A hazai repülés története igazán izgalmas szeletét adja a XX. századnak. A technológia fénysebességgel jelent meg a mindennapokban, száz éve olyan belföldi városok között jártak rendszeres repülőjáratok, amire ma nem is gondolnánk. 

Természetesen kevesek számára adatott meg a repülőgéppel való közlekedés, de korántsem volt annyira elérhetetlen, mint azt sejtenénk, sőt, a kor egyéb közlekedési eszközeivel összevetve a repülőjegyek ára sem volt kirívóan drága. Többek között erre is rávilágítanak azok az archív újságcikkek, amelyeket az Arcanum adatbázisában találtunk a témához kapcsolódóan.

Trianon után indultak az első gépek

Az I. világháborút lezáró időszakban, a gazdasági talpra állás nehéz éveiben kapott szárnyra a hazai, polgári repülés. 1922 végén jelentős állami támogatással megalakult a Magyar Légiforgalmi Rt., amelynek gépei 1928-ban már mintegy 850 ezer kilométer távolságot repültek.

Ekkor még leginkább kisgépekkel, sőt hidroplánokkal folyt az utasszállítás, egyes időszakokban például Budapest és Siófok között.

Így repültek a magyarok Budapestről Pécsre száz éve 1

A Magyar Légiforgalmi Rt. holland gyártmányú Fokker F-III. típusú utasszállító repülőgépe. (Fortepan/Szent-Istvány Dezső)

A Malert Budapest‒Pécs‒Kaposvár és Budapest‒Nyíregyháza‒Debrecen járatokat közlekedtetett, majd a Trianonban elcsatolt területek visszakerülése után Kassa, Ungvár, Nagyvárad, Kolozsvár, Marosvásárhely, Székelyudvarhely, Sepsiszentgyörgy, Kézdivásárhely és Csíkszereda városába is indított repülőjáratokat.

A bővülő lehetőségekről így számolt be a Pesti Napló 1930-ban: „Két új, személyforgalomra berendezett repülőtér nyílik meg Magyarországon. Bekapcsolták a személyforgalomba Pécset és Kaposvárt.

Másfél óra alatt Budapestről Kaposvárra lehet utazni. A repülőjegy pontosan annyiba kerül, amennyi a vasúti jegy ára a gyorsvonat első osztályán. Kaposvár polgármestere, dr. Vétek György állt a mozgalom élén, és a város alig egy év alatt hatalmas repülőteret építtetett, amelyen két nagy hangár áll. A kaposvári repülőtér jóval nagyobb és modernebb, mint a mátyásföldi. A pécsi repülőtér még kezdetleges ugyan, de most folyik a teljes kiépítése. 

Szeged, Szombathely és Nyíregyháza, ahová jelenleg postát szállítanak a repülőgépek, rövidesen szintén bekapcsolódik az utasszállító repülőforgalomba.

A kaposvári repülőgép indulása után azonban a legelső feladat Szeged és Pécs között a repülőforgalom megteremtése. Aki ugyanis Pécsről Szegedre akar utazni, annak előbb fel kell jönnie Budapestre és úgy leutazni Szegedre.

Ez az út gyorsvonaton 10 óra hosszat tart. A trianoni békeszerződés előtt a pécsiek Szabadkánál kényelmesen utazhattak Szegedre, most azonban ez a vasútvonal a jugoszlávok miatt szünetel. Ha majd megcsinálják a Szeged‒pécsi repülővonalat, akkor 10 óra helyett 55 perc alatt lehet Pécsről Szegedre, vagy vissza utazni.” ‒ Pesti Napló, 1930. április (81. évfolyam, 74–97. szám)

Persze az átlagmagyar számára mind a vonat, mind a repülő drágának számított. A repülőjáratok gyér kihasználtságát jelzi, hogy 1931-ben szinte minden újság lehozta, hogy letörik a jegyárakat:

„Leszállítják a repülőjegyek árát. Amint a Magyar Légiforgalmi Rt.-től értesülünk, a belföldi vonalak díjszabását július 15-iki kezdettel, további intézkedésig, jelentékenyen leszállítják. Budapestről Pécsre és Kaposvárra 20, Budapestről Nyíregyházára pedig 22 pengőbe kerül a repülőjegy (akkoriban egy gyári munkás napi bére 5 pengő körül mozgott).

A térti kedvezmény figyelembevételével tehát ez a díjszabás alig haladja meg a gyorsvonat III. osztályú jegy árát.” ‒ Az Est, 1931. július (22. évfolyam, 146‒172. szám)

Így repültek a magyarok Budapestről Pécsre száz éve 2

Kisebb kiesésekkel, hullámvölgyekkel, de működött a polgári, belföldi utasszállító repülés a II. világháború előtt Magyarországon. A fotón a Magyar Légiforgalmi Rt. Fokker F-VII típusú repülőgépe. Leltári jelzet: 1362 (Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Képcsarnok gyűjteménye / Fortepan)

1932-ben még jobban kongatták a vészharangot, megkezdődött egyes járatok beszüntetése, ami a Dunántúl 1932-es cikkéből jól kiolvasható:

„A magyar belföldi repülőjáratokra az idén nem kedvezett a szerencse. A lehetetlen gazdasági és pénzügyi viszonyok abba a helyzetbe sodorták az érdekelt városokat, hogy nem támogathatták az ügyet abban a mértékben, amint azt a múlt évben megtehették.

Bár a repülőgépnek mindig volt elegendő utasa, a repülőjáratok fenntartása nagy anyagi áldozatokat kívánt a Légiforgalmi részvénytársaságtól. Minden valószínűség szerint ez volt az oka, hogy az idén amúgy is későn, július 15-én megindított belföldi repülőjáratokat szeptember 1-jén beszüntetik. Ezzel megszűnik a Budapest‒Pécs‒kaposvári repülőjárat is. A gép szeptember 1-jén indul Pécsről ez évben utolsó útjára Budapestre, és onnét már nem tér vissza. Aki tehát még ki akarja használni a légi utazást, siessen, mert már csak egy hét van vissza.” ‒Dunántúl, 1932. augusztus (22. évfolyam, 173‒196. szám)

A járat később újra indult, de már akkor sem ártott neki az olcsóságát bizonygató újságcikk, ami a Pécsi Naplóban jelent meg 1934-ben: 

„A menetjegy ára Budapestről Pécsre vagy vissza 20 pengő, Pécsről Kaposvárra vagy vissza pedig 8 pengő. Ha a Pécs‒budapesti gyorsvonat menetdíját vesszük alapul, könnyen megállapíthatjuk, hogy a repülőjegy tulajdonképpen olcsó. Amellett egy óra 10 perc alatt teszi meg az utat, és hogy mennyire üzembiztos, az a négy év alatt nagyszerűen beigazolódott.

Egyetlenegy kényszerleszállást sem végzett a gép, a legkisebb zavaró momentum nélkül érkezett meg mindenkor rendeltetési helyére. Bizonyos, hogy az idén is favorizálni fogja a közönség az utasszállító hokkereket, hiszen a mai modern idők rohanó tempójának leginkább megfelel a légi jármű.” ‒ Pécsi Napló, 1934. július (43. évfolyam, 146‒171. szám)

Így repültek a magyarok Budapestről Pécsre száz éve 3

1939 ‒ A Magyar Légiforgalmi Rt. német Junkers Ju52 repülőgép Budaörsön. Kalap nélkül Csisery Gyula alezredes, reptérparancsnok. Leltári jelzet: 1554 (Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Képcsarnok gyűjteménye / Fortepan)

A belföldi repülés aranykora húsz évig tartott

A polgári repülésnek a II. világháború borzalmai vetettek véget, de már 1946-ban újra a levegőbe emelkedtek utasszállító repülők, a szovjetekkel közös „vállalkozás” részeként. 

A külföldi járatok újjáéledése még messze volt, de 1946. október 15-én mégis megindultak a belföldi járatok. Az üzemeltető a Maszovlet, egy szovjet–magyar vegyesvállalat volt, ahol a 21 személyes LI–2-es gépeket a szovjetek, a személyzetet és a földi kiszolgálást a magyarok adták.

A vállalat alaptőkéje 27 millió pengő volt, flottája induláskor öt darab 21 személyes Li–2-esből és öt háromüléses Po–2-es gépből állt. Az utóbbiakat a Magyar Posta küldeményeinek szállítására is használták, előbbiekkel történt a belföldi járatok kiszolgálása. Az első járatok 1946 októberében indultak Budapestről Debrecenbe és Szombathelyre. A következő hónapokban újabb vonalakat nyitottak, így még 1946 végén megkezdődött a Budapest–Szeged járat üzemeltetése, majd Budapest és Győr között is repültek már.

Így repültek a magyarok Budapestről Pécsre száz éve 4

A Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság (Maszovlet) Liszunov Li-2P típusú repülőgépe. Leltári jelzet: 1357

Az első felszállásról így tudósított az Új Szó 1946. október 17-i száma: „Feldübörögtek a motorok és 8:45-kor a két hatalmas ezüstmadár a levegőbe emelkedett. A gép 250–500 méter magasban 240 kilométeres sebességgel repült. Teljesen simán úszik a levegőben, úgyhogy az utasok a legcsekélyebb kellemetlenséget sem érzik. Az első gépet 55 perces út után ünnepélyesen, Himnusszal köszöntötték Debrecenben. A következő naptól fogva a repülőgépek naponta kétszer indultak, Szombathelyre reggel 8.15-kor és 14.20-kor. Szombathelyre 50 perc alatt értek el. Debrecenbe 8.10-kor és 14 órakor indultak a repülőgépek.”

Egy 1960 áprilisában megjelent Délmagyarország-cikk az ekkorra már Malévra átkeresztelt társaság menetrendjeiről is részletesebben írt. „Az új menetrend szerint Budapestről Szegedre repülőjárat indul 6 óra 55 perckor, Szegedre érkezik 7 óra 45 perckor.

A délutáni járat Budapestről 16 óra 55 perckor indul és 17 óra 45 perckor érkezik Szegedre, Szegedről repülőgépjárat indul 7 óra 55 perckor. Budapestre érkezik 8 óra 45 perckor. Délután két járat is indul Szegedről Budapestre. Az első Szegedről indul 15 óra 10 perckor. Budapestre érkezik 16 órakor. A második délutáni járat Szegedről indul 17 óra 55 perckor. Budapestre érkezik 18 óra 45 perckor.”

Így repültek a magyarok Budapestről Pécsre száz éve 5

Heinzely Béla / Fortepan

Hétfő reggel hat óra után néhány perccel felcsendült a Ferihegyi repülőtér hangszórója: „Kérjük debreceni utasainkat, hogy jegyvizsgálatra jelentkezzenek!” Az utasok egymás után szállnak fel a gépbe, s 6.25 órakor a 32 személyes IL‒14-es gép felemelkedett a repülőtér betonkifutójáról.

Ezzel a járattal életbe lépett a MALÉV 1964-es belföldi  menetrendje. A repülőtéren elmondták, hogy valamennyi belföldi járat indítására február 24-én került volna sor, de a terveket meg kellett változtatni, mert a hirtelen olvadás következtében a legtöbb vidéki repülőtér talaja felázott és alkalmatlan a gépek fogadására, így a kitűzött időpontban csak a debreceni és a pécsi járatot indították el; utazási idejük az IL‒14-es gépekkel 55 perc. Ha az időjárás jobbra fordul, fokozatosan megindítják a többi belföldi légi járatot. ‒ Népszabadság, 1964. február (22. évfolyam, 26‒50. szám)

1969 ‒ a belföldi repülés vége

A belföldi repülés végének okait jól foglalta össze a Közlekedéstudomány Szemle 1975-ben. Az államilag támogatott járatok már jó ideje veszteségesek voltak, így amikor megszűnt a központi finanszírozás, egyértelmű lett, hogy itt a történet vége.

„Az utolsó menetrend szerinti belföldi MALÉV-gép 1969. március 15-én közlekedett. A magyar belföldi légi közlekedés csúcsán repülőjáratok kötötték össze Szeged, Győr, Miskolc, Pécs, Nyíregyháza, Békéscsaba, Kaposvár, Zalaegerszeg és Nagykanizsa városát is.

Így repültek a magyarok Budapestről Pécsre száz éve 6

Pogány repülőtér (Pécs), Liszunov Li‒2P típusú repülőgép. (1959)

Ezt az időpontot alapvetően az új gazdaságirányítási rendszer bevezetése határozta meg, mert az addig dotált belföldi járatokon az állami támogatás megszűnt, s a belföldi forgalom fenntartása egyértelműen ‒ és jelentős összeggel ‒ veszteségessé vált. Azok a városok, amelyek a belföldi légi közlekedésben érintettek voltak ‒ s amelyek a belföldi járatokat a város egyik státusszimbólumának tekintették ‒, a járatok fenntartásához nem voltak hajlandók anyagilag hozzájárulni, sőt még bizonyos utasszám garanciális vállalása elől is elzárkóztak.

Az ország közlekedésföldrajzi adottságai, közhasznú közlekedési vonalainak sűrűsége, a növekvő közúti motorizáció, s a közlekedés javuló minősége ‒ elsősorban a sebesség vonatkozásában ‒ a légi közlekedés létjogosultságát már korábban is megkérdőjelezték.” ‒ Közlekedéstudományi Szemle, 1975 (25. évfolyam, 1‒12. szám)

Így repültek a magyarok Budapestről Pécsre száz éve 7

A hatvanas évek végére csak a külföldi járatokat érte meg fenntartani (Fotó UVATERV / Fortepan)

A hetvenes évek végére áprilisi tréfa lett belőle

A végére pedig jutott egy poén is, ami április 1. közeledtével aktuális. A hetvenes évek végén már a vicc kategóriába tartozott a belföldi repülés, így a Dunántúli Napló a bolondok napján egy kamu hírként hozta le, hogy Budapest‒Pécs között elindul újra a járat.

„Régi vágyuk teljesül a pécsieknek, ismét megindul a rendszeres polgári légi járat Pécs és Budapest között. A járat visszaállítására az adott lehetőséget, hogy a MALÉV gépparkja a közelmúltban, amint arról lapunk is beszámolt, két új szovjet TU‒154‒2B-vel gyarapodott, s így a légitársaság két gépe felszabadult, melyeket most a Pécs‒Budapest és a Nyíregyháza‒Miskolc‒Budapest viszonylatokban a hazai légi forgalom rendelkezésére bocsátott.

Az APR IL‒1-es típusú repülőgép korszerűnek mondható, fedélzetén a személyzeten kívül negyven utast szállíthat. Ami lényeges, helyből felszálló gép, mindössze néhány méternyi kifutópályára van szüksége, nem zajos, mert különleges hangtompítókkal látták el. Az illetékesek a városi tanács jóváhagyásával ezért döntöttek úgy, hogy a gép a pécsi Ifjúsági Ház elől, a Szalai András és a Bajcsy-Zsilinszky utcák határolta, jelenleg autóparkolónak használt üres telekről startol, ahonnan egyébként az autókat kitiltják.

Jóllehet, mint említettük, a gép nem zajos, ennek ellenére az ott lakók megértését kérik. A légi járat naponta oda-vissza közlekedik, reggel 7 órakor indul Pécsről a fővárosba, és délután 5 órakor vissza Budapestről Pécsre. A menetidő 40 perc. A repülőjegy ára megegyezik a gyorsvonat 1. osztályára szóló, egész árú vasúti menetjegy árával, továbbá benne foglaltatik az odaúton felszolgált tízórai, illetve visszaúton az uzsonna ára is. Menetjegyet a helyszínen lehet vásárolni, illetve előrendelni a 15-985-ös telefonszámon.

Rendeletet hoztak, hogy a repülőjáratot vállalati ügyben igénybe vevők nem számolhatják el vállalatuknál a repülőjegy árát. Ezzel is szeretnék megelőzni a zsúfoltságot, elősegítve, hogy tényleg azok utazhassanak elsősorban a géppel, akiknek sürgős elfoglaltságuk támad a fővárosban. A Pécs‒Budapest légi járat ma reggel 7 órakor elindult első útjára. A kiadott menetrend a jövő év április 1-ig marad érvényben.” ‒ Dunántúli Napló, 1979. április (36. évfolyam, 90‒117. szám)