Városi crossover
A Soul a mostanában szaporodó, többé-kevésbé szabadidő-autós városi kocsik közé tartozik.
Ebben a kategóriában a Suzuki SX4 a meghatározó, de a Scion xB, a Toyota Urban Cruiser, a Nissan Cube és a Citroën C3 Picasso is ebbe brancsba tartozik.
Vadonatúj a padlólemeze, amelyet a Soul jelenleg egyedül használ, de jövőre egy Opel Meriva-méretű kis egyterű is születik rá.
A 4,1 méteres vagány autóban sok hely van. Az erősen hátratolt első ülés mögé is simán befértem, pedig nem vagyok stöpszli.
Helyből 126 lóerővel
Egy év múlva jön az olcsóbb 1,4-es benzines
A csomagtér akkora, mint a Cee’dben, pedig nagyobb is lehetett volna. De az európai vásárlóknak a lehajtott üléssel sík padlójú csomagtér fontosabb a maximális méretnél, a sík padló alatt csak fachok vannak, de a kettő összesen majdnem 400 literes. Nagy kár, hogy a csomagtér és az utastér arányai fixek, mert az állítható hátsó ülést kispórolta a gyár.
Két motor lesz, az 1,6 literes hengerűrtartalom és a 126 lóerős teljesítmény azonos. Az egyik egy változó szelepvezérléses benzines, a másik közös nyomócsöves dízel változó lapátgeometriájú turbóval. Mivel nem mindenkinek kell ennyi lóerő, jövő év végére várható egy alacsonyabb árú 1,4 literes benzines.
Drága a tengeri szállítás
Ez a tyúklábmintás díszítés
2008 decemberében befutnak az első autók, de a forgalmazás a bevezetőkampánnyal együtt 2009 legelején indul be. Még nem tudjuk, mennyibe kerül majd a Soul, de irreális hárommillió alatti indulóárra számítani. Mivel az újdonság nem Zsolnán, hanem Dél-Koreában készül, 10 százalékos vám terheli és a hajóztatási költség is megdobja az árat nagyságrendileg 160 000 forinttal autónként.
ESP nélkül ugrik az 5 csillag
Fontos, hogy a Soul alapáron légkondival, hat légzsákkal és ESP-vel jön hozzánk is. Az Euro NCAP-törésteszten ugyanis pontot vonnak le az új autóktól, ha nem minden uniós piacon széria bennük a menetstabilizáló. A retorzió évről évre nő és öt éven belül a legtökéletesebb töréstesztre sem kaphat 5 csillagot az autó ESP nélkül – mondta a párizsi standon Király Tibor, az importőr kereskedelmi igazgatója.
A Soul magyarul lelket jelent
A Soul azoknak szól, akikben eddig fel sem merült, hogy Kiát vegyenek. Mivel nincs elődje házon belül, az újszerű autóval új ügyfelek meghódítása a cél, a marketingesek a 25-44 éves korosztályban sejtik őket.
Új embereknek
A Soul külseje személyre szabható, ami a fiatal célközönségnek fontos. Van hozzá többek között sárkányos és versenyautót idéző matrica, 18 colos felni, kétféle hűtőmaszk, küszöbtoldat, spoiler elöl-hátul. Az egyedi külsőt biztosító extrákra büszke a gyár, sikerült átmenteni a genfi koncepcióautók lehetőségeit a sorozatgyártásba is. Érdekes a tolatókamera is, amely a visszapillantóban mutatja az autó mögötti helyzetet hátramenetkor.
Folytatjuk egy nagyágyúval, aki a VW-től jött át a Kiához. Mesél Kovács Miklósról is, aki az autóiparban ma talán a legnagyobb név az aktív magyarok között
Peter Schreyer: az Auditól a Kiához
Párizsban alkalmunk nyílt beszélgetni Peter Schreyerrel, a Kia Motors formatervezési igazgatójával. Schreyer igazi nagyágyú a designerek között, az Audinál az első TT és az 1997-ben rendkívül újszerű Audi A6 köthető a nevéhez.
Kovács Miklós jó ember
Kortalan és komolyságot kifejező design a cél
Az audis korszakukból kedvelte meg Kovács Miklóst, ma a Kia külső formatervezési vezetőjét, akivel szeret együtt dolgozni. Jó és megbízható ember – mondja róla. Munkatársaikkal mindketten Frankfurtban alkotnak, de nemcsak európai autókat terveznek. Kovács Miklósék legutóbb egy Amerikának szóló lépcsőshátút fejeztek be.
Peter Schreyert – aki szerint a Swift ötletes és vagány autó – a 2006 nyarán csábította el a Kia a Volkswagentől. Onnét nem hozott magával megvalósulatlan koncepciókat, mert ami a Volkswagennek érdekes, abból nem lesz jó Kia. Viszont máig fájó seb, hogy a Microbusból mégsem lett szériaautó.
Szomorú autóvásárlók
A Soul tanulmányként kezdte Detroitban 2006-ban
Az érkezése előtt tervezett Soulon csak apróságokat módosított, például rövidebbre vette az első túlnyúlást, kiállt az egyediséget biztosító extrák mellett és a sportos műszeregység is az ő elvárása volt. A tologatható hátsó ülés azért maradt ki, mert „Nagyon sokba kerülne, de mához egy évre lesz egy sportos egyterűnk ugyanerre a padlólemezre, amelynek állítható lesz a hátsó ülése” – reagált a kritikára a designer.
„Az én szememben szomorú tulajdonosok azok az emberek, akik azért vesznek egy Cee’d kombit, mert abban a legnagyobb a hely, vagy kis egyterűt keresnek, amely azért lesz Kia, mert az a legolcsóbb” – meséli Peter Schreyer. A cél egészen más hatást kiváltani: De jól néz ki, milyen autó ez? Nahát, egy Kia. A Soullal ez működhet.
Gagyi helyett
„Az autók érzelmekkel való megtöltésén sokan azt értik, hogy domborításokat és vonalakat eszkábálnak a karosszériára, de én ezt nem szeretem. Számomra az a fontos, hogy az autó arányai stimmeljenek, legyen karaktere, bizonyos fokú kortalanságot és komolyságot fejezzen ki.” Schreyer élvezi, hogy arculatot adhat a márkának. A Kia megújítása két éven belül befejeződik, akkor lehet majd látni, hogy 2006-hoz képest teljes lesz az átalakulás.
Műszaki adatok: Kia Soul | |
Soul 1,6 benzines | |
Teljesítmény / Nyomaték: | 126 LE/6300, 156 Nm/4200 |
Végsebesség: | 177 km/óra |
Gyorsulás (0-100 km/h): | 10,4 s |
Átlagfogyasztás: (l/100 km) | 6,6 l |
Soul 1,6 CRDi dízel | |
Teljesítmény / Nyomaték: | 126 LE/4000, 255 Nm/2000 |
Végsebesség: | 180 km/óra |
Gyorsulás (0-100 km/h): | 10,7 s |
Átlagfogyasztás (l/100 km): | 5,1 l |
Súlyok és méretek | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4105/1785/1610 |
Tengelytáv (mm) | 2550 |
Csomagtartó térfogata | 340 liter |
Üres súly (kg) | 1170-1285 |