A horrorkaravánok korlátozása érdekében megváltoztathatja a jelenlegi előzési szabályokat az új KRESZ, a terv a kormány előtt van – tudta meg a Vezess. Ha valakinek új a kifejezés, akkor hosszas szöveges ismertetés helyett mutatunk két látványos rendőrségi fotót a közelmúltból.

Kép: police.hu

Kép: police.hu
Fogtak már függőlegesen háromszintes – egyáltalán nem mesebéli – török karavánt a magyar rendőrök idehaza és olyan 1800 kilós öntömegű román furgont is, amelynek a megengedett 3500 kiló helyett 13 000 kilogramm volt a súlya a lekapcsolás utáni ellenőrző mérlegelésnél. Mi történne utóbbival az M5-ösön egy vészfékezéskor? Mennyire lennének biztonságban a sztrádán körülötte autózók? És mennyire stabil sokszorosan túlsúlyos szerelvényekkel a kanyarodás?

Nem csak magukat törik, nincsenek biztonságban a körülöttük közlekedők sem
Mit tervez a kormány?
A tervek szerint a tehergépkocsik autópályán és autóúton való előzési tilalmát a közlekedési tárca kiterjesztené a 3,5 tonna megengedett együttes tömeget meghaladó járműszerelvényekre is. Jelenleg a 7500 kilogrammot meghaladó járművekre vonatkozóan van előzési korlátozás.
Ezt kiegészítve az új KRESZ a tervek szerint előírja majd, hogy az azonos irányú forgalom számára több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton a 3500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, valamint 3500 kilogramm megengedett együttes tömeget meghaladó vonójárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel reggel 6 és este 22 óra között a bal szélső sávot használni nem szabad, valamint ezen járművekkel a mellette elhaladás tilos.
A tilalom nem vonatkozik a jelenlegi kormányzati tervek szerint arra a járműszerelvényre, amelynek vonójárműve motorkerékpár, személygépkocsi vagy autóbusz. A tilalom a háromnál többsávos autópályák és autóutak esetében a bal szélső sávra és a jobbról mellette lévő sávra vonatkozik.

Kép: NAV
Van a túlsúlytól két gyakoribb probléma is
A 13 tonnás furgon vezetője 1,3 millió forint bírságot fizetett, a háromemeletes járműszörny sofőrje 3 millió forintot. A húzós bírságok ellenére a rendelkezésünkre jelenleg álló 2023-as és 2022-es adatok szerint abban a két évben nem csökkent a több közlekedőt veszélyeztető fuvarozók száma az útjainkon. 2024-ben ezért korábban nem látott méretű célzott ellenőrzést is tartottak, és mostanra eljutott oda a helyzet, hogy a fenti jogszabálymódosítással korlátok közé akarják szorítani a mozgásukat.
Az említett két évre megvannak az ellenőrzési adatok, a lebukások száma, a beszedett bírságösszegek, és a szabálytalanságok sorrendje is.
„A kiszabott bírság összege meghaladta a 3 milliárd forintot” – közölte 2023-as évről korábbi adatkérésünkre a közlekedési minisztérium. A hatóság ellenőrei közlekedési szabálytalanság és közlekedésbiztonsági, műszaki hiányosság miatt évente több mint 8000 alkalommal bírságoltak. 2023-ban 8100-szor, 2022-ben 8083 alkalommal.
Rendkívül magas szám mindkettő ahhoz képest, hogy 2017-ben még ezer és kétezer között volt az egy év alatt feltárt ilyen jellegű szabálytalanságok, és a kiszabott bírságok száma. Az alábbi táblázat a közlekedési szabályok megszegései közül a három leggyakrabban feltárt hiba százalékos arányát mutatja.
Szabálytalanság | 2023 (százalékos arány az összesből) |
2022 (százalékos arány az összesből) |
|
1. | műszaki hiányosság | 28 | 23 |
2. | vezetési és pihenőidő megszegése |
27 | 23 |
3. | túlsúly, túlméret | 13,5 | 17 |
„2023-ban is a két vezető jogsértési kategória a járművek műszaki állapotának hiányossága, valamint a vezetési és pihenőidő szabályainak megsértése. Mindkettő a közlekedésbiztonságra közvetlen veszélyt jelentő, súlyos hiányosság” – közölte a tárca.
Természetesen nem csak ezeket vizsgálják a hatóságok ellenőrei, mérik a járművek károsanyag-kibocsátását is, itt is találtak „horror” adatokat.

Kép: Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság
Hol és kikkel van gond?
Amikor arról kérdeztük a tárca sajtóosztályát, hogy mi dönti el, mikor melyik utakon, milyen méretű és időtartamú ellenőrzést végeznek a hatóság közúti ellenőrei, elsőként azt írták, hogy a közlekedésbiztonság növelése és a jogsértések megszüntetése mellett a „piacvédelmi törekvések támogatása” is célja a közúti ellenőrzéseknek.
„A szakterület ellenőrzési módszertana eltér a megszokottól, azaz a forgalmi viszonyokhoz leginkább igazodó időszakban és helyeken végzünk kitereléses, kivezetéses és kiválasztásos közúti ellenőrzést országszerte” – írták.
2023-ban a legtöbbször román rendszámú járművek akadtak fenn a hálón, 3215 esetben követtek el jogsértést a minisztérium adatai szerint. A török honosságú járművek esetében 1110 darab, a lengyel járműveknél 980, a bolgárok esetében 453 darab, az ukrán járműveknél 357 jogsértést állapítottak meg. A magyar rendszámmal ellátott járművek 28 esetben követtek el szabálytalanságot.
A legtöbb problémát nem meglepő módon a fő tranzitútvonalakon találják, elsősorban az észak-nyugat – dél-kelet tengelyen, de jellemző a dél-keleti szakasz is (M5 és M43). „Ezen kívül a román határhoz közel eső ellenőrzési pontokon is magas a feltárt jogsértések száma.”

Kép: police.hu
1-2-3 millió forintos bírságokkal is megéri?
Az elmúlt időszak azt mutatta, hogy az évi 8000 feletti bírság ellenére (amelyek nem ritkán hétszámjegyűek, sőt akár többmillió forintosak) sem szűnt meg a jelenség. Így is megéri nekik? Az alábbi kép valószínűleg önmagában válasz a feltett kérdésre. A svédektől beszerzett (vagy másodkézből Németországból, Ausztriából behozott) kamion és a rajta utazó másik két teherautó trióján simán lehet tízmilliós haszon egy továbbértékesítésnél.

Tízen milliós hasznot is termelhet egy ilyen akció (Kép: Schanda Tamás, exállamtitkár, ITM, Facebook)
Most újabb, ezúttal jogszabályi korlátozás készül a horrorkaravánosok életének megnehezítésére, de legfőképpen a közlekedésbiztonság javítására. A korábbi ígéretek szerint az új KRESZ egyéves előkészítő munka elkészült tervezetéről most tavasszal dönthet a kormány.
Az alapelveiről itt írtunk, a gyalogosokat és kerékpárosokat érintő változásokról itt, a legutóbbi információk pedig itt vannak a tervezet egészéről.
Arról a sokakat érdeklő változásról pedig, hogy melyik utakon lehet majd 140 km/órás végsebesség, itt írtunk egy részletes cikket. Az új KRESZ egyik írójával – akit börtönből fenyegetnek lesittelt autósok – pedig még interjút is készítettünk.