Évről évre egyre jelentéktelenebb az európai nagy autóbemutatókon az elektromos, hidrogénes vagy mókushajtású autókat, motorokat bemutató stand. A visszaszorulás oka nyilvánvaló: az elektromos autók és egyéb új technológiák átköltöztek a nagy pavilonokba, sok ilyen jármű már szériamodellként mutatkozik be az autószalonokon.
A kis, független, félfüggetlen vagy egyetemi fejlesztőbrigádok szerepe a jövőben legfeljebb egyes technológiai fejlesztési feladatokban merülhet ki, esetleg pár nagyon speciális célszerszám gyártójaként vihetnek piackész terméket a vásárlók elé. A személyautók, motorkerékpárok és a kettő közti félszerzetek piacát totálisan maguk alá gyűrik a nagyok: a Fisker Karma luxus-villanyautó és a Renault Twizy között semmi helye olyan kis nyomorúságoknak, mint például a Weez.
Ez a csővázra húzott nyekergő műgyanta kasztni a maga 45 km/h-s végsebességével és 9000 eurós árával tökéletes példa arra, amiről fent beszéltem. Húsz éve még el lehetett képzelni, hogy ebből majd egyszer kinő a független gyártó által készített Jövő Autója, de ma, amikor ott áll mellette az elektromos Smart a maga 24 ezer (francia állami támogatással 18 ezer) eurós árcédulával, nem kétséges, mi a jövő valódi útja.
Rendes szervizháttér, masszív alkatrészellátás, kapcsolódó szolgáltatások tömkelege és egy használható, működő, a benzines autók komfortját nyújtó kész termék áll szemben az esetleges vásárlás után otthon barkácsolandó, pár szellemes ötletet és teméntelen lehangolóan spórolós megoldást összesítő tákolmánnyal. A smart kétszer drágább, de végtelenszer jobb, mert használható. Mondd, te kit választanál?
Mobiltelefonnal indítható Weez és minden másban ezerszer jobban működő elektromos Smart menetpróba videón:
A nagy halak nem egyszerűen megették a kis halakat: kivették előlük a zokszigént a vízből. Játszadozhatnak, álmodozhatnak ezek a kis cégek, sőt: a nagy halaknak jó ötleteket szállítva még kereshetnek is az elektromos autózás forradalmán, de hogy a semmiből felnőve sok vásárlót megérintő, komoly piaci sikereket elérő igazi autógyártóvá nőjenek ki a Renault, a Toyota, a GM, a BMW, a VW árnyékából?
Mindössze egy céget láttunk a Szalonon, akinek ez talán összejöhet. A Bolloré, az Autolib nevű kártyás villanyautó-bérleti szolgáltatás kis villanyautóinak gyártója mintha ügyesen ugrott volna rá egy piaci résre. És ha sikeresen megszór pár metropoliszt a közösségi közlekedés részét képező olcsó, igénytelen, de az esőtől védő és személyes szférát biztosító kisautókölcsönző hálózattal, a profitból talán összejöhet annyi pár év, évtized múlva, hogy egy igazi autót is kiállíthasson a gyártó.
Elvégre nincs megírva, hogy a XXI. században már csak meghalni lehet Európában az autómárkáknak, születni nem. Csak nem nagyon valószínű.