Jó nő, nem jókor
Kíváncsi az autóinkra? – érdeklődik egy egészen jó csaj a Ligier standján a Párizsi Autószalonon. Nem a legjobbkor kérdezi, ugyanis a csomagtartóban fekszem, de kikászálódom, összekaparom maradék méltóságomat, és kérdezek tőle gyorsan pár okosat, hogy időt nyerjek.
Magyar autósként elég furcsák nekem a törpegépek, melyek amúgy egy másodvonalbeli csarnokban kaptak helyet a Párizsi Autókiállításon. Ám a hölgy nagyon meggyőző, szerinte ezek pompás autók, és már fiatalok is veszik őket, mint ő vagy én. Gyári adatok szerint 3,5 literrel elgurulnak, biztonságosabbak a kétkerekűeknél és ennél kisebb helyre csak egy kismotort lehet letenni.
Ennyiért Astra is van
Ő már öt éve jár a sajátjával, többen már több mint 100 000 km-t megtettek az általuk tulajdonolt példánnyal. A lány tényleg kedves, ezért fel sem veszem, hogy nem tudja, mennyit fogyaszt az övé. Trés peux – böki ki végül, tehát nagyon keveset.
Aztán rátérünk a nehezére, a lány bájosan elcsicsergi a 10-14 000 eurós árakat. Horváth Zsolt, aki mindig józan paraszti ésszel viszonyul a világ történéseihez, rám néz két fotó között: hülyék ezek a franciák, hogy Fabia-árban vesznek egy ilyet? Kitör belőlünk, hogy mérnemegyswiftennyipénzért, vagy legalább egy Micra, ha lányos autó kell.
Pénz van, jogsi nincs
Kicsit arrébb, az Aixam standján magyarázzák el, hogy aki ilyen autóval jár, annak pénze van, csak jogosítványa nincs. Még mindig nem értem: miért nem szerez valaki jogsit, mint az összes többi ember?
Azért nem, mert nem akar, vagy nincs rá szüksége a gyártók szerint. Törpeautókat sokáig vidéken élő és idős emberek vettek, akik nem mennek metropoliszokba egy ilyen műanyagkupaccal. Pár kilométeres utakra van szükségük valamire, amin nem kell egyensúlyozni, nem esik bele az eső és vezetése nem bonyolultabb egy gumicsizmáénál.
Kéz a kézben a hipermarketekkel
Időnként megözvegyült nénik járnak ennyire kis kocsival, akik helyett férjük vezetett és ősz fejjel már nem gyötrik magukat vezetni tanulással. Odakint is elnéptelenednek a falvak, a helyi kis boltok csődbe mennek, a Carrefour, az Intermarché és az itthon is terpeszkedő áruházláncok meg kaszálnak.
Autó nélkül egy sima bevásárlás is gond lenne a koros falusi vevőréteg számára. A célcsoportba tartoznak azok is, akiknek bevonták a jogosítványát, de nem megoldás nekik a tömegközlekedés.
Biztonságos? Nem.
A prospektusokban csak az Aixam csinál propagandát az autóival 1988 óta végrehajtott töréstesztnek, de konkrét terhelési értékeket persze nem ad meg. Engem a nők helyében a „bőrgyógyászatilag tesztelt” kenceficékben sem az érdekelne, hogy tesztelték, hanem az eredmény. Pl. nem nő-e rackabundám az önbarnítókrémtől. A törpeautók biztonsága sajnos katasztrofális. Az ADAC autóklub töréstesztjén egy Twingóval simán agyonzúztak egy törpeautót, amely szánalmas védelmet nyújtott csak vezetőjének.
100 km 1 euróért: villanymotoros mikroautók és hazai forgalomba helyezésük a következő oldalon.
350 kg: nincs benne anyag
A francia törvényhozók robogóként tekintenek a mikroautókra, ezért a jogsi nélkül vezethető modellek nem lehetnek nehezebbek 350 kg-nál. Ha ennyiből kell összehozni egy autót, amely 20-40 centivel még nagyobb is a 730 kilós smart fortwonál, akkor felrémlik, hogy a dobozautókban alig van anyag.
Galliában az Aixam az úr
A francia piacon és világszinten is az Aixam az úr. Galliai részesedése akkora, mint itthon a Suzukié, a Fordé és az Opelé összeadva. A cég most főleg a Scoutyval illetve annak kívülről felcsicsázott és szélesebb nyomtávon álló sportváltozatával villantott. Állítólag a nők buknak rá, tényleg jópofa, de ez 13 200 euróba is belekerül (3,6 millió forint). Ennyiből idehaza klímás Corollát is vehetnénk.
Hiába nyitok be egyik dobozautóból a másikba, egyenletesen tré műanyagból sikerült legyártani az összes belsejét. A legnívósabb még a csenevész ablakmosó és indexkar – Citroën Saxóban vagy 306-os Peugeot-ban sokan láttunk hasonlót.
Proli műanyagok
Amit körülötte műszerfalként tálalnak, az még az amerikai tömegautók hírhedten proli belsejében is visszatetszést keltene. Az ülést viszont hátratolhatom, ameddig tetszik, és belül is egészen tágas az autó.
A csomagtartó egyenesen elkápráztatott. Gyári adatok szerint – modelltől függően – egy ilyen kis törpének kétszer, sőt három és félszer akkora a csomagtere, mint egy ötajtós Toyota Corollának (289 liter). Tényleg bazi nagy hely van odabent, elfér benne három tucat csizmás doboz, ha a lányoknak megszalad a vásárlás.
Itthon nem megy papír nélkül Meglepő, de nem a kerekek számán áll, hogy egy motoros jármű motorkerékpár vagy személygépkocsi. A döntő a teljesítmény és az elfoglalt terület. Mielőtt valaki behozna egy mikroautót, kérjen tanácsot a Közlekedési Főfelügyelet közúti jármű főosztályán. Az EU típusbizonyítvány, vagy a részletes műszaki adatok birtokában a szakértők elbírálják, hová sorolható be a szerzemény. A tényleges forgalomba helyezés a területi műszaki felügyeletek vizsgabázisán történik. |
100 km egy euróért
A törpeautós csarnokban néhány meredek próbálkozást is láttunk jogsi nélküli témában. Még összkerékhajtású is van köztük, a miniatürizált Wyllis Jeepnek tengelyenként egy villanymotorja van és főleg a több hektáron elterülő tengerparti szállókban kapós.
Nem büdös, nincs hangja és homokban is elboldogul. A standon lelkesen mesélte az illetékes elvtárs, hogy épp Marokkóba sikerült elhinteni belőle egy nagyobb kontingenst valami gigantikus szállodaberuházáshoz. Szerinte 100 km megtétele csak egy eurónyi áramba kerül.
Lenyúlják a MINI-t
A legdizájnosabbnak a Chatenet autói tűntek, és persze az a prototípus, amelyet a MINI-ről sikerült lekoppintani. A normál Chatenet modellek a második Opel Corsa gömbölyűségét követik, főleg a lámpákkal.
A kínálatból a Speedino komoly roadsternek néz ki, de az 5,4 lóerős dízellel csak 45-tel borzolhatjuk a hajunkat. A benzines változat épp 100-at megy és négyszer ilyen erős, ha van hozzá vezetői engedélyünk. Kivitelre talán a Chatenet Barooder a legigényesebb autó ebben a műfajban. A Barooder X4 túl is lóg a kategórián, mert van hozzá hátul két pótülés az 1,1 köbméteres csomagtérben. Négyülésesként persze fel sem merül, hogy jogsi nélkül vezethessük.