A tegnapi Mazda Kiyora bemutatón megtanultuk, hogy a jövő a kis károsanyag-kibocsátású, apró városi autóké. Az őrült szén-dioxid emissziólefaragó verseny résztvevőit  a következő napokra tartogatjuk, most jöjjenek azok, akik – közvetlenül legalábbis – egész biztosan nem bocsátanak ki egy fikarcnyit sem az állítólag az életünkre törő gázból. Ugyanis elektromos áram mozgatja őket.

Kettőt egycsapásra

Dugd csak be! 1
Dugd csak be! 57


Elsőként a Subaru standján botlottunk töltőn lévő autóba. Illetve autókba, mert rögtön kettőt is találtunk. Az egyik még nagyon a jövőt mutatja, – annak ellenére, hogy már tavaly Tokióban bemutatták –  de a másik járgány teljesen hihetően fest, akár holnaptól árulhatnák is.

A G4e névre hallgató tanulmányautó rácáfol a villanyautókkal kapcsolatos előítéletekre hiszen könnyű és kis jóindulattal tágasnak is nevezhető. Litium-ion akkumulátorai az utastérből sem csennek el teret, hiszen a padlóba száműzték őket. A gyári információk szerint egyetlen töltéssel akár 200 kilométeres távot is leautózhatnánk vele.

Dugd csak be! 58


Kedvenc Volvo standunkon is találtunk 230-ról tankolható járgányt, a Volvo Recharge Concept személyében. Feltöltött telepekkel a svéd autó csupán 100 km-t tud elgurulni, de szerencsére ha lemerült és nincs a közelben hálózati feszültség, akkor a saját 1.6 literes motorja is képes az akksik feltöltésére.

Nuvu

Sokkal látványosabb jószágot találtunk a Nissan standján. A Nuvu a 2009-ben debütáló sorozatgyártású, tisztán elektromos hajtással üzemelő városi kisautó előfutárának tekinthető. A csöppséget ennek fényében tervezték könnyen vezethetőre, amivel a parkolás sem okoz gondot.

A Citroën standján parkoló Cactus nem ennyire friss, azonban 150 kilométeres hatótávolsága és 110 km/órás károsanyag-kibocsátás nélküli csúcssebessége miatt befúrta magát a villanymezőnybe.

Ghosn biztosan tudja

Dugd csak be! 59


A  Renault-Nissan főnök Carlos Ghosn a cég villanyautó-projektjének első kézzelfogható, piacra kerülő példányát 2012-re ígérte. De nem lesz fáklyásmenet az addig hátralévő idő, hiszen a villanyautók és az akkumulátorok gyártása, kifejlesztése horribilis összegekbe kerül majd.

De ne legyenek kétségeink, állítólag komoly igény van ezekre a modellekre, így hamarosan . Az előrejelzések szerint 2016-ra az USA-ban akár 50, míg Európában 20 százalékot is elérheti az elektromos autók piaci részesedése. Természetesen nemcsak a járművek kifejlesztése, legyártása kerül sokba, hanem az autókhoz tartozó infrastruktúra kiépítése is. Erre csak Amerikában 25 milliárd dollárt költenek el a jövőben.

A Volt lesz

Dugd csak be! 60


A GM sem maradhat ki az elektromos bizniszből. Ők a Chevrolet Volt-ot hozták el Párizsba. Elektromos hajtással mindössze 60 km-t képes megtenni a Volt, de mindennapos munkábajáráshoz a legtöbbünknek ez is bőven elég lenne.

Ha nincs három óránk a telepek hálózatról feltöltésére, akkor a Volt benzinmotorja kezdi el táplálni az akkumulátorokat, illetve a villanymotorokat. A gyár tervei szerint Amerikában már 2010-től megvehető majd az olcsó autózást kínáló kocsi.

A nagyok mellett kisebb cégek is próbálkoznak elektromos járművekkel, de ezek korántsem annyira látványos, és technikailag kifinomult darabok. Ellenben belőlük már vannak valóban működőképes, megvásárolható példányok.

Dugd csak be! 61

Még több kép a galériában!