A tegnapi Mazda Kiyora bemutatón megtanultuk, hogy a jövő a kis károsanyag-kibocsátású, apró városi autóké. Az őrült szén-dioxid emissziólefaragó verseny résztvevőit a következő napokra tartogatjuk, most jöjjenek azok, akik – közvetlenül legalábbis – egész biztosan nem bocsátanak ki egy fikarcnyit sem az állítólag az életünkre törő gázból. Ugyanis elektromos áram mozgatja őket.
Kettőt egycsapásra
Elsőként a Subaru standján botlottunk töltőn lévő autóba. Illetve autókba, mert rögtön kettőt is találtunk. Az egyik még nagyon a jövőt mutatja, – annak ellenére, hogy már tavaly Tokióban bemutatták – de a másik járgány teljesen hihetően fest, akár holnaptól árulhatnák is.
A G4e névre hallgató tanulmányautó rácáfol a villanyautókkal kapcsolatos előítéletekre hiszen könnyű és kis jóindulattal tágasnak is nevezhető. Litium-ion akkumulátorai az utastérből sem csennek el teret, hiszen a padlóba száműzték őket. A gyári információk szerint egyetlen töltéssel akár 200 kilométeres távot is leautózhatnánk vele.
Kedvenc Volvo standunkon is találtunk 230-ról tankolható járgányt, a Volvo Recharge Concept személyében. Feltöltött telepekkel a svéd autó csupán 100 km-t tud elgurulni, de szerencsére ha lemerült és nincs a közelben hálózati feszültség, akkor a saját 1.6 literes motorja is képes az akksik feltöltésére.
Nuvu
Sokkal látványosabb jószágot találtunk a Nissan standján. A Nuvu a 2009-ben debütáló sorozatgyártású, tisztán elektromos hajtással üzemelő városi kisautó előfutárának tekinthető. A csöppséget ennek fényében tervezték könnyen vezethetőre, amivel a parkolás sem okoz gondot.
A Citroën standján parkoló Cactus nem ennyire friss, azonban 150 kilométeres hatótávolsága és 110 km/órás károsanyag-kibocsátás nélküli csúcssebessége miatt befúrta magát a villanymezőnybe.
Ghosn biztosan tudja
A Renault-Nissan főnök Carlos Ghosn a cég villanyautó-projektjének első kézzelfogható, piacra kerülő példányát 2012-re ígérte. De nem lesz fáklyásmenet az addig hátralévő idő, hiszen a villanyautók és az akkumulátorok gyártása, kifejlesztése horribilis összegekbe kerül majd.
De ne legyenek kétségeink, állítólag komoly igény van ezekre a modellekre, így hamarosan . Az előrejelzések szerint 2016-ra az USA-ban akár 50, míg Európában 20 százalékot is elérheti az elektromos autók piaci részesedése. Természetesen nemcsak a járművek kifejlesztése, legyártása kerül sokba, hanem az autókhoz tartozó infrastruktúra kiépítése is. Erre csak Amerikában 25 milliárd dollárt költenek el a jövőben.
A Volt lesz
A GM sem maradhat ki az elektromos bizniszből. Ők a Chevrolet Volt-ot hozták el Párizsba. Elektromos hajtással mindössze 60 km-t képes megtenni a Volt, de mindennapos munkábajáráshoz a legtöbbünknek ez is bőven elég lenne.
Ha nincs három óránk a telepek hálózatról feltöltésére, akkor a Volt benzinmotorja kezdi el táplálni az akkumulátorokat, illetve a villanymotorokat. A gyár tervei szerint Amerikában már 2010-től megvehető majd az olcsó autózást kínáló kocsi.
A nagyok mellett kisebb cégek is próbálkoznak elektromos járművekkel, de ezek korántsem annyira látványos, és technikailag kifinomult darabok. Ellenben belőlük már vannak valóban működőképes, megvásárolható példányok.