„A helyszíni ellenőrzéseket hat területi egység, hetven közúti szakembere végezte, akik összességében kilencezer esetben állapítottak meg jogsértést” – válaszolta a Vezessnek a közlekedési minisztérium, amikor a magyar hatóságok nem rendőrségi járműellenőrzéseinek 2024-es eredményeire kérdeztünk rá. A kilencezer bírság az elmúlt évek legmagasabb adata.
2024 | 9000 |
2023 | 8100 |
2022 | 8043 |
A horrorkaravánokat vezető és szabálytalanságokat elkövető nepperekre, valamint az ilyen-olyan előírásokat megszegő hivatásos járművezetőkre „a hatóság a Magyar Közút Zrt. munkatársaival együttműködve mintegy hatmilliárd forint bírságot szabott ki”.
Ezek meghatározó többsége – mondjuk a gyorshajtás közben lefotózott személyautósokkal ellentétben – nem postán küldött csekket jelent. A minisztérium közölte szerkesztőségünkkel, hogy a kiszabott bírságösszeg 96 százalékát sikerült beszedniük az út mellé állított szabályszegőktől.

Kép: police.hu
„Speciális ellenőrző eszköz beszerzését is tervezzük”
Nemrég egy összeállításban mi is megmutattunk számos fotót az útjainkon bóklászó – és sokszor kimondottan balesetveszélyes – hajmeresztő járműszörnyekről, de talán a leginkább elgondolkodtató a szabálytalanságok aránya.
Tavaly volt olyan ellenőrzés, ahol a megállított 53 jármű szinte mindegyikével akadt gond, több sofőr több szabályt is megszegett: 42 jármű túlsúllyal közlekedett, 11 esetében nem tartották be a vezetési és pihenőidőre vonatkozó kötelezettségeket, 4 esetben engedélyhiányt, 1 esetben a rakomány nem megfelelő rögzítését észlelték az ellenőrök, 2 járműnek pedig elégtelen volt a műszaki állapota. Tucatnyi jármű esetében közölték az ellenőrök, hogy itt az út vége, sehová tovább.
Az egész éves ellenőrzésekről azt mondja a minisztérium, hogy „a legfontosabb problémák között szerepelt a gépjárművek műszaki állapotának hiányossága, a járművezetők vezetési és pihenő idejének illetve a tömeg és mérethatárok megsértése. Még mindig jelentős az engedélyekkel, regisztrációval kapcsolatos visszaélések száma és a kabotázs szállítás szabályainak a megsértése. Tavaly jelentősen megnőtt a járművezetők kiküldetésével kapcsolatos szabályok megsértése, melyek a feltárt jogsértések 8 százalékát tették ki.”

Kép: police.hu
A tárcánál azt mondták kérdésünkre, hogy újkeletű tendencia és jelentős „a haszonjárművek kipufogógáz utókezelő rendszereivel kapcsolatos manipulációk száma, melynek feltárása egyre nagyobb felkészültséget igényel. A kifejezetten erre irányúló belső képzések eredményeként is 140 esetben állapították meg, hogy manipuláció történt.”
Elárulta a minisztérium, hogy „az ilyen jellegű jogsértések magas aránya miatt speciális ellenőrző eszköz beszerzését is tervezzük, amelynek a tesztelése jelenleg folyik.”

Kép: police.hu
Új egységek és KRESZ-módosítás
Az ellenőrzések hatékonyságának növelése érdekében a Közúti Közlekedési Ellenőrzési Főosztály két új területi egységet hozott létre az ellenőrzéssel kevésbé lefedett országrészekben a Dunántúli és az Észak-Magyarországi térségben.
„A feltárt szabálytalanságok 99 százalékát külföldi, különösen román, bolgár, török és lengyel honosságú járművekkel követik el”, ebből következően a legtöbb ellenőrzés a keleti, dél-keleti országrész fontosabb útjaira fókuszált.
Egy hónapja írtuk meg, hogy információink szerint a horrorkaravánok korlátozása érdekében megváltoztathatja a jelenlegi előzési szabályokat az új KRESZ. A terv február közepén már a kormány előtt volt. Az elképzelés szerint a tehergépkocsik autópályán és autóúton való előzési tilalmát a közlekedési tárca kiterjesztené a 3,5 tonna megengedett együttes tömeget meghaladó járműszerelvényekre is. Jelenleg a 7500 kilogrammot meghaladó járművekre vonatkozóan van előzési korlátozás.

Kép: police.hu
A fenti szabályváltoztatást kiegészítve az új KRESZ a tervek szerint előírja majd, hogy az azonos irányú forgalom számára több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton a 3500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, valamint 3500 kilogramm megengedett együttes tömeget meghaladó vonójárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel reggel 6 és este 22 óra között a bal szélső sávot használni nem szabad, valamint ezen járművekkel a mellette elhaladás tilos.
A tilalom nem vonatkozik a jelenlegi kormányzati tervek szerint arra a járműszerelvényre, amelynek vonójárműve motorkerékpár, személygépkocsi vagy autóbusz. A tilalom a háromnál többsávos autópályák és autóutak esetében a bal szélső sávra és a jobbról mellette lévő sávra vonatkozik.