Ha ismeretlenül szembe jönne az utcán, talán fel sem kapnánk a fejünket. Különleges hajtását álcázva a Leaf megjelenése nem túl feltűnő, még hagyományos hűtőbeömlőnek hihető nyílás is tátong a lökhárító alján. A fényszórókban a tompított fény ledes
Fotó megosztása:
Hát, innen sem ordít róla, hogy elektromos. Igaz, kipufogócsöve nincs, de azt sok belsőégésű motorral hajtott autónál is a lökhárító mögé rejtik. A két bumerángot utánzó lámpa úgy kanyarog, mintha együtt egy tölcsért akarnának formálni. Természetesen ledek világítanak bennük
Fotó megosztása:
Oldalról kerüli leginkább a feltűnősködést a nem egészen négy és fél méter hosszú Leaf. Ha nem is egyedi a formája, viszont nagyon hasznos. A légellenállási alaktényező csak 0,28, és a szélzaj is minimális. Sok viszont a fémfelület, ezért kilátás gyenge. A rák stílusban előadott, vagyis hátrafelé irányuló manővereket széria tolatókamera könnyíti meg
Fotó megosztása:
Még a műszerfal láttán sem hőkölhet hátra senki a meglepetéstől. A műanyagok sajnos mind kemények, de vígasztalhatjuk magunkat, hogy még ezzel is a Földet óvjuk, ugyanis többségük újrahasznosított. A középkonzol TFT kijelzője 7 col átlójú, színes, természetesen érintéssel vezérelhető
Fotó megosztása:
Na, ittmár van egy kis lézershow. Főleg, ahogy nagy villózások közepette feláll az LCD műszerfal. Bal oldalon az akkumulátor hőmérsékletének, jobbra a töltöttségének a kijelzője. Utóbbi mellett olvasható a pillnatnyi hatótávolság. Felül a sebességmérő, mallette balra digitális erdőt lehet ültetni - takarékos vezetéssel
Fotó megosztása:
Ha valaki arra kiváncsi, mennyi teljesítmény megy ki és mennyi jön be, ezt a képet kell behívnia. Ezen szám szerint követhető mind a visszatáplálás, mind a motor energiafelvétele
Fotó megosztása:
Ez is hasznos jelzés. A két kör azt mutatja a térképen, milyen messzire juthatunk az akkumulátorok aktuális töltöttségével normál és takarékos üzemmódban. Persze a takarékos a nagyobb kör, de ha erre vágyunk, az elektronika visszaveszi a teljesítményt, és elnehezíti a gázadást
Fotó megosztása:
Ezt a gombát nem növeszteni kell, hanem megragadni. De csak akkor, ha előremenetből hátramenetbe akarunk kapcsolni, vagy takarékos (ECO) módra kívánunk váltani. Utóbbihoz nem kell mást tenni, csak ugyanazt, mint az előremenet kapcsolásához: magunk felé és hátra billenteni a gombát
Fotó megosztása:
A baloldali gomb ismerős, a menetstabilizáló rendszer kiiktató gombja. A másik még nem túl gyakori, de lehet, hogy hamarosan az lesz. Ezel lehet az előre beprogramozott töltési folyamatot - például a tervezettnél korábbi indulás miatt - a legkönnyebben leállítani
Fotó megosztása:
Ilyen gomb nem lehet másban, csak elektromos autóban. Ezzel lehet ki- és bekapcsolni a hanggenerátort, amelyik lassú menetben figyelmezteti a Leaf közeledésére a gyalogosokat. A hang előremenetben folyamatosan, tolatáskor szaggatva szól
Fotó megosztása:
A gépháztető nyitóját nem kell bemutatni, vicces viszont a látvány, még ha jelen esetben nyilvánvaló is, hogy nem tanksapka fedél, hanem töltőnyílás fedél nyitó van. Hát itt tartunk!
Fotó megosztása:
Újabb fura dolog, hogy a töltőnyílás nem valahol oldalt, hanem a Leaf elején van. Logikus azonban, mert a töltőoszlopokhoz majd többnyira orral kell beállni. A két aljzat közül a kisebbik a házi, azaz otthoni, 8 órás töltésre való, a nagyobbik a félórás, de csak 80 százalékos gyorstöltésre szolgál
Fotó megosztása:
Masszív kábelen érkezik az áram gyorstöltéskor, de maga a töltő sem éppen mikroszkóp alá illő darab. A teherautóba épített ideiglenes töltőt is karvastagságú kábel látta el árammal a közeli épületből. A csatlakoztatás viszont egyszerűen gyerekjáték
Fotó megosztása:
A szöveges részek csak beavatottak számára olvasható, a számokból azonban kiderül, hogy közel 400 voltos feszültségen majdnem 100 amperrel halad az áram a Leaf akkumulátorai felé. Ez akkora teljesítmény, amit egy kisebb társasház vesz fel akkor, ha mindenki vasal és közben tévét néz és... szóval csúcsüzemben, de ezzel fél óra alatt elérhető a 80 százalékos töltöttség
Fotó megosztása:
Kis napelem a hátsó spoilerben a 12 voltos akkumulátor táplálására. Kicsit mentesíti a fő akkumulátorokat, de főképp minden körülmények között biztosítja néhány 12 voltos fogyasztó, például a központi zár működését
Fotó megosztása:
Egész öblösnek tűni a csomagtartó, és az is. Alaphelyzetben 330 literes, ami alulról megüti az átlagot. A bővíthetősége viszont korlátozott, mert csak a háttámlákat lehet előredönteni, amelyek elég magasra dőlnek. Ennek az oka részben az, hogy mögöttük helyezték el a töltőt, ami magas gátat képez a csomagtartó elejében
Fotó megosztása:
Egészen elfogadható a helykínálat hátul is, annak ellenére, hogy a padló elég magas az alá beépített akkumulátorok miatt. Csakhogy a Leaf sem alacsony, 155 centis magasságból lehetett gazdálkodni. Legfeljebb az lehet zavaró, hogy a lábfej nem fér be az első ülések alá
Fotó megosztása:
Látszatra olyan, mint egy hagyományos motortér, még 12 voltos akkumulátor is van benne. A szelepfedélnek látszó fényes alumíniumdoboz alatt azonban nincs sem vezérműtengely, sem himba, csak és kizárólag elektronika
Fotó megosztása:
Így helyezkednek el a Leaf padlója alatt az akkumulátorok. Jobbra van az autó eleje. A jobb oldalon, a kétrétegű akkucsomag az első ülések alatt található, középen a hátsó ülések előtti egyrétegű akkucsomag látható, balra pedig a hátsó ülések alatti egység, ahol az élükön állnak az egyenként négy cellát tartalmazó modulok. A teljes csomag energiatartalma 24 kWh, a legnagyobb teljesítménye 90 kW, tömege körülbelül 250 kg
Fotó megosztása:
Ez pedig maga az elektromotor, amely egy állandó mágneses, váltakozóáramú szinkronmotor. Előnye a jó hatásfok és az egyszerűen megoldható visszatáplálás (az állandó mágnesek miatt). Legnagyobb teljesítménye 80 kW, forgatónyomatéka 280 Nm
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
A Leaf tehát nagyjából semmiben nem néz ki és viselkedik máshogy, mint egy normális, automata váltós kompakt benzines kocsi. Csak nincs hangja és sokszor be kell dugni a konnektorba. Gajdán Miklós kolléga remekül leírt már mindent erről egy igazi, hosszabb tesztút után – a cikk itt olvasható.
Én most csak ezt a kicsit zaklatott zsebvideót tudom hozzátenni az eddigiekhez – figyeljék a kocsi hangját! Ami nincs:
a videó a hirdetés után indul
Videó az élményről, pont olyan minőségben és terjedelemben, ahogy a bruttó ötperces próba engedte
Mint látható, nem a Leaf volt az egyetlen mozgó villanyautó. Míg tavasszal Genfben még a hibridautók álltak az események középpontjában, Párizs a villanyautókról szól. A Renault-kat és a Peugeot-kat már megmutattuk, hamarosan egy hosszabb írásban beszámolunk kisebb és kevésbé ismert cégek dolgairól is.