Városi crossover

Szó sincs gagyiról. Peter Schreyer a stand kialakítására is hatással volt
Minden kemény, de nem barátságtalan

Minden kemény, de nem barátságtalan

Minden kemény, de nem barátságtalan

 

 

A Soul a mostanában szaporodó, többé-kevésbé szabadidő-autós városi kocsik közé tartozik.

Ebben a kategóriában a Suzuki SX4 a meghatározó, de a Scion xB, a Toyota Urban Cruiser, a Nissan Cube és a Citroën C3 Picasso is ebbe brancsba tartozik.

Vadonatúj a padlólemeze, amelyet a Soul jelenleg egyedül használ, de jövőre egy Opel Meriva-méretű kis egyterű is születik rá.

A 4,1 méteres vagány autóban sok hely van. Az erősen hátratolt első ülés mögé is simán befértem, pedig nem vagyok stöpszli.

Helyből 126 lóerővel

126 lóerős mindkét motor

126 lóerős mindkét motor

Egy év múlva jön az olcsóbb 1,4-es benzines

 

 

A csomagtér akkora, mint a Cee’dben, pedig nagyobb is lehetett volna. De az európai vásárlóknak a lehajtott üléssel sík padlójú csomagtér fontosabb a maximális méretnél, a sík padló alatt csak fachok vannak, de a kettő összesen majdnem 400 literes. Nagy kár, hogy a csomagtér és az utastér arányai fixek, mert az állítható hátsó ülést kispórolta a gyár.

Két motor lesz, az 1,6 literes hengerűrtartalom és a 126 lóerős teljesítmény azonos. Az egyik egy változó szelepvezérléses benzines, a másik közös nyomócsöves dízel változó lapátgeometriájú turbóval. Mivel nem mindenkinek kell ennyi lóerő, jövő év végére várható egy alacsonyabb árú 1,4 literes benzines.

Drága a tengeri szállítás

Ez a tyúklábmintás díszítés

Ez a tyúklábmintás díszítés

Ez a tyúklábmintás díszítés

 

 

2008 decemberében befutnak az első autók, de a forgalmazás a bevezetőkampánnyal együtt 2009 legelején indul be. Még nem tudjuk, mennyibe kerül majd a Soul, de irreális hárommillió alatti indulóárra számítani. Mivel az újdonság nem Zsolnán, hanem Dél-Koreában készül, 10 százalékos vám terheli és a hajóztatási költség is megdobja az árat nagyságrendileg 160 000 forinttal autónként.

ESP nélkül ugrik az 5 csillag

Fontos, hogy a Soul alapáron légkondival, hat légzsákkal és ESP-vel jön hozzánk is. Az Euro NCAP-törésteszten ugyanis pontot vonnak le az új autóktól, ha nem minden uniós piacon széria bennük a menetstabilizáló. A retorzió évről évre nő és öt éven belül a legtökéletesebb töréstesztre sem kaphat 5 csillagot az autó ESP nélkül – mondta a párizsi standon Király Tibor, az importőr kereskedelmi igazgatója.

A Soul magyarul lelket jelent

A Soul magyarul lelket jelent

A Soul magyarul lelket jelent

 

 

A Soul azoknak szól, akikben eddig fel sem merült, hogy Kiát vegyenek. Mivel nincs elődje házon belül, az újszerű autóval új ügyfelek meghódítása a cél, a marketingesek a 25-44 éves korosztályban sejtik őket.

Új embereknek

A Soul külseje személyre szabható, ami a fiatal célközönségnek fontos. Van hozzá többek között sárkányos és versenyautót idéző matrica, 18 colos felni, kétféle hűtőmaszk, küszöbtoldat, spoiler elöl-hátul. Az egyedi külsőt biztosító extrákra büszke a gyár, sikerült átmenteni a genfi koncepcióautók lehetőségeit a sorozatgyártásba is. Érdekes a tolatókamera is, amely a visszapillantóban mutatja az autó mögötti helyzetet hátramenetkor.

Folytatjuk egy nagyágyúval, aki a VW-től jött át a Kiához. Mesél Kovács Miklósról is, aki az autóiparban ma talán a legnagyobb név az aktív magyarok között


Peter Schreyer: az Auditól a Kiához

Párizsban alkalmunk nyílt beszélgetni Peter Schreyerrel, a Kia Motors formatervezési igazgatójával. Schreyer igazi nagyágyú a designerek között, az Audinál az első TT és az 1997-ben rendkívül újszerű Audi A6 köthető a nevéhez.

Kovács Miklós jó ember

Kortalan és komolyságot kifejező design a cél

Kortalan és komolyságot kifejező design a cél

Kortalan és komolyságot kifejező design a cél

 

 

Az audis korszakukból kedvelte meg Kovács Miklóst, ma a Kia külső formatervezési vezetőjét, akivel szeret együtt dolgozni. Jó és megbízható ember – mondja róla. Munkatársaikkal mindketten Frankfurtban alkotnak, de nemcsak európai autókat terveznek. Kovács Miklósék legutóbb egy Amerikának szóló lépcsőshátút fejeztek be.

Peter Schreyert – aki szerint a Swift ötletes és vagány autó – a 2006 nyarán csábította el a Kia a Volkswagentől. Onnét nem hozott magával megvalósulatlan koncepciókat, mert ami a Volkswagennek érdekes, abból nem lesz jó Kia. Viszont máig fájó seb, hogy a Microbusból mégsem lett szériaautó.

Szomorú autóvásárlók

A Soul tanulmányként kezdte Detroitban 2006-ban

A Soul tanulmányként kezdte Detroitban 2006-ban

A Soul tanulmányként kezdte Detroitban 2006-ban

 

 

Az érkezése előtt tervezett Soulon csak apróságokat módosított, például rövidebbre vette az első túlnyúlást, kiállt az egyediséget biztosító extrák mellett és a sportos műszeregység is az ő elvárása volt. A tologatható hátsó ülés azért maradt ki, mert „Nagyon sokba kerülne, de mához egy évre lesz egy sportos egyterűnk ugyanerre a padlólemezre, amelynek állítható lesz a hátsó ülése” – reagált a kritikára a designer.

„Az én szememben szomorú tulajdonosok azok az emberek, akik azért vesznek egy Cee’d kombit, mert abban a legnagyobb a hely, vagy kis egyterűt keresnek, amely azért lesz Kia, mert az a legolcsóbb” – meséli Peter Schreyer. A cél egészen más hatást kiváltani: De jól néz ki, milyen autó ez? Nahát, egy Kia. A Soullal ez működhet.

Gagyi helyett

„Az autók érzelmekkel való megtöltésén sokan azt értik, hogy domborításokat és vonalakat eszkábálnak a karosszériára, de én ezt nem szeretem. Számomra az a fontos, hogy az autó arányai stimmeljenek, legyen karaktere, bizonyos fokú kortalanságot és komolyságot fejezzen ki.” Schreyer élvezi, hogy arculatot adhat a márkának. A Kia megújítása két éven belül befejeződik, akkor lehet majd látni, hogy 2006-hoz képest teljes lesz az átalakulás.

Műszaki adatok: Kia Soul
Soul 1,6 benzines
Teljesítmény / Nyomaték: 126 LE/6300, 156 Nm/4200
Végsebesség: 177 km/óra
Gyorsulás (0-100 km/h): 10,4 s
Átlagfogyasztás: (l/100 km) 6,6 l
Soul 1,6 CRDi dízel
Teljesítmény / Nyomaték: 126 LE/4000, 255 Nm/2000
Végsebesség: 180 km/óra
Gyorsulás (0-100 km/h): 10,7 s
Átlagfogyasztás (l/100 km): 5,1 l
Súlyok és méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4105/1785/1610
Tengelytáv (mm) 2550
Csomagtartó térfogata 340 liter
Üres súly (kg) 1170-1285