautókat a X. kerületi Kozma utca 5/C-be fuvarozzák, itt lehet átvenni fizetés után. Van telefonjuk is, itt lehet érdeklődni: +3613017690.

Budapest legzűrösebb részeinek a listája 4

Szögesdrótos kerítés mögött várják gazdájukat az elszállított autók. A Google fotóján balra látható az egyik platós teherautó is

Kerékbilincsek és roncstemetők

Összesen 4687 kerékbilincset szereltek fel a fővárosi rendészet emberei tavaly, és ebben az esetben is kell a hivatalos kiegészítés: „teljes vagy 50 százalékos mértékben”. Ez új rekord, legalábbis ameddig mi visszalátunk az időben.

4687 2024
3802 2023
3532 2022
1227 2021
259 2020
0 2019
84 2018
2979 2017

A rekordszintre ért tavalyi adat mellett jól látható az a hullám is a táblázatból, amit 2017 óta mutatnak a fővárosi önkormányzat köztereseinek bilincselési szokásai. Hét évvel ezelőtt ugyanis (amikor közel 3000-szer kattant a vascsapda) radikális módszerváltással próbálkozott a FÖRI.

Akkoriban úgy gondolták, a kerékbilincs csak rögzíti a szabálytalan helyfoglalást és nem oldja meg a problémát. Ezért két évre szinte teljesen eltűnt a FÖRI fegyvertárából a KRESZ-t megszegők autóinak a bilincselése, inkább elszállították azokat a kocsikat is.
Nem lett rend, nem lett kevesebb a szabálytalanság, amiben minden bizonnyal vastagon benne lehet, hogy darabra évről évre egyre több és több a személyautó az egész országban. Íme, a KSH számai.

2023 2022 2021 2020 2019 2018
4 168 651 4 094 129 4 020 159 3 920 799 3 812 013 3 641 823

A FÖRI rendészei a szabálytalanul parkoló járművek mellett elszállítják azokat a roncsokat, vagy az éppen szemmel láthatóan 2-3 hónapja egy helyben álló autókat, amelyek gazdái privát és fix helynek tekintik a közterületet. Kérdésünkre azt mondták, a Fehér útról és a Vajda Péter útról szállították el a legtöbbet 2024-ben.