A középkategóriában az összes prémiummárka a BMW-t akarja megverni: tetszik, nem tetszik, a 3-as a mérce. A Jaguar is nekifut a feladatnak, és úgy tűnik, nem végeztek félmunkát.
Nemrég ért véget az új XE világpremierje Párizsban az október 4-19. között látogatható autószalonon, amit a márka összekötött egy alaposabb bemutatóval tegnap. A Szajna rakpartján egyetlen V6-os modellt állítottak ki az alumínium vázszerkezettel együtt.
Adottságai alapján igen jó autónak ígérkezik az X-Type kudarcát feledtetni kívánó Jaguar. A középkategóriás XE fejlesztőinek a 3-as BMW volt a mérce
Adottságai alapján igen jó autónak ígérkezik az X-Type kudarcát feledtetni kívánó Jaguar. A középkategóriás XE fejlesztőinek a 3-as BMW volt a mérce
Fotó megosztása:
Kis csapatunk: jobbra Kerekes János, az importőr igazgatója és Szabó Róbert, az Autó-Motor főszerkesztője a reptéri parkolóban. A hosszított XJ-vel egy magyar származású, de már Németországban született sofőr vitt, aki Frankfurtban rendőrjárőr. Jövőre hazatelepül, a havonta majdnem nettó egymilliós fizetés sem tartja Frankfurtban
Kis csapatunk: jobbra Kerekes János, az importőr igazgatója és Szabó Róbert, az Autó-Motor főszerkesztője a reptéri parkolóban. A hosszított XJ-vel egy magyar származású, de már Németországban született sofőr vitt, aki Frankfurtban rendőrjárőr. Jövőre hazatelepül, a havonta majdnem nettó egymilliós fizetés sem tartja Frankfurtban
Fotó megosztása:
A Szajnán, egy hajón volt a továbbképzés az XE technikájáról. A reggeli ellenfényben az Eiffel-torony látszik a háttérben
A Szajnán, egy hajón volt a továbbképzés az XE technikájáról. A reggeli ellenfényben az Eiffel-torony látszik a háttérben
Fotó megosztása:
Új fejlesztés az Ingenium-motorcsalád. Minden tagja változó szelepvezérléses, közös nyomócsöves befecskendezéses és turbófeltöltős, a dízelek és a benzinesek is
Új fejlesztés az Ingenium-motorcsalád. Minden tagja változó szelepvezérléses, közös nyomócsöves befecskendezéses és turbófeltöltős, a dízelek és a benzinesek is
Fotó megosztása:
Solihullben új üzem épült az XE-hez. A 12 futballpályányi, 160 000 négyzetméteres gyár nagyjából 1,5 milliárd fontos beruházás, ami 600 milliárd forint
Solihullben új üzem épült az XE-hez. A 12 futballpályányi, 160 000 négyzetméteres gyár nagyjából 1,5 milliárd fontos beruházás, ami 600 milliárd forint
Fotó megosztása:
Ötféle kivitel lesz az autóból. Ez a sportos változat, választható klasszikus előkelő autós vonal is
Ötféle kivitel lesz az autóból. Ez a sportos változat, választható klasszikus előkelő autós vonal is
Fotó megosztása:
Jól látszik rajta, hogy hátsókerék-hajtású. Hátul acél karosszériaelemek kompenzálják a motor súlyát, a soros négyhengeres benzinesekkel pont 50:50 a tengelyek közötti súlyeloszlás
Jól látszik rajta, hogy hátsókerék-hajtású. Hátul acél karosszériaelemek kompenzálják a motor súlyát, a soros négyhengeres benzinesekkel pont 50:50 a tengelyek közötti súlyeloszlás
Fotó megosztása:
180 centiig az alacsony tetőív ellenére elég a fejtér, a térdeknek bő hely jut. Az XE nem olyan szűk hátul, mint például a Volvo S60
180 centiig az alacsony tetőív ellenére elég a fejtér, a térdeknek bő hely jut. Az XE nem olyan szűk hátul, mint például a Volvo S60
Fotó megosztása:
Egy kód ismeretében a megfelelő segédprogrammal mobiltelefonnal nyitható az autó. Akkor jön jól, ha az asszonnyal kétfelé szaladunk bevásárolni és egyikünk visszamenne betenni a cuccot, de nem nála van a kulcs. Bizonyos piacokon a motor távolról is beindítható, hogy előre temperálja az utasteret a légkondi
Egy kód ismeretében a megfelelő segédprogrammal mobiltelefonnal nyitható az autó. Akkor jön jól, ha az asszonnyal kétfelé szaladunk bevásárolni és egyikünk visszamenne betenni a cuccot, de nem nála van a kulcs. Bizonyos piacokon a motor távolról is beindítható, hogy előre temperálja az utasteret a légkondi
Fotó megosztása:
Vezetni még nem lehetett az XE-t, pedig nagy szám lehet
Vezetni még nem lehetett az XE-t, pedig nagy szám lehet
Fotó megosztása:
Mutatós számok a 163 lóerős új dízeltől: 3,8 l/100 km átlagfogyasztás, 99 gramm szén-dioxid kilométerenként és 8,2 másodperces százra gyorsulás
Mutatós számok a 163 lóerős új dízeltől: 3,8 l/100 km átlagfogyasztás, 99 gramm szén-dioxid kilométerenként és 8,2 másodperces százra gyorsulás
Fotó megosztása:
Leszámítva a kormányoszlop borítását jó a minőségérzet és nagyon tetszett a sportosan mélyre engedhető üléshelyzet
Leszámítva a kormányoszlop borítását jó a minőségérzet és nagyon tetszett a sportosan mélyre engedhető üléshelyzet
Fotó megosztása:
Nem kell a V6-ost megvenni a 250-es végsebességhez. Az erősebbik kétliteres benzines is megfutja ezt a tempót
Nem kell a V6-ost megvenni a 250-es végsebességhez. Az erősebbik kétliteres benzines is megfutja ezt a tempót
Fotó megosztása:
Nyolc hüvelyk az érintőképernyő átmérője. A négy-négy gomb a gyakran használt funkciókhoz tartozik
Nyolc hüvelyk az érintőképernyő átmérője. A négy-négy gomb a gyakran használt funkciókhoz tartozik
Fotó megosztása:
Itt is a motor indítása után emelkedik ki a fokozatválasztó tárcsa
Itt is a motor indítása után emelkedik ki a fokozatválasztó tárcsa
Fotó megosztása:
Csúnya az illesztés és kevéssé elegáns műanyagból van a kormányoszlop borítása
Csúnya az illesztés és kevéssé elegáns műanyagból van a kormányoszlop borítása
Fotó megosztása:
Hátul is elérhető az ülésfűtés
Hátul is elérhető az ülésfűtés
Fotó megosztása:
Ez egy modellfrissítés utáni X-Type. A gyári szakemberek kínosan hallgattak róla
Ez egy modellfrissítés utáni X-Type. A gyári szakemberek kínosan hallgattak róla
Fotó megosztása:
Ultraszilárd alumíniumból készült a karosszéria, az erősebb alapanyaggal csökkenthető a falvastagság és a súly, ahogy az acélkarosszériáknál is. A kasztni három negyede könnyűfém
Ultraszilárd alumíniumból készült a karosszéria, az erősebb alapanyaggal csökkenthető a falvastagság és a súly, ahogy az acélkarosszériáknál is. A kasztni három negyede könnyűfém
Fotó megosztása:
Elöl kettős keresztlengőkaros a futómű. Sok helyet igényel, de nagyon jó vezethetőséget ígér
Elöl kettős keresztlengőkaros a futómű. Sok helyet igényel, de nagyon jó vezethetőséget ígér
Fotó megosztása:
Többlengőkaros a hátsó futómű. A felfüggesztés legnagyobb része alumínium
Többlengőkaros a hátsó futómű. A felfüggesztés legnagyobb része alumínium
Fotó megosztása:
Ahogy az alapmodellek általában, a belépő XE sem fest olyan jól, mint a V6-os benzines 20 collos felnikkel
Ahogy az alapmodellek általában, a belépő XE sem fest olyan jól, mint a V6-os benzines 20 collos felnikkel
Fotó megosztása:
Magyarországon jövő tavasszal lesz kapható az újdonság
Magyarországon jövő tavasszal lesz kapható az újdonság
Fotó megosztása:
A Szajnán, egy hajón volt a továbbképzés az XE technikájáról. A reggeli ellenfényben az Eiffel-torony látszik a háttérben
Az új modellnek 0,26 az alaktényezője. A burkolt alváz diffúzorhatást keltve próbálja minél csekélyebb turbulenciával összevezetni a kocsi alatti áramló lassabb és az autó felett nagyobb utat megtevő, tehát gyorsabb levegőt. Ezt az alaktényezőt a 17-es, aerodinamikus felnivel tudja az autó, 18-19-20 colos kerekekkel és a szélesebb gumikkal valamivel rosszabb ez az érték.
Sörösdobozból alumínium Jaguar
A karosszéria háromnegyede könnyűfémből készült, a teljes vázstruktúra, az ajtók, a motorháztető és a csomagtérfedél is. A 2003-ban az XJ-vel bemutatott és azóta megfizethetőbb modellekbe is átvitt könnyűfém építésmód nagyjából 30 százalékkal csökkenti a karosszéria tömegét egy tisztán acélkarosszériához képest. A gyár büszke arra, hogy az RC 5754 nevű alumíniummal teljes egészében újrahasznosított alapanyagot is használ a kocsihoz. Érdemes visszavinni a sörösdobozokat.
Jól látszik rajta, hogy hátsókerék-hajtású. Hátul acél karosszériaelemek kompenzálják a motor súlyát, a soros négyhengeres benzinesekkel pont 50:50 a tengelyek közötti súlyeloszlás
Az XE struktúrájának 25 százaléka áll acélból, főleg súlyelosztási okból. Az acélelemek a hátsó ülés mögötti-alatti struktúrát alkotják. Ezzel sikerült a négyhengeres benzines esetében pont 50:50 százalékra kihozni a súlyeloszlást, és ami szintén fontos, az autó súlypontja is mélyen maradt. A nehezebb acélalkatrészek ugyanis legalul vannak.
Hevenyészett video az XE bemutatásáról
a videó a hirdetés után indul
Tudva a könnyűfémes építésről és a fényezés nélkül csupán 342 kilós karosszériáról, amikor elárulták az autó önsúlyát, azt hittem, félreértettem valamit, de háromszor is rákérdeztem és tényleg 1474 kg. Ezzel az XE valóban a kategória legkönnyebb autója, de így is majdnem másfél tonnás.
Könnyebb, de nem könnyű
Lássuk a súlyokat!
Jaguar XE 2,0D – 1474 kg
BMW 320d – 1495 kg
Audi A4 2,0 TDI – 1555 kg
Mercedes-Benz C 220 CDI BlueTec – 1595 kg
Szóval 21 kilóval könnyebb ugyan a 3-as BMW-nél, de a kifutó A4 csak 71 kilóval nehezebb. Mivel a kategóriában az összes többi autó karosszériája simán acélból készül, nem értettem, hová lett az alukasztni durván egyharmados súlyelőnye. Ezt a kérdést John Darlington főmérnöknek és a karosszériáért felelős menedzsernek, Carlos Capeletnek is feltettem.
Ultraszilárd alumíniumból készült a karosszéria, az erősebb alapanyaggal csökkenthető a falvastagság és a súly, ahogy az acélkarosszériáknál is. A kasztni három negyede könnyűfém
Válaszuk lényege, hogy a könnyebb karosszériával igényesebb, jobb, egyben nehezebb futóművet lehetett bevetni. Mert a minél jobb vezethetőség az elsődleges, az XE sportlimuzinnak készült. Mármint a hathengeres XE S, mert a belépő dízel nyilván nem mutat ugyanígy, ha vetünk egy pillantást a konfigurátorra.
Hightech futómű
Amikor lement a prezentáció, belemélyedtünk a lengőkarokba és a szilentekbe az autó főmérnökével. A hátsó többlengőkaros futóműben a kanyarodáskor fellépő oldalerőket felvevő lengőkarok bekötései igen kemények, hogy ne nagyon kelljen elvenni a gázt, ha kanyar jön.
Elöl kettős keresztlengőkaros a futómű. Sok helyet igényel, de nagyon jó vezethetőséget ígér
A többi szilent azonban annyira lágy, mint még soha egyetlen Jaguarban sem. Így a lyukakba belépő, huplin bedobbantó futóműelemek függőleges irányú mozgását a puha ágyazás finoman megfogja, hogy az autó kényelmesen suhanjon.
Télen vagy vizes füvön hasznos a zengzetes nevű All Surface Progress Control. Az ASPC gyakorlatilag egy okos kipörgésgátló automatikus gázadással. A vezetőnek elég a kormányzásra figyelnie, az autó magától adagolja a gázt (és persze fékezi a kipörgésgátlóval a kerekeket) a tempomattal beállított sebesség tartásához.
Leszámítva a kormányoszlop borítását jó a minőségérzet és nagyon tetszett a sportosan mélyre engedhető üléshelyzet
Robotpilótával a kocsi ott is fel tud kapaszkodni, ahol egyébként megállna, majd visszacsúszna. Ehhez hasonlót eddig csak a
Land Cruiserben láttam Crawl Control néven valamint a főúri Range Roverben. Mivel az Egyesült Államok keleti és északi vidékein a hó miatt nemigen lehet prémiumtermékeket eladni összkerékhajtás nélkül, opcióként a jövőben az XE is elérhető lesz 4×4-esként.
4×4-es is lesz
Ha már összkerék: az ugyanitt 14 éve bemutatott X-Type alaphelyzetben négykerék-hajtással jött ki, mert a Mondeo II padlólemezére épülő autót egyszerűbb volt összkerekesre átállítani, mint a Jaguarhoz jobban passzoló hátsó hajtásra.
X-Type után XE
Ez egy modellfrissítés utáni X-Type. A gyári szakemberek kínosan hallgattak róla
Ez egy modellfrissítés utáni X-Type. A gyári szakemberek kínosan hallgattak róla
Tegnap a bemutató során a gyári szakemberek kínosan kerülték az X-Type említését is. A kocsi tényleg inkább volt bukás, mint siker, de mégiscsak a Jaguar egyetlen közelmúltbeli autója a középkategóriában, ezzel az XE elődje is. Ha nincs a Mondeóval közös, Ford CD132-es padlólemez és sikerül azonnal korrekt minőségben összeszerelni az autót, nem bukik ilyen nagyot, de kudarcához az első években hiányzó dízelmotor és kombiváltozat is hozzájárult.
2001 és 2009 között volt piacon, modellfrissítésen 2007-ben esett át. Az első évekből csak négykerék-hajtásos benzinesek kaphatók, az elöl hajtó, kezdetben 2,0 majd 2,2 literes motorral is választható dízelek 2003-tól jelentek meg. Szintén elsőkerék-hajtású a 2,1 literes V6-os benzines, amellyel 2002-től bővült a kínálat. Használtan az X-Type stílusos és a többi modern dízellel közös problémák ellenére megbízhatóan működő autó, 1,5 millió Ft alatti árával megfontolandó alternatíva a kevés pénzből egyedi autóra vágyó embereknek, amennyiben 600-900 000 forintért a 75-ös Roverek hidegen hagyják az anglofil autóvásárlót.
Egyelőre 163-340 lóerős motorokról van szó, de a gyáriaknak nem ez az utolsó szavuk. A két dízel ésszerűtlenül közel van egymáshoz teljesítményben, az egyik 163 lóerős, a másik 180, nyomatékuk viszont figyelemreméltó: 380 illetve 430 Nm! Utóbbi érték igen jó a kétliteres turbódízelek között. Mindkét dízel hatfokozatú kézi vagy a ZF nyolcgangos automatikus váltójával kapható.
Vadonatúj motorcsalád
Benzinest csak automatikus váltóval lehet vásárolni. A kétliteres, közvetlen befecskendezéses turbómotor 200/240 lóerős változatban készül majd az XE-hez épített vadonatúj gyárban. A V6-os motor kompresszoros, az F-Type sportautóból származik. Az XE S 340 lóerős, nyomatéka 450 nm és 5,1 mp alatt gyorsul 100 km/órára. A brit korona országaiban mérföldben számolnak, a 60 mérföld megvan 4,9 másodperc alatt.
Új fejlesztés az Ingenium-motorcsalád. Minden tagja változó szelepvezérléses, közös nyomócsöves befecskendezéses és turbófeltöltős, a dízelek és a benzinesek is
Az összes négyhengeres a vadonatúj fejlesztésű Ingenium motorcsalád tagja. A benzinesek kettős változó szelepvezérlésűek, a dízelek kipufogó oldalon optimalizálják a szelepvezérlést és az összes direkt-befecskendezéssel és egy turbóval működik, a dízelek esetében változó geometriával.
Minden modern vezetőtámogató rendszer elérhető az autóhoz, még a tolatáskor a keresztirányú forgalmat érzékelő és magától fékező gépezet is. Az ütközésmegelőző rendszer 80-ról automatikus fékezéssel csökkenti a baleset súlyosságát, 30 km/óráról állóra tudja fékezni az autót a vezető helyett.
Egy kód ismeretében a megfelelő segédprogrammal mobiltelefonnal nyitható az autó. Akkor jön jól, ha az asszonnyal kétfelé szaladunk bevásárolni és egyikünk visszamenne betenni a cuccot, de nem nála van a kulcs. Bizonyos piacokon a motor távolról is beindítható, hogy előre temperálja az utasteret a légkondi
A gyári szakemberek konokul hallgattak a jövőről, de azt azért ki lehetett szedni belőlük, hogy az autó konstrukciósan V8-as motorok befogadására is alkalmas. Sportváltozat bemutatására nagy esély van, amelyhez az F-Type erősebbik kompresszoros hathengerese is vonzó alternatíva 380 lóerővel.
Tavasszal jön
Meglepődnénk, ha nem jönne hamarosan az XE kombi, kupé kifejlesztésére kevesebb a sansz, bár a Cadillac ATS, a Lexus IS és a német konkurensek példája azt jelzi, hogy van némi kereslet a kétajtósokra.
Kerekes János, az importőr ügyvezető igazgatója a Jaguar standján elmondta, hogy hazánkban jövő márciusban vagy áprilisban jelenik meg az újdonság. 2015-ben az M5 bevezető szakaszán működő szalon mellett a vezérképviselet Budán is tervezi egy márkakereskedés megnyitását, amit Debrecenben, Győrben és Szegeden szervizpontok egészítenek ki a jövőben.