Két hete még azt hittük, egy újabb elektromos autóval lep meg minket a Párizsi Autószalonon az Audi. Meglepődtünk, mert nem így történt.
1980-ban, a Genfi Autószalonon leplezték le az Audi quattrót, amely azután nemcsak a mindennapokon vált sikeressé, de hosszú ideig legyőzhetetlen fegyver is volt, mígnem a konkurensek is lemásolták. Saját fejlesztésű összkerékhajtás rendszere 30. évfordulójára izgalmas sportkocsival készült az Audi, a jármű egyértelmű leszármazottja az 1984-es Sport quattrónak.
Az Audi quattro concept alapját az RS5 adja, de ahogy a Sport quattro esetében is, rövidebbre szabták a tengelytávolságot a hagyományos változathoz képest. A tanulmány első és hátsó tengelye 2,6 méterre van egymástól, ami 15 centis csökkentést jelent. Viszont – szemben a 80-as évekkel – a mai divatnak megfelelően a túlnyúlásokat is megkurtították (hátul 20 centivel), hogy arányosan szép karosszéria szülessen. A tető 40 milliméterrel laposabban fut. Szemben az alapot adó kupéval, őséhez hasonlóan a 2010-es járgány is csak kétüléses.
Az erősen módosított karosszéria főként alumíniumból készült, de például a motorháztetőt, a csomagtérfedelet karbonból alakították ki. Így az üres karosszéria csak 159 kiló, feleannyi, mint ha acélból készült volna. Ám nemcsak a karosszériát fogták fogyókúrára, de a futómű, az erőátvitel és a fékrendszer elemeit is, így a koncepcióautó csak 1300 kilogramm, szinte pontosan annyi, mint a Sport quattro 1984-ben.
Kiveszi a részét a spórolásból az utastér is, ahol a versenyülések csak 18 kilósak, ami 40 százalékkal kevesebb, mint az RS5 foteljei. Belül minden egy versenyautó funkcionális kialakítását követi. A műszerfal digitális, mintha csak a 80-as évek versenyautóit látnánk, a kapcsolók egyszerűek, a hátsó ülések helyén sisaktartót alakítottak ki.
További súlycsökkentést jelent, hogy kidobták az RS5-ben egyébként szereplő V8-as motort, helyette a TT RS öthengeres turbómotorja került a gép orrába. Mit ne mondjunk, ugyanilyen kialakítású szerepelt az ötletet adó típusban is. Bár az RS5 450 lóerős teljesítményével szemben a 2,5 literes motor csak 408 lóerős (nyomatéka 480 Nm), de a tömeget előnyére fordítja, így gyorsabb annál.
Mindössze 3,9 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, Ehhez persze ügyes pilóta is kell, mert hatfokozatú, manuális váltót kell kapcsolgatni. A quattro 30. születésnapján az azonos nevű, de az eltelt időszak alatt rengeteget fejlődő összkerékhajtás lapul a kocsiban. Alapbeállítása sportos: a nyomaték 60 százaléka jut hátra és csak 40 előre, de az elosztás követi a kerekek tapadását, így akár a nyomaték 70 százaléka indulhat az első tengely felé vagy 85 hátra.
Egy kérdés maradt csupán: miért nincs már az autószalonokban?