Nagyrészt alumíniumból épített karosszéria, kompresszoros motor: minden idők legkönnyebb, legmerevebb és legáramvonalasabb (no meg legolcsóbban fenntartható és legkevésbé környezetpusztító) Jaguar szedánja különleges jellemzőkkel gazdagítja a prémium középkategóriát.
A Jaguar XE az első új modell, amely a vállalat (Jaguar Land Rover) új, moduláris padlólemezére épül – a Discovery Sport nem kapta meg ezt a platformot -, ami könnyű és merev vázszerkezetet eredményezett. Jelentős részben újrahasznosított alumíniumötvözetet alkalmaztak a mérnökök; ezt a gyakorlatot normává szeretnék fejleszteni a Jaguarnál, a márka 2020-ra autóit 75 százalékban reciklált anyagokból kívánja gyártani.
Kifejezetten sportos arányokkal vértezték fel: rövid első és hosszú hátsó túlnyúlás, elnyújtott tetővonal jellemzi. Az alacsony üléshelyzet és a nagy tengelytáv ugyanakkor enyhíteni hivatott a kupés vonalakból eredő szűkösséget, a gyár állítja, bőségesen elférnek elöl és hátul az utasok.
Jaguar XE | BMW 3 | Audi A4 | Mercedes C-osztály | |
Hosszúság (mm) | 4672 | 4624 | 4699 | 4590 |
Szélesség (mm) | 1850 | 1811 | 1826 | 1770 |
Magasság (mm) | 1416 | 1429 | 1436 | 1406 |
Tengelytáv (mm) | 2835 | 2810 | 2808 | 2760 |
A beltérben a nagyobb modellektől megszokott anyaghasználat társul dinamikus, sportos vonalvezetéssel, a hangulatvilágítás tízféle színben választható.
Jelentős részben alumíniumból felépülő, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul módosított multilink felfüggesztésével a Jaguar XE papíron a kategória élmezőnyében rajtol a vezethetőség és dinamika terén; hogy valóban hozza-e a konfigurációtól és főleg a márkától elvárható szintet, majd a tesztek során eldől. Annál is inkább, mert a márkánál először elektromos szervokormányt alkalmaztak; a mérnökök esküsznek, hogy a rendszer minden, sportos felhasználásnál jelentkező hátrányát kiküszöbölték, így csak az előnyök maradtak: a kisebb energiafelhasználás és a kiváló hangolhatóság.
A különösen merev karosszériából adódó biztonsági képességeket egy sor elektronikus segédrendszer egészíti ki. Ilyen az ASPC névre hallgató adaptív tempomat, amely kifejezetten a városi (3,6-30 km/óra közötti) közlekedést hivatott megkönnyíteni: a rendszer akár csúszós úton is megbízhatóan fékezi, stabilizálja az autót; fejlesztésében a Land Rover terepjáró rendszereivel szerzett tapasztalatokat hasznosították.
Ezt, akárcsak egy sor másik félautonóm rendszert, valamint a táblafelismerő és sávelhagyásra figyelmeztető berendezést, sztereó kamera technológia támogatja. Az XE természetesen tud önállóan parkolni, teljes erővel vészfékezni, észleli a holtterében, illetve mögötte keresztben elhaladó járműveket.
Az okostelefonos integráció ma már nem plusz, hanem elvárható minimum; az XE wifi-hotspotként képes működni, emellett egy sor álló helyzeti funkciója mobilról vezérelhető, a klímaberendezés időzítésétől kezdve az ajtózárak működtetésén át a motor beindításáig. Az XE csúcs-audiorendszerét a brit Meridian szállítja.
Motorból főleg négyhengereseket kínálnak az XE-hez: az új generációs, kétliteres dízel 136 lóerős kivitele (később lesz nagyobb is) hatfokozatú kézi vagy nyolcas automata váltóval rendelhető, CO2-kibocsátása akár kisautókra jellemző 99 g/km lehet. Szintén kétliteresek a közvetlen befecskendezésű benzinmotorok; ezeket csak automata sebességváltóval kínálják, akárcsak a jelenlegi csúcsverziót, a kompresszoros 3.0 V6 blokkot, amely itt 340 lóerőt és 450 Nm-t bocsát a vezető rendelkezésére. Ez a modell 5,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebességét 250 km/órában maximálták.
További részletek október elején várhatók.