Teljesen megújult a Kia kompakt egyterűje, a Carens! Itthon a legtöbben csak egy elődöt ismernek látásból, pedig ez már a harmadik változat, csak az első nem az európai vásárlók ízlését tükrözte, így olyat nem látni. Az új Carenst viszont már nekünk álmodták papírra, nekünk készült – legalábbis Dél-Koreában ez volt az elképzelés.
A nagy bumm
A Kia már annyira izgul új alsó középkategóriás modellje, a Cee’d miatt, hogy nem bírt magával, és a Carens-sajtótájékoztató majdnem felét az újdonsággal töltötte ahelyett, hogy eredeti szándékainak megfelelően a Carens erényeit ecsetelte volna. Szinte csak a véletlenen múlt, hogy a fellelkesült dolgozók nem fecsegtek ki titkos adatokat az autóról. Annyit már lehet tudni, hogy a Cee’det Szlovákiában gyártják majd, bemutatója pedig november környékén várható.
Ezzel a Golf/Astra konkurenssel állítólag egy teljesen új dimenzióba lép majd a gyártó, minden idők legütőképesebb modelljének szánják. A képeket látva valószínűleg lesz is esélye a sikerre, feltéve, hogy a kerekedők versenyképes árakat tudnak hozzárendelni.
És mit tud a Carens?
De tényleg, a Carrens! Nos, nemcsak elődjéhez mérten nőtt jelentős mértékben az új Carens, de a konkurenseknél is rendre nagyobb méretekkel rendelkezik. A Touran, a Scenic és még a Zafira is elbújhat, a koreai egyterűnél szinte minden dimenzióban többet mutat a centi.
A Carens tehát bőven elegendő helyet kínál egy családnak, legyen az akár héttagú, s ekképpen kellően gonosz. Nem alaphelyzetben, de extraként berakható egy harmadik üléssor is, ahol a hivatalos adatok szerint 1,80-as magasságig lehet ülni, bár ezt nem ajánljuk egy Sopron-Nyíregyháza úton kipróbálni. Hiába a spéci tank, és emiatt az alacsonyabb padló, ez közel sem olyan kényelmes, mint előrébb, de ez a konkurensek mindegyikére legalább ugyanennyire igaz.
Elefánt dizájn
Bajban voltam, amikor a dizájnerek közelébe vetődtem, nem akartam ugyanis egy előreláthatóan vaskos sértésekbe torkolló beszélgetést kezdeményezni. Nekem utoljára koncepció korában tetszett a forma, mikor nagy felnikkel és jóval dinamikusabb nézetben álmodták vászonba a készülő egyterűt.
Lehet, hogy tesztautónk kissé homokos színe, halványzöld jellege is közrejátszott, de teljesen bumfordinak tűnt a forma. Tény, hogy feketében és szürkében jobban mutat, a tévében sötét ablakokkal pláne, de élőben folyton egy tapír jutott róla eszembe.
Hátulról meg pont mint egy kiselefánt! A lámpában a törés még klassz formai elem, de mivel deréktól felfele erősen keskenyedik az autó, teljes egészében látszanak az óriási visszapillantók, ami pont olyan, mintha Bambi lapát füleit látnánk.
A belsőt illetően szinte semmi kivetnivalóm nincs (nem olyan, mint egy elefánt belülről), a beltér kellemes, ötletes és praktikus. Ugyan a puha műanyagokkal csínján bántak odaát, de az összhatás jó, nem olyan rideg, mint mondjuk a német Zafira indusztriális utasterében.
A következő oldalon szót ejtünk a motorokról és kiderül mennyibe fog kerülni a Carens. Vagy nem! Egy próbakattintást megér!
Van dízel, van benzines
Mivel az egyterűek jelentős részét dízelmotorral veszik Európában a népek, ezért ebből két változat is lesz, míg benzinesből be kell érjük egyetlen példánnyal. 144 lóerős a benzinmotor, és ugyanúgy kétliteres, mint a gázolajjal táplálkozó változatok.
Először az erősebbik 140 lóerős dízel lesz majd elérhető, később pedig (az európai adózási megfontolások figyelembe vételével) egy 115 lóerős változat érkezik. A teljesítményalapú súlyadó januári bevezetésével ez az esemény bír némi jelentőséggel nálunk is, de egyelőre nem tudni, kapható lesz-e itthon a gyengébbik.
Szeretnénk úgy folytatni, hogy „…és van 1,6-os benzines, meg 1,5-ös dízel még”, de nincs, ezért leengedjük a mondathangsúlyt., és csak sóhajtunk egyet. Ami adatik, abban viszont lelünk elég örömet. A benzinest ötsebességes kézi válóval próbáltuk legutolsóként, és akkor már tudtuk, hogy a dízelben hatos van. A váltónak ezen kívül nem is volt semmi más baja, meglepően határozott, jó vele kapcsolgatni. Sajnos a hatodik hiánya viszont azt jelenti, hogy 140 felett a fordulatszámmérő már elhagyja a 4000-es tartományt, ergo az utazás folytatásához készíthetjük a füldugókat.
Pedig utazni aztán jól lehet vele, és a motor is egyre csak gyorsul még felfelé, mintha érezné, hogy a német sztrádán bármit lehet. A dízel ugyanilyen mérges, 180-at olyan simán futottunk vele, hogy ránk szóltak a másik sávból, hogy tátva maradt a szánk. S mindezt egy automatától kaptuk, amiből szintén hiányzott egy fokozat. Nem váltott lassan, nem kapcsolgatott össze-vissza, bár azért manapság már nem illik négyfokozatú automatával kirukkolni, még akkor sem, ha jól működik.
Nagyon igyekszik
Szerencsére már elmúltak azok az idők, hogy a távol-keletről érkező autókat reflexből legagyizzuk, s a Kia megint kitett magáért és a többiekért. A Carenst egyszerűen jó vezetni, kényelmes a futóműve, erősek a motorjai, a kocsi tágas és jól variálható. A tengelyirányú kormányállításon valamint a xenon fényszórón kívül nem is hiányzik belőle semmi létfontosságú.
Négy csillagot várnak tőle a törésteszten, így a biztonsága is jó, van benne hat légzsák (még a játékmacit is óvja egy), rendelésre menetstabilizáló. Plusz jó pont, hogy szériában jár a részecskeszűrő a dízelhez, ami például a nagyobb és drágább Ford S-Max-ban feláras. Persze, ahhoz, hogy a Carens tényleg nagyot tudjon ütni, szeretnénk egy zsebpénzbarát árat is mondani. Egyelőre viszont még semmit sem tudhatni az árról, az első árinformációkért még egy hónapot kell aludni. A Carens itthoni forgalmazása pedig novemberben indul.