Meghökkentő számok
Világpremier a 308 CC is. Meleg levegőt fúj a nyakra a fejtámlából, mint az SLK
RC HYmotion4, mert összkerékhajtású

RC HYmotion4, mert összkerékhajtású

RC HYmotion4, mert összkerékhajtású


Állok a párizsi Peugeot-stand ékkövének szánt RC HYmotion4 műszaki adatlapja előtt és nem értem a számokat. Egymással összeegyeztethetetlen értékek szerepelnek rajta. A hibrid tanulmányautó 4,4 másodperc alatt gyorsul százra, ami három tizeddel jobb egy tökéletesen rajtoló Porsche 911 Carrera 4S nívójánál. Mindennek ellenére 4,6 liter benzint fogyaszt és 109 g/kilométerrel körülbelül annyi CO2-t ereszt ki, akár a Suzuki Alto. Ha csak a lítium-ion akkuból táplált villanymotorral mozog, akkor egyenesen 0.

Ez még jobban elgondolkodtat, mint a kocsi mellett parádézó gigerli, aki úgy könyököl a tetején, mintha ő volna a főtervező. A ficsúrról kisül, hogy nem egy pojáca a fejlesztésről, hanem a látványt igyekszik feldobni a páváskodással. Ezt a funkciót az autó másik oldalára telepített hölgy egyedül is betöltené, de biztos vannak itt kollégák női lapoktól.

Villanymotor: elöl, hátul, kerékagyban

90 százalékban kész a Prologue

90 százalékban kész a Prologue

90 százalékban kész a Prologue


Az RC HyMotion4-ben az első kerekeket hajtja a villanymotor, 200 Nm-rel beszállva a gyorsulásba. Mivel ez egy sportkupé, még ha négyajtós is, a teljesítmény döntő részének a hátsó kerekeken örülhetünk. Egész pontosan 218 lóerős az egy-hatos benzines turbómotor.

A kicsit beljebb látható Prologue HYmotion4-ben fordított a felállás. Ez egy szériaközeli koncepcióautó, gyakorlatilag előzetes a 2009-ben megjelenő crossoverből.

Itt a fronthajtás a lényeg dízel orrmotorral, a villanymotor a hátsó kerekeknek segít be. A 4×4-es hajtás hasonló elven működik a Lexus RX 400h-ban, csak ott egy hathengeres benzinessel. Tisztán villanymotorral megy az autó elinduláskor, városban 50-es tempóig és fékezéskor, ha van elég töltés az akkukban. A dízelnek autópályán és országúton van főszerepe, egyenletes tempónál egyedül dolgozik.

Világpremier a 308 CC is. Meleg levegőt fúj a nyakra a fejtámlából, mint az SLK

Világpremier a 308 CC is. Meleg levegőt fúj a nyakra a fejtámlából, mint az SLK


A szériaautók között is van újdonság, a 308 CC márciustól kapható

Zöldbe borult a Peugeot-stand

Zöldbe borult a Peugeot-stand

Zöldbe borult a Peugeot-stand


A standon látni még kerékagyba beépített elektromos motort egy háromkerekű járgányban, Le Mans-i versenyautót hibridként és akkor a 308 HYmotion2-ről még nem is volt szó. Utóbbi egy dízel hibrid kompakt autó, 3,5 literes szabványos átlagfogyasztással.

Döntő a pénzkérdés

Imponáló a fegyvertár, de mindez ígéret még. A Peugeot márkastratégiai és kommunikációs igazgatóságán dolgozó Marc Bocquét a dízel és a benzines hibridautókról, az elérhető fogyasztáscsökkenésről és arról is faggattuk, mikor lehet megvásárolni a PSA első hibrid autóját.

A túloldalon: két év múlva lesz kész a dízel hibridautó, de mennyivel kerül többe?


A PSA konszernnel kapcsolatban a dízelek hibridesítésére asszociál a szakma, pedig ők öngyulladásos és benzines motorokhoz egyaránt használható technikát fejlesztettek ki. A moduláris alkatrészkészletből különböző fokú hibridizáció valósítható meg attól függően, mi a cél és milyen többletköltséget visel el az adott kategória.

Start-stop: 2011-től általános

Start-stoppal 8-15% a fogyasztásbeli előny

Start-stoppal 8-15% a fogyasztásbeli előny

Start-stoppal 8-15% a fogyasztásbeli előny


Városi kisautók és kompakt autók hajtására nem feltétlenül érdemes belső égésű és villanymotort is hadrendbe állítani.

Már a várakozáskor a motort leállító és induláskor újraindító start-stop-rendszerekkel is elérhető 8-15 százalékos fogyasztáscsökkenés városi üzemben.

Ez nem hoz annyit, mint a hibrid hajtáslánc, de a környezetszennyezést a széles bázison mégis hatékonyan csökkenti, mert megfizethető és mert ezekből az autókból a Peugeot és a Citroën évente többmilliót gyárt. A start-stop-technika 2011-től válhat általánossá náluk.

Mennyivel drágább a hibrid?

A széria Prologue lehet az első dízel hibrid

A széria Prologue lehet az első dízel hibrid

A széria Prologue lehet az első dízel hibrid


A továbblépést a hibridekhez költségbeli és műszaki tényezők is megnehezítik.

Például egy mai dízelmotor alapértelmezésben feltöltéssel működik, de hogyan kenjük a percenként 100 ezernél többet pörgő turbót, ha kikapcsol a motor a piros lámpánál?

Motorleállító rendszert dízel szériaautóban jelenleg csak a BMW kínál, de a PSA-nak is kész megoldása van erre, különben életképtelen volna a technika – biztosít róla Bocqué.

Mind a dízel, mind a hibrid technika drága. Marc Bocqué sem mond konkrétumokat, de elárulja, hogy az árat a hibrid hajtáslánc nagyságrendileg annyival dobja meg, amennyivel egy dízel többe kerül a benzinesnél.Kicsi, olcsó és méretüknél fogva eleve takarékos kisautókban nincs esélye és értelme sem a hibrid technológiának.

Dízel hibrid lesz az első

A hátsó kerekeket hajtja a villanymotor, mint a Lexus RX 400h-ban

A hátsó kerekeket hajtja a villanymotor, mint a Lexus RX 400h-ban

A hátsó kerekeket hajtja a villanymotor 400h-ban


A Peugeot azonban első akar lenni a dízel hibrid személyautók nagyszériás gyártásában, amihez épp elég nagyobb autójuk áll bevezetés előtt, amelyeknél jobban elfér a többletköltség. Az időpont 2010, sejtésünk szerint a Prologue sorozatgyártású változatát éri majd az elsők dicsősége. Ám nem lítium-ion, hanem a Priusban is alkalmazott nikkel-metál hidrid akkumulátorokkal jön ki.

Részben azért, mert a lítium akksikban megindulhat egy láncreakció, aminek legrosszabb esetben a telepek felrobbanása lehet a végeredménye. A tisztán elektromos autók hajtására azonban várhatóan az Li-ion-akkumulátorok lesznek a befutók, mert a robbanásveszélyt kezelni lehet, magas energiasűrűségük viszont kiemelkedő.

Műszaki adatok
Peugeot RC HYmotion4 tanulmány
Teljesítmény / Nyomaték (1,6 literes benzines turbómotor) 218 LE / 300 Nm
Teljesítmény / Nyomaték (villanymotor) 70 kW (95 LE)/200 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h): 4,4 s
Átlagfogyasztás: (l/100 km) 4,6 l
Szén-dioxid-kibocsátás: 109 g/km
Végsebesség: 295 km/óra

Peugeot Prologue HYmotion4 tanulmány
Teljesítmény / Nyomaték (2,0 HDi dízelmotor) 163 LE / 300 Nm
Teljesítmény / Nyomaték (állandó mágneses szinkron villanymotor) 27 kW (37 LE)/200 Nm
Átlagfogyasztás: (l/100 km) 4,1
Szén-dioxid-kibocsátás: 109 g/km