Azt találtuk ki, hogy a csillogó, szupermodellekkel lepett százmilliós csodákat átmenetileg kizárva látóterünkből végigüljük a magyar piac számára vélhetőleg legfontosabb párizsi újdonságokat. Majd pedig megpróbáljuk első benyomásunkat nagyon röviden írásban rögzíteni.
Természetesen menetpróba híján, ezerszer áttörölgetett kiállítási autókban kapott statikus élmény alapján véleményünk nem lehet sem megalapozott, sem objektív. De a semminél több, reméljük, tényleg tudunk segíteni egy kicsit az épp új autót venni szándékozóknak. Ha van még ilyen kicsi, de annál válságosabb országunkban manapság.
Peugeot 508, középkategória, nagy cégautók mezőnye (Szörényi András)
Várjatok meg! – üzeni az 508, amelyről már nyáron láttunk gyári fotókat, de befutni csak jövőre, tavasz elején fog. A visszafogott és elegáns autó tényleg tágas, főleg hátul szűk elődjéhez képest, de egy Subaru Legacyból vagy Mondeóból átülő munkavállalónak az 508 lábterétől nem lábad könnybe a szeme. A belső tér kivitelétől annál inkább, minőségérzetben egy C-osztály vagy a kifutó 3-as BMW nem tart előrébb, sőt.
Tetszik az 508-ban, hogy a dízel-hibrid felárát okosan kettéosztják: aki HYbrid4-et veszi, az a sima dízelre ráfizetett több ezer euró fejében rögtön négykerék-hajtásnak is örülhet, amitől máris jobb a szaldó. Legalábbis kipróbálnám az 508-ast, mielőtt szerződnék egy Superbre vagy Mazda6-ra.
Ford C-Max, kompakt egyterű (Rácz Tamás)
A Focus családibb változata immár hosszított verzióban és akár hét üléssel is kapható. Friss a forma kívül-belül, de a piac felforgatását nem várjuk a kocsitól. Érvényben maradnak a szokásos paradigmák: a franciák (C4 Picasso, Scénic, 3008-5008) puhább, kényelmesebb kocsik több lélekkel, de a megbízhatóság halványabb ígéretével, míg a japánok (Mazda5, Honda FR-V) kicsit keményebbek, feszesebbek. Érzésem szerint aki Zafirában, Merivában gondolkodik, az teszi a legjobban, ha megrendelés előtt azért még beül egy szalonban a hozzánk pár hónapon belül érkező Fordba.
Ford Focus, Golf-osztály (Sz.A.)
Ha 800-900 ezer forintból kellene autót vennem, a kívánságlista éléről a Hyundai Getzet és a szívódízel Skoda Fabia Combi SDi-t is letaszítja egy rendes Focus 1,6 az első szériából. Ha ennek a pénznek az öt-hatszorosát osztanám be, akkor a Focus III már nem tuti befutó.
Kívül nekem a design sok egy kicsit, beülve pedig egy Golfhoz vagy Astrához képest a minőségérzet lehetne jobb. De főleg azért van a bögyömben, mert a Ford az első világautójának hívja: 1992-ben ugyanezt mondták a Sierrát leváltó első Mondeóról.
A Focus vadonatúj fejlesztés, új padlólemezt kapott és sok nagypályás, tényleg hightech extra rendelhető hozzá, például távolságtartó radar és 30-as tempó alatt működő, automatikus fékezés is. Az első két generáció alapján jó esély van rá, hogy a Focus az első öt kilométeren meggyőz, de jó ár kell ahhoz, hogy otthagyjak érte egy 308-ast, Golfot vagy J Astrát.
Jeep Grand Cherokee, luxusterepjárók, nagy SUV-k, gengszterautók, ahogy tetszik (R. T.)
Háááát… darabosabb, kicsit koreaibb lett a forma, belül meg maradt a rossz értelemben vett amerikaiság borzalmas műfával, lehetetlenül igénytelen műanyagokkal.
X5-pótléknak vészvillogóval a Nagykörúton, amerikai szürkeimportban, a BMW-ár feléért-harmadáért továbbra is megfelel, de nívóban sehol nincs az elméletben konkurens nagy német trió (Q7, X5, ML) mellett.
Renault Latitude, középkategória (Sz. A.)
Érdeklődve ügettünk át a Renault-hoz Latitude-nézőbe, mert koreai autóra épülő francia limuzin nem terem minden bokorban. A Samsung SM5 rombuszos változata elsősorban nagy: 4,89 méterével hét centivel túlnőtte a Mondeót, kicsit hosszabb az E-osztálynál is.
Tágasságán nem lepődtünk meg, szép belső terén is csak az kapja fel a fejét, aki nem látta az utóbbi két év új Renault-it, a Mégane-t vagy a Scénicet.
Nemrég egy beszélgetésen Maróthy Miklós, a Renault-importőr igazgatója elmondta, hogy a Latitude nem a Vel Satis pozícióját örökli.
Tehát ne 10-15 milliós autóra számítsunk, hanem egy jól felszerelt, erős dízel árában, úgy 8-10 millió forintban érdemes gondolkodni.
Kombi híján Nyugat-Európában alig van esélye, nálunk talán a Renault-flották részeként elkelhet pár. Értékesítése mai információink alapján jövő év elején kezdődik.
Ezzel együtt egy Passatra, Mondeóra vagy az összkerékkormányzásos Laguna GT-re be mernék fizetni a Latitude érkezése előtt is.
Mercedes CLS, felső-középkategória (R.T.)
Aki épp A7-es Audi megvásárlásán töri a fejét, talán egy picit még várjon. A CLS gyönyörű, stílusos és kényelmes. Nem mondom, országúti tapasztalat nélkül nem is mondhatom, hogy jobb az Audinál – mely nagyjából egyetlen szóba jöhető konkurense -, de valahogy ütősebb látvány, mint az ingolstadti autó. (Részletesebb anyag az új Merciről itt.)
Hyundai ix20, kisautó, kis egyterű (Sz. A.)
A Hyundai, ahogy a VW-konszern is, arra gyúr, hogy letaszítsa a Toyotát az autógyártók trónjáról. Ez még a Volkswagennek is nehéz lesz, de a kis egyterűek közötti csata rögtön a koreaiaké: magas ára miatt a Toyota nem forgalmazza itthon a szintén Párizsban bemutatott Verso-S-t, a Hyundai viszont jövő év elején hozza az ix20-at.
A Csehországban gyártott kisautó a Kia Venga közeli rokona, de mintha belül kicsit szebb volna nála. Kettéosztott hátsó ülését előre-hátra lehet tologatni attól függően, hogy a hátsó lábtér vagy inkább a csomagtartó legyen tágasabb. 77 és 125 lóerő között 2-2 benzines és dízelmotorja van, az autót jövő héten vezetjük. Az új Merivának nem ellenfél, de aki Note-ot, Roomstert, Vengát vagy Jazzt venne, az várjon rá.
Volkswagen Passat, középkategória (R. T.)
A látványában erősen, műszakilag alig megújult etalon középkategóriás legnagyobb csodája, hogy ha az ember – például – épp egy öl frissen tört kukoricával érkezik autója mögé, nem kell lerakni a pakkot, hogy legyen szabad keze kilincselni.
Elég egy kaszáló mozdulat a lábbal a lökhárító alatt és magától pattan fel a csomagtérfedél. Akinek ez fontos szempont a döntésben, várja meg a Passatot, aki inkább tényleg új, izgalmas formákra, beltérre vágyik, fáradjon bátran egy konkurens szalonba.
Opel Astra Sports Tourer, kompakt kombi (Sz. A.)
Nem sok ésszerűbb autó van egy alsó középkategóriás kombinál. Jó részük hátul is elég tágas, nagy a csomagterük, kényelmükre, biztonságukra nem mondhatunk egy rossz szót sem, mégsem kerülnek 8-9 millióba. Nem is értem, miért nincs a C4-ből vagy az Aurisból is kombi.
A kompakt autók 17 százaléka kombi (a legtöbb ötajtós), az Astránál azonban hagyományosan magasabb a Caravanok részesedése: négyből egy. Ez az arány nullára csökken, de csak a névváltás miatt: az átlagon felüli kombiarányt mostantól a Sports Tourer hozhatja.
Nagy, arányos és mutatós autó, szabályos alakú, maximum 1550 literes csomagtérrel, gombnyomásra lehajtható ülésekkel, osztott ülőlappal. Az előddel szemben az új Astra kombi tengelytávja nem hosszabb az ötajtósénál, de a hátsó lábtér így is elfogadható. Nem vennék kombit, amíg nem vezettem a Sports Tourert.
Chevrolet Aveo, kisautó (Sz. A.)
Az Aveo leváltásával kipörögnek az anno Daewoo-ként bemutatott, majd továbbfejlesztett autók a Chevrolet-szalonokból. A 18 (!!!) colos felniken kiállított újdonság nagy előrelépés ahhoz a sivársághoz képest, amit elődje csak a megbízható működéssel és alacsony árával tudott enyhíteni.
Még mindig szebb belül egy Polo utastere, de a különbség érezhetően csökkent. A szögletes, digitális kilométerórás műszerfal furcsa, de legalább van hely bőven: Rácz Tamással hosszában 186,5 centimétert, élősúlyban majd egy mázsát képviselünk átlagosan, mégis elfértünk egymás mögött.
Ha a Chevrolet leszoktatta a benzineseket a városi benzinzabálásról, akkor 2011. május-júniustól az eddigieknél kicsit magasabb áron is érdekes lehet az új Aveo.
Chevrolet Cruze, alsó-középkategória (kompakt, Golf osztály) (R. T.)
A Cruze sajátos módon először volt négyajtós és csak most lett ferdehátú változat belőle. Így már semmi akadálya, hogy nekimenjen egy ötajtós Golfnak, Astrának, Mazda 3-nak vagy bármelyik más kortárs kompaktnak.
Fullextrásan ugyan igénytelenebb egy szintén fullextrás német vagy francia konkurensnél, de az alapközeli változat műanyagai, kapcsolói, formái bőven versenyképesek az európaiakkal, a távol-keletiekkel meg pláne. És akkor még a Chevrolet barátságos árairól nem is beszéltünk. Szóval egy kellemesen agresszív, nem luxusautónak vett 4-5 milliós, ötajtós Cruze-t érdemes kipróbálni egy hasonló Astra, 308, satöbbi megrendelése előtt.
Chevrolet Orlando, kompakt egyterű (R. T.)
Úristen, mekkora autó – így léptünk oda a Chevrolet új modelljéhez. Pedig nem, hűtötte le lelkesedésünket a márka hazai péerese. Az Orlando a Captiva alá belőtt kocsi, olcsóbb, állítólag kisebb (ezt nem tudom elhinni), fapadosabb.
A barátságosan szögletes Orlando két dízelmotorral érkezik a magyar piacra, januárban. Aki tágas, praktikus, 5+2 üléses családi kocsi vásárlását fontolgatja épp, és nincsenek márkaprioritásai, szerintem várjon egy picit. Az Orlando megér egy próbát.
BMW X3, SUV, hobbiterepjáró (R. T.)
Ezt a kocsit három félmondattal el lehet intézni. Ugyanolyan belül, mint a többi BMW. Kívül kicsit szebb, kicsit fantáziátlanabb, mint a Bangle-éra autói. Minőségileg pedig kifogástalannak tűnik.
Nem hinném, hogy van ember, aki komolyan végigüli a GLK Mercit, a Q5-ös Audit és az X3-ast, mielőtt megveszi valamelyiket. Ezeket a kocsikat az embléma alapján választják a vevők. Így hát csak annyit mondok: ez az új BMW-modell is tud mindent, ami miatt a márkát szeretni szokták.
Tehát akinek kell az új modell presztízse, várjon rá, aki csak egy jó BMW-t akar, megveheti olcsóbban a kifutó X3-ast, és semmivel se lesz rosszabb dolga benne.