„Listaárainkat főként az euró árfolyama szabályozza, az aktuális áraink ennek megfelelően január 7-én léptek életbe” – mondta a minap Nagy Norbert, a Kia magyarországi ügyvezető elnöke. Néhány márka ugyan év közben (például a BMW) igazítja az általa forgalmazott járművek árait az árfolyamhoz (és persze a riválisokhoz), de jellemzően az évkezdés írja át több száz autószalonban sok ezer modell árát.

A Vezess kérésére az autóipari adatszolgáltatással foglalkozó JATO elküldte részünkre 20 személyautó-kategóriára bontva a hazai kereskedések decemberi és mai átlagárait. Az összehasonlítás forintos összegein szépen látszanak az árváltozások. Cikkünk második részében azt is megmutatjuk szintén konkrét összegekkel, hogy hol tartanak most az árak tavaly januárhoz képest.

Itt a januári áremelés számszerűsített eredménye 1

Ez itt egy úgynevezett utility/city car. Január 3-án 415,3 forintot ért egy euró

Közel 20 százalékos drágulás is volt egyik napról a másikra

A legrosszabb hír, hogy a legkisebb és legolcsóbb személyautókat tartalmazó kategóriát (utility/city cars) sújtotta messze a legnagyobb áremelés 2025 elején. Kőkemény 17,55 százalékos drágulás után a decemberben még 7,86 millió forintból hirtelen 9,24 millió forintra lőtt ki a Magyarországon újonnan kínált összes kisautó átlagolt listaára. Ha 1,37 millió forintos az áremelés átlaga, vajon mennyi modellnél írhattak ki egyik napról a másikra akár 1,5-2 millióval magasabb árat pár hete?

Az áremelkedés százalékos mértéke szerinti sorrendben haladva írtuk be az alábbi táblázatba a nemzetközi cégtől kapott összegeket.

Kategória Átlagár 2024. december vége (forint) Átlagár 2025. február közepe (forint) Változás (forint) Változás (százalék)
Utility/city cars 7 861 644 9 241 341 1 379 697 +17,55
Lower medium+ 14 833 511 15 213 642 380 131 +2,56
D2 Upper medium+ 21 112 410 21 563 140 450 730 +2,13
Luxury 56 300 714 57 497 617 1 196 903 +2,13
C1 SUV 15 189 587 15 445 657 256 070 +1,69
A SUV 8 387 642 8 529 071 141 428 +1,69
Large and executive 29 242 389 29 734 120 491 731 +1,68
B SUV 11 666 490 11 853 399 186 909 +1,6
Lower medium 12 833 210 12 991 101 157 891 +1,23
D1 Upper medium 19 570 793 19 744 316 173 523 +0,89
E1 SUV 33 881 605 34 106 936 225 330 +0,67
B Small 9 799 267 9 812 544 13 277 +0,14
Medium MPV 14 298 539 14 314 412 15 873 +0,11
Large MPV 24 079 743 24 107 224 27 480 +0,11
C2 SUV 19 870 010 19 804 560 –65 449 –0,33
E2 SUV 66 391 158 65 726 351 –664 807 –1
Mini MPV 15 664 949 15 463 026 –201 922 –1,29
D1 SUV 20 372 646 19 944 835 –427 810 –2,1
D2 SUV 29 975 193 29 106 214 –868 978 –2,9
Sportcar 39 728 531 34 234 003 –5 494 528 –13,83

A városi kisautókat leszámítva százalékosan (nem forintban) már nem látni extrém áremelkedéseket. A második helyen a lower medium+ nevű kategória átlagára áll 2,56 százalékkal (plusz 380,1 ezer forint), ide olyan modellek tartoznak, mint például az egyik legnagyobb számban idehaza vásárolt Škoda Octavia. 2,13 százalékkal a harmadik-negyedik hely az upper medium+ és a luxury nevű kategóriáé.

Itt a januári áremelés számszerűsített eredménye 2

A 40-50-60… milliós autókat tartalmazó luxuskategória átlagára 1,19 millió forinttal emelkedett, a 7-8-9 milliós kisautók átlagára 1,37 millió forinttal

Egyes kategóriákban csökkent az átlagár

A húszból öt kategóriában csökkentek az átlagárak 0,33 százaléktól 13,83 százalékig, de utóbbi kiugró és egyedi történet, ahogy a fenti táblázatban is látható, jellemzően 1-2 százalékos mérséklődés történt.

A sportautók kategóriába tartozó több tucat modell hazai átlagára azonban 5,49 millió forinttal csökkent, amire egyből kínálkozik egy lehetséges magyarázat. Februárban írtunk egy nagyobb elemzést arról, hogy az autógyártókra kényszerített EU-s CO2-kvóták miatt számos márka folyamatosan kivezeti a piacról a nagy fogyasztású modelleket. Ahogy tavaly, úgy idén is lesznek ilyenek, sokszor jelentősen leárazva próbálnak ezektől megszabadulni a márkák (pár példa eltűnt modellekre: Kia Stinger, Audi R8). De arra is volt példa, hogy egy sportautóból kivették az igazán dinamikus, nagyobb motort, és csak egy vérszegényebbel árulják tovább (Mazda MX-5).

Itt a januári áremelés számszerűsített eredménye 3

Az autóipar iránya egyértelmű, de egyes ikonikus modelljeiktől továbbra sem hajlandók megválni bizonyos márkák

Mennyit emelkedtek az árak egy év alatt?

A legtöbb kategóriába tartozó személyautóval kapcsolatban egyértelműen kijelenthető, hogy ha valaki bő egy éve úgy döntött, nem 2024 januárjában vásárol, hanem kivár egy esztendőt, akkor ő mára anyagilag rosszabbul járt. Az év/éves ár-összehasonlításokat nézve röpködnek az 5-10-15 százalékos ‒ és 1-2 millió forintos ‒ drágulások.

Kategória Átlagár 2024. december vége (forint) Átlagár 2025. február közepe (forint) Változás (forint) Változás (százalék)
Utility/city cars 8 056 891 9 241 341 1 184 449 +14,7
Mini MPV 13 544 072 15 463 026 1 918 953 +14,17
Medium MPV 12 622 765 14 314 412 1 691 646 +13,4
A SUV 7 615 263 8 529 071 913 808 +12,4
B Small 8 952 699 9 812 544 859 844 +9,6
D1 Upper medium 18 083 092 19 744 316 1 661 224 +9,19
Large MPV 22 185 075 24 107 224 1 922 148 +8,66
C1 SUV 14 447 145 15 445 657 998 512 +6,91
B SUV 11 194 137 11 853 399 659 262 +5,89
D2 SUV 27 974 251 29 169 315 1 195 064 +4,27
E2 SUV 63 473 955 65 726 351 2 252 396 +3,55
Sportcar 33 129 151 34 234 003 1 104 852 +3,33
Large and executive 28 849 938 29 734 120 884 182 +3,03
C2 Lower medium+ 14 772 111 15 212 211 440 099 +2,98
D1 SUV 19 573 175 19 944 835 371 659 +1,9
C1 Lower medium 12 803 648 12 991 101 187 453 +1,46
C2 SUV 19 677 528 19 804 560 127 031 +0,65
Luxury 57 182 692 57 497 617 314 925 +0,55
E1 SUV 34 668 217 34 106 936 –561 280 –1,62
D2 Upper medium+ 22 514 375 21 563 140 –951 235 –4,23

A Suzuki Vitarát is magában foglaló, és az újautó-piac legnagyobbjának számító B Suv kategóriában közel 6 százalékos volt az áremelkedés, a szintén népszerű B Small kategóriában (Dacia Sandero, Renault Clio stb.) közel 10 százalékos. Az Opel Astrát, Kia Ceedet stb. jelölő – és szintén sokak által keresett – C1 lower medium kategóriában azonban szerényebb, közel 200 ezer forintos.

Árcsökkenés mindössze két személyautó-kategóriában látható egyéves időtartamot nézve, az emelkedés mértéke kettőnél az egy százalék pluszt sem éri el, vagyis ezek ára stagnált. A két táblázat alapján sajnos leírható az irány: összességében az olcsóbb személyautók árai húzódnak felfelé a drágábbak irányába.