Motorikusan nem sokat változott elődjéhez képest, ebben is 2.0 literes négyhengeres szívómotor dolgozik. Egy lóerővel erősebb, mint korábban volt, azaz most 201 lóerőt tud, ugyanakkor tovább pörgethető a motor, a teljesítménycsúcsot 8000-es fordulatnál éri el.
Tempóban ezúttal sem lesz hiány, a sport Civic 6,6 másodperc alatt ér százra a nulláról, és ha akarjuk, akár 235 km/órás tempóra is képes. Mantraszerűen sokszor mondtuk már mi is, a teljesítmény nem minden, s ezt tudják jól a Hondánál is. Ezért a normál Civic kiváló futóművén is javított a gyár, a kocsi súlypontja 15 milliméterrel közelebb került a talajhoz, de a stabilitást javítja a 20 milliméterrel kiszélesített nyomtáv is.
A Type-R 18 colos felniken, illetve 225/40-es gumikon gördül, amiket feszes rugók és keményre hangolt lengéscsillapítók tapasztanak az útra. A módosítások nem kerülték el a kormányzást sem, amely, ahol erre szükség volt, ott sokkal direktebb lett.
Látványban a Type-R kevés újdonságot mutat az év elején Genfben bemutatott tanulmányautóhoz képest. A legfeltűnőbb, hogy az ott még hűtőnyílásként szolgáló helyekre ködlámpák kerültek az első lökhárítóba, a sportosabb lökhárítók és hátsó szárny viszont nem változott. A Type-R modell egyedi hűtőmaszkot kap, itt a két lámpát nem köti össze a műanyag borítás, helyette rácsot feszül közöttük.
Belül egyértelműen sportos hangulat fogadja a betévedő vándort. Piros a padló és az ajtókárpit, de a sportülések belső része, a kormány és a váltókar bőr részeinek varrása is bikavadító. A versenyautós jellegre az alumínium pedálok és váltógomb emlékeztetnek. A kényelmet a kétzónás klíma, a tempomat, s az eső- és fényszenzorok alapozzák meg.
Akik szeretnék még ennél is sportosabbá tenni, autójukat, azok megrendelhetik 40 kilóval könnyebb kivitelben. Ekkor a Civic könnyít a szigetelésén, eltűnik a hifi, a kalaptartó és a motor alsó védőburkolata is. A Civic Type-R-t a szeptember végi nagy seregszemlén, a Párizsi Autószalonon áll először a nagyközönség elé.