„Nagy érdeklődés előzte meg a legújabb Škoda-gépkocsi bemutatását a Párizsi Nemzetközi Autószalonon, mely a nagyközönség számára ma nyitotta meg kapuit” – amikor 1990. december 10-én a csehszlovák állam eldöntötte, hogy a Škoda Auto 100 százalékát megvásárolhatja a Volkswagen, még hasonló stílusban tudósítottak a lapok a márkával kapcsolatos fejleményekről.
Az eltelt 26 év alatt a Škoda újrapozicionálása az autóipar legsikeresebb márkaépítési akciói közé tartozik, megelőzve a Cadillac vagy a Mazda újjászületését az ezredforduló után. A Volkswagen tovább csörtet a takaros profitrátával termelő cseh leányvállalattal és a nagy SUV-k közé is elviszi a márka alapértékeit: tágasabb, ötletesebb autó korszerű technikával, a kategóriához mérten emészthető árakon.
Sorento, X-Trail, Kodiaq
Ezúttal a középméretű SUV-k között bukkan fel a Škoda. Lehet utálni az aszfaltterepjárókat és terjedésük szerintem is összefüggésben van a vezetés közben átélhető örömök visszaszorulásával, de az újautó-vásárlók nagyon keresik ezeket a modelleket.
Az igényre reagálva a Škoda még a Yeti leváltása előtt, jövő januárban vagy februárban megkezdi itthon a Kodiaq értékesítését, amely 4697 mm hosszával, 1882 mm szélességével és 1655 magasságával nem csak élőben körüljárva tűnik szép megtermett autónak. Nem véletlenül kapta nevét a legnagyobb észak-amerikai barnamedvefajról, de Kodiak nevű település is létezik, eltérő írásmóddal.
Párizsban volt nagy sürgés-forgás a Skoda Kodiaq körül, amely a volumenmárkák közül a terepjáróval leváltott új Peugeot 5008-cal, a Mitsubishi Outlanderrel, a FIAT Freemonttal, a Kia Sorentóval vagy a Nissan X-Traillel találja magát szemben az 5+2 ülésessel rendelhető konkurensek közül.
Sok ötlet, rengeteg hely
A Škoda harmadik sora gyermekeknek való. Ha ott normális lábteret kell teremteni, akkor a középső utasok padját kell előrehúzni a 18 centis sínen, amivel odalesz a terpeszkedős térbőség a második sor utasainak. Négyen fejedelmi körülmények között ülnek az ötletesen kialakított és szolid, jó minőségérzetet sugalló belső térben. Az üléspad 60:40 arányban osztottan tologatható.
Rengeteg ötlet van az autóban a tankfedélnyílás mögötti jégkaparótól a Focustól átvett, kiugró ajtóélvédőn át az előredönthető utasüléstámlán keresztül a kihajtható vonóhorogig. A Škoda derék epigonként felcsipegette a praktikus részletmegoldásokat más márkáktól is. Tetszett az oldaltámaszos fejtámla, amiről nehezebben billen le az elbóbiskoló utas feje és az ajtókba rejtett esernyő is. Ezek a megoldások (és a másik két tucat az összesen 30-ból) más autókban így együtt, gyűjteményes kiadásban nem találhatók meg. Rakodóhely szintén rengeteg van és a Kodiaq 2,5 tonnás utánfutót húzhat, ami jó érték.
Ha utasok helyett csomagokkal rámoljuk tele az ajtót, a hét személlyel 270, öt üléssel 720 literes csomagtér 2065 literre bővíthető. Ledöntött jobb első támlával 2,9 méteres deszkák, szörfök, lapra szerelt bútorok szállíthatók.
Élőben kipróbálva szélvészgyors és jól elrendezett a menürendszer, az érintőképernyőnek a gombjai is érintésérzékenyek, szemben a Superbbel vagy az Octaviával. A fotókon nem tűnt, fel, hogy a légrostélyok függőlegesek, amivel az autó magasságát kívánták hangsúlyozni a designerek.
MQB, semmi meglepetés
A gyár az MQB keresztmotoros építőkészletből legózta össze a Škoda Kodiaqot, amely így az Audi A3-tól a SEAT Atecán és a VW Tiguanon át a Superbig széles rokonsággal bír. Az 1,4 TSI benzines turbómotor 125 vagy hengerlekapcsolással 150 lóerős lehet, a nagyobbik 180 lóerős.
Dízelmotorból az 1,6-os túl kicsinek tűnhetett az autóhoz, ezért csak a kétliteres TDI szerepel a kínálatban 150 vagy 190 lóerővel, 340, illetve 400 Nm nyomatékkal. Az 1452 kilós benzines alapverzió elöl hajt, a többiből van összkerékhajtásos is.
Hibridverzióról egyelőre nincs szó, pedig a Mitsubishi Outlander is nagyon érdekes alternatíva a konnektorról tölthető akkus hibridverzióban. Pár év múlva a Škoda Kodiaqba is beépíthető lehet a más konszernmodellekben szolgáló plug-in hajtásrendszer. A 240 lóerős 2,0 TDI, végig piros betűkkel, hamarabb is átköltözhet a Passatból.
Listaáron nyolcmilliótól?
Árban az azonos motorokkal ellátott Superb lehet mérvadó. A középkategóriás Škoda listaáron 7,6 millió forinttól kapható, a Laurin & Klement kombi a 190 lóerős dízellel, négykerék-hajtással és DSG automata váltóval 12 866 750 forintba kerül a kedvezmények nélkül. De a várható fogadtatás alapján a Kodiaq árát nem kell masszív akciókkal letörni, hogy kapós legyen.