A horrorkaravánok korlátozása érdekében megváltoztathatja a jelenlegi előzési szabályokat az új KRESZ, a terv a kormány előtt van – tudta meg a Vezess. Ha valakinek új a kifejezés, akkor hosszas szöveges ismertetés helyett mutatunk két látványos rendőrségi fotót a közelmúltból.

Megváltoztatná az előzés szabályait a kormány 1

Kép: police.hu

 

Megváltoztatná az előzés szabályait a kormány 2

Kép: police.hu

Fogtak már függőlegesen háromszintes – egyáltalán nem mesebéli – török karavánt a magyar rendőrök idehaza és olyan 1800 kilós öntömegű román furgont is, amelynek a megengedett 3500 kiló helyett 13 000 kilogramm volt a súlya a lekapcsolás utáni ellenőrző mérlegelésnél. Mi történne utóbbival az M5-ösön egy vészfékezéskor? Mennyire lennének biztonságban a sztrádán körülötte autózók? És mennyire stabil sokszorosan túlsúlyos szerelvényekkel a kanyarodás?

Megváltoztatná az előzés szabályait a kormány 3

Nem csak magukat törik, nincsenek biztonságban a körülöttük közlekedők sem

Mit tervez a kormány?

A tervek szerint a tehergépkocsik autópályán és autóúton való előzési tilalmát a közlekedési tárca kiterjesztené a 3,5 tonna megengedett együttes tömeget meghaladó járműszerelvényekre is. Jelenleg a 7500 kilogrammot meghaladó járművekre vonatkozóan van előzési korlátozás.

Ezt kiegészítve az új KRESZ a tervek szerint előírja majd, hogy az azonos irányú forgalom számára több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton a 3500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, valamint 3500 kilogramm megengedett együttes tömeget meghaladó vonójárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel reggel 6 és este 22 óra között a bal szélső sávot használni nem szabad, valamint ezen járművekkel a mellette elhaladás tilos.

A tilalom nem vonatkozik a jelenlegi kormányzati tervek szerint arra a járműszerelvényre, amelynek vonójárműve motorkerékpár, személygépkocsi vagy autóbusz. A tilalom a háromnál többsávos autópályák és autóutak esetében a bal szélső sávra és a jobbról mellette lévő sávra vonatkozik.

Megváltoztatná az előzés szabályait a kormány 4

Kép: NAV

Van a túlsúlytól két gyakoribb probléma is

A 13 tonnás furgon vezetője 1,3 millió forint bírságot fizetett, a háromemeletes járműszörny sofőrje 3 millió forintot. A húzós bírságok ellenére a rendelkezésünkre jelenleg álló 2023-as és 2022-es adatok szerint abban a két évben nem csökkent a több közlekedőt veszélyeztető fuvarozók száma az útjainkon. 2024-ben ezért korábban nem látott méretű célzott ellenőrzést is tartottak, és mostanra eljutott oda a helyzet, hogy a fenti jogszabálymódosítással korlátok közé akarják szorítani a mozgásukat.

Az említett két évre megvannak az ellenőrzési adatok, a lebukások száma, a beszedett bírságösszegek, és a szabálytalanságok sorrendje is.

„A kiszabott bírság összege meghaladta a 3 milliárd forintot” – közölte 2023-as évről korábbi adatkérésünkre a közlekedési minisztérium. A hatóság ellenőrei közlekedési szabálytalanság és közlekedésbiztonsági, műszaki hiányosság miatt évente több mint 8000 alkalommal bírságoltak. 2023-ban 8100-szor, 2022-ben 8083 alkalommal.

Rendkívül magas szám mindkettő ahhoz képest, hogy 2017-ben még ezer és kétezer között volt az egy év alatt feltárt ilyen jellegű szabálytalanságok, és a kiszabott bírságok száma. Az alábbi táblázat a közlekedési szabályok megszegései közül a három leggyakrabban feltárt hiba százalékos arányát mutatja.

  Szabálytalanság 2023 (százalékos
arány az összesből)
2022 (százalékos
arány az összesből)
1. műszaki hiányosság 28 23
2. vezetési és pihenőidő
megszegése
27 23
3. túlsúly, túlméret 13,5 17

„2023-ban is a két vezető jogsértési kategória a járművek műszaki állapotának hiányossága, valamint a vezetési és pihenőidő szabályainak megsértése. Mindkettő a közlekedésbiztonságra közvetlen veszélyt jelentő, súlyos hiányosság” – közölte a tárca.

Természetesen nem csak ezeket vizsgálják a hatóságok ellenőrei, mérik a járművek károsanyag-kibocsátását is, itt is találtak „horror” adatokat.

Megváltoztatná az előzés szabályait a kormány 5

Kép: Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Hol és kikkel van gond?

Amikor arról kérdeztük a tárca sajtóosztályát, hogy mi dönti el, mikor melyik utakon, milyen méretű és időtartamú ellenőrzést végeznek a hatóság közúti ellenőrei, elsőként azt írták, hogy a közlekedésbiztonság növelése és a jogsértések megszüntetése mellett a „piacvédelmi törekvések támogatása” is célja a közúti ellenőrzéseknek.

„A szakterület ellenőrzési módszertana eltér a megszokottól, azaz a forgalmi viszonyokhoz leginkább igazodó időszakban és helyeken végzünk kitereléses, kivezetéses és kiválasztásos közúti ellenőrzést országszerte” – írták.

2023-ban a legtöbbször román rendszámú járművek akadtak fenn a hálón, 3215 esetben követtek el jogsértést a minisztérium adatai szerint. A török honosságú járművek esetében 1110 darab, a lengyel járműveknél 980, a bolgárok esetében 453 darab, az ukrán járműveknél 357 jogsértést állapítottak meg. A magyar rendszámmal ellátott járművek 28 esetben követtek el szabálytalanságot.

A legtöbb problémát nem meglepő módon a fő tranzitútvonalakon találják, elsősorban az észak-nyugat – dél-kelet tengelyen, de jellemző a dél-keleti szakasz is (M5 és M43). „Ezen kívül a román határhoz közel eső ellenőrzési pontokon is magas a feltárt jogsértések száma.”

Megváltoztatná az előzés szabályait a kormány 6

Kép: police.hu

1-2-3 millió forintos bírságokkal is megéri?

Az elmúlt időszak azt mutatta, hogy az évi 8000 feletti bírság ellenére (amelyek nem ritkán hétszámjegyűek, sőt akár többmillió forintosak) sem szűnt meg a jelenség. Így is megéri nekik? Az alábbi kép valószínűleg önmagában válasz a feltett kérdésre. A svédektől beszerzett (vagy másodkézből Németországból, Ausztriából behozott) kamion és a rajta utazó másik két teherautó trióján simán lehet tízmilliós haszon egy továbbértékesítésnél.

Megváltoztatná az előzés szabályait a kormány 7

Tízen milliós hasznot is termelhet egy ilyen akció (Kép: Schanda Tamás, exállamtitkár, ITM, Facebook)

Most újabb, ezúttal jogszabályi korlátozás készül a horrorkaravánosok életének megnehezítésére, de legfőképpen a közlekedésbiztonság javítására. A korábbi ígéretek szerint az új KRESZ egyéves előkészítő munka elkészült tervezetéről most tavasszal dönthet a kormány.

Az alapelveiről itt írtunk, a gyalogosokat és kerékpárosokat érintő változásokról itt, a legutóbbi információk pedig itt vannak a tervezet egészéről.

Arról a sokakat érdeklő változásról pedig, hogy melyik utakon lehet majd 140 km/órás végsebesség, itt írtunk egy részletes cikket. Az új KRESZ egyik írójával – akit börtönből fenyegetnek lesittelt autósok – pedig még interjút is készítettünk.