Könnyű és kompakt autó maradt a Toyota Auris, padlólemeze is a régi, mégis merőben más jellegű autó, mint az első generáció. Az Aurist Párizsban néztük meg közelebbről.
Kategóriájában az Auris Touring Sports lesz az első kombi hibrid hajtáslánccal

Kategóriájában az Auris Touring Sports lesz az első kombi hibrid hajtáslánccal

Kategóriájában az Auris Touring Sports lesz az első kombi hibrid hajtáslánccal


Hat évvel ezelőtt nagyon nem értettük a Toyotát. Eltűnt a kombi Corolla és az ötajtós helyett bedobták az Aurist, hogy fiatalítsák a középkorú vásárlóréteget. De mindezt egy magasra épített, Peugeot 307 jellegű autóval próbálták meg, amiben én többnyire középkorú hölgyeket látok kanyaról-kanyarra billegni.

Visszatér a kombi

Nem volt drámai melléfogás, mert hat év alatt csak Európában elkelt mintegy 700 000 darab, világszerte pedig 1,1 millió, de az autó elmaradt attól, amit a Toyota tervezett.

28,5 centivel hosszabb az ötajtósnál, tengelytávjuk egyformán 260 centiméter

28,5 centivel hosszabb az ötajtósnál, tengelytávjuk egyformán 260 centiméter

28,5 centivel hosszabb az ötajtósnál, tengelytávjuk egyformán 260 centiméter


Aligha fognak özönleni az ellenvélemények, ha megkockáztatom, hogy második nekifutásra az Auris sokkal inkább alkalmas eredeti feladatára. A Párizsi Autószalonon látható ötajtós és a mellette forgó kombi annak bizonyítéka, hogy a Toyota észlelte és korrigálta a hibát.

Áramvonalasabb és kevesebbet fogyaszt

Az autó 5,5 centivel alacsonyabb lett. Tetőíve 4,5 centivel fut lejjebb, futóművén elődjéhez képest egy centit ültetett a Toyota, de nemcsak a kisebb homlokfelület csökkenti a légellenállását. Az Auris alaktényezője is javult, az eleve jó 0,292-ről 0,28-ra csökkent.

A Prius III hajtásláncát örökölte az Auris HSD

A Prius III hajtásláncát örökölte az Auris HSD

A Prius III hajtásláncát örökölte az Auris HSD


Fejből ennél csak két jobb autót tudtunk a kollégákkal az alsó középkategóriában, az új A-osztályt (0,27) és a VII-es Golfot (0,274). Az Auris szélvédője kevésbé meredek szögben áll, alvázán kiterjedt burkolat gátolja meg a légörvények tombolását és áttervezett karosszériája is javítja a légáramlást.

A jobb aerodinamika és a csekélyebb önsúly révén kedvezőbb a fogyasztás. 2007-ben 152 g/km volt az Aurisok átlagos szén-dioxid-emissziója, amit a hibrid 125-re mérsékelt. A modellváltással az átlag már csak 109 g/kilométer, stop-start rendszerrel az 1,33-as benzines 5,4, az 1,4 D-4D 3,8, a hibrid pedig 3,8 literen belül fogyaszt.

TRD néven jelent meg a GT86 sportváltozata. Jár hozzá sportfutómű, más az első és a hátsó stabilizátor, a motor sportdobot és sportlégszűrőt kapott. Harapósabb fék, a 18 collos felnik kovácsolt alumíniumból vannak és nem maradt ki a teljes légterelőkészlet

TRD néven jelent meg a GT86 sportváltozata. Jár hozzá sportfutómű, más az első és a hátsó stabilizátor, a motor sportdobot és sportlégszűrőt kapott. Harapósabb fék, a 18 collos felnik kovácsolt alumíniumból vannak és nem maradt ki a teljes légterelőkészlet

Olcsóbb futómű az 1,4-es motorokhoz
Ódivatú, de örök darab a kvarcóra. Talán már hiányozna is

Ódivatú, de örök darab a kvarcóra. Talán már hiányozna is

Ódivatú, de örök darab a kvarcóra. Talán már hiányozna is


Érdekes az Auris futómű-konstrukciója is. Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros a felfüggesztés, de csak az 1,4 literes benzines és dízelmotorral. Az ezerhatos benzines, a kétliteres dízel és a hibrid független hátsó felfüggesztést kap, igényes, kettős keresztlengőkaros konstrukciót.

Ez igen komoly előrelépés, mert a most kifutó generációból csak a csúcsmodell, a 2,2 literes turbódízel kapott független hátsó futóművet, amivel jobban vezethető és biztonságosabb is az autó.

A hibridverzió hajtáslánca alapvetően azonos a Prius III-éval. A hibridben az akkumulátor a csomagtérből a hátsó ülések alá átköltözött.

Interjú Hiroja Fudzsitával, az Auris fejlesztési vezetőjével

Hiroja Fudzsita, az Auris fejlesztési vezetője válaszolt kérdéseinkre a Toyota párizsi standján

Hiroja Fudzsita, az Auris fejlesztési vezetője válaszolt kérdéseinkre a Toyota párizsi standján

Hiroja Fudzsita, az Auris fejlesztési vezetője válaszolt kérdéseinkre a Toyota párizsi standján


Miért lett ennyire más az új Auris, mint elődje?
– Bár a fiatal illetve fiatalos vásárlókat céloztunk meg vele, az első generációt nem dinamikus, hanem józan, praktikus autóként fogadták a vásárlók. A modellváltással sokkal sportosabbá vált az autó, a design és a vezethetőség is.

Felmerült a visszatérés a Corolla névhez?
– Az Aurist megelőző Corollák idejében a Toyotákban a minőség, a tartósság és a megbízhatóság volt a lényeg, ami nem növelte a márka rajongóinak számát. Megtartjuk ezt a három alapértéket, de szeretnénk megváltoztatni az autóról kialakult képet és nem hiszem, hogy egyetlen modellgeneráció elég lehetne az arculat megváltoztatásához. Folytatni szeretnénk 2-3 nemzedéken át, hogy az Auris név sínre kerüljön.

A lemezek alatt a Corolla, az Avensis, a Verso, a CT 200h és a Prius III rokona

A lemezek alatt a Corolla, az Avensis, a Verso, a CT 200h és a Prius III rokona

A lemezek alatt a Corolla, az Avensis, a Verso, a CT 200h és a Prius III rokona


Milyen modellek tartoznak az Auris rokonságába?
– A Verso, az Avensis, a Lexus CT 200h, a Prius és a lépcsőshátú Corolla épül vele közös padlólemezre.

Melyik autó volt a mérce a fejlesztés során?
– A Golf VI.

– Milyen súlycsökkentési megoldások vannak az autóban?
– Elődjénél 40-50 kilogrammal lett könnyebb az Auris. 20 kg jut a karosszériára, ami a magasságcsökkenés és a nagyszilárdságú acélok eredménye, a többi jórészt az ülésekből ered. Az elődben az üléslehajtásra egy igen összetett, kettős csuklós konstrukció szolgált, ezért leegyszerűsítettük a támladöntést. A futóműalkatrészeken is megtakarítottunk súlyt és pótkerék helyett defektjavító készlet van a csomagtartóban.

– Lesznek BMW-dízelmotorok ebben a generációban?
– Jelenleg még csak mérlegeljük, hogy mely modellek kapják meg ezeket a motorokat, de elméletileg lehetséges.

A Yarisból ismerős a Touch&Go érintőképernyős monitor

A Yarisból ismerős a Touch&Go érintőképernyős monitor

A Yarisból ismerős a Touch&Go érintőképernyős monitor


Ezt a bonyolult formájú benzintank áthelyezésével kiegészítve sikerült elérni, hogy a hibridben is 360 literes legyen a csomagtartó, mint a többi motorváltozaté.

Érdekes, hogy a Toyotánál két mérnökcsapat egymástól függetlenül, de párhuzamosan valósította meg ezt a célt az Auris és a Yaris Hybriddel.

Nincs még csomagtéradat a kombiról

Ismét lesz kombi, ami eddig családi autóként és flottavásárlóknak is hiányzott. A Touring Sports névvel ékesített változat 28,5 centivel hosszabb az ötajtósnál, tengelytávjuk egyformán 260 centiméter.

Késznek kész, de a Toyota nem kezdi meg az elektromos iQ EV sorozatgyártását, mert nincs rá kereslet

Késznek kész, de a Toyota nem kezdi meg az elektromos iQ EV sorozatgyártását, mert nincs rá kereslet

Késznek kész, de a Toyota nem kezdi meg az elektromos iQ EV sorozatgyártását, mert nincs rá kereslet


Belül is nagyon más lett az autó. Elődje minőségérzetben nagyon elmaradt a frissebb konkurenciától, amit részben sikerült behozni, de aki a Toyota standjáról átsétál a szemben kiállított új Golfhoz, a fő konkurensben sokkal szebb anyagokkal találkozik.

Mélyebb ülés, más váltó

Mi nem siratjuk a műanyaghídra emelt váltókart, sem az egyterűs ülést, örülünk viszont a Yarisból ismert Touch&Go érintőképernyős monitornak, ami könnyen és intuitíven használható.

Lényegesen jobb az üléshelyzet az eddiginél, mert az ülés négy centit süllyedt és a kormány szöge két fokkal közelebb van a függőlegeshez.

Beültünk az új Toyota Aurisba 58

Ha a futómű és a kormányzás is annyival jobb lett, mint az üléspozíció, akkor egy Mazda3-mal szemben is lehet keresnivalója az Aurisnak, miközben megmaradt tágas autónak. Hátsó lábtere és fejtere magas embereknek is kényelmesen elég, mert az első ülések áttervezésével két centit nőtt a térdeknek jutó hely.

Pár hónap az értékesítésig

A japán és a koreai márkák (a Hondát kivéve) hajlamosak negligálni a vezetőtámogató rendszereket alsó középkategóriás autóikban, ami az Aurisra is áll.

Hiányoznak belőle a Focus, a Civic, az Astra vagy a Golf vezetőtámogató rendszerei, nem rendelhető adaptív tempomat, ütközésmegelőző berendezés, sávtartó asszisztens és holttérfigyelés sem.

Magyarországra az új Auris jövő januárban érkezik a nagy-britanniai gyárból, várhatóan az értékesítés kezdetétől elérhetőek lesznek a benzines, dízel és hibrid modellek is. A kombiváltozat pár hónappal később lesz kapható.