Óriási hangár mellett áll meg a buszunk, ahol már biztosak vagyunk benne, hogy nem lesz rossz a program. Tudjuk, hogy statikus bemutatóra jöttünk, ahol nincs vezetés, csak a kiállított modelleket lehet nézegetni, fényképezni, fogdosni, illetve némelyikbe beleülni. A Kia ezt évek olyan jól csinálja, ahogy csak lehet: hatalmas térben, pompásan bevilágított, szeparált helyiségekben hagy egyedül az autóival, hogy azt csinálj velük, amit csak akarsz.
Miközben az európai autógyártók többsége éppen újragondolja a korábban gőzerővel tolt elektromos átállást és éppen lassít az eddigi tempón, miután az értékesítési számok nem hozzák a vártat, addig a Kia nem tétovázik, sorra mutatja be az új elektromos modelljeit. Olyannyira komolyan veszik, hogy 2023-tól évente EV-napokat is szervez a márka, ahol az elektromos mobilitásra koncentrálnak, és megmutatják, mit várhatunk a jövőben a Kia-tól.
Már az első alkalommal is alaposan belehúztak, hiszen ekkor láthattuk először az EV3 és az EV4 tanulmányautó változatát, amelyekből azóta az EV3 már megvásárolható, az EV4-ből készült piacérett kivitelt pedig idén nézhettük meg közelről, rögtön kétféle karosszériaváltozatban, öt-és négyajtós formában. 2025-ös villanyautós-napon is láthattunk, megfogdoshattunk újdonságokat, az előbb említett EV4-en túl a márka eddigi legkisebb elektromos autójának tanulmány változatát, a Concept EV2-t, és a haszonjárművek piacára érkező, személy- és haszonjármű változatban is gyártott PV5-öt.

A belső dizájnért felel az autó mellett álló hölgy
A Kia Concept EV2
Kezdjük a rendezvény egyik legizgalmasabb autójával, a Concept EV2-vel. Persze úgy nem nehéz izgalmasnak lennie valaminek, ha még csak tanulmányról van szó, ahol nem kötik meg a tervezők kezét biztonsági előírások, a fizika törvényszerűségei, a megtérülési mutatók, vagy éppen a pénzügyi osztály baljós károgása. Viszont ha az elmúlt időszak Kia tanulmányautóira – akár az EV9-re, EV3-ra, vagy éppen az EV4-re – és az azok végül utcára kerülő változataira gondolunk, akkor jó eséllyel tippelhetünk arra, hogy a széria EV2 külseje nagyon hasonló lesz az itt láthatóéhoz, legfeljebb a belsőben lesz majd szigorú racionalizálás. De nézzük, mi is ez az EV2.

Nagy fémfelületek, csíkszerű fényszóró
KIA EV2
Apró, variálható belsejű, fenntartható és praktikus városi villanyautó, amely emellett dizájnban is erős. A Kia valahogy nagyon ráérzett arra, mennyire kell, illetve lehet még teljesen más formájú egy elektromos modell, mint a hagyományos autók. A Concept EV2 az eddig bemutatott EV9 és az EV3 formájához áll közelebb, a lekerekített élek ellenére is szögletes alapformával, a csillagképeket idéző lámpadizájnnal, nagy, sima fémfelületekkel.

Sínen tologatható ülések, átalakítható utastér a Concept EV2-ben
Tanulmányként még nincs szüksége valódi, használható kilincsre, de valószínűleg a belőle készülő szériaváltozat majd a karosszéria síkjába süllyedő kilincseket kap és szintén jó eséllyel veszti majd el a szekrényszerűen egymással szemben nyíló ajtómegoldást. Ugyanígy a látványos, összevissza variálható utastér is sokat finomodik majd, de bízzunk benne, hogy néhány ötletes, szerethető részlet túléli majd az észszerűsítést, mire várhatóan 2026-ra elkészül belőle a szériaérett változat. Például maradhatna a sínen tologatható üléssor, a kihúzható fiók, és az izgalmas műszerfal is.
KIA PV5
Nem csak polgári, hanem üzleti felhasználásra is gyárt elektromos modelleket a Kia, az EV Day rendezvényen megnézhettük, beülhettünk az új PV5 néven futó haszonjárműcsalád – kisteherautó, kisbusz, alvázas kivitel és különleges feladatokra specializált felépítménnyel is elérhető lesz a modell – két változatába is. Illetve beülni csak a személyszállító kisbuszba lehetett, a kisteher vezetőfülkéje valamiért zárva volt.
Ígéretes, hogy a Kia visszatér a haszonjárműpiacra is, bár valószínűleg sokaknak bejönne ez a dizájn olcsóbb, hagyományos belsőégésű motorral is. A PV5 különféle variánsai viszont csak elektromosak lesznek, méghozzá a márka történetében először LFP – lítium-vasfoszfát – akkumulátorral. A PV5 az első forgalomba kerülő modell, ami a nagy rugalmasságot, variálhatóságot nyújtó E-GMP.S platformra épül.
Ami valahogy így fest:
Formára a PV5 is remekül beleillik a márka „egyesült ellentétek” formafilozófiájába, haszonjárműként is kifejezetten izgalmas megjelenésű, kívül-belül egyaránt. Kintről ezen is láthatóak a nagy sík fémfelületek, a hangsúlyos kerékjárati ívek, a masszív kilincsek, és a márkára jellemzően vékony, elegáns vonalakkal megrajzolt fényszórók.
A téglatest formájú, öt és hatszemélyes üléskiosztással is elérhető kisbusz hossza 4695 milliméter, kicsit rövidebb, mint a Volkswagen ID.Buzz. Szélessége 1895 mm, magassága 1899 mm, tengelytávolsága pedig 2995 mm. Motorja 120 kW-os, akkumulátorból pedig 71,2 kWh és 51,5 kWh-s lehet a személyszállító kivitelnél, a teherszállító az említettek mellett még egy kisebb, 43,3 kWh-s akkumulátorral is elérhető majd. A gyári hatótávígéret 400 kilométer körüli.

A három ülésből csak a szélsők kaptak Isofix rögzítőpontokat
A külső mellett a belső dizájn is látványos, jópofák a kényelmesnek tetsző ülések, a rengeteg tárolórekesz, amiből az ajtókra, az utastér és a csomagtartó padlójába és a középkonzolra is jutott bőven. Tolóajtajait villanymotor mozgatja, van nyitható hátsó ablaka, és olyan apróságnak látszó, de hangulatos apróságra is maradt energia, mint a kárpit színéhez passzoló színes biztonsági öv.
Haszonjármű változata kinézetre szinte teljesen megegyezik a személyszállítóéval, egyedül a hátsó ajtó kialakítása más, míg a kisbuszé felfelé, addig a teherváltozaté kétfelé nyílik, akár 180 fokos szögig. A 3,6 kW teljesítményre képes V2L funkció, amely lehetővé teszi az autó elektromos rendszeréhez kötött fogyasztók, akár kisgépek használatát, töltését is, de akár másik elektromos jármű akksitöltését is. Ez jól jöhet kempingezéskor is, mondjuk kávéfőző üzemeltetéséhez.

A személyszállító mellett haszonjármű is készül belőle
Kia EV4
Végül az extrém formai megoldásairól már ismert EV4 két változatát is megnézhettük, amelyből az ötajtós sokkal emészthetőbb megjelenésű, mint a négyajtós, szedánnak nevezett kivitel. Az E-GMP padlólemezre épülő EV4 karosszériahossza 4730 milliméter a négyajtós, amivel 5 centivel hosszabb mint az EV6, de 10-tel rövidebb, mint anno a Stinger. Az ötajtós változat 4430 mm, ami a Niro méretéhez van közel. Szélességük egyaránt 1860 mm, magasságuk 1480, 1485, itt az ötajtós a magasabb. Tengelytávjuk szintén egyforma, 2820 mm. Ez kifejezetten nagynak számít ekkora méret mellé, ami tágas belsőt ígér. Illetve nem csak ígér, hanem valóban tágas az autó belseje, beleülve kifejezetten szellős a második üléssor is, lábnál és fejnél is.
Míg az ötajtós változat formája európai szemmel emészthetőbb, addig a kupés tetőívű szedán a hosszú, kissé aránytalan hátsó résszel elég furcsán fest. Az eltérő karosszériaforma miatt a csomagtartó mérete is különbözik, ez 490 liter a szedán és 435 az ötajtósnál. A plusz literek nem biztos, hogy használhatóságban sokat jelentenek, ugyanis a tervezők nagyon szűkre szabták nyílást, azon át pakolva nehéz lesz hatékonyan kitölteni a rendelkezésre álló teret. Frunk, vagyis első csomagtartó egyik változatban sincs.

Elsőre szokatlan a fura puttony, de valószínűleg ezt is megszokjuk majd a forgalomban, mint például a BMW 4-es hódfogait
Belsőre az EV4 is szépen illeszkedik a márka korábbi elektromos modelljeinek dizájnjához, itt is megtalálható a hatalmas, 30 colos, három képernyőből álló kijelzősor, és nagyon hasonlóak a kezelőszervek, gombok, kapcsolók is. A két karosszériaváltozat belső berendezése szinte teljesen megegyezik, csupán a könyöklő környékén találtunk eltérést, a négyajtósba bekerült a kihúzható asztalkával kiegészített könyöklő, míg az ötajtós hagyományos, felhajtható könyöklőt kapott.

Otthonos, világos utastér
Mindkét változatba 150 kW teljesítményű villanymotort szerelnek, ami az első kerekeket hajtja, de az akkumulátorméret kétféle lehet, 58,3 és 81,4 kWh-s. Ezekkel a modell hatótávja 340 és 630 kilométer a négyajtós és 410, 590 km az ötajtós esetében a WLTP szabvány szerint. Igen, láthatóan sokat számít a valamivel hosszabb, jobb légellenállású karosszéria a hatótávnál. A gyár által közölt értékek szerint a gyorsulásban viszont pont ellenkezőt hozza a nagyobb test, 7,4 – 7,7 másodperc az értékük. Az EV4-esek legfeljebb 170 km/órás sebességre képesek.

Frunk, vagyis első csomagtartó nincs benne
Itthon várhatóan már 2025 második felében megjelenhet az EV4 mindkét karosszériaváltozata. A világ keleti felén valószínűleg a Koreában gyártott négyajtós forma lesz a keresettebb, Európában pedig a közelben, Szlovákiában gyártott ötajtóstól várnak jobb számokat.