Az első generációs, 1999-es Fabia helyes kis autó volt, sőt: még mai szemmel (és mai női szemmel is) tetszetős. A kombit sem sikerült elrontani a ráakasztott puttonnyal, gömbölyű farával talán még arányosabb is volt, mint az alapmodell. A második széria (2007-től) ellenben elég csúnyácskára sikerült, derűs kacajra fakadt az autós újságírók hiénahada, amikor rájött, hogy a kétszínű fényezéssel is rendelhető kisautóhoz a MINI adta a mintát. A kombiról pedig ne is beszéljünk, szörnyen idomtalan lett szegény.
Fabia Combik lefelé az időegyenesen
Az új Fabia Combi tágasabb elődeinél, de nem egy felpuffadt szörnyeteg, hanem – szerintünk – kifejezetten szép, arányos autó. Szlogenje a Simply Clever (egyszerűen okos) Škoda-jelmondat után: Simply More Car, azaz Egyszerűen Több Autó. És valóban, az elődjénél kilenc centivel szélesebb, tengelytávban ugyan csak fél centivel hosszabb új modell érezhetően tágasabb, szellősebb, már vállban sem szorít a – még kimondani is fura a kocsiban ülve – kisautó. Ha az ára nem száll az égbe, az eddigi 3,5 milliós Fabia-eladások alaposan megugranak majd a harmadik generációs modell gyártása során.
Kívül szép és érdekes, belül csúnya, de nem unalmas. Bármilyen szürke ás jellegtelen az utastér, a Fabia nemhogy nem szükségszerűen fapados autó, hanem a legkorszerűbb kiskocsik egyike is lehet. Az új Fabia olyan korszerű elektronikai szolgáltatásokat is megkapott, amelyekkel – ha a vevőnek van pénze és igénye rájuk – már nehéz a VW Csoport másodmárkájának tekinteni. Kulcs nélküli nyitás-indítás, ütközés-elkerülő automatikus fékrendszer, éberség-ellenőrző, elektronikus differenciálzár-funkcióval kiegészített menetstabilizáló, az arra alkalmas mobiltelefon képét az érintőképernyőre adó Mirror Link funkció – aki bemegy régi Fabiáját újra cserélni egy Škoda-szalonba, egyik ámulatból a másikba esik majd.
Az új Fabia négy benzines és három dízelmotorral mutatkozik be. Mindegyik Euro 6-os, alapáras a start-stop és a fékenergia-visszanyerő rendszer. A háromhengeres 1.0 MPI feltöltő nélkül, míg az 1,2 literes négyhengeres turbóval (TSI) érkezik, a teljesítményskála 60-110 lóerő között lesz. Az új közvetlen befecskendezéses, 1,4 literes dízel három teljesítményváltozata adja a gázolajos kínálatot. Csakúgy, mint a Fabia második generációjánál, 75 és 105 lóerő között alakul a motorok teljesítménye, de 1,6 literes lökettérfogat helyett most 1,4 literből hoztak ki ugyanennyit.
980 kilós induló tömegével és áramvonalas idomaival, korszerű VW-motorokkal nem sokat kell a Fabia étvágyára költeni a családi kasszából. A legtakarékosabb Fabia GreenLine 2015 vége felé érkezik a kereskedésekbe, 3,1 literes katalógus szerinti átlagfogyasztással. Az új Fabia felszereltségtől függően akár 65 kilogrammal könnyebb és 17 százalékkal takarékosabb lehet elődjénél, az 1.0 MPI háromhengeres motorral szerelt alapváltozat vezető nélküli önsúlya 980 kilogramm.A Vezess.hu Párizsi Szalonról írott cikkeit ebben a rovatban gyűjtjük.