Ahogy az már szokás, a Volkswagen-konszern egy csokorba szedve egy zártkörű rendezvényen az autószalont megelőző este megmutatta a meghívottaknak újdonságait. Tegnap este Párizsban ismét ott voltunk a szerencsések között. Így aztán az elsők között láthattuk a Lamborghini megdöbbentő új sportkocsiját. A Sesto Elementót.
A Lotus évek óta hirdeti, a kis tömegnek köszönhetően kisebb motorteljesítmény mellett is a legjobb sportkocsik közé tartoznak járművei. A Ferrari 2007-ben leplezte le a Millechili tanulmányt, amely 365 kilóval volt könnyebb, mint az egyébként is elég puritán Enzo, mondván, ilyen lesz a maranellói sportkocsik következő generációja.
De nemcsak azok, de a Sant’Agata Bologneséből származók is, ezt hirdeti a Sesto Elemento, vagyis a Hatodik elem. Nevét onnan kapta, hogy szinte teljes egészében szénszálas műanyagból készült. A szén pedig a periódusos rendszer hatodik eleme.
„A Lamborghini Sesto Elemento megmutatja, hogyan néz ki a jövő szuper sportautója – extrém könnyű technológia kiemelkedő teljesítménnyel kombinálva, ami extrém vezetési élményt eredményez” – mondta Stephan Winkelmann, a Lamborghini elnök-vezérigazgatója.
És valóban, az olasz sportkocsigyár mérnökei az autó elkészítése előtt azt a tervet tűzték ki maguk elé, hogy a kész jármű ne nyomjon többet, mint egy tonna, ami azért figyelemre méltó, hiszen a Lamborghini jelenlegi legkönnyebb modellje, a Gallardo LP 570-4 Superleggera 1340 kilót nyom.
De sikerült, a Sesto Elemento mindössze 999 kilogramm és ebben a motor és a hajtás is benne van. A Sesto Elemento alapját egy, a Forma-1-ben szokásos karbon központi utascella adja, ehhez csatlakoznak az első és hátsó segédkeretek, szintén karbonból, míg a csatlakozások, futóműbekötési pontok alumíniumból készültek. Ugyanakkor a futómű fő részeit és a felniket is szénszálas műanyagból formázták. A kipufogóvég Pyrosicból van, amely egy speciális üveg-kerámia kompozit anyag, ez amellett, hogy igen könnyű, képes ellenállni nagyon magas hőmérsékletnek is, elviseli a 900 °C fokot is.
Nemcsak a váz és a karosszéria, de az utastér is főként karbonból van, minimális díszítéssel. A Los Angeles-i milliárdos sztárok körében ez ugyan biztosan nem arat sikert, de egy álom sportkocsiba rácsos tartóra emlékeztető műszerfal és minimalista versenyülés tökéletes.
Látványra az autó követi a Reventónnal elindított formai irányzatot, de itt még több a háromszög a karosszérián. A képek nem adják vissza, durván néz ki nagyon. Amellett, hogy az autó high-tech, egyértelmű Lamborghini, a kocsi ék formája, az orr-rész kialakítása le sem tagadhatná, hogy honnan érkezett. Olyan különleges részleteket figyelhetünk meg, mint az 1966-ban bemutatott legendás Lamborghini Miurán látott cofango újraértelmezését. Ez a kifejezés a cofano (motorháztető) és a parafango (sárvédő) összevonásából keletkezett, ami azt jelzi, hogy az autó komplett hátulja – a sárvédő-motorháztető együttes – egyben felnyitható.
Ez alatt lapul a Gallardóból ismerős, 5,2-es, V10-es motor. A teljesítménye 570 lóerő, maximális nyomatéka 540 Nm. A Sesto Elementóba a Lamborghini továbbfejlesztett, félautomata sebességváltója került. A kormány mögötti fülekkel kapcsolható, hatfokozatú e.gear a Lamborghinitől megszokott módon összkerékhajtáshoz viszi a motor erejét. A viszkokuplungos rendszerben a hátsó tengelynél önzáró differenciálművet is beépítettek, hogy biztosítsák a maximális tapadást és gyorsítási képességet.
Ebben sincs hiba, a különlegesség hozza az 1200 lóerős Bugatti Veyron Super Sport sprintidejét, vagyis 2,5 másodperc alatt képes álló helyzetből elérni a 100 km/órás sebességet. Végsebességét nem közölték, csak annyit, jóval több, mint 300 km/óra. Mivel a fent említett Superleggera megfutja a 325-öt, könnyedén elképzelhető 340-350 km/órás tempó is.
Mikor láthatjuk a Sesto Elementót az utcán? Egyelőre nem, hiszen csak tanulmány. Hamarosan érkezik ugyanakkor a Murcielago utódja, a Jotaként ismert új sportkocsi. A Murcielagónál jelenleg mindössze 93 kiló karbont használnak, utódjában a most látottak alapján biztosan sokkal több lesz.