Nem gyakran fordul elő az autóiparban, hogy egy modellváltás kategóriaváltást is jelentsen egyben. A Renault most egy ilyen változással lepett meg bennünket Párizsban. (Na jó, olyan nagyon nem lepődtünk meg, mert már korábban is kaptunk pár képet a gyártótól, hogy ne legyen túl nagy a kultúrsokk.)
Harminc évvel ezelőtt a modern MPV (nagy családi egyterű) kategória megteremtőjeként robbant ki az autópiacra az első Renault Espace és a Chrysler/Plymouth Voyager. A Voyager jelenlegi formájában már az ötödik generációs modell. Az Espace most érkezett meg az ötödik átalakuláshoz, de az autó, amit pár perce mutattak be a világnak Párizsban, úgy fest, mintha génállományának semmi köze nem lenne felmenőiéhez. Ez már nem is MPV, hanem egy úgynevezett crossover, egy olyan kocsi, ami megjelenésében átmenet a személyautók és a szabadidőautók között.
Szó se róla, hatásos a forma. Szemből, mintha a Clio szigorú nagybácsija volna (de a Latitude is ott van benne), profilból lapos, magasan vezetett övvonalú, ugrásra készen előre dőlő, energiától feszülő behemót, hátulról meg, hát, egy kicsit semmilyenke, de nem rossz. Bizonyos szögekből nézve meglepően erősen emlékeztet a mai koreai SUV-kre, crossoverekre (Kia Sportage, Hyundai Santa Fé). Odabent pedig végképp elszabadult a francia fantázia.Eddig sem volt szokványos az Espace utastere, főleg az elülső szekcióban, a szélre tolt klímakonzolokkal, de az új, függőlegesen tájolt, termetes, 8,7 colos érintőképernyő, a fura formájú váltókar és a keskeny pálcákra osztott A-oszloppal, a hatalmas üvegtetővel kialakított buborékban ülve teljes a sci-fi hangulat.
A szolgáltatások terén is alaposan felkészült az autó: minden Espace LED-es világítással készül, a vezető előtt két méterre fókuszált képpel vetíti ki a színes HUD a fontosabb információkat. A belső világítás színvilága változtatható, a műszeregységet nagy felbontású LCD-monitorral helyettesítették. Természetesen az összes friss biztonsági fejlesztést belapátolták az autóba, a sávelhagyásra figyelmeztetéstől a táblafelismerő rendszerig.
Bár az új Espace jó hat centivel alacsonyabb a kifutó modellnél, a térérzet kiváló. Rakodóhelyből is akad bőven, a háromdecistől a 12 literesig. A megnyújtott tengelytávon a középső üléseken nem tűnik rosszabbnak a helyzet, mint a Grand Espace-ban volt, de a harmadik sor érezhetően szűkebb. Ötszemélyesként 660 literes a csomagtartó, ami crossoveres viszonylatban derekas érték.
Az új Espace alaktényezője 0,30, ami a crossovereknél parádés érték. A kocsi negyed tonnával könnyebb elődjénél, így a fogyasztás a katalógusban – és valószínűleg majd a teszteken is – sokkal barátságosabb, mint a kifutó autóé volt. Három motorváltozat rendelhető az Espace-hoz – de mindhárom 1,6 literes. A dízelmotor 130 vagy dupla turbóval 160 lóerős változatban elérhető, utóbbi 380 Nm-t tud. Aki gyűlöli a gázolaj szagát, benzines turbómotort is vehet, 200 lóerővel és 260 Nm-rel. Az erősebb motorokhoz dupla kuplungos automata is kérhető.
A Vezess.hu Párizsi Szalonról írott cikkeit ebben a rovatban gyűjtjük.